[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 14:22

Sneller zijn dan limo. De persoon die dat is en niet meegesleurd wordt of de arm van uitgerekt wordt wil ik nog ontmoeten.
Limo laat zich zo makkelijk niet vangen ookal ben je snel in het vastgrijpen van het halster. Denk je echt dat ik dat nog niet geprobeerd had? Heeft me alleen maar een pijnlijke hand opgeleverd omdat hij alsnog wegrent dan. Ik ben niet sterk genoeg (mede door alweer 4kg afgevallen te zijn omwille van alle stress voorbije 2 weken) en tegen limo's kracht kan ik helemaal niet op. Spirit Daarin tegen kan je wél overbluffen als hij wil wegrennen. Die staat dan meteen ook weer stil zodra die druk op het halster voelt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:23

Natuurlijk is het vanachter een scherm makkelijk praten. Zo bedoel ik het ook niet, ik ben oprecht begaan met Art en Limo en hoop dat ze snel weer lekker samen kunnen genieten. :)

Fijn dat je je DA gesproken hebt Art!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:47

Het is misschien makkelijk vanaf een scherm praten maar dit is toch niet te doen zo, als je hem aan het halster niet kan houden kan je over een hengstenketting pakken of even zijn hoofdstel met bit in doen. Een helper erbij die vlug is en het verband er even af haalt voor je.

Dit paard lacht je vierkant uit Art, niet forceren klinkt leuk, maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik denk dat Limo echt gebaat is bij duidelijkheid.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:54

Heb je nog na gedacht over een leerling van Annemarie vd Toorn? Zeker de derdejaars hebben veel praktijkopdrachten, hebben in de opleiding ook gewerkt met paarden met allerlei problemen en zitten naar mijn weten ook in België.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:54

Art_Ificious schreef:
Sneller zijn dan limo. De persoon die dat is en niet meegesleurd wordt of de arm van uitgerekt wordt wil ik nog ontmoeten.
Limo laat zich zo makkelijk niet vangen ookal ben je snel in het vastgrijpen van het halster. Denk je echt dat ik dat nog niet geprobeerd had? Heeft me alleen maar een pijnlijke hand opgeleverd omdat hij alsnog wegrent dan. Ik ben niet sterk genoeg (mede door alweer 4kg afgevallen te zijn omwille van alle stress voorbije 2 weken) en tegen limo's kracht kan ik helemaal niet op. Spirit Daarin tegen kan je wél overbluffen als hij wil wegrennen. Die staat dan meteen ook weer stil zodra die druk op het halster voelt.

Art, in de wereld van paarden zijn er echt wel paarden die lastiger zijn dan Limo en mensen die handiger zijn dan jij. ;)

Bij zo’n paard moet je niet proberen het halster te grijpen maar je touw vast te klikken aan het halster, als het touw vast zit heeft een handig persoon gewoon meer te zeggen dan met enkel zijn hand aan het halster.
Er zijn meerdere suggesties gedaan van personen/opleidingen die deze pony mogelijk wel als “studie object” voor hun studenten zouden kunnen gebruiken wat dan een mooie win win situatie is.

Voor de rest oprecht veel succes gewenst met de revalidatie, hopelijk kan hij een mooi pijnvrij leven hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:57

Zo dramatisch altijd. Een paard wat bij mij zo loopt te poedersuiker mag nog wel een extra rondje lopen tot hij moe is. Ik krijg echt de kriebels van hoeveel eieren er onder dit paard gelegd worden. Wij hebben er ook zo een op stal die al gaat rennen als je een bezem hoger dan de knie tilt om aan te vegen. Ben je toch echt wel mooi klaar mee als die gaat rennen op de wei, kon hem natuurlijk niet pakken ook al stond al de rest al binnen en bleef hij als enige over. Ja dan moet ie maar gaan rennen, net zolang tot hij het zat is. Duurde niet lang of ik kon hem pakken. En ja, de eerste keer had ik hem bij z'n halster en trok hij zo los dat mijn nagel mee afscheurde. Nog maar een extra rondje dan... Ik ben het eens met Charaz, dit gaat toch nergen heen... Ik kan het gewoon niet meer aan om dit allemaal te lezen, dus ik stop er maar mee :Y) :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:05

Qua revalidatie. Ik heb me ingelezen over het supplement dat de kliniek meegegeven heeft (kost wel rond de 200€ zag ik op factuur)
Betreffende Arti-gold. Ik heb heel veel goede recensies gelezen, ook van een topic hier op bokt.

Tevens is één voorbeen 2/5 wat eigg nog best meevalt alleen over de andere been wat 2+/5 vraag ik me af of dat dan al dichter richting 3/5 komt.
Anyway ik geef nu dagelijks 1,5 schep Arti-gold zoals de arts voorgeschreven had. En na een week moet ik 1 schep even per dag.
Het is een emmer van 2,7kg dus denk dat ik daar zeker een maand mee toe kom?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:11

ingedebruijn schreef:
Is er geen bokker dan die er even heen gaat om dit op te lossen? Dan afstand is het allemaal lekker makkelijk praten maar blijkbaar is het geen optie. Dus als je denkt het te weten, bied je dan aan en help ts er fysiek mee.

Ik heb dit overwogen (idd voor de bandages, ik ben verder geen trainer), maar ts zit op 3 uur rijden...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:13

Heleennn schreef:
Zo dramatisch altijd. Een paard wat bij mij zo loopt te poedersuiker mag nog wel een extra rondje lopen tot hij moe is. Ik krijg echt de kriebels van hoeveel eieren er onder dit paard gelegd worden. Wij hebben er ook zo een op stal die al gaat rennen als je een bezem hoger dan de knie tilt om aan te vegen. Ben je toch echt wel mooi klaar mee als die gaat rennen op de wei, kon hem natuurlijk niet pakken ook al stond al de rest al binnen en bleef hij als enige over. Ja dan moet ie maar gaan rennen, net zolang tot hij het zat is. Duurde niet lang of ik kon hem pakken. En ja, de eerste keer had ik hem bij z'n halster en trok hij zo los dat mijn nagel mee afscheurde. Nog maar een extra rondje dan... Ik ben het eens met Charaz, dit gaat toch nergen heen... Ik kan het gewoon niet meer aan om dit allemaal te lezen, dus ik stop er maar mee :Y) :')

Nou fijn dan had je deze reactie ook achterwege kunnen laten!!

Verdwijn uit het topic of kom persoonlijk helpen als je denkt het te kunnen, maar ga niet zeiken dat ik er eieren onder leg. Je weet half niet wat ik allemaal al geprobeerd heb.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:13

LadyMadonna schreef:
ingedebruijn schreef:
Is er geen bokker dan die er even heen gaat om dit op te lossen? Dan afstand is het allemaal lekker makkelijk praten maar blijkbaar is het geen optie. Dus als je denkt het te weten, bied je dan aan en help ts er fysiek mee.

Ik heb dit overwogen (idd voor de bandages, ik ben verder geen trainer), maar ts zit op 3 uur rijden...
:*
3 uur is idd van de zotte. Wel fijn dat je het overwogen hebt.

Ben met weidebazin in bespreking over een paddock met houten palen, om een of andere reden loopt limo niet door de draden als het houten palen betreft. Prikpalen rent die gewoon stuk maar bij houten palen blijft hij van de draad af als die rent.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:16

Ik vind het zonde.. Voor TS, voor Limo, voor iedereen met goedbedoelde en ook echt goede adviezen.

Het is jammer dat het zo loopt, en ja dat verband is link zo in mijn ogen. We hebben in het verleden ook zo’n akkefietje gehad. DA zag er niet zoveel problemen in en zag het met name ook niet zitten om een grote merrie te ontdoen van haar verband. Haar benen gingen rakelings lang zijn hoofd en ook zij trok zich los.
Uiteindelijk is het verband gaan snijden onder haar kogel, is het gaan ontsteken en is het wildvlees geworden en paard was stokkreupel.

Jammer dat ik niet dichterbij woon, anders was ik je met liefde komen helpen. Heb twee paarden die zich durfden los te trekken waarvan 1 een ruin van bijna 800 kg. Dat is dus mooi niet gebeurd, lang touw er aan en omtrekken. In mijn ogen kan het niet dat Limo meer kracht heeft dan mijn oerletoeter. Mijn merrie deed het ook uit angst, die ging rennen met of zonder mij. Ben 1 keer op mijn knieen achter haar aan over het asfalt gegaan. Deed vreselijk zeer, maar ze staakte haar poging direct. En ik ben absoluut van de zachte hand en liefdevolle aanpak ( volgens velen zelfs erg zweverig), maar het blijft wel een paard wat je serieus kan verwonden als ‘ ze even geen zin hebben’ of het ‘eng vinden’. Er zal toch een keer doorgepakt moeten worden, en in mijn ogen juist door iemand die er niet emotioneel bij betrokken is zodat er geen negatieve energie overgebracht wordt.

Je doet ongelooflijk je best, daar ben ik echt van overtuigd! Alleen pakt het niet uit zoals je wilt en daar hoef je je niet voor te schamen..En ook niet voor te verantwoorden in mijn ogen :-)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:22

Als Limo wel respect heeft voor een houten omheining zou je kunnen proberen met breed bruin lint. Misschien lukt het om hem even voor de gek te houden en hem te laten geloven dat hij voor een houten omheining staat. Zo een trechter maken richting van de schuilstal?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:23

Mij laten meeslepen gaat dus niet gebeuren. Ik kan me niet veroorloven gewond te raken en niet kunnen werken. Het geld heb ik namelijk keihard nodig met die kosten van limo.
Tevens heb ik me 1x even laten meeslepen toen hij nog op de manege stond. Maar limo geraakte toen nog meer in paniek waardoor hij nog sneller begon te rennen en ik dus moest lossen.
1x heb ik hem tijdens longeren omgetrokken toen hij omhoog kwam om te bokken. Ik was het zat dat hij wild begon te doen en bij de 3e keer omhoog komen heb ik hem omgetrokken, toen lag hij plat in het zand en was daarna wel rustig.
Maar als die gaat rennen is omtrekken helaas nooit gelukt (ook anderen niet) omdat hij recht vooruit wegrent en daarbij zijn hoofd niet om te buigen is.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:23

Vind wel knap dat je hier tegen mensen zegt zwijg of kom dan zelf helpen. Tis niet dat er al iemand handig mee is komen helpen? Je kan dat gewoon zelf zoeken hoor, desnoods iemand beetje voor betalen. Snap dit echt niet. Vangen, op stal, dringend terug wat manieren leren en beginnen revalideren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:24

Sclimpre schreef:
Als Limo wel respect heeft voor een houten omheining zou je kunnen proberen met breed bruin lint. Misschien lukt het om hem even voor de gek te houden en hem te laten geloven dat hij voor een houten omheining staat. Zo een trechter maken richting van de schuilstal?
het gaat niet perse om het soort lint. Maar om de soort palen.
Op de wei is namelijk dezelfde lint als wat ik gebruik bij prikpalen en die van de vaste omheining laat hij gerust, de prikpalen rent die kapot ookal staat er een goede klap stroom op

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:26

purny schreef:
@ingedebruijn: dan moet je er maar net in de buurt wonen. En dat doe ik niet.

Snap ik maar dan heeft het geen nut om dat te blijven zeggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 15:29

Eigenlijk,
Wie hou ik hier voor de gek?

Ik kan beter niks meer reageren als er toch enkel commentaar gegeven wordt. Waarop ook al zéér vaak het antwoord gegeven is. Doordrammen hoeft dan ook echt niet.

Ik wordt alleen maar geïrriteerd door al die negativiteit. Alsof jullie het paard beter kennen dan mij, zo komt het over. Jullie kennen hem helemaal niet en dus ook zijn gedrag en karakter niet. Jullie weten niet wanneer hij stress heeft of juist een spel ervan maakt. Ik zie die verschillen echter wel omdat ik hem al 2,5 jaar heb en hem al vaak genoeg geobserveerd heb ik zijn gedrag en karakter.

En nu kap ik ermee. Ik antwoord dus niet meer op vragen hoe het nu gaat want het is toch NOOIT het goede antwoord voor jullie.

*ontstipt*

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:33

Mijn merrie heeft me uit paniek 1x meegesleept, en geloof me ik kon dat ook niet hebben. Mijn knieën zijn al kapot en ik heb dagen niet kunnen bewegen. Zij ging ook vol naar voren en mepte naar achteren. En ik werk ook gewoon ;-) Maar het kan zo toch niet? Ik vermoed dat je er heel veel verdriet van hebt, maar dat vul ik voor je in omdat ik redeneer vanuit mezelf. Ik zou het vreselijk vinden.

Mijn grote ruin heeft het maar 1 keer gedaan ‘ ja doei, geen zin in ik ben weg!’ Hij kwam niet ver en dat was meteen klaar.

Hoe is hij op de grond qua omgang? Heeft hij respect? Zijn er echt geen handige paardenmensen in je buurt om dit patroon te doorbreken?

Ik oordeel overigens niet, wil je oprecht proberen te helpen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:36

Art, ik lees al een tijdje mee en kan verder geen inhoudelijk advies geven, want ik rijd al jaren geen paard meer en had bovendien alleen aangespannen combinaties.

Ik probeer absoluut het positieve in te zien, maar man... Je hebt inmiddels een volgtopic van 204 pagina’s waarin mensen naar hartelust advies geven. Het ene wat genuanceerder dan het ander. Nu ben je boos omdat mensen je aansporen aan te pakken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me mezelf net voorstelde, hangend aan het halster van limo, maar écht niet loslaten. Ik snap best dat mensen gaan pushen en met dringender advies komen: je blijft zelf namelijk advies halen. Daarnaast... Je opent zelf een topic op Bokt. Bokt wat erom bekend staat dat het publiek “gemêleerd” is. Je vraagt om advies: slik dan ook wat niet in je straatje past of heftig overkomt.

Het is geen vraag over welk brokje mijn paardje moet; het gaat hier om een verstoorde verhouding tussen eigenaar en dier. En een rekening van 3000 bij een kliniek. En een knol die zich niet wil laten vangen en daardoor al dagen met bandages loopt. Er wordt volhardend gereageerd, omdat men hoopt dat je door gaat pakken. Je bedoelingen zijn goed, maar het is nu aan jou om mensen te verzamelen en denkbeeldig aan dat halster te gaan hangen. Kom op, peper in je reet!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:38

Ik ben eventueel (nog steeds) bereid om langs te komen, ook al zit TS voor mij ook niet dichtbij. Alleen kost het mij geen benzine, enkel tijd en dat vind ik niet zo erg :) Wil niet zeggen dat ik enorm ervaren of gediplomeerd ben, absoluut niet! Maar ik ben wel bereid om TS hulp te bieden :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:40

Het hoeft geen harde hand te zijn, het hoeft geen liefdevolle hand te zijn... Het dier heeft duidelijkheid nodig, een leider.

Ik heb vorige week al ergens geschreven dat hij bevestigd is in zijn vluchten, maar dat is waar nu mee te dealen is, dat is nu niet meer om te draaien. Het paard moet nu weer leren hoe het wel moet.

Toen ik mijn paardje een ruime maand had (voor die tijd nooit in handen geweest, vier jaar oud, dus dat was een basis die we er eerst in moesten krijgen: ik kon hem de eerste dagen niet eens aanraken in zijn stal). kregen we hem niet meer te pakken in het grote land ondanks dat het de dagen er voor wel lukte. Hij was over de zeik geholpen door een ander paard dat op hem had lopen jagen, en ik was weer bij af. Hij was onbenaderbaar. Ondanks dat het halster aan was en we een kort touw aan zijn halster hadden hangen.
Ik heb hem uiteindelijk met hulp van een rustig ander paardje dat we er bij hadden gelaten af gekregen: we zijn ze van achter met een paar man naar de uitgang gaan drijven (gewoon kalm, mijn paardje volgde uiteindelijk maar al te graag het andere kalme paardje). Daar in de buurt was een veilige paddock, waarvan we het hek hadden opengezet zodat we hem er al rustig drijvend heen konden sturen. Eenmaal daar hadden we een afgesloten ruimte, nog steeds te groot om hem te kunnen benaderen of pakken. Ik heb hem toen aan het lopen gehouden: ik gaf aan wanneer hij moest lopen en wanneer hij 'rust' mocht. Die rust kreeg hij, als hij interesse in mij toonde. Ík moest het rustpunt zijn. Een gemiddeld paard heeft dit redelijk snel door, hoezeer ze ook over de zeik zijn (want dat was hij). Als je ruimte maar geschikt en veilig is, dat is een echte voorwaarde. In het geval van Limo zijn prikpaaltjes dus niet geschikt, maar mocht houten palen lukken: súper goed idee van jullie! Dat is meteen fijn als werkruimte voor de toekomst.
Uiteindelijk kon ik mijn paardje toen rustig bij het halster pakken. Na even rustig aaien over hoofd en hals en gewoon rustig staan, kon ik hem simpel aanklikken en met me mee naar de stal leiden. We waren een paar uur verder tijdens rotweer, maar hij had wel een belangrijke les geleerd. En het heeft voor ons wel weer een mijlpaal opgeleverd in ons proces achteraf gezien.

Mijn vriend herinnerde mij aan dit incident, toen ik hem over jouw rotsituatie vertelde. Misschien heb je er iets aan, misschien niet. Maar allicht kun je de ervaring. Het is lastig dat je er geen begeleiding bij hebt, maar je moet doen met de hulpbronnen die je hebt.

Uiteindelijk is op verschillende manieren aan het vluchten te werken, maar in een noodsituatie zoals nu moet je iets. Ik denk echt dat je nu niet meer zonder zo'n veilige, niet te grote ruimte binnen je weide kunt, dus heel fijn als dat zou lukken!! Ik hoop het echt voor je!
Ik zou zo naar België rijden om je te helpen, maar ik ben behalve mijn ervaringen 3 jaar geleden met mijn eigen projectje ook niet voldoende toegerust om je te helpen vind ik... Jij en Limo verdienen goede hulp! Ik gun je echt dat nu na al die ellende het eens gaat lukken voor je, je werkt er zo hard voor!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:46

Ik snap beide kanten, vind het alleen zorgwekkend dat een dier steeds onhandelbaarder word. Ik vind fe tip van de leerlingen van annemie best goed.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:46

Ghostattack schreef:
Ik ben eventueel (nog steeds) bereid om langs te komen, ook al zit TS voor mij ook niet dichtbij. Alleen kost het mij geen benzine, enkel tijd en dat vind ik niet zo erg :) Wil niet zeggen dat ik enorm ervaren of gediplomeerd ben, absoluut niet! Maar ik ben wel bereid om TS hulp te bieden :j

En dan ga ik wel met je mee. Ik ben wel gediplomeerd.

Ik heb het echt al vaker overwogen om te gaan helpen, maar ik heb een reisafstand van 2+ uur. Dat betekent dat het geen regelmatige lessen kunnen zijn, en dan heeft het niet heel veel nut imo. Echter, dit is wel een geval apart nu met die bandages / verbanden...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:48

Ghostattack schreef:

Lief van je, misschien toch reageren ts?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:49

Er zijn al zoveel mensen die TS geholpen hebben....