Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 20:15

suusje26 schreef:
Wauw wat fijn al zoveel reacties. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik ben er ook een beetje uit hoor, dus het is fijn te horen dat de hedendaagse haflinger niet meer die coole kikker van 20 jaar terug is. Want dat is een beetje mijn vergelijkingsmateriaal.

Kruisingen zijn overigens ook welkom hoor, gaat dus meer om karakter en dat het dus een "gezinspaard" moet worden die bereden kan worden en aangespannen mee gereden kan worden en een leven lang mee kan :) Ik merk alleen dat de "sportief" uitziende pony's ook direct in een hogere prijsklasse vallen. We hebben absoluut geen wedstrijdambities.

Klinkt wel als een heerlijk paard Ruitje. Ik heb dat met mijn vorige paard dus ook gedaan, helemaal zelf opgeleid. Maar daar heb ik nu helaas de tijd niet voor, dat weet ik heel goed vandaar dat ik het ook lastig vind waar ik goed aan doe. Want als ik de tijd had gehad dan wist ik het wel.

@Boemel, verkoopt de stal waar je het over hebt ook wel eens wat? Zou je me dan willen pb-en met de naam van de stal?

@IndianSu, bedankt voor de tip. Ik zie ook papierloze haflingers voorbij komen, is dat bij voorbaat al een no-go?

@Ruitje, ik ga de facebookgroep eens bekijken.

Qua budget heb ik best wat over voor een braaf paard, maar het moet wel in verhouding staan.

Ik zou stamboekloos niet per se aanraden, omdat je dan geen idee hebt wat voor bloed erin zit. Sommige bloedlijnen geven hele felle/hete nakomelingen, andere juist niet. Ook zaken als pssm, zomereczeem, etc komen veel voor in bepaalde lijnen. De prijs moet er dan wel naar zijn, en beter geen heel jong dier zodat je het karakter beter kunt beoordelen.

@CrazyCat: waarom is 5500 veel voor een brave en zadelmakke Haflinger? Het is juist erg weinig.

pantarhei

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:03

Freiberger, noriker zou ook kunnen denk ik of een kruising

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:08

Indiansue, ben wel benieuwd en geïnteresseerd in meer info over bloedlijnen :D mag ook via pb! Heb zelf een hermansen x tunar

Idd freiberger is ook leuk!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:16

Freibergers zijn ( over het algemeen- net zoals bij vele andere rassen) hartstikke leuk!

We hebben ook een fjord staan. Is ook n super brave. Wordt alleen niet veel meer mee gedaan, ze hobbelt vooral wat in t bos ( wat ook prima is). Maar mijn pogingen om haar aan de longe wat te werken , mislukken nogal. Kop naar buiten en gaaaaaaan. Zelfs met n bijzet er aan. Niets aan te houden
Is in n weiland , trouwens. Dus geen schijn van kans.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:17

MarjanB schreef:
Indiansue, ben wel benieuwd en geïnteresseerd in meer info over bloedlijnen :D mag ook via pb! Heb zelf een hermansen x tunar

Idd freiberger is ook leuk!

Maar juist die "brave" paarden van naam, zijn niet zelden het resultaat van een degelijke opvoeding. En ja, soms gaat dat wat simpeler dan een andere keer maar wat ik zie aan brave Fjorden, zijn meestal ook de types die degelijk opgevoed zijn.

Zo is er van de gezellige, rustige Fjord van een kennis vrij weinig over. Gezellig is ze nog steeds, betrouwbaar ook maar van een ander slag dan eerder want de huidige eigenaar is wel van het type "doorrijden" en die Ford doet vrolijk mee :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:21

Ja dat laatste is hier ook, stuur de oud eigenaar wel eens filmpjes van het rijden en krijg dan terug wat gaat ie hard! En dan denk ik, ik film niet eens als ie echt hard gaat _O-

Dat idee van een suffe slome fjord, gaat hier niet op. Maar als ik zeg dat t klaar is, dan is t ook klaar.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:22

Oh maar een brave kan bloed fanatiek zijn!

Die van mij staat ook altijd op 3 benen te wachten en is hartstikke zen. Maar als t moet gebeuren , is ze er ook .

Mensen verwachten het niet :') . Laatst nog op wedstrijd hoor ik : " na wie rijd ik? Antwoord: na die slapende bruine".

Of paardlief trok een behoorlijke sprint tijdens een training . Ten eerste riep de Duitse trainer meteen een arsenaal aan hulp bij gevaarlijke en special moves makende paarden.
Ik zei : "gebeurt niets hoor " . Ja, ze was even heel snel, maar er komt niets engs.

Vervolgens zegt hij verbaasd: " goh , die is behoorlijk snel, had ik echt niet gedacht " :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:24

MarjanB schreef:
Ja dat laatste is hier ook, stuur de oud eigenaar wel eens filmpjes van het rijden en krijg dan terug wat gaat ie hard! En dan denk ik, ik film niet eens als ie echt hard gaat _O-

Dat idee van een suffe slome fjord, gaat hier niet op. Maar als ik zeg dat t klaar is, dan is t ook klaar.

Nee ze zijn vaak best fanatiek. En volhardend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:31

Nou eh..onze Fjord gallopeerde vroeger altijd alle warmbloed paarden er uit op de tankbaan op de hei. :D

Enige probleem was dat hij in rengalop weleens vlug links of rechts afsloeg een paadje in en dan ging de ruiter nog weleens rechtdoor. :+ En hij vond galloperen zo leuk dat ie er vaak vandoor ging en er geen rem meer op zat.

Goede opvoeding had vast kunnen schelen, maar het was echt een doodloper.

Overigens was zijn opa ook Tunar en zijn vader heb ik nog even mee gewerkt op stage en had gewoon dezelfde ondeugende streken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:35

Haha Getup, die opmerking kreeg ik afgelopen week ook. En dan is die van mij flegmatieker dan die van jou :+

Freibergers zitten wel boven die €5500.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:38

Tot nu toe verloopt de gewenning heel fijn! Ze loopt nog steeds in haar eigen wei, maar met de andere paarden ernaast. Het contact met de andere paarden gaat goed. De dierenarts had zelf ook aangegeven dat ze een fijn, nuchter en goed karakter heeft. Ze kan iets spannend vinden, maar kan de spanning zelf laten afvloeien. Zo vond ze het spannend om de eerste keer de stal uit en de stalgang door te lopen, maar ze doet het wel zonder bijzonder gedrag.
Gisteren even aan de longe geweest en dat ging ook goed.

Dit paard heeft vooral Duits bloed (KWPN x Hannoveraan x Holsteiner en daarachter vooral Hannoveraan en Holsteiner) met nog wat BWP en dat is in haar karakter te merken.

En daarnaast is ze gewoon ontzettend lief (hinnikt al als ik er aan kom en haar roep) en leergierig. Beetje grondwerk waarbij ze goed afstand houdt en niet door me heen loopt.

Super blij tot nu toe

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:46

Elisa2 schreef:
Nou eh..onze Fjord gallopeerde vroeger altijd alle warmbloed paarden er uit op de tankbaan op de hei. :D

Enige probleem was dat hij in rengalop weleens vlug links of rechts afsloeg een paadje in en dan ging de ruiter nog weleens rechtdoor. :+ En hij vond galloperen zo leuk dat ie er vaak vandoor ging en er geen rem meer op zat.

Goede opvoeding had vast kunnen schelen, maar het was echt een doodloper.

Overigens was zijn opa ook Tunar en zijn vader heb ik nog even mee gewerkt op stage en had gewoon dezelfde ondeugende streken.

:D :') Zo herkenbaar in de fjorden
Haflingers zijn dan toch wat 'dommer' en zou ik dan weer eerder aanraden dan een fjord

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 09:42

Haha, ik heb minder ervaring met Haflingers..de enige die ik weleens gereden heb had ook van die ondeugende neigingen in het bos. Ik vind het altijd rassen die over het algemeen zelf wat meer nadenken en eigengereid zijn haha.

Wat fijn Juul, dat klinkt tot nog toe erg goed!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 19:43

Hebben jullie nog goede tips waar je kan zoeken. Vind marktplaats tegen vallen en sporthorses bieden over het algemeen paarden aan waar ik niet naar op zoek ben.

Is er iemand die verstand heeft van de haflinger lijnen die mij kan aangeven of het geschikt is voor mijn wensen/cq ervaringen heeft? Zie regelmatig jonge haflinger voorbij kome, de fjorden wat minder. Al zag ik een leuke die helaas een (onbekende oorzaak) peesblessure heeft gehad.. dat durf ik dan toch niet goed aan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:09

Fokkers bezoeken. Qua haflingers Hans van den berg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 20:22

Facebook

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:24

Ik had vandaag en gisteren toch een boeiende dag op een congres! Ging ook deels over hoe DA's 'kijken' , wat er dus subjectief is en wat niet. Zo was er bijvoorbeeld een onderzoek waarin ze ze vroegen kreupele paarden te beoordelen. En daarna zeiden ze: ze zijn nu behandeld beoordeel ze opnieuw.

Paarden werden minder kreupel gescoord.
En waren dus niet behandeld :D

Je kijkt toch ook met verwachtingen zeg maar :)

Zat ook een demo bij van een hele boeiende app die je op je telefoon kan zetten en die filmt dan de asymmetrie rechtuit en op de volte. Dat moet je natuurlijk nog wel interpreteren, maar ik denk echt dat dat de toekomst is. Dan kun je veel gerichter voor aankoop data hebben over een paard.

Ik dacht ik deel het toch hier, gezien we het hier ook vaak hebben over keuren :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:26

Klopt die app wordt al gebruikt bij kreupelheidsonderzoeken.
Er is ook een systeem met beenbeschermers met sensoren die je ook kunt interpreteren. Die laatste heeft mijn osteo en geeft voldoende inzichten om mee verder te kunnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:32

Ja, heb beide systemen in actie gezien. De app was super gebruiksvriendelijk. Het andere systeem had sensoren in de beenbescherming en op de rug en TS.

Ik kende ze al wel vanuit eerder, op de voet, maar wat zo prachtig is aan dit systeem was dat het via AI vergelijkt en zoveel info geeft.

Nouja, ik denk erover om het aan te schaffen voor mijn paarden, maar het is eh, nogal een investering :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:37

Haha, ik snap je volledig Ruitje, het is ook echt gaaf. Ik snap je enthousiasme. Bij mij, voor 1 paard is het echt over the top…….

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:41

Ja, snap ik ook! Maar ik denk hoe mooi is het om je paarden elke maand zo te monitoren en dus asymmetrie vroeg te zien zodat je blessures kan voorkomen. Of om te zien wat een beslagverandering doet etc etc.

En vooral de gebruiksvriendelijkheid van die app. Dat wat ik eerder had gezien op de voeten, daar moest je tijd voor uit trekken joh...

Dit was: film je paard 4 rondjes linksom, 4 rechtsom, even rechtuit en je kreeg zoveel data.

Nouja, ik zal stoppen met het topic vervuilen :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 21:49

ruitje schreef:
Ja, snap ik ook! Maar ik denk hoe mooi is het om je paarden elke maand zo te monitoren en dus asymmetrie vroeg te zien zodat je blessures kan voorkomen. Of om te zien wat een beslagverandering doet etc etc.

En vooral de gebruiksvriendelijkheid van die app. Dat wat ik eerder had gezien op de voeten, daar moest je tijd voor uit trekken joh...

Dit was: film je paard 4 rondjes linksom, 4 rechtsom, even rechtuit en je kreeg zoveel data.

Nouja, ik zal stoppen met het topic vervuilen :')

:+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:19

suusje26 schreef:
Hebben jullie nog goede tips waar je kan zoeken. Vind marktplaats tegen vallen en sporthorses bieden over het algemeen paarden aan waar ik niet naar op zoek ben.

Is er iemand die verstand heeft van de haflinger lijnen die mij kan aangeven of het geschikt is voor mijn wensen/cq ervaringen heeft? Zie regelmatig jonge haflinger voorbij kome, de fjorden wat minder. Al zag ik een leuke die helaas een (onbekende oorzaak) peesblessure heeft gehad.. dat durf ik dan toch niet goed aan.

ehorses
2de hands

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 22:23

suusje26 schreef:

Mijn haflinger komt bij leestenschhof vandaan. Een halfingerfokker met zorgboerderij. Hierdoor komen de jonge paarden al veel kinderen tegen en reuring op het terrein. Hierdoor is die van mij zo relaxt en niet snel onder de indruk en makkelijk maar wel met voldoende looplust

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-25 23:23

Op Facebook heb je diverse aanbod groepen voor zowel haflingers als fjorden. Stond laatst een hele leuke merrie op (fjord)