Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:26

De grens is bij de grootste verzekeraar inderdaad €5000,- voor foto’s :)

ruitje

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:06

Jezus, als ik dit lees doe je het als verkoper ook nooit goed zeg :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:15

Sja weet je aan de ene kant ben ik heel voorzichtig maar aan de andere kant wil ik niet alle hoop verliezen. Ze wordt gekeurd en €5000 is gewoon een normale prijs (nu) voor een paardje wat braaf is, zonder bijzonder papier. (Ze hoeft niet in de verzekering trouwens) Dat ik het een prikkie vindt is meer omdat momenteel alles wat ik zoek rond de €8000 is. Het zadel wat ik erbij over mag nemen is conform 2e hands prijs maar voor mij een prikkie want ik had tot €3000 uitgetrokken voor een nieuw zadel. Dus ja misschien ben ik wel gewoon gewend geraakt aan de fantasie prijzen. Ik heb vertrouwen in deze mensen en meer dan het paardje laten keuren (en als ze bij mij op stal staat laat ik nog een fysio/osteopaat komen om even na te laten kijken preventief) kan ik toch niet doen, het blijft een levend wezen en het is altijd een gok. Je moet toch een beetje vertrouwen kunnen hebben want anders kan ik beter geen paard kopen, dan heb ik in ieder geval zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 23:25

Ik zou bij een volgend paard echt wel volledig röntgen keuren.
Heb al een paard met artrose en kissing spines gehad en deze paarden waren geen koopje en kwamen bij stallen vandaan die echt een goede naam hebben.
Vooral als de prijs wat lager is en het paard wordt aangeboden als recreatiepaard zou ik voor een paar honderd extra toch wat meer zekerheid willen hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:35

Tsjah, ik ben misschien goed van vertrouwen of naïef, maar ik heb de paarden die ik voor de recreatie gekocht heb nooit laten keuren :o

Mogelijk 3x geluk gehad, gezien er maar 1 van de 3 iets is gaan mankeren. En dat had op een keuring ook niet naar boven gekomen.

Matt hebben we dan gekocht met verhaal en de instelling 'lukt het, mooi, lukt het niet, dan mag ie bij ons mooi staan wezen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:40

Laten keuren vind ik heel persoonlijk, ik zat te twijfelen (recreatiepaard) maar had het geluk dat er vrij recente foto’s van haar benen en rug al gemaakt waren dus die mocht ik door mijn eigen dierenarts na laten kijken.
Heeft wel een chipje in haar ene been maar die zit er al jaren en heeft ze ook mee in de springsport (Z) mee gelopen en kon volgens de dierenarts geen kwaad.
Scheelt misschien ook dat ik contact heb met 2 eerdere eigenaren van haar die daar ook al mee bekend waren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:10

Als ik jou was zou ik toch op een paar punten doorvragen SCW. Want dat een paard bij een handelaar wordt gezet voor de verkoop daar is niets raars aan. Wat wel opmerkelijk is, is dat hij daar al 3 maanden staat zonder dat hij in de actieve verkoop is gegaan. Een paard neerzetten bij een handelaar is nl niet bepaald gratis en is geen paard in een prijsklasse "dat dat uit kan" zeg maar.

En wat betreft keuren. Volgens mij zoek jij een paard voor recreatie. Nou weet ik niet wat voor type recreatie ruiter jij bent, maar ik ken wel een aantal recreatie ruiters die regelmatig 3 uur durende ritten maken, daarbij graag een flink galopje maken over een bospad of een zandverstuiving. Door ongelijk terrein willen rijden om van de natuur te genieten. Helemaal niets mis mee en een gezond paard moet dat prima kunnen. Maar realiseer je dat voor dat type recreatie gezondheid misschien nog wel belangrijker is als voor een basis dressuursportpaard.

En chipje op een gunstige locatie maak ik mij ook niet druk om. Maar voor een chipje is de locatie key! Goede locatie betekent geen enkele belemmering voor de sport (in mijn geval laat ik keuren voor SGW) maar slechte locatie betekent of op tijd opereren òf ook niet geschikt voor zelfs rustige recreatie (lees stapritjes).

En wat betreft de prijs, bij de EFO (waar ik verzekerd ben) ligt de grens voor X-ray keuring niet op 5000 maar op 4500, dus dat kan een reden zijn waarvoor ze nog in prijs gaan zakken. Het is nl zeker niet gebruikelijk dat een paard naarmate hij in principe langer op een handelstal staat om klaar te maken voor verkoop, dat de prijs zakt.

Ik wil niet zeggen dat het allemaal niet betrouwbaar is, maar er zijn wel een paar flinke alarmbellen. Er bestaan echt eerlijke handelaren, maar er zijn er ook een hele hoop die met de meest vriendelijke glimlach en betrouwbare gezicht jou knollen voor citroenen kunnen verkopen. Dus ga niet af op hun vriendelijkheid, ga af op kennis en kunde. Neem iemand met ervaring mee om je te adviseren, en ga keuren! Overleg evt met de DA of x-ray keuring aan te raden is en laat daarin niet de financiële investering maar de emotionele investering de leidraad zijn. Of je paard nou 5000 of 50.000 heeft gekost, je gaat er evenveel van houden en je hart breekt net zo hard als blijkt dat ze stuk zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:28

ruitje schreef:
Jezus, als ik dit lees doe je het als verkoper ook nooit goed zeg :')

Erg he. Ik zit vaak ook net onder de marktprijs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:29

Helemaal met je eens, oij. Dan maakt het niet uit waarvoor je ze koopt, het verdriet is hetzelfde. Ennrecreatie is niet minder belastend als basissport, soms zelfs belastender en voor beide wil je er 1 die dat aankan.

De da's waar ik gekeurd heb in alle jaren maakten ook geen verschil tussen sport of recreatie (ja misschien sgw?) Vanwege de belasting juist.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:47

xSCWx schreef:
Vraagprijs is €4950 maar ze gingen er nog wat af doen. (Eerlijk gezegd vond ik dit al een koopje :') ) en ik mag het super fijne zadel voor een prikkie mee kopen... Je zou haast gaan denken dat er nog fijne verkopers bestaan :+ (Nee eerlijk tot nu toe echt alle lof voor de verkoopster)

@Selina ach wat sneu, ja dat is wel heel erg zuur inderdaad...

Dan zouden bij mij de alarmbellen wel rinkelen hoor. Als iets te mooi is om waar te zijn is het dat vaak ook.
Je weet inmiddels heel goed wat de prijzen zijn in de markt voor een goed en gezond paard.
De eigenaren willen er wel heel graag vanaf als ze in die prijs nog willen zakken.
Dit klinkt mij als een paard 'met een verhaal'. Misschien heeft het dier in het verleden blessure na blessure gekregen en hebben de eigenaren er geen zin in het paard zelf weer op te bouwen en te verkopen.
Ze is nog niet helemaal "klaar" voor verkoop, moet nog wat gereden worden.
Tja, waar moet een recreatiepaard "klaar" voor zijn? Die moet alleen maar gezond zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:49

Bij zo'n paard SCW zou ik niet de mobiele rontgen langs laten komen. Die moet heel goed gekeurd worden op een kliniek. En als je toch overweegt te keuren, laat ook even de pezen scannen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:55

xSCWx schreef:
Vraagprijs is €4950 maar ze gingen er nog wat af doen. (Eerlijk gezegd vond ik dit al een koopje :') ) en ik mag het super fijne zadel voor een prikkie mee kopen... Je zou haast gaan denken dat er nog fijne verkopers bestaan :+ (Nee eerlijk tot nu toe echt alle lof voor de verkoopster)

@Selina ach wat sneu, ja dat is wel heel erg zuur inderdaad...

Deze zou ik ook laten keuren..
Iets met als iets te mooi lijkt om waar te zijn...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:57

xSCWx schreef:
Sja weet je aan de ene kant ben ik heel voorzichtig maar aan de andere kant wil ik niet alle hoop verliezen. Ze wordt gekeurd en €5000 is gewoon een normale prijs (nu) voor een paardje wat braaf is, zonder bijzonder papier. (Ze hoeft niet in de verzekering trouwens) Dat ik het een prikkie vindt is meer omdat momenteel alles wat ik zoek rond de €8000 is. Het zadel wat ik erbij over mag nemen is conform 2e hands prijs maar voor mij een prikkie want ik had tot €3000 uitgetrokken voor een nieuw zadel. Dus ja misschien ben ik wel gewoon gewend geraakt aan de fantasie prijzen. Ik heb vertrouwen in deze mensen en meer dan het paardje laten keuren (en als ze bij mij op stal staat laat ik nog een fysio/osteopaat komen om even na te laten kijken preventief) kan ik toch niet doen, het blijft een levend wezen en het is altijd een gok. Je moet toch een beetje vertrouwen kunnen hebben want anders kan ik beter geen paard kopen, dan heb ik in ieder geval zekerheid.

Bij welke handelaar staat ze?
Mag ook via pb uiteraard.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:28

Dilan93 schreef:
Tsjah, ik ben misschien goed van vertrouwen of naïef, maar ik heb de paarden die ik voor de recreatie gekocht heb nooit laten keuren :o

Mogelijk 3x geluk gehad, gezien er maar 1 van de 3 iets is gaan mankeren. En dat had op een keuring ook niet naar boven gekomen.

Matt hebben we dan gekocht met verhaal en de instelling 'lukt het, mooi, lukt het niet, dan mag ie bij ons mooi staan wezen'

Hier ga ik in mee, ik ben ook zo iemand die het beste in mensen gelooft :o
Moet zeggen, dat de mensen waar ik mijn Andalusier nu gekocht heb, eigenaresse én verzorgster apart van elkaar gevraagd hebben af en toe een foto te sturen en mocht er iets zijn kan ik hun altijd bellen of appen en zijn ze altijd bereid te komen helpen, erg fijn gevoel krijg ik daarbij!

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:08

Persoonlijk zou ik deze ook laten keuren, met name omdat ze zo happig zijn om de prijs te verlagen.

Als ik het goed begrijp koop je deze nu namelijk van een tussenpersoon/handelaar en niet van de eigenaar. Dus er komen nu gelijk twee vragen omhoog:

Waarom verkoopt de eigenaar haar niet? De pony staat daar nu al 3 maanden, dat is een flink percentage van de 5000 euro + de winstpercentage van de tussenstal zelf. Het bedrag was er dan overblijft had de eigenaar hem toch makkelijk voor kwijt kunnen zijn als "projectpaard" (lieve mooie pony, moet onder het zadel nog wat leren)

Waarom staat het paard niet in actieve verkoop? Een handelaar weet dondersgoed wat deze markt nu doet, dus waarom reageert hij op jouw zoekertje en haalt hij er ook nog wat vanaf?

Opzich is 5000 geen slechte prijs want volgens mij gaat het om een pony die nog wat moet bijleren toch? Mijn 5-jarige E-pony heb ik laatst voor 3000 verkocht en hier was geheel niets mis mee hoor. Toch zou ik met dit verhaal er zeker wat kritischer op zijn hoor

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:12

Speciaal voor SCW:
Ik kocht enkele jaren geleden een 12 jarig recreatiepaard. Was een voormalig sportpaard, dier had op jonge leeftijd Z gelopen en was daarna gaan kwakkelen met een volgende ruiter. Ik wist voor een groot deel het recente medisch verleden en het ging in mijn oren niet om al te veel geld dus ik heb het dier meegenomen zonder keuring. Ook omdat mijn recreatieve gebruik echt maar op 10km ritjes in stap gaat. In feite zou het voor dit dier gewoon pre-pensioen zijn.

Welnu: was het paard nog aardig rad toen ik het kocht, binnen een jaar begon de ellende en kon ik voor heel veel euro's het dier laten inspuiten en beslaan bij de kliniek. Half jaar rust. Daarna weer voorzichtig opgepakt en conditie opgebouwd naar dus die 10km ritjes in stap. Half jaartje nog kunnen rijden en daarna was het dier KOMPLEET kapot op beide voorbenen, botten en pezen waren helemaal met elkaar vergroeid en verdraaid. Totaal versleten. Kon zelfs met buut erin niet meer fijn lopen. Einde paard.

Ik kijk met veel plezier op hem terug, hij was werkelijk een heel lief paard en ik heb in die 2 jaar dat hij bij mij was oprecht van hem genoten. Maar in financieel opzicht was hij wel de grootste miskoop die ik ooit heb gedaan.
Moraal van het verhaal: laat keuren!
Laatst bijgewerkt door Dees op 25-05-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:13

Pff mijn paardenzoektocht is ook een strijd geweest.

Als ik dan een paard vond binnen het budget 7500 waren ze gelijk weg.

Uiteindelijk dan een merrie gevonden.
Bleek ze toch anders te zijn dan gedacht.

Heb ik haar in training gezet en te koop.

Ik was super eerlijk in mijn advert.
Sensibel
Veel bloed
Niet voor kinderen en angstige ruiters.
Kent alles maar test je even.
Ik vrouwtje van 31 met 26 jaar ervaring ook in de sport. Met jonge paarden en hete paarden vond dit paard te veel uitdaging.
Alle knoppen zitten erop maar ze reageerde heel snel.

Nou van de 12 kijkers waren er 4 met kinderen.
4 angstige ruiters
1 met een beperking waardoor hij een goed gereden braaf paard zocht.
1 hele goede ruiter die een ZZ Z paard dacht te hebben gevonden voor 7500
En een met een budget van 3000.

Heb haar uit elende maar gehouden.

Uiteindelijk de beste beslissing die ik gemaakt heb. Sinds ze thuis staat is ze helemaal omgedraaid. En is ze echt mijn maatje.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:51

Mag ik iemand een PB sturen met een kwestie wat betreft een kennis van mij? :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:58

Ketly schreef:

ja je mag mij wel pb sturen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:24

Dees schreef:
Speciaal voor SCW:
Ik kocht enkele jaren geleden een 12 jarig recreatiepaard. Was een voormalig sportpaard, dier had op jonge leeftijd Z gelopen en was daarna gaan kwakkelen met een volgende ruiter. Ik wist voor een groot deel het recente medisch verleden en het ging in mijn oren niet om al te veel geld dus ik heb het dier meegenomen zonder keuring. Ook omdat mijn recreatieve gebruik echt maar op 10km ritjes in stap gaat. In feite zou het voor dit dier gewoon pre-pensioen zijn.

Welnu: was het paard nog aardig rad toen ik het kocht, binnen een jaar begon de ellende en kon ik voor heel veel euro's het dier laten inspuiten en beslaan bij de kliniek. Half jaar rust. Daarna weer voorzichtig opgepakt en conditie opgebouwd naar dus die 10km ritjes in stap. Half jaartje nog kunnen rijden en daarna was het dier KOMPLEET kapot op beide voorbenen, botten en pezen waren helemaal met elkaar vergroeid en verdraaid. Totaal versleten. Kon zelfs met buut erin niet meer fijn lopen. Einde paard.

Ik kijk met veel plezier op hem terug, hij was werkelijk een heel lief paard en ik heb in die 2 jaar dat hij bij mij was oprecht van hem genoten. Maar in financieel opzicht was hij wel de grootste miskoop die ik ooit heb gedaan.
Moraal van het verhaal: laat keuren!

Oh ja dat weet ik nog wel...
Je vriendje voor de Harlinger, was echt verdrietig toen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:33

Ketly schreef:

ja hoor mag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:36

Als paarden afgeschreven zijn voor de sport zijn ze dat ook meestal voor recreatie is mijn ervaring.

De enige 'echte' recreatiepaarden zijn de paarden die rasspecifiek of qua bouw niet zo geschikt zijn om in de sport uit te brengen. Die kunnen prima gezond zijn.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:32

Babootje schreef:
Als paarden afgeschreven zijn voor de sport zijn ze dat ook meestal voor recreatie is mijn ervaring.

De enige 'echte' recreatiepaarden zijn de paarden die rasspecifiek of qua bouw niet zo geschikt zijn om in de sport uit te brengen. Die kunnen prima gezond zijn.

Mee eens. Daarnaast vind ik het soms ook lastig of een dier echt ongemakken ervaart, en dat wil je nooit. Ook niet als ze enkel hobbelen in de recreatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:09

Babootje schreef:

Tegelijkertijd: definieer recreatie. Voor mij is een recreatieruiter iemand die niet in de sport rijdt, maar dat hoeft niet altijd alleen maar buitenritten te betekenen. Ik beschouw mezelf als recreatieruiter en uiteraard hoef ik geen bewegingswonder van 15k, want ik wil de sport niet in, maar een paard dat op basis van zijn bouw niet geschikt zou zijn voor Z-oefeningen, zou ik ook laten staan, want ik ben wel wat ambitieuzer dan aan een los teugeltje door het bos slenteren, even heel oneerbiedig gezegd.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:18

O precies dit mkango. Ik vond wedstrijden altijd noodzakelijk kwaad. Ponies die ik reed voor anderen moesten geplaatst worden van de eigenaren. Heeft er wel voor gezorgd dat ik aantal keren naar het Z ben gereden maar ik vond het proces van verbetering het allerleukst! Dat is echt mijn hobby/passie. Maar een paard met fijne gangen maakt dit proces wel makkelijker en plezieriger...wedstrijden...euh wellicht wel weer maar niet zoals vroeger...