Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:29

Wat staan er rare dingen in dat artikel :?

De Partij van de Dieren denkt dat het dier getraint is?

En dat ze 'vanzelf' de weg naar NL gevonden hebben is op zn zachts gezegd niet onomstotelijk bewezen dacht ik...

En dan dit natuurlijk weer:
"Ik kan me voorstellen dat je schrikt van wat een wolf met vee doet", zei Vestering van de Partij voor de Dieren daarover. "Maar ik schrik ook van wat mensen met vee doen. Jaarlijks worden er 600.000 schapen gedood in de veehouderij."

Wat een dom argument...

Maar goed, het is helder dat vdWal wil dat de wolf blijft..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:33

Cer schreef:
senna21 schreef:
Omdat het niet jouw vee is.
De wolven worden regelmatig gesignaleerd in dorpen, nabij huizen en boerderijen. Er komen jaarlijks meer wolven bij Driehoog achter heb je daar misschien geen last van, maar dat betekent niet dat het andere mensen niet treft.
De 'natuur' is geen aparte categorie in Nederland, daar wonen en werken mensen en gaan kinderen naar school.

Ik zie niet helemaal precies waar je op doelt met dit bericht.. 'omdat het niet mijn vee is'? Wat zeg ik daarover dan?

Ik zeg ook niet dat het andere mensen niet treft :?

Oh, ik woon gewoon vier hoog in de stad, niet drie hoog achter :)

Misschien wordt er bedoelt dat de gevolgen van de de wolf in Nederland voor jou een ver van je bed show zijn. Vier hoog in de stad is hardstikke wolf proof zeg maar. Je hebt je dieren niet kapot gevreten zien liggen in de wei, of aangevreten rond zien strompelen totdat de dierenarts ze kon inslapen.
Dat het voor jou een theoretische situatie is en je weinig empathisch bent.
En dit is natuurlijk ook maar een idee van mij hoor, dus niet gelijk boos worden aub.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 10-11-22 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:34

Wat een dom argument is dat toch steeds over slachtdieren. Ik ben vegetariër, krijgen mijn pony’s en huisdieren dan nu vrijstelling van de wolf?!

Lijkt wel of de particulieren met hobbydieren helemaal niet een beeld zijn. Daar kun je niet praten over schaden. Dat is verlies en verdriet wat niet gecompenseerd kan worden door een geldbedrag. En eigenlijk is er ook al verdriet doordat je je dieren op moet hokken en ze moet houden op een manier die zeker niet diervriendelijk voor ze is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:40

CharleyT schreef:
Misschien wordt er bedoelt dat de gevolgen van de de wolf in Nederland voor jou een ver van je bed show zijn. Vier hoog in de stad is hardstikke wolf proof zeg maar. Je hebt je dieren niet kapot gevreten zien liggen in de wei, of aangevreten rond zien strompelen totdat de dierenarts ze kon inslapen.
En dit is natuurlijk ook maar een idee van mij hoor, dus niet gelijk boos worden aub.

Ik snap niet zo goed hoe je erbij komt dat ik niet empathisch bent?
Buiten dat ik dit nogal een persoonlijke aanval vind, maar dat laat ik dan even terzijde..

Heb ik ERGENS gezegd dat ik pro wolf ben?? Ergens??

Ik ben niet boos hoor, ik snap alleen niet zo goed waar dat waanbeeld vandaan komt dat ik pro wolf zou zijn, of dat ik niet empathisch ben met aangevreten dieren.. Kun je me dat laten weten?
Jij en Senna21 beiden, graag :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:47

Jessix schreef:
Wat een dom argument is dat toch steeds over slachtdieren. Ik ben vegetariër, krijgen mijn pony’s en huisdieren dan nu vrijstelling van de wolf?!

Lijkt wel of de particulieren met hobbydieren helemaal niet een beeld zijn. Daar kun je niet praten over schaden. Dat is verlies en verdriet wat niet gecompenseerd kan worden door een geldbedrag. En eigenlijk is er ook al verdriet doordat je je dieren op moet hokken en ze moet houden op een manier die zeker niet diervriendelijk voor ze is.

Dat is de beperkte bias van de partij voor de dieren. Vanuit de stad denken ze dat er op het platteland alleen maar megastallen staan vol met dieren in kleine hokjes. Dat alle dieren er voor de slacht zijn.

Ze hebben geen idee van de werkelijkheid. Slechts een heel beperkt maar vooral enorm vertekend beeld van het platteland.

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:49

Heeft iemand daar cijfers van?
Wat is er echt slachtvee, wat is er melk/ander vee en welk percentage hobbydieren?
Niet dat dat uitmaakt, maar even om een beeld te schetsen?
Ik heb altijd het idee dat hier heel veel melkvee is, maar misschien vergis ik me daar wel in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:50

Dat is denk ook waar ze op doelen.. het argument is dan ook 'als je zo van je dieren houdt, dan bescherm je ze toch 'gewoon'".. Ik vind dat echt nogal voorbij gaan aan de dieren die inderdaad voor de liefhebberij zijn. En daarnaast, ook andere dieren hebben toch een soort ander leven.. Of je als kalf naar een slachterij gaat of je ligt ergens aangevreten langzaam te sterven omdat je darmen eruit liggen.. ik vind dat nogal een verschil...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:55

Cer schreef:
Dat is denk ook waar ze op doelen.. het argument is dan ook 'als je zo van je dieren houdt, dan bescherm je ze toch 'gewoon'".. Ik vind dat echt nogal voorbij gaan aan de dieren die inderdaad voor de liefhebberij zijn. En daarnaast, ook andere dieren hebben toch een soort ander leven.. Of je als kalf naar een slachterij gaat of je ligt ergens aangevreten langzaam te sterven omdat je darmen eruit liggen.. ik vind dat nogal een verschil...

Die discussie had ik op mijn werk ook. Hun reactie: Als eigenaar ben ik verantwoordelijk voor de veiligheid, dus ik moet ze gewoon beschermen. En als omheining niet werkt, dan zet ik ze toch gewoon op stal...... zucht.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:55

Nou ja, en hoeveel weitjes zijn er niet zonder stal.. omdat je van de gemeente geen stal mag bouwen.. ? Buiten dat, daar wil je ze toch heel niet hebben..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:57

Cer schreef:
CharleyT schreef:

Ik snap niet zo goed hoe je erbij komt dat ik niet empathisch bent?
Buiten dat ik dit nogal een persoonlijke aanval vind, maar dat laat ik dan even terzijde..

Heb ik ERGENS gezegd dat ik pro wolf ben?? Ergens??

Ik ben niet boos hoor, ik snap alleen niet zo goed waar dat waanbeeld vandaan komt dat ik pro wolf zou zijn, of dat ik niet empathisch ben met aangevreten dieren.. Kun je me dat laten weten?
Jij en Senna21 beiden, graag :)

Er staat niet voor niks: Misschien wordt er bedoelt! En gezien je reactie heb ik dat helemaal verkeerd ingeschat, excuses daarvoor. Het is zeker niet mijn bedoeling je in een verkeerd daglicht te zetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:02

CharleyT schreef:
Er staat niet voor niks: Misschien wordt er bedoelt! En gezien je reactie heb ik dat helemaal verkeerd ingeschat, excuses daarvoor. Het is zeker niet mijn bedoeling je in een verkeerd daglicht te zetten.

Dank voor je toelichting :j

Het zou bedoelt kunnen worden inderdaad, maar dan denk ik dat diegene toch een beetje scheef en vooringenomen heeft zitten lezen..

Ik denk niet dat de wolf in NL hoort, ik denk dat onder andere boswachter Tim niet goed wijs is, ik denk dat de PvdD vnl op 3 hoog achter in de Amsterdamse grachtengordel woont, ik denk dat VdWal geen idee heeft waar ze het over heeft, ik denk dat verschillende organisaties geld verdienen aan de wolf en ik denk dat een aantal rando's hun 15min of fame nu denken te kunnen halen door ineens wolf-expert te zijn :)

En ik vrees dat men toch echt eerst een aanval op mensen af gaat zitten wachten.. -O-

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:06

Cer schreef:
Wat staan er rare dingen in dat artikel :?

De Partij van de Dieren denkt dat het dier getraint is?

En dat ze 'vanzelf' de weg naar NL gevonden hebben is op zn zachts gezegd niet onomstotelijk bewezen dacht ik...

En dan dit natuurlijk weer:
"Ik kan me voorstellen dat je schrikt van wat een wolf met vee doet", zei Vestering van de Partij voor de Dieren daarover. "Maar ik schrik ook van wat mensen met vee doen. Jaarlijks worden er 600.000 schapen gedood in de veehouderij."

Wat een dom argument...

Maar goed, het is helder dat vdWal wil dat de wolf blijft..

Ik vond de reactie van vdWal niet zo verkeerd eerlijk gezegd, en ik kreeg ook niet perse de indruk dat ze wil dat de wolf blijft, maar ze zit natuurlijk vast aan de regels en wetten. Ik vond het een verademing dat ze begrip heeft voor de stress, en ik denk ook dat ze best wil zoeken naar mogelijkheden. Wat me wel elke keer opvalt is dat de situatie van paardenliefhebbers niet aan bod komt. O.a. dat het aangeraden wolfwerende hekwerk in mijn ogen levensgevaarlijk is voor paarden (staaldraad), dat er sowieso geen subsidie is voor ons en door oppervlakte soms onbetaalbaar (ik zou 1,8 ha moeten omrasteren bijv), dat het soms gewoon niet mogelijk is vanwege bossage etc. Ook dat al dat hekwerk natuurlijk ook nog eens slecht is voor het overige wild. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk dat ik mijn paarden nu s nachts moet opstallen, dat doe ik al 35 jaar niet, ze hebben bij mij een paddock paradise met vijver en bosje , weide en inloopstal, ideaal voor paarden maar ik moet ze voor hun veiligheid op stal zetten. Ik krijg er een hoge bloeddruk van!
Ik denk dat we iets moeten verzinnen om dit duidelijk te maken aan haar. Ze komt binnenkort (deze maand?) naar Drenthe. Misschien kunnen we haar een zwartboek aanbieden met onze ervaringen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:10

@Kuenen:

Ik las in deze alinea's dat ze eigenlijk voor de wolf is
"Het is een ingewikkeld probleem met veel dillema's en botsende belangen", zei de minister. Ze wil er alles aan doen om de angst weg te nemen bij mensen dat zij of hun dieren aangevallen worden door een wolf. "Maar tegelijkertijd is het ook een verrijking van de biodiversiteit. De wolf is een inheems dier en heeft zelf de weg naar ons land teruggevonden. En het is een beschermde diersoort.

Maar volgens de minister mag je een wolf die probleemgedrag vertoont alleen maar verjagen of afschieten als het echt niet anders kan. Preventie door een goede afrastering of honden die het vee bewaken en de wolven afschrikken heeft de voorkeur. Daar hebben ze in het buitenland goede ervaringen mee.

maar je hebt gelijk, dat kan een verschil van interpretatie zijn..

Ik vraag me ook af of een wolf ook grootvee aanvalt.. Dat ze denken 'nou paarden zijn wel veilig hoor'.. ?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:15

@ Cer, in een paar weken tijd 12 kalveren, pinken en volwassen koeien zijn in Drenthe aangevallen door wolven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:25

Ik snap niet waarom het zo een ding is voor sommigen de paarden als het donker word op stal te hebben!?
Hier vinden ze het heerlijk. Staan alle 7 jong&oud lekker in alle rust te soesen en te kouwen op hun hooi. Smorgen rond 8 na hun voer en poets beurt weer naar buiten.
Nu helemaal met vocht en koude lekker binnen in een droge stal.
Mijn bloedruk stijgt daar iig niet van. Kan heerlijk slapen en die paarden ook.
Is toch het minste en makkelijkste wat je kunt doen om ze snachts iig te beschermen!?

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:27

Cer schreef:
@Kuenen:

Ik las in deze alinea's dat ze eigenlijk voor de wolf is
"Het is een ingewikkeld probleem met veel dillema's en botsende belangen", zei de minister. Ze wil er alles aan doen om de angst weg te nemen bij mensen dat zij of hun dieren aangevallen worden door een wolf. "Maar tegelijkertijd is het ook een verrijking van de biodiversiteit. De wolf is een inheems dier en heeft zelf de weg naar ons land teruggevonden. En het is een beschermde diersoort.

Maar volgens de minister mag je een wolf die probleemgedrag vertoont alleen maar verjagen of afschieten als het echt niet anders kan. Preventie door een goede afrastering of honden die het vee bewaken en de wolven afschrikken heeft de voorkeur. Daar hebben ze in het buitenland goede ervaringen mee.

maar je hebt gelijk, dat kan een verschil van interpretatie zijn..

Ik vraag me ook af of een wolf ook grootvee aanvalt.. Dat ze denken 'nou paarden zijn wel veilig hoor'.. ?

Het is ook een mijnenveld waarin de minister zich beweegt, want de groene partijen hakten gelijk op haar in bij elke mogelijkheid die ze zagen. Dus ze moet zich natuurlijk in deze discussie aan de wet houden, maar ik zag in die 4 uur kameroverleg in ieder geval compassie en begrip, en dat was bij de groene andere partijen ver te zoeken helaas :( Het is misschien een begin. Wat ook wel duidelijk werd dat de maatschappelijke onrust een ding begint te worden, dus we moeten blijven protesteren en ons laten horen in de media.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:30

De partij voor de dieren wordt steeds extremistischer

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2902892 ... -telegraaf

Wie gaat die gebieden aanwijzen? De wolf kiest toch zelf zijn leefgebied. Of willen ze elk gebied waar een wolf zich vestigd tot verboden zone maken.

Serieus. We hebben 2 totaal gestoorde partijen in de kamer zitten. FVD en PVDD.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:36

Popstra schreef:
Ik snap niet waarom het zo een ding is voor sommigen de paarden als het donker word op stal te hebben!?
Hier vinden ze het heerlijk. Staan alle 7 jong&oud lekker in alle rust te soesen en te kouwen op hun hooi. Smorgen rond 8 na hun voer en poets beurt weer naar buiten.
Is toch het minste en makkelijkste wat je kunt doen om ze snachts iig te beschermen!?

Ik heb daar ook geen moeite mee.

Maar toen ik nog avond dienst had moesten ze om 3 uur al naar binnen, of mijn vriend zette ze om 7 uur binnen, dan is het donker.
Toen ik nog ochtend dienst had, moest ik om kwart voor 6 in de auto zitten. Dus om half 6 de paarden buiten. Dan is het nog donker.
Terwijl ik ook veel tijd met ze bezig kon zijn in het licht. Hadden ze altijd een lange tijd in het donker.

En met mensen met gewone dagdiensten en 8 uur werk is het zowel in de ochtend als avond donker.
Daarom zijn er baklampen uitgevonden zodat mensen daarna nog met hun paard aan de slag kunnen.
Maar ook al staan de paarden in de nacht binnen, dan staan ze in de winter nog altijd een periode in het donker buiten.

En dan weten we ook nog van aanvallen in het licht... dan zou alleen 24/7 ophokken nog kunnen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:37

Popstra schreef:

Ik heb daar ook niet zo’n probleem mee maar heb wel paarden die bekend zijn met het begrip stal en daar niet slechter van worden. Ik ken er genoeg die niet op stal kunnen maar ook andersom, die gek worden op het land na een tijdje. En mensen die hun paard bewust 24/7 er uit willen hebben moeten hier nu op terug komen en dat zal steken want dan is Utopia plots niet meer daar… ik slaap iig beter als ik weet dat ze veilig weg staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:38

kuenen schreef:
Ik vond de reactie van vdWal niet zo verkeerd eerlijk gezegd, en ik kreeg ook niet perse de indruk dat ze wil dat de wolf blijft, maar ze zit natuurlijk vast aan de regels en wetten. Ik vond het een verademing dat ze begrip heeft voor de stress, en ik denk ook dat ze best wil zoeken naar mogelijkheden. Wat me wel elke keer opvalt is dat de situatie van paardenliefhebbers niet aan bod komt. O.a. dat het aangeraden wolfwerende hekwerk in mijn ogen levensgevaarlijk is voor paarden (staaldraad), dat er sowieso geen subsidie is voor ons en door oppervlakte soms onbetaalbaar (ik zou 1,8 ha moeten omrasteren bijv), dat het soms gewoon niet mogelijk is vanwege bossage etc. Ook dat al dat hekwerk natuurlijk ook nog eens slecht is voor het overige wild. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk dat ik mijn paarden nu s nachts moet opstallen, dat doe ik al 35 jaar niet, ze hebben bij mij een paddock paradise met vijver en bosje , weide en inloopstal, ideaal voor paarden maar ik moet ze voor hun veiligheid op stal zetten. Ik krijg er een hoge bloeddruk van!
Ik denk dat we iets moeten verzinnen om dit duidelijk te maken aan haar. Ze komt binnenkort (deze maand?) naar Drenthe. Misschien kunnen we haar een zwartboek aanbieden met onze ervaringen?

Ze zit ook nog eens in een coalitie met D66. Dat maakt het ook politiek lastig.

Die groene partijen heb ik geen goed woord voor over. Ze gooien alleen nog maar meer olie op het vuur.

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:41

Popstra schreef:

Ik vind het fijn als mijn dieren de vrije keuze hebben waar, wanneer en hoe ze gaan rusten, eten etc. Maar ieder moet doen wat hem of haar goed lijkt, ik heb er geen behoefte aan om over dit te discussiëren. Het feit dat ik ze die vrijheid nu deels niet meer kan bieden frustreert me.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:44

Popstra schreef:

Het is voor veel mensen op dit moment niet mogelijk ivm de huidige plaats gewoon niet zo maar mogelijk, het is niet alleen maar een kwestie van niet willen.

Mijn persoonlijke voorbeeld: Wij mogen op de weide geen dichte stallen bouwen en sowieso de schuilmogelijkheid nauwelijks uitbreiden. Onze huidige schuilstal is te klein om af te sluiten met hekken en als stal te gebruiken.
Daarnaast doet mijn blessuregevoelige merrie het beter dag en nacht op de weide dan op het draaien in de stal is mijn ervaring.
Als het echt niet anders kan en ze moeten op stal dan zal ik moeten verhuizen, maar waar ga je op korte termijn een plek vinden voor twee paarden die acceptabel is? Dat is ook niet zo gemakkelijk.
Lang verhaal kort, ik heb het liever niet maar als het echt niet anders kan dan kan ik wel op zoek gaan naar een mogelijkheid. Het zal alleen niet zo maar binnen korte tijd geregeld zijn.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:57

Popstra schreef:

Nou, waarom het zo'n ding kan zijn zal ik je uitleggen. Ik heb 25 jaar lang de ponies buiten kunnen houden, met mogelijkheid tot inloop. De enige momenten dat ze binnen kwamen was om overdekt te schijten, of uit de wind te kunnen staan. Nu staan ze sinds zaterdagavond op stal, elke avond om 9-10uur naar binnen en om 7 uur er weer uit, om ze maar zo kort mogelijk binnen te hebben en toch het grootste risico eraf te halen.
Al die nachten hebben ze bijna niet gegeten, 2-3 happen missen er uit elke slowfeeder. Ze zijn gelukkig niet onrustig op het moment dat ze op stal staan, maar ze staan met het hoofdje over de deur, te wachten tot hij open gaat. De eerste laat zich al bijna niet meer vangen omdat ze er geen zin in heeft. Ik kan haar ook geen ongelijk geven trouwens.
Ik heb welsh-ponies, een ras dat normaal gesproken in weer en wind buiten staat, en kan overleven op een plukje hooi per dag. Geen idee nog hoe ik ze de winter door moet halen in goede gezondhied. Ik hoop met heel mijn hart dat ze toch snel gaan eten op stal, want elke morgen baal ik als ik de stal binnen kom.

En het wrange is dat juist die kleine sobere ponies, die buiten het beste af zijn, nu opgestald moeten worden omdat die het grootste risico lopen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:03

Niet iedereen heeft een stal waar je ze in op kan sluiten. Als je alleen een schuilstal hebt, wordt dat toch een uitdaging.
En ik ken ook wat oudjes die na een nacht op stal zo stijf zijn dat ze de stal bijna niet meer uit komen.

Ik woon in de randstad en zit vaak te mopperen op het gebrek aan ruimte hier en de belachelijke hoge prijzen.
Maar nu in het geval van de wolf, ben ik blij dat ik hier woon. En dat mijn pony nog veilig dag en nacht buiten kan blijven. (Voor zolang dat duurt)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:04

Ik denk dat de opmerking "geen idee hoe ik ze de winter door moet halen in goede gezondheid" wat overdreven is. Maar het is duidelijk dat ze niet gewend zijn aan snachts op stal staan.