Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:37

Heb ook wat video's gekregen inmiddels. Ze zal uiteraard niet het makkelijkste paard zijn met haar lange en weke rug, maar ze beweegt fijn, vrij bergopwaarts, mooi ruim. Denk dat ze een leuk tweede paard zal zijn voor me.
Ik heb altijd een zwak voor Appaloosa's gehad, het karakter met name is geweldig! Als het meezit gaan we zaterdag al kijken en dan nemen we de trailer mee...
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 20-02-20 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:41

Mirjam: wat heb je de huisvesting voor je paarden toch fijn voor elkaar +:)+

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:44

Peetstap schreef:
Mirjam: wat heb je de huisvesting voor je paarden toch fijn voor elkaar +:)+

_O_ Hier sluit ik me bij aan!

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 10:51

Spannend Iris paard 4 erbij :D

Dank jullie :o
En ben nog niet tevreden, maar daarvoor moet ik wachten op de toekomst plannen. :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 00:19

Spannend Iriscope!

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 07:42

Zijn het alle 4 merries Iris?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:11

Nee, mijn man heeft 1 ruin staan! We vertrekken hier over 2 uur. De weg is slecht, het heeft er geregend (yay!!!!) maar het is een onverharde weg dus we verwachten er wel even over te doen. Het is 450km in totaal, we overnachten bij die mensen thuis.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:30

Wat een onderneming! Veel succes!

Zijn hier mensen die merries en ruinen bij elkaar in de groep hebben staan? Ben benieuwd hoe dat gaat met hengstigheid. Met de narrigheid van de merries en de opdringerigheid van de ruinen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:01

Hier 3 om 3, nooit problemen gehad met hengstigheid.
Wel met ex pensionklanten, wat een rampen paarden :+

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:07

Mijn ruinen doen het erg slecht met hengstige merries. Woedend worden ze: jagen, bijten en trappen tot bloedens toe.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:36

Zowel bij mijn huidige stal als mijn vorige stal stonden ruinen en merries gemixt. Ze dekten elkaar alleen maar de hele dag door. Bij beide stallen zijn ze daarna gescheiden neergezet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:40

Ik heb 1 ruin (14jr) en 1 merrie (bijna 3) en dat gaat prima. Ruin heeft zelfs verhoogd testosteron maar altijd in groepen gestaan en nooit gedekt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:59

Ik heb liever ook gescheiden groepen. Mijn vorige ruin dekte, maar joeg ook de andere ruinen weg. Toen hij op huidige stal in een ruinengroep kwam te staan was het veel rustiger. Sowieso minder gedoe in de kuddes. Maar goed, dat zijn wel kuddes op pensionstallen dus onrustiger als ergens thuis. Op die stal waar ik met ruin stond hadden ze altijd gemengde groepen en heb ik met zowel merries als ruinen gestaan, maar ik vond het niet prettig. Maakte weinig uit of het een pismerrie was of niet of een dekkende ruin of niet, telkens een hoop gedoe.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:26

Rey is veilig bij ons aangekomen, maar oi wat is ze mager. Ben er echt onwijs van geschrokken hoe dun de paarden daar zijn. Gelukkig is daar de eerste regen gevallen en hebben ze met wat hulp hooi kunnen kopen, dat over 2 weken bezorgd wordt. De paarden zien er zo slecht uit.

Ik ben niet bang voor gemengde groepen, het zijn onze eigen paarden en er komen geen paarden bij en af zoals je op pension toch vaak hebt. Zodra ze gesetteld zijn verwacht ik geen problemen.
Voor nu staat Rey alleen in een kleine paddock, zodat ze niet teveel energie verliest aan het lopen hier (veel bergachtig terrein) en we zien hoeveel ze aan hooi eet.

Hier wat foto's, niet schrikken :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:34

Schrikbarend dun is ze, maar wat een lief hoofd <3 kalm aan laten groeien. Veel plezier met haar

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:36

Wij schrokken ons ook rot toen we haar zagen. Ze is wel groter dan we dachten, 1.60m, dus een mooi maatje. En ze denkt dat ze een schoothondje is, want het liefst klimt ze met haar hoofd op je schouders en blijft daar hangen voor kriebels.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:38

Fijn dat ze veilig is aangekomen! Ze ziet er heel vriendelijk uit.
Heftig zo dun zeg. Lekker aankomen en groeien bij jou !

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:40

Daar zou je toch met liefde een appeltaart in stoppen? Fijn dat ze er is, ze ziet er lief uit.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:46

Iriscope schreef:
Wij schrokken ons ook rot toen we haar zagen. Ze is wel groter dan we dachten, 1.60m, dus een mooi maatje. En ze denkt dat ze een schoothondje is, want het liefst klimt ze met haar hoofd op je schouders en blijft daar hangen voor kriebels.

oef, das een tenger paardje zeg... , maar dat gaat bij jullie vlot veranderen. :j
Dat ze maar een mooie trotse dame mag worden!

Citaat:
want het liefst klimt ze met haar hoofd op je schouders en blijft daar hangen voor kriebels.

Soms worden paarden met sterk en pittig karakter bewust heel schraal gehouden, dan zijn ze minder zelfstandig en zelfverzekerd en hanteerbaar.

Maar hier is ondervoeding de oorzaak, gebrek aan goed eten / onbetaalbaar door droogte in haar gebied ?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:49

Ha een appeltaart zou ik haar graag geven, maar voor nu ben ik een beetje voorzichtig met ander voer dan gras, wil haar maag niet teveel te verteren geven gelijk!

Helaas is hier heftige droogte, de eigenaar heeft 30 paarden die normaal lekker grazen, maar nu we de ergste droogte in tientallen jaren hebben gehad, groeide er geen gras. Paarden krijgen dus wel bijgevoerd, maar met mondjesmaat omdat de eigenaar het niet kan betalen.
Dat is ook de reden dat ze verkocht is overigens. Eigenaar leeft van het houden van schapen dus je kan je voorstellen hoe weinig geld ze op het moment te makken hebben.

De droogte is echt afschuwelijk, maar het lijkt erop dat we dit jaar goede regen krijgen, hopenlijk bijna overal in Namibie wel, en dat het weer wat makkelijker gaat worden voor mens en dier.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 13:01

Wat een aandoenlijk koppie. Ook wel redelijk functioneel gebouwd. Ze trekt wel bij met hooi denk ik :)

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:11

Knap dier! Ja, is wel mager maar vind het niet schrikbarend hoor. Ze heeft nog bespiering dus met een week of wat ruwvoer voeren, herken je haar niet meer terug

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:37

Ik vind haar wel schrikbarend mager. Dit is echt geen kwestie van bespieren.
Ik zou ook goed ontwormen, daar maar eens mee starten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:48

Iris, oeps..... paarden zijn net chocola, aan 1 neit genoeg. Maar wel spriet hoor, jeetje...

Hier staan pasrden gemengd, mjin ruin bij mjin 2 merries en nog ruin, nu dan met mijn ene merrie, is zijn hartsvriendinnetje en ze is gek op hem. Hji is de baas.

Hier wat stil. Ik stuk, train niet nauwelijks redt het gewoon niet.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 15:38

Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen!

Wat fijn voor haar Iris, dat ze nu bij jullie staat. Lijkt me wel heel eng als er zoveel droogte is. Ik vond het hier 2 jaar geleden al eng. Was blij toen ik de schuur weer vol hooi had staan.