Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:35

Gefeliciteerd!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:00

Gefeliciteerd!!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:04

Wat een fijn bericht, gefeliciteerd met je knappe koele kikker

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 23:45

Gefeliciteerd!! Mooi nieuws!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:31

Gefeliciteerd!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 08:47

Gefeliciteerd! :D

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:34

Wat een fijn nieuws. Gefeliciteerd en veel plezier samen gewenst JuulSearch25.

Fjord kan ook prima hoor. Maar over algemeen zijn die wat breder gebouwd, mijn dochter wordt dit jaar 8 en is wel redelijk lang voor haar leeftijd. Ik sluit een fjord ook niet direct uit, maar ze moet er wel op "passen" zeg maar.

Gezinsfjord klinkt wel leuk ruitje. Hoe ben jij bij je gezinsfjord gekomen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:06

Qua karakters in de moderne hafjes denk ik eigenlijk dat een brede fjord zelfs makkelijker te handelen is voor een jonger meisje.
De hafjes die hier in de buurt lopen zijn wel allemaal echt bommetjes en niet altijd braaf.

Maar voor beide zijn er natuurlijk goede karakters en uitzonderingen te vinden. Maar je ziet wel dat de haf de laatste jaren misschien iets te sportief zijn geworden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:15

Ja, eens met dat beeld voor haflingers, wat ik de laatste jaren zie worden die meer op sport gefokt en minder op recreatie.

Mijn gezinsfjord heb ik toen ik zwanger was uit een natuurgebied gekocht als 2 jarige. Als 2 jarige bezig geweest met de basis, 3 jarige 3 x opgezeten en 3 x voor de kar gezet. Toen laten dekken en een jaar niet veel mee gedaan.
Nu als 5 jarige staat ze voor de kar, loopt ze carrousel, leren er meisjes van 8 op leren licht rijden.

Maar, ik ben er elke dag mee bezig, zit echt veel werk in :o .

En van de week in het crossbos zat er een stagiair op en ging ze toch ook gewoon even rennen :D Ze is niet Schijndood, ik heb haar zo gemaakt als ze nu is.

Zou ik dan weer niet perse aanraden eigenlijk :o

Ik zou in de Facebookgroep Fjorden zoeken Baas een oproepje plaatsen, dan krijg je vast een passende reactie!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 13:54

Hier ook een fjord, maar deze was al bekend dat ie erg sensibel is. Maar voor mijn kwpn achtergrond is ie bomproof _O- ja wel gevoelig maar voor wat ik begreep wel echt een uitzondering

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:12

30 jaar haflingers gehad en wilde altijd weer een haflinger maar daar ben ik op terug gekomen.. ik mis de oude haf… ben nu ook een nuchtere kruising fjord uitgekomen bij iemand die vooral op een goed karakter fokt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:34

Ze zijn er vast wel; de wat rustigere koel in de kop haflingers. Maar ik ken uit mijn omgeving alleen de heethoofdige variant :D Die exemplaren zijn niet geschikt voor kinderen maar zag hier laatst in dit topic wel zo’n fijne gezinshaflinger voorbij komen, ben even kwijt van wie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:11

Ik ken juist aardig wat voorbeelden van fjorden waar ik nooit mijn kind op zou zetten :') Ook vroeger al,maar nu ook. Dan waren alle warmbloed 'hete' pony's veel braver en simpeler te rijden haha. Ik zou nooit naar ras specifiek kijken, maar naar het dier zelf. Anders sluit je ook een groep uit die net zo goed zou kunnen passen.

Pas als je echt eisen/doelen hebt waarbij rassen absoluut niet passen over het algemeen vind ik het slim. Hoog dressuur of springen en dan geen koudbloed of als een koud of warmbloed gewoon echt niet bij je past. Maar als je gewoon iets braafs wilt voor van alles en nog wat kan je dus ook echt van alles en nog wat uittesten

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:34

Ik heb inderdaad niet meer naar ras gekeken. Enige eis was nuchter en het liefst koudbloed, en minstens 1.50. Al was ie pimpelpaars ook prima :))

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:45

Als je op zoekt gaat naar een haflinger kun je het beste kijken naar Italiaanse bloedlijnen (Süd Tirol). Die zijn over het algemeen een stuk koeler en nuchterder dan de Oostenrijks gefokte haflingers.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:50

suusje26 schreef:
Ik wil mij hier graag ook melden voor tips en trucs.

Inmiddels wordt mijn paard dit jaar 22 en zit zijn beste tijd er helaas wel op. Ik mis het aangespannen rijden al een tijdje en nu mijn dochter ook een echte paardenliefhebber is wil ik op zoek naar een leuk paardje voor ons samen.

Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik wil weer een paard voor het leven, ik heb mijn huidige paard als veulen gekregen en alles wat hij kan (en niet) heeft hij aan mij te danken. Die tijd heb ik helaas niet meer met een gezin met jonge kinderen. Maar ergens heb ik wel voorkeur voor een jong paard.

Mijn dochter kan (nog) niet goed rijden. Ze is wel veel bezig met de paarden en vind het heerlijk om met ze te wandelen, poetsen en "schriktraining" te doen. Mijn paard nu is echt nergens van onder de indruk dus dat gaat heel goed. Ze moet dus nog wel een hoop leren maar is niet het type van opstappen en rijden. Alles eromheen vind ze ook heerlijk.

Maar goed... wat zijn dan de wensen en wat is realistisch. Prijzen die ik voorbij zie komen waar geen logica in te vinden is.

Zo zag ik een bijna 3 jarige haflinger ruin, onbeleerd en niet gekeurd voor €3000,- te koop. Maar een doorgereden d-pony van 8 jaar die beleerd en betuigd is stond te koop voor €2250,-

Wensen die ik nu heb
- Minimaal 140 cm
- Bij voorkeur een ruin
- niet ouder dan 12
- geschikt voor de beginnende ruiter

Zat dus zelf een beetje te denken aan een haflinger. Heb nu een tinker maar dat wil ik niet meer. Fjorden vind ik ook erg leuk maar is misschien wat teveel voor mijn dochter.

Hebben jullie tips?

vroeger heb ik altijd fjorden gehad, daarna kwpn en nas. Op een gegeven moment weer een fjord gekocht voor mijn man en toen mijn zoon 10 was op zoek gegaan naar een fjord voor hem en mij samen. Uitgekomen bij een toen 3 jarige fjordenmerrie en inmiddels 3,5 jaar verder heb ik nog steeds geen rijfjord, want mijn zoon doet alles met haar. Dus ik zou rustig naar een fjord kijken ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:57

Hier in de buurt is een stal met ca 25 fjorden. Ze worden gebruikt voor fok, lessen en ponykampen.

Die dieren zijn echt zo lief en braaf. Rijden ook echt jonge kinderen op.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:29

suusje26 schreef:
Ik wil mij hier graag ook melden voor tips en trucs.

Inmiddels wordt mijn paard dit jaar 22 en zit zijn beste tijd er helaas wel op. Ik mis het aangespannen rijden al een tijdje en nu mijn dochter ook een echte paardenliefhebber is wil ik op zoek naar een leuk paardje voor ons samen.

Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik wil weer een paard voor het leven, ik heb mijn huidige paard als veulen gekregen en alles wat hij kan (en niet) heeft hij aan mij te danken. Die tijd heb ik helaas niet meer met een gezin met jonge kinderen. Maar ergens heb ik wel voorkeur voor een jong paard.

Mijn dochter kan (nog) niet goed rijden. Ze is wel veel bezig met de paarden en vind het heerlijk om met ze te wandelen, poetsen en "schriktraining" te doen. Mijn paard nu is echt nergens van onder de indruk dus dat gaat heel goed. Ze moet dus nog wel een hoop leren maar is niet het type van opstappen en rijden. Alles eromheen vind ze ook heerlijk.

Maar goed... wat zijn dan de wensen en wat is realistisch. Prijzen die ik voorbij zie komen waar geen logica in te vinden is.

Zo zag ik een bijna 3 jarige haflinger ruin, onbeleerd en niet gekeurd voor €3000,- te koop. Maar een doorgereden d-pony van 8 jaar die beleerd en betuigd is stond te koop voor €2250,-

Wensen die ik nu heb
- Minimaal 140 cm
- Bij voorkeur een ruin
- niet ouder dan 12
- geschikt voor de beginnende ruiter

Zat dus zelf een beetje te denken aan een haflinger. Heb nu een tinker maar dat wil ik niet meer. Fjorden vind ik ook erg leuk maar is misschien wat teveel voor mijn dochter.

Hebben jullie tips?

Mijn vriendin heeft 2 jaar terug een 5 jarige Haflinger ruin gekocht hier in Oostenrijk. Zadelmak was hij en een hele minimale basis had hij. wel heel braaf.
5500 euro. Dat vind ik toch een hoop geld ervoor moet ik zeggen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:56

Maar wel wat de prijzen momenteel doen

Die d pony die suusje benoemt kan nooit top zijn voor dat geld 8 jaar d pony gereden en getuigd!!! Minimaal 5000/6000 € als die goed is.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:55

Wauw wat fijn al zoveel reacties. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik ben er ook een beetje uit hoor, dus het is fijn te horen dat de hedendaagse haflinger niet meer die coole kikker van 20 jaar terug is. Want dat is een beetje mijn vergelijkingsmateriaal.

Kruisingen zijn overigens ook welkom hoor, gaat dus meer om karakter en dat het dus een "gezinspaard" moet worden die bereden kan worden en aangespannen mee gereden kan worden en een leven lang mee kan :) Ik merk alleen dat de "sportief" uitziende pony's ook direct in een hogere prijsklasse vallen. We hebben absoluut geen wedstrijdambities.

Klinkt wel als een heerlijk paard Ruitje. Ik heb dat met mijn vorige paard dus ook gedaan, helemaal zelf opgeleid. Maar daar heb ik nu helaas de tijd niet voor, dat weet ik heel goed vandaar dat ik het ook lastig vind waar ik goed aan doe. Want als ik de tijd had gehad dan wist ik het wel.

@Boemel, verkoopt de stal waar je het over hebt ook wel eens wat? Zou je me dan willen pb-en met de naam van de stal?

@IndianSu, bedankt voor de tip. Ik zie ook papierloze haflingers voorbij komen, is dat bij voorbaat al een no-go?

@Ruitje, ik ga de facebookgroep eens bekijken.

Qua budget heb ik best wat over voor een braaf paard, maar het moet wel in verhouding staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:15

Ik zou ook niet perse een Fjord aanraden voor braaf of kinderpony. Maar natuurlijk zijn er zeer veel verschillende met verschillende karakters. Cool zijn ze wel meestal maar ook heel eigenwijs en eigengereid. :+

Gefeliciteerd Juul!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:19

Elisa2 schreef:
Ik zou ook niet perse een Fjord aanraden voor braaf of kinderpony. Maar natuurlijk zijn er zeer veel verschillende met verschillende karakters. Cool zijn ze wel meestal maar ook heel eigenwijs en eigengereid. :+

En lompsterk!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:23

Haha t is idd wel echt ja of nee en niet misschien. Maar goed voor veel mensen en paarden zou dat duidelijke wel het beste zijn :+

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:59

Dat eigengereid en eigenwijs heeft mijn Tinker ook goed begrepen. Dat zijn we dus wel gewend. Zolang ze goed opgevoed zijn en consequent blijven zie ik dat niet als een nadeel.

Blijft een lastig proces, een paard "kiezen" , vond dat 22 jaar geleden wel makkelijker merk ik.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 19:28

Ik heb een lieve gezinshaf. Gezocht naar een robuust type. Veel oud bloed en weinig Arabisch bloed. Van de week wilde iemand haar overkopen