Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:02

Poeh wel veel zo ineens hoor! Ga je daar veel werk aan hebben, met hooi / mest / water / voeren enzo...?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 20:37

Ongeveer een baal hooi per week en water brengen we met een 1000l ton. :)
Voeren is met voerzakken eens per dag en dat gaat eigenlijk vrij vlot. Eens ze de voerzakken kennen is het gewoon maken omhangen en klaar. :) Da's een uurtje om en bij. Hooi is met grote balen dus da's een nieuwe baal in de ruif en een tijdje door. Mest slepen we, worden ze ineens gewoon aan de tractor. :+ Mijn wens is nog steeds om mijn gehele weide terug in gebruik te kunnen nemen (en daar kom ik ook dichter en dichter bij om daarin vrij hard te gaan worden nu.) zodat ze gewisseld kunnen worden. :) (dus om en om zeg maar.)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De nieuwste telg is helemaal geaccepteerd.

Helemaal enthousiast. _O-

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:07

Zalig om te zien
Ze staan echt goud bij jou <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 23:40

Wat een mooi clubje mannen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 00:09

:j vijf tinten vos. Nero vergiste zich al van vos maar een trap klaarde het snel op. _O- Leo heeft altijd het meeste tijd nodig om te ontdooien. :=
Hij is wel loyale bodyguard wanneer we Joy verzorgen.

Whiskey deed het goed met de voerzak al merk je wel dat hij niet veel in de hand geweest is. Gelukkig is hij echt doodbraaf. Eigenlijk heb ik een fijn groepje met verschillende karakters maar het werkt. Soms staan ze allemaal samen. Soms in groepjes maar die wisselen ook… mooi om te zien hoe ze functioneren. :+: en ze leren elkaar sneller manieren dan wij ooit kunnen.

Whiskey was onzeker met de voerzak en Nero ging langs hem staan met zijn zak en deed voor hoe het moest. :+:

Het voerzakken systeem werkt echt top alleen zijn de zakken niet stevig genoeg, de naden van de bodems verduren en komen los. :\ de bodems kunnen er weer in genaaid worden door mijn moeder maar vroeg me af of het zou helpen om met bv nepleer de gehele onderkant te bedekken zodat de ‘stiksels’ dus hoger zitten (niet aan de hoeven)
Iemand hier die een potentieel beter idee heeft?

De laatste jongeman is een bruine dus die zal wel een tikje opvallen, _O-
Zo hè het filmpje is ook online geraakt. _O-
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-23 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 00:11

Een kennisje van mij gebruikte gewoon emmers met riemen eraan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 00:21

Otti1977 schreef:
Een kennisje van mij gebruikte gewoon emmers met riemen eraan.

Dat durf ik niet goed aan. De haflinger slaat nu al per ongeluk zijn buurman voor de kop als ie even zichzelf is. := Leo kreeg vandaag ineens een voerzak tegen zijn oren. :=

Daarom zoek ik iets flexibel maar flexibele emmers gaan scheuren als ik er riemen aan maak vrees ik.

Afbeelding
Iets als dit maar dan groter (dir is een honden drinkbak) en liefst twee aanhechtingspunten zou ideaal zijn denk ik.

https://www.boomlooszadelbecidor.nl/cas ... emmer.html
Of dit als het echt stevig is…. Is dan even een investering maar goed als ze mee gaan..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 08:59

Wat een fijn filmpje. Je wei ziet er huge uit. Hoe groot is hij? Want nu heb je wel een echt groepje.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 10:26

Als de laatste er is nog maar even een groepsfoto en dan alle namen erbij ;). Wat een fijn stuk land zo voor ze!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 11:37

Riviera87 schreef:
Als de laatste er is nog maar even een groepsfoto en dan alle namen erbij ;). Wat een fijn stuk land zo voor ze!

_O- eens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-23 12:34

Ik denk dat ik aan een groepsfoto evenveel werk heb als aan een week onderhoud. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 00:31

:j
pien_2010 schreef:
Wat een fijn filmpje. Je wei ziet er huge uit. Hoe groot is hij? Want nu heb je wel een echt groepje.

De weide? Bijna 2 hectare. En we azen op een of aangrenzend stuk. O:) maar das nog niet voor dit jaar.

Gezien wij het grootste stuk in gebruik hebben staan ze op ongeveer een hectare. Ik wil het tweede stuk er bij nu eigenlijk zodat ik ze kan omwisselen om de paar maanden. Mijn man ziet nu ook dat dat stuk erbij geen overbodige luxe is. Zal nog steeds niet voor morgen zijn maar hij ziet nu wel in wat ik bedoel. Hij is al meer dan 20 jaar bevriend met die mensen dus dat maakt het voor hem gecompliceerd natuurlijk. Hij heeft goed willen doen en tja…. No good deed go’s unpunished. Zoals ik het nu begrijp (als ik het juist begrijp) had hij ook in gedachte dat het tijdelijk zou zijn (tot ze dus een weide bij hadden.) én dat ze meer zouden helpen in ruil voor het gebruik maar zij lijken dus begrepen te hebben dat het voor onbeperkte duur is en die hulp… tja. Ik heb hen al meer geholpen dan andersom. :o

Wat de waarheid ook is. Ik begrijp dat het voor mijn man ook niet makkelijk is nu maar als het groepje compleet is. Is er gewoon een goed argument en kunnen we het hopelijk netjes doen zodat hij zijn vrienden niet verliest. Heaven knows dat ik ook al genoeg f*ck ups begaan heb met de beste bedoelingen. We live. We learn, we move on.

Whiskey heeft lichte mok. :x
Whiskey is amper in de hand geweest en ze hadden er een familie uitstap van gemaakt dus konden we met een gevoelige twenter die nog steeds niet gesetteld is en nog nooit zelfs maar geaaid os over de benen aan de gang voor de hele familie om die mok te behandelen. := de dochter wilde wel helpen gelukkig en deed dat echt fantastisch. Terwijl ik Nero (de haflinger) weerhield van algemene chaos creëren werd Whiskey verzorgd.

Daarna mocht Joy en nadat Nero bijna de tube zalf op had weerhield de eigenaresse van Whiskey hem even van algemene chaos creëren tot Joy verzorgd was. _O- _O-

Herinner me er aan dat Harlingers bij op het ‘don’t do it’ lijstje komen. Sh*tlanders staan er al op. _O-

(Voor de kritische lezer; neem dit laatste met een grote korrel zout aub. :)) )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:02

Hahahaha....er is zelfs een hilarisch Haflinger topic met allemaal gekke foto's. Dus meer mensen herkennen het.

Hopelijk komt de wei erbij.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:30

Van de verhalen van Haflinger eigenaars hier op Bokt geloof ik ook dat het typisch iets voor Haflingers is. Net zoals Schetlanders ook boefjes zijn. :D

Hoop ook dat je snel het andere deel van je weide zelf kan gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:33

Haflingers en dat soort koudbloedjes zijn gewoon grote Shetlanders :=

Vaak echt van die frustrerende types als je wat fijngevoeligers gewend bent :=

Tja 6 heren op 1 hectare jaarrond is eigenlijk niet te doen.
Dus hoop dat het lukt om als vrienden, dankbaar voor de gegunde tijd, weer ieder zijns weegs te gaan :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 14:38

Het zijn 2 hectare en er is nog een stuk dat door vrienden in gebruik is en ze zelf weer willen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-10-23 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 14:39

ja maar een deel daarvan is niet door mij in gebruik tot mijn ergernis. Nu wordt het moeilijker en moeilijker om die te onderdrukken heb ik net gemerkt dus. :=

Hafje is inderdaad niet zo heel gevoelig. :') Waar de rest achteruit gaat als ik wijs heeft Haffie even een elleboog gevoeld vandaag omdat ie me haast in de hooiruif duwde. >;) Haf of niet, manieren gaat ie leren. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:19

pien_2010 schreef:
Het zijn 2 hectare en er is nog een stuk dat door vrienden in gebruik is en ze zelf weer willen gebruiken.

Nouja, Ayasha zegt zelf dat haar jongensclubje nu op 1 hectare staat :)

Ayasha schreef:
De weide? Bijna 2 hectare. En we azen op een of aangrenzend stuk. O:) maar das nog niet voor dit jaar.
Gezien wij het grootste stuk in gebruik hebben staan ze op ongeveer een hectare.

Ja de gemiddelde Haflinger (Fjord, Tinker, enz....) heeft wel eens een elleboogje nodig :=

Hier was het met de Fjord, die kon ik elke keer weer een hollepeuter geven als ze wéér zo lomp in de weg bleef staan in de route van de kruiwagen :x Was echt geen rottigheid ofzo maar gewoon lompe (ongeïnteresseerde := ) domheid.

Mareentje die dacht gewoon zelf mee dat het niet handig was om daar te gaan staan waar ik elke keer weer met die kruiwagen loop. Of die ging met een teleurgestelde "Rena...." alsnog wel aan de kant als ze per ongeluk in de weg kwam te staan. Maar die Fjord daarbij had je geluk als die bij een brul "al" aan de kant slofte :roll:

En nee ze zijn niet allemaal hetzelfde. Maar het is wel een vaak terugkerend thema dat je niet lekker dóór kan gaan als je deze types erbij hebt := Ik heb het geduld niet zo voor koudbloedjes :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 17:28

Mijn doel is iig ergens deze winter de gehele weide in gebruik te hebben. :)

Ik kan er op zich wel mee om maar het is soms ietwat vermoeiend idd. := Hij is braaf maar idd gewoon ietwat "dommig" :+ Met hooi brengen net ook, mijn man claxoneerde op 'm en hij keek gewoon even om van "moet die herrie?" :+
Nu heeft Joy daar ook wel een handje van aan soms. _O- Die reageert alleen als ik zeg dat ie moet schuiven. :=

Mijn voorkeur heeft het ook niet (fjorden, haflingers, tinkers, alles wat onder die categorie valt) maar goed hij staat er en hij krijgt alle zorgen en liefde die nodig is. Maar ik weet niet of ik naar de toekomst toe nog eentje aan pak. :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:38

Citaat:
De weide? Bijna 2 hectare. En we azen op een of aangrenzend stuk. maar das nog niet voor dit jaar.

Hier komt de verwarring dan vandaan. Het lijkt dat er 2 ha is en er nog een stuk bij kan komen hopelijk .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 20:17

pien_2010 schreef:
Citaat:
De weide? Bijna 2 hectare. En we azen op een of aangrenzend stuk. maar das nog niet voor dit jaar.

Hier komt de verwarring dan vandaan. Het lijkt dat er 2 ha is en er nog een stuk bij kan komen hopelijk .

:j we azen er op maar we hebben het nog niet. :D

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:18

Komt vast wel goed als jullie jullie zinnen ergens op zetten :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 01:21

GUSTIxBILL schreef:
Komt vast wel goed als jullie jullie zinnen ergens op zetten :j

:j beetje geduld hebben. Voor nu komen we toe eens alles geregeld is. Groter dan zes wil ik toch niet gaan. Heb een PRE met anger management issues, een engel van een ruin (gelukkig.), onze Joy die samen met Charlie in staat voor de balans waardoor ze allebei wat ademruimte hebben. Een haflinger die lief en dom en grappig is maar inmiddels geleerd heeft dat je kauwt bij oudere paarden en respect toont voor zwakkere maar die ook het langste met de voerzak rond loopt omdat hij zelf half vergeet dat hij hem nog om heeft en hij zo geen voerzakken van anderen kan jatten. Hij rammelt graag met dat ding als het leeg is. :+ hij maakt m niet stuk dus als ie dat leuk vind. :+

En dan is er jonge gevoelige Whiskey… de wijsheid en ervaring van een veulen van 2 maanden in het lijf van een jaarling. Dood braaf. Extreem gevoelig maar ook erg schichtig… Whiskey gaat veel liefde en vertrouwen lnodig hebben… voorlopig doe ik de voerzak want hij komt alleen naar mij. Ik doe het om onduidelijke redenen goed met bange paarden…

Dan krijgt hij soort van een keuze: eten of niet. Wat niet echt een keuze is behalve dat ik wacht tot hij zijn neus in de zak steekt en dan gaat de riem over de oren en eet hij. Maar je hoort hem echt snuiven dus je hoort en ziet dat hij het eng vind. Hij krijgt in overleg met de eigenaren kruiden om iets makkelijker te copen met de spanning en kreeg vandaag een fles pure lavendel olie cadeau van de eigenaar van Charlie. :+:
Die kan ik verdunnen en aanbrengen zodat hij wat rust vindt. Met de groep doet hij het gelukkig goed, hij speelt nog niet maar hij zoekt wel echt contact wat vooruitgang is. Vrijdag was hij nog bang voor de rest. :(:)

Mensen en alles wat wij met ze willen moet hij nog leren…
De laatste restjes voer ik met de hand zodat hij iets meer naar mensen toe gaat trekken want nu is hem aaien op de schouder al iets wat hem stress geeft. :(:) hij oogt ook jong kwa blik maar een bijzonder lief paard. Ik denk dat hij me veel gaat leren. Hopelijk kan ik hem leren dat we echt het beste met ze voor hebben. (Hij is gewoon niet in de hang geweest dus dat hij al zo ‘makkelijk’ dingen aanvaard zegt veel over zijn karakter.)

Afbeelding
Vijf tinten vos. :+
Nummer zes moet nog van zich laten horen maar het geeft Nero en Whiskey wat tijd om te settelen dus als ik eind van de maand niets hoor stuur ik wel.

De wonde: (er zat hier zilver-honing spul op van
Absorbine. Morgen even een foto maken van de propere wonde.
Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Van de regen in de drop. :x )
Hij heeft nu een kous aan van cartago over het verband die we met wat tape werk op de plek hopen te houden tenzij hij hulp krijgt…
Ik weet dat het echt mee valt maar eerlijk is eerlijk. Ik merk wel dat ik de zorgen begin te voelen… :o

Afbeelding

Afbeelding
Tot slot Terror in onze verrassing. :+:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:44

Je zorgen begrijp ik. Ik had het ook inmiddels minder wond verwacht. Balen.
Je beschrijving van het de individuele paarden vind ik ontroerend. Dat groepje is al goed samen en wordt alleen maar beter. Whiskey gaat het wel redden met jouw begeleiding.
Mooi vijf tinten vos
En lekker ontspannen op Rêve.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:55

Wat een prachtig stel en wat hebben ze geluk met zo’n fijne plek om op te groeien met elkaar. Ik weet niet waarom maar vind vooral Charlie echt iets aansprekends hebben, om verliefd op te worden <3
Balen dat t kwakkelen blijft met die wond, logisch dat je zorgen hebt. Komt vast goed hoor maar t kost wel energie natuurlijk