Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:57

Citaat:
Aandacht afleiden
Regelmatig lees ik dat schapenhouders niet moeten zeuren over dode dieren door aanvallen van wolven. Honden zouden immers ook voor veel dode schapen zorgen. Ik ben daarom maar eens in de cijfers gedoken. Afgelopen jaar werden er ruim 300 schapen gedood door een van de naar schatting 20 wolven in Nederland. Dat zijn gemiddeld 15 dode schapen per wolf. En dan tellen we de gewonde dieren en dieren met blijvend letsel niet mee. Een paar jaar geleden hebben we als LTO-vakgroep Schapenhouderij een stagiaire een enquête laten doen naar schade door loslopende honden. Op basis van die enquête werd het aantal door honden gedode schapen geschat op circa 1.440 per jaar. Wat mij, gezien de weinige meldingen die ik krijg, aan de hoge kant lijkt. Maar laten we uitgaan van die 1.440 dode dieren. In Nederland zijn er ruwweg 1,5 miljoen honden. Dat zijn gemiddeld 0,001 dode schapen per hond. Schapen hebben dus 15.000 maal meer te vrezen van een wolf dan van een hond. Wanneer het aantal wolven verder groeit zal ook het aantal dode schapen in een rap tempo hoger worden. Dan de aandacht afleiden richting honden is volstrekt onterecht. En ik blijf me daar tegen verzetten.

Saskia Duives-Cahuzak,
Voorzitter LTO-vakgroep Schapenhouderij

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:58

dierenfan schreef:
Wat heeft dat te maken met huidige veiligheid van onze weide dieren?

Het ging eerder om bijtincidenten met honden vs wolven.. bijtincidenten met vee vs honden kon ik geen cijfers van vinden. Bijtincidenten met mensen wel. Waarom bijtincidenten mensen/honden? Omdat men het hier nu ook heeft over bijtincidenten met mensen/wolven, maar dat is nog niet aan de orde..
(het gaat hier niet alleen om weidedieren.. daarnaast lopen honden soms ook in weides (vraag maar aan schapeneigenaren bijvoorbeeld)

Citaat:
Er zijn 1.900.000 honden en er waren 4560 aanvallen op schapen, hierbij werden niet alle schapen gedood. Omgerekend is dat 0,0024 schaap per hond (4.560/1.900.000).

In 2020 hebben grofweg 20 wolven 295 schapen gedood., dat is afgerond 15 schapen per wolf. Er zijn ondertussen alleen maar meer wolven , en er worden steeds meer schapen, alcapa’s , pony’s en paarden aangevallen waarvan vele het niet overleven. Wolven zijn gevaarlijker dan honden.

Ah thanks Kuenen :j
En dat is alleen NL neem ik aan toch? Om het zo in cijfers te zien is het echt wel zorgwekkend...

Edit: en DP, thanks!

Lijkt mij ook logisch gezien wolven 'ervan moeten eten' en het bij de honden meer 'ongehoorzaamheid' is.. of nou ja , zoiets..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:00

Cer schreef:
In ons land worden elk jaar zo'n 150.000 mensen door een hond gebeten. Gemiddeld is ruim dertig procent van deze bijtincidenten zo ernstig dat er een dokter of een ziekenhuis aan te pas moet komen. Kinderen zijn vaker het slachtoffer van bijtincidenten dan volwassenen.

Hoeveel mensen zijn er dit jaar al door een wolf gebeten?
Van wild en vee kan ik het niet zo vinden.. er staat wel dat het sinds Corona meer is geworden, de incidenten met wild..

Omdat het niet jouw vee is.
De wolven worden regelmatig gesignaleerd in dorpen, nabij huizen en boerderijen. Er komen jaarlijks meer wolven bij Driehoog achter heb je daar misschien geen last van, maar dat betekent niet dat het andere mensen niet treft.
De 'natuur' is geen aparte categorie in Nederland, daar wonen en werken mensen en gaan kinderen naar school.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:02

kuenen schreef:
mysa schreef:
Gezien er zo'n twee miljoen honden in Nederland zijn en een stuk of veertig wolven, maken wolven naar verhouding veel meer slschtoffers.

Er zijn 1.900.000 honden en er waren 4560 aanvallen op schapen, hierbij werden niet alle schapen gedood. Omgerekend is dat 0,0024 schaap per hond (4.560/1.900.000).

In 2020 hebben grofweg 20 wolven 295 schapen gedood., dat is afgerond 15 schapen per wolf. Er zijn ondertussen alleen maar meer wolven , en er worden steeds meer schapen, alcapa’s , pony’s en paarden aangevallen waarvan vele het niet overleven. Wolven zijn gevaarlijker dan honden.

Bedankt voor het rekenwerk! :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:04

senna21 schreef:
Omdat het niet jouw vee is.
De wolven worden regelmatig gesignaleerd in dorpen, nabij huizen en boerderijen. Er komen jaarlijks meer wolven bij Driehoog achter heb je daar misschien geen last van, maar dat betekent niet dat het andere mensen niet treft.
De 'natuur' is geen aparte categorie in Nederland, daar wonen en werken mensen en gaan kinderen naar school.

Ik zie niet helemaal precies waar je op doelt met dit bericht.. 'omdat het niet mijn vee is'? Wat zeg ik daarover dan?

Ik zeg ook niet dat het andere mensen niet treft :?

Oh, ik woon gewoon vier hoog in de stad, niet drie hoog achter :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:17

Loretta schreef:
Allereerst, op dit moment is nog niet bewezen of de wolven gevoerd worden. Maar het zou niet het eerste schandaal zijn en er komen wel steeds meer signalen.

Over het belang, Wat is het belang om met alle geweld wolven te willen introduceren? Waarom willen ze overal wolven? Waarom deden ze hun uiterste best om ook op de hoge veluwe wolven te krijgen? Wie heeft destijds de hekken van de hoge veluwe doorgeknipt?

1 belang van de herintroductie van de wolf is wel erg duidelijk. Er zijn grote bedragen aan Europese subsidies te verdelen voor rewilding projecten. Er zijn mensen die een hele dikke boterham verdienen aan de herintroductie van de wolf.

Dit antwoord vind ik niet overtuigend. Over welke bedragen spreek je? Ja, er zullen misschien enige mensen/ stichtingen zijn die er enige baten bij hebben. Maar dat is toch nauwelijks een reden bij iets wat zoveel moeilijkheden oproept als de wolvenpopulatie nu doet.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:18

kuenen schreef:
mysa schreef:
Gezien er zo'n twee miljoen honden in Nederland zijn en een stuk of veertig wolven, maken wolven naar verhouding veel meer slschtoffers.

Mooi bericht, logische vergelijking.

Omrekenen van bijtincidenten mens/hond naar mens/wolf mist nog een stap, aangezien de hond als huisdier veel meer gelegenheid heeft een mens te bijten. Per etmaal is een hond sowieso al in de directe omgeving van de mens; al dan niet binnenshuis, bij de voermomenten en/of met baas aan de wandel.
Een wolf zal veel minder minuten per etmaal dichtbij een mens zijn en daarmee dus minder snel een vergelijkbare gelegenheid hebben te bijten. Het feit dat de wolf bij een bijtincident mens/wolf zijn kans heeft gepakt, weegt daardoor dan ook veel zwaarder.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:58

Loretta schreef:
Mist schreef:
Als een wolf zich ergens vestigd dat moet ie beschermt worden dmv natura2000 gebied aan te wijzen, dat lijkt me voor sommige clubs ook een groot belang, evenals de stikstof agenda

Wanneer je dit soort clubs de macht geeft dan gaan ze zelfs zover om te eisen dat dorpen ontruimd worden. Dit is in Afrika al gebeurt. Hoezo kolonialisme?

Ja! De praktijken van het WWF, de film Silence of the pandas. https://www.dailymotion.com/video/x105tsl

Echt de moeite waard, gaat een wereld voor je open, gruwelijke praktijken

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:19

DuoPenotti schreef:
Sanet schreef:
Ik dacht, ik zoek die “Geen wolf.” Facebook pagina ook even op, maar pfff.. daar staat ook een hele hoop onzin en paniekzaaierij bij. Daar zit ik niet op te wachten :)
Ik had gehoopt op alleen zichtmeldingen en verder niets.

"Waarnemingen wolven in België en Nederland"

Daar staan de reacties uit.

Ik volg deze nu een paar weken maar zo weinig meldingen uit België? Er zit toch een roedel in Noord-Limburg, daar zouden toch ook veel meldingen van moeten zijn? Wij zitten lager in Limburg maar zou toch graag weten hoe ver ze komen.. Zijn hier Belgen die nog ergens anders meldingen volgen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:00

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:02

BBB wil een wolvendebat
Groen links Amsterdammer schreeuwt even door Caroline heen.
Wat hij te zeggen had geen idee. Maar fatsoen heeft hij niet en vast ook geen last van de wolf.

Helaas geen steun voor een debat
De meeste daar zijn mensen die er geen last van hebben
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 09-11-22 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:04

Ik zag het filmpje idd. Zij geeft zo goed weer waar de pijnpunten zitten. Ik hoop dat ze doorzet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:06

kuenen schreef:
mysa schreef:

Beetje flauw misschien maar hoeveel vlees eten die honden gemiddeld per jaar? Geslacht en verwerkt vlees, dat waren net zo goed dieren.
Dus voor honden (gehouden huisdieren carnivoor) is ook veel vlees nodig.

Tuurlijk is dat anders omdat dat gecontroleerd gaat en niet rechtstreeks in de wei opgegeten wordt, maar toch. Wolven zijn volledig afhankelijk van voedsel uit het wild, honden niet die maken schade vanuit jachtinstinct. (Wolven deels ook, trigger factor van dieren binnen omheining die blijven rennen).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:09

DuoPenotti schreef:
Helaas geen steun voor een debat
De meeste daar zijn mensen die er geen last van hebben

En dat is dus met elk plattelandsonderwerp het zelfde. Ze hebben geen enkele notie. Ze latennzich misleiden door slimme lobbyisten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:27

Jet schreef:
En de paintball-affaire duurt voort... Tot het te laat is? https://www.nu.nl/dieren/6234959/gelder ... eweer.html . Hier komt de antiwolvenlobby naar mijn idee zeker tegen in opstand.

Het is 1 grote klucht aan het worden. Ondertussen zijn ze nog niet begonnen met schieten. Want ja, dat ligt juridisch lastig. De kans op ongelukken wordt met de dag groter.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:32

Loretta schreef:
Jet schreef:
En de paintball-affaire duurt voort... Tot het te laat is? https://www.nu.nl/dieren/6234959/gelder ... eweer.html . Hier komt de antiwolvenlobby naar mijn idee zeker tegen in opstand.

Het is 1 grote klucht aan het worden. Ondertussen zijn ze nog niet begonnen met schieten. Want ja, dat ligt juridisch lastig. De kans op ongelukken wordt met de dag groter.

Zo zie ik dat ook Loretta!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:16

dierenfan schreef:
Cer schreef:
In ons land worden elk jaar zo'n 150.000 mensen door een hond gebeten. Gemiddeld is ruim dertig procent van deze bijtincidenten zo ernstig dat er een dokter of een ziekenhuis aan te pas moet komen. Kinderen zijn vaker het slachtoffer van bijtincidenten dan volwassenen.

Hoeveel mensen zijn er dit jaar al door een wolf gebeten?
Van wild en vee kan ik het niet zo vinden.. er staat wel dat het sinds Corona meer is geworden, de incidenten met wild..

Wat heeft dat te maken met huidige veiligheid van onze weide dieren?

Het heeft er in zoverre mee te maken dat organisaties als de Dierenbescherming schermt met het feit dat een loslopende hond meer schade maakt dan de wolf. Dat is pertinent niet waar. Nederland zou te klein zijn wanneer de hond zo een huiveringwekkende positie inneemt. Let wel, een eigenaar van een hond speelt een immense rol in het leven van een hond en hoe hij/zij zich ontwikkeld. Ongewenst gedrag is daar een direct gevolg van. De vergelijking raakt dus kant noch wal en is een schools voorbeeld van iemand met een kluitje het riet in sturen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:39

Kalea schreef:
Ik volg deze nu een paar weken maar zo weinig meldingen uit België? Er zit toch een roedel in Noord-Limburg, daar zouden toch ook veel meldingen van moeten zijn? Wij zitten lager in Limburg maar zou toch graag weten hoe ver ze komen.. Zijn hier Belgen die nog ergens anders meldingen volgen?

Hier een link naar de schadekaart wolf (bevestigde schade door de wolf sinds 2018) in Vlaanderen.
Niet de nieuwste meldingen maar geeft wel een goed beeld van de aktiviteit.
https://hvv.be/info/schadekaart-wolf/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:41

Ik vind dat over die honden van hetzelfde nivo dan met cijfertjes komen over hoeveel stuks dieren er per jaar geslacht worden.

Het is pure whataboutisme.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:55

Kanzi schreef:
Kalea schreef:

Hier een link naar de schadekaart wolf (bevestigde schade door de wolf sinds 2018) in Vlaanderen.
Niet de nieuwste meldingen maar geeft wel een goed beeld van de aktiviteit.
https://hvv.be/info/schadekaart-wolf/

Bedankt, geeft inderdaad weer wat extra info.

Besje

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:01

Weer over wolven op de tafel van 4...
Natuur en bos :roll: _-:( bende debielen...in een wolf proof omheining is nog noojt een schaap gepakt... de schapenboer is het er niet mee eens :+
Er zou wel protocol zijn om probleemwolven te neutraliseren? >;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:21

Besje schreef:
Weer over wolven op de tafel van 4...
Natuur en bos :roll: _-:( bende debielen...in een wolf proof omheining is nog noojt een schaap gepakt... de schapenboer is het er niet mee eens :+
Er zou wel protocol zijn om probleemwolven te neutraliseren? >;)

En zo is het iedere keer weer dezelfde discussie met dezelfde leugens.
Voordat een wolf officieel aangemerkt wordt als probleemwolf hebben ze van te voren met list en bedrog al heel lang op weten te rekken dat de wolf eindelijk wordt aangemerkt als probleemwolf.

Wat heeft dat nog met natuurbescherming te maken? Het is gewoon doorgeslagen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:38

Ergerlijk dat programma!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 01:54

wolfproof omheining? die bestaat niet, het is altijd wolfwerend, hij kan dus gewoon nog bij je beestjes komen, alleen iets minder snel en makkelijk

Marigold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:22