dierenfan schreef:Wat heeft dat te maken met huidige veiligheid van onze weide dieren?
Het ging eerder om bijtincidenten met honden vs wolven.. bijtincidenten met vee vs honden kon ik geen cijfers van vinden. Bijtincidenten met mensen wel. Waarom bijtincidenten mensen/honden? Omdat men het hier nu ook heeft over bijtincidenten met mensen/wolven, maar dat is nog niet aan de orde..
(het gaat hier niet alleen om weidedieren.. daarnaast lopen honden soms ook in weides (vraag maar aan schapeneigenaren bijvoorbeeld)
Citaat:
Er zijn 1.900.000 honden en er waren 4560 aanvallen op schapen, hierbij werden niet alle schapen gedood. Omgerekend is dat 0,0024 schaap per hond (4.560/1.900.000).
In 2020 hebben grofweg 20 wolven 295 schapen gedood., dat is afgerond 15 schapen per wolf. Er zijn ondertussen alleen maar meer wolven , en er worden steeds meer schapen, alcapa’s , pony’s en paarden aangevallen waarvan vele het niet overleven. Wolven zijn gevaarlijker dan honden.
Ah thanks Kuenen 
En dat is alleen NL neem ik aan toch? Om het zo in cijfers te zien is het echt wel zorgwekkend...
Edit: en DP, thanks!
Lijkt mij ook logisch gezien wolven 'ervan moeten eten' en het bij de honden meer 'ongehoorzaamheid' is.. of nou ja , zoiets..