Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:35

Is een paard wel goed te beoordelen als het gesedeerd is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 21:40

Heftig zeg, zo veel stress, arm dier.
Komen ze ook buiten op de wei?

Misschien kun je ook proberen te ondersteunen met tryptofaan en valeriaan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 00:40

Jawel, we spuiten hem niet plat natuurlijk. Het doel ervan is om erachter te komen of hij knarst omdat hij stress heeft of omdat hij ergens anders last van heeft.
Hij had wat knarsen met het zadelmak maken, maar iedere x ging dat toch weer over totdat hij dat kwijt was. Meestal als hij wat knarste dan mestte hij ook gelijk en dat duidt wel op wat spanning. Maar eigenlijk ging dat verder heel erg goed. Tot die twee verhuizingen. Heeft hij ook nog echt wel raar gedaan (zoals bokken en steigeren op stal) als hij de merrie uit zicht verloor. Dus vandaar de check bij de veearts. Je ziet er verder niks aan, niet kreupel, niet met zn staart zwaaien o.i.d. Maar ik wil heel graag weten waarom hij nu meer knarst. En of hem er verder niets dwars zit. Daarom proberen we dat nu even op deze manier uit te sluiten.

HIj komt er overigens genoeg uit en los om zijn ei kwijt te kunnen. Dat is niet het probleem. Het is helaas nu nog geen weideseizoen hier. Maar hij kan wel in de paddock.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 17:43

PSvanLot schreef:
Is een paard wel goed te beoordelen als het gesedeerd is?

Ja blijkbaar wel. Een beetje sedatie haalt het randje stress eraf maar het is geen uitverdoving of zo. Dus als het paard pijn heeft zal hij dat gewoon laten zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:18

Leuke foto van Malik!

Ah die Pinda zo groot maar bij enge dingen kruipt ze het liefst in je!
Heeft Joya ook :j Die verschool zich vandaag ook omdat ze bang was voor een kudde Shetlanders _O-

Leuk vooruitzicht die wedstrijd, Candalisa en Noisy!

Rudi, lekker luchtig!

Feyre weer een groeispurt, alsof er al niet heel veel van haar is :D

Babootje, was sneu dat hij zoveel stress heeft! Zou zo waardevol voor hem zijn als hij daar beter mee leert om gaan.

Wij oefenen rustig in de bak en maken wat kilometers. Geen langere afstanden vanwege tijdgebrek maar dat komt wel weer. Het gast dus gewoon zijn gangetje!
Wat wel heel tof is dat we een stalgenoot hebben geholpen om, weer, te durven te galopperen na een aantal jaar (en een ernstige ziekte)! Achter de vertrouwde (dikke) witte billen van Joya durfde ze dat wel aan! *\o/*

En nog even een foto voor de leuk *-:)

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:29

Knappe kontjes zo Berdien! :)) Fijn dat ze weer gemoedelijk samen staan :)

Dat klinkt inderdaad heftig, rijden met sedatie. Maar op zich wel een logisch verhaal. Ik hoop dat het het randje spanning eraf haalt :j hier ooit veel baat gehad bij magnesium (met selenium en vit E) bijvoeren bij spanning, wellicht is dat ook nog iets wat bij kan dragen.

Wat een mooie foto van Joya, ze ziet er echt tevreden uit zo. Fijn om zo als voorbeeld te kunnen bijdragen!

Wij zijn vandaag voor het eerst zelf weggeweest met de trailer, en Pinda was zo stoer!!! *\o/* braaf met laden en afladen, rustig op de trailer, en een gezellig blij ei met wandelen <3 zelfs bruggetjes en een skatepark getrotseerd :D Ik zweette echt peentjes, voor het eerst met eigen combinatie weg met dan ook nog Pinda erin vond ik zooooo spannend :o gelukkig vond Pinda het alleen maar gezellig en mooi haha!

Dappere puppy <3
Afbeelding

Combinatie is goedgekeurd door Miss Peanut 8-)
Afbeelding

Grote steun en toeverlaat was ook mee in een andere trailer met stalgenootje :D meneer ook voor het eerst sinds lang weer eens op de trailer, super stoer mannetje :)

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 08:19

Wat goed dat je lekker op pas geweest bent, Vientje!
De kop is er af *\o/*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:39

Joya was vanmorgen de klos, het was tijd voor de tandarts.
Ze is eindelijk klaar met wisselen!
Vorig jaar had ze nog de laatste melktanden.
Gelukkig heeft ze een goed gebit. Klein scherp hoekje achterin maar dat is nu ook weer goed.

Erg charmant is het niet zo verdoofd..

Afbeelding

Mooi moment om even binnen te kijken

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:36

Update Mexx: Het losmaken van de hals leek niet veel geholpen te hebben bij Mexx. Het werd eigenlijk alleen maar erger. Dus vandaag weer terug naar de veearts. Bij het onderzoek was Mexx erg pijnlijk bij zijn kaak aan de rechterkant. Dat is ook precies wat mijn dochter bij het rijden voelde. Zn hals was wel al een stuk losser.
Bij het tandartsbezoek had de tandarts ook zijn kaak gemanipuleerd (dwz. rechtgezet). Mogelijk was hij daardoor net wat meer pijnlijk dan hij de vorige keer liet liet zien. De DA heeft hem ingespoten en nu een aantal dagen rust. Kan heel goed de reden van het erge knarsen zijn.
Normaal als hij tandenknarstte uit spanning ging het gepaard met mesten. Nu knarstte hij onophoudelijk maar zonder te mesten. Hij liet ook zijn kaak niet fijn los met rijden zoals hij normaal gesproken wel deed. Dus hopelijk is dit de oorzaak geweest. We gaan t zien.

@Fransje: ziet er weer goed uit.
@ Vientje, ik kan me herinneren dat ik ook klotsende oksels had de eerste keren dat ik zelf met de trailer weg moest. Mij heeft het geholpen om vaak te rijden en dan ook maar met anderen naar een wedstrijd of een veearts. Gewoon om snel die ervaring op te doen. Dat scheelt best. Maar ik blijf het op sommige wegen (zoals de A15 en 16 best spannend vinden. Veel vrachtverkeer, vaak ongevallen. En mensen houden niet echt rekening met een trailer. Liefst koop ik een veewagentje.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:31

Hopelijk is de oorzaak nu aangepakt Babootje :) Beste zoektocht zo...

Joya heeft weer een oogverblindende smile :D Goed om te horen dat ze klaar is met wisselen! Ziet er wel altjd wat sneu uit zo verdoofd hihi.

We moeten idd maar gewoon veel gaan oefenen, wordt het vast beter! Inderdaad maak ik me ook het drukst om de asociale idioten die geen rekening houden met trailers...

Pinda says hi :D
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:58

Hopelijk komt dat gebied bij zijn kaak nu tot rust en is het opgelost, Babootje!

Ik ga nu ook te weinig zelf met de trailer op pad en dan heb ik vooral vooraf wat spanning. Eenmaal onderweg is dat zo voorbij.
Het is een kwestie van regelmatig doen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:46

candalisa schreef:
Ik heb helaas met sal (Sydney haar moeder) een aantal ongelukken meegemaakt waarvan een ook ernstig. Zij struikelde en ging over de kop en ik kwam ongelukkig terecht... daarna een keer met opstappen blijven hangen waarna ze mij ruim 40 meter meesleept heeft dus het zit bij mij diep geworteld. Sal heeft ook een hele hoop trauma’s waardoor ze ook door spanning ineens kon omvallen (ze viel letterlijk flauw) Sydney heb ik zelf gefokt maar die heeft best een duidelijke eigen mening en ik ben daar altijd wat onzeker over geweest. Ik heb haar wel zelf zadelmak gemaakt en dit is altijd goed gegaan tot ik zo onzeker werd dat ik bang was alles te verpesten.
Ik heb haar een maand in training gezet en sinds november zijn we dus zelf aan de slag gegaan en een paar weken terug er ook voor het eerst er langs gelegen. Daarna weinig gereden door het slechte weer dus voor mij is de drempel naar het opstappen dan weer erg groot. Ik ben dan al in mijn hoofd bezig met alle ramp scenario’s die je maar kan bedenken.

och jeetje, dan snap ik goed dat je spanning op bouwt, heftig hoor :(:)

Fijn Berdien, dat Feyre weer lekker kan chillen :+ en niet meer aangerand wrdt :')

Babootje; gaat het ondertussen al beter?

Leuk Vientje, lekker met de trailer op pad! Fijn dat het allemaal goed ging,

Fransje; lekkere foto :D Limaar is morgen weer aan de beurt :j

Ik word zo troosteloos van dit weer, kan niet wachten tot het voorjaar :7

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:59

Het weer is inderdaad niet wat de laatste week, kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst niet natgeregend ben met rijden/longeren/wandelen _O- Hopelijk gauw waar voorjaar!

Hoe gaat het nu met Mexx? :)

Wij zitten momenteel in een flinke up, Pinda doet het zo goed <3 Gaat echt elke keer met rijden beter, vertrouwen groeit en Pinda loopt zo fijn :) Aardig hard gewerkt gisteren in de les, hopelijk kunnen we vandaag nog wat aan de wandel om de eventuele spierpijn eruit te lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:53

Splinter schreef:
Babootje; gaat het ondertussen al beter?

Jazeker. Babette heeft gisteren weer gereden en hij heeft vrijwel helemaal niet geknarst.
Het is nog niet helemaal zoals het was. Even de komende tijd aankijken. Kan zijn dat hij nog een keer moet worden ingespoten. Maar misschien komt het zo ook wel goed.
Het lijkt er wel op, dat dit de reden was.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:48

Ik heb weer eens gereden :):) Drukke werkdag, drukke staldienst, moe maar ik snakte ook echt even naar wat echte vitamine P. Dus wat doe je dan? Dan trek je Feyre uit haar stal en ga je gewoon even stappen in de bak. Ook als de laatste keer maanden geleden is :D

En echt hè, opstappen en wegrijden. Wát een paard. Ze moet zaterdag maar mee naar les, gaan we de draf verder installeren. En als dat goed gaat... buitenritjes *\%/*

Afbeelding

Met haar nieuwe pad {:}
Afbeelding
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 20:55

Ik lees straks even wat beter bij maar wauw die pad is echt prachtig!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:24

Heerlijk Berdien!

Mooie pad!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:28

Heerlijk paard is het toch Berdien, en mooie pad!!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:13

Super mooi Berdien! Wat is het toch een tank ook hè!

Vientje wat super fijn dat het goed gaat met jullie dat geeft je toch weer z’n Boost!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:06

Lekker bezig Vientje +:)+ *\o/*

Fijn dat het weer de goede kant op gaat Babootje. Gaat de verlatingsangst ook al een beetje beter?

Wat een gave pad Berdien <3

Wij hebben morgen les dus wilde ik vandaag in ieder geval even rijden. Krijg ik gisteren deze foto...
Afbeelding
Kak... :\
Snel smid gebeld en die kon gelukkig even komen om hem er onderuit te halen. Helaas had hij geen tijd om ze er weer onder te maken dus nu maar even blootsvoets weer.
Ondanks dat was meneertje vanavond lekker aan. Erop en hops hops, bolle rug en niet vooruit willen. Ik geloof dat hij zich wel fijn voelt met een beetje meer brok :') Dus maar gelijk aandraven en aan het werk..En hij liep me toch fijn!! Heerlijk gereden, ik hoop dat hij morgen ook zo lekker werkbaar is :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:53

Fransje Joya staat er charmant op. :D
Fijn dat ze een goed gebit heeft, wel zo makkelijk.

Vientje wat goed alleen weg met de trailer.
En Pinda gedraagt haarzelf als een pro, ook met rijden.
Wat wil je nog meer. *D

Babootje fijn dat het wat beter gaat.

Splinter ja lenteweer is wel veel fijner.

Berdien echt mooi ja de kleding van Feyre.
En wat braaf!
Hopelijk gaat het draven ook gemakkelijk, kun je lekker op buitenrit.

Noisy heeft een ijzeraftrappend rodeopaard. :')

Hier gaat alles zijn gangetje.
Malik is een beetje klierig maar hij vindt het wel heel leuk om bezig te zijn.
Vandaag heeft hij aan de longe een sprongetje gedaan. Maar dat vond hij te laag dus na één keer springen nam hij daarna alleen nog een grote stap.
En ik heb mezelf geblesseerd dus last van mijn lies, ik hoop er wel weer snel op te zitten.

Hier zijn klierige hoofd.. :P

Afbeelding

En hier zijn blije hoofd. :))

Afbeelding

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:35

Miranda die eerste foto is echt geniaal! Heerlijke snoet!
Tweede is echt mooi en dromerig
Hopelijk heb je je niet al te erg geblesseerd?

Hier even een down momentje gehad ivm het weer. Helaas reageert mijn lijf daar extreem op en is het geen doen om te rijden en mentaal wordt ik er dan altijd heel verdrietig van. Gister zou ik na mijn werk gaan rijden aangezien ik vandaag les had maar ik trof mijn laatste klant (vrouw van 96) bewusteloos aan ze was gevallen daarna naar de telefoon gekropen om haar dochter te bellen maar die was niet bereikbaar hierna was ze nog naar de slaapkamer gekomen waar ik haar aantrof. Ik heb meteen 112 gebeld en gewacht tot die er waren en ik haar dochter te pakken kreeg en die er ook was. Naast het feit dat ik pas erg laat klaar was was ik helemaal gesloopt dus ik zag de bui al hangen vandaag.
Syd was super fris en zit tegen de hengstigheid aan. Mw dreigde al een aantal keer met een achterbeen tijdens het poetsen...

Met wegstappen voelde ze als een bommetje ze bolde dr rug en bokte op het been maar heb dr maar meteen aan het werk gezet en toen dacht ze ja maar dat was niet de bedoeling!

Toch hebben we heeelijk gelest! We hebben goed gewerkt aan onze probleem puntjes en ik kreeg een dikke compliment dat we echt vooruit gingen! Ik was echt aan het rijden nu en de dingen waar we tegen aan lopen zijn gewoon kleinigheidjes wat met trainen allemaal goed komt.
Ik ben nu doodop maar wel met een heel fijn gevoel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:43

Wat knap dat je ondanks alles toch de knop om kon zetten en zo lekker heb gelest! Echt super!

Mooie Malik!

Wij.... hebben gedraafd! *\%/* En direct los. Het was een wat spannende les want er werd een nieuw paard gebracht. Dus toen even aan de hand gewerkt. Ook de draf voorbereid, dus ik hollend met Feyre door de bak _O- En daarna er weer op! Ik was zo trots, ze deed het allemaal zo goed!

Wel grappig, als ik zie/lees wat jullie allemaal doen en ik stuiter nog na van twee stukjes draf :)) Maar goed, alles op zijn tijd!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:09

Berdien schreef:
Wat knap dat je ondanks alles toch de knop om kon zetten en zo lekker heb gelest! Echt super!

Mooie Malik!

Wij.... hebben gedraafd! *\%/* En direct los. Het was een wat spannende les want er werd een nieuw paard gebracht. Dus toen even aan de hand gewerkt. Ook de draf voorbereid, dus ik hollend met Feyre door de bak _O- En daarna er weer op! Ik was zo trots, ze deed het allemaal zo goed!

Wel grappig, als ik zie/lees wat jullie allemaal doen en ik stuiter nog na van twee stukjes draf :)) Maar goed, alles op zijn tijd!

Thanks Berdien mijn vriendin vroeg nog of ik zeker wist of ik wilde lessen en ik wilde wel en we hebben beide echt heel fijn gelest!
Maar daar mag je net zo trots op zijn hoor! Alle stapjes zijn Even belangrijk!
Super goed van jullie!!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 21:32

Oké even weer bijlezen, zo fijn dat iedereen wel gewoon nog lekker bezig is!
Ik zag iets over vetjes die verdampen met de koude temperaturen, nou dat valt toch tegen hoor _O- Hier verdampte in ieder geval helemaal niks :=

PSvanLot schreef:
Ik heb een echte laatbloeier. Zowel vader als vader aan moederskant geven laatbloeiers. De zomer zal der veel goed gaan doen, in t gras.

Super interessant altijd dit want bij die van mij is het net omgekeerd, die bloeien helemaal op in de winter (niet in de 10°-maar-altijd-modder winter maar zo vriezen en sneeuw).

Boeiend ook te lezen hoe iedereen ontworming regelt, moet eerlijk toegeven dat ik de wei tot nu toe ook nooit uitmestte, lang verhaal maar komt er op neer dat ik nooit dacht deze weide langer dan een paar maanden te kunnen houden en het daarom niet de moeite vond. Nu gelukkig gehoord dat het nog wel 10 jaar zo kan blijven dus dit is zeker allemaal leerzaam voor mij.

Vientje gefeliciteerd met de aankoop van je trailer! Op naar veel veilige kilometers! Ik gebruik de mijne niet overdreven vaak maar ben toch elke dag blij dat hij er is, geeft toch een soort zekerheid vind ik altijd. Ennehh ik heb ook een lelijk eendje hoor maar ik krijg mijn 2 dikbillen er gemakkelijk op en hij ligt super op de weg, dat is toch wat telt :D Benieuwd hoe de camera je bevalt :)
Dilemma over het spoortje zie ik, daar kan ik niet mee helpen. Mijn been ligt nog lang niet stil genoeg om aan een spoortje te denken.

Candalisa, ooh dat excuses maken klinkt echt ZO bekend := Ik maak me er ook schuldig aan, heb dan echt een schop onder mijn kont nodig. En dan kun je je toch ook wel best trots voelen achteraf toch? Ze staat in ieder geval weer lekker te shinen {:} Ik vind haar heel goed in selfies hoor :j
Zie dat jullie vandaag les hadden, hoe is dat gegaan?

Babootje, wat een machtig imposante foto van Mexx daar op p200! Geen ervaring met Tucker maar heel geïnteresseerd om dit te volgen, lijkt me zeker niet gemakkelijk. En je kunt zo weinig op zo'n moment..

MirandaMalik, ik zeg wel eens dat oren standaarduitrusting zijn maar gehoor is bijbetalen :') Gefeliciteerd met zijn verjaardag! Mijn Dexter is vorige week 13 geworden alweer.
Haha met die paraplu :') Heel interessant zo te zien, maar niet op de manier die je gedacht had haha!

PSvanLot schreef:
Ze groeien vaak zo enorm veel in het najaar van hun derde tot het voorjaar van hun vijfde levensjaar.
Ze wisselen dan zo enorm in het lijf en zijn moeilijk op gewicht te houden.

Momenteel krijgt ze boven op haar hopen voordroog nog een kilo pavo fibernuggets bij. 100% weidegras uit de voor-Alpen in zuid-Duitsland.
Graan en melasse vrij. Dit is vooral voor de overgang naar de wei straks, dan is het niet meer nodig.

Wat balen babootje dat Mexx zo onrustig is. Hopelijk gaat het snel weer over.

Dit kan ik wel beamen trouwens, van dat groeien. Duke is echt nog de lucht in gegaan het afgelopen jaar, die wordt er 5 in juni

Fransje ik was zonder zadel ook gewend altijd, tot ik er een keer af ben gebonjourd door een merrie die Dexter kwam wegjagen (mijn eigen domme fout hoor) en nu ben ik nog steeds wat bangig zonder zadel. Terwijl het jaren geleden is en Duke is niet Dexter maar toch.

Noisy wat goed met jullie proefjes! Wanneer is D-day?
Rudi strak UIT het pak zullen jullie bedoelen :D
Oeps die foto van gisteren := Hoe krijgen ze het toch weer voor elkaar allemaal :P

Berdien haha, I like big butts too *\o/* Lekker weer op haar plekje :)
En fijn gelest zie ik! Ik stuiter ook nog steeds na het draven hoor!
Wij hebben vandaag voor de derde keer 'pistewerk' gedaan dus ik vind het nog steeds allemaal spannend en nieuw