[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:02

Art_Ificious schreef:
Purny, de vraag is echter of hij pijnvrij kan leven als grasmaaier/weidemaatje.

Zolang dat kan kan ik hem net zo goed zelf houden, maar als hij in zijn irritant gedrag blijft kan hij nooit meer bekapt, ontwormd etc worden. Daar wringt het bij mij ook.
Ook omdat hij vorige maand al moeilijk werd mbt zich laten pakken. Het is dus niet zo dat dit effectief te maken heeft met naar de kliniek te zijn geweest. Het was er al vóór hij naar de kliniek ging.

Daarom zou je ook met hem aan de slag moeten gaan. Met professionele begeleiding.
Als je dit al vanaf het begin had gedaan dan had je nu een paard gehad wat geen of minder irritant gedrag vertoont. En ik weet dat dit niet leuk is om te horen maar het zij dan maar zo.
Maar heb je echt de financiële middelen om hem te onderhouden?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 00:05

Op de manege kon ik hem gewoon ui de wei pakken zonder problemen.
In maart pas verhuisd de eerste week ging het lastig maar vanaf de 2 e week ging het allemaal weer beter en kon ik hem ook buiten wandelen aan de hand en heb hem 2x gereden. Niks aan de hand.
April begon het allemaal, stijfheid niet gepakt willen worden, lostrekken, schrikkerig reageren. Het verergderde nadat die het deken om kreeg, toen was het eigg helemaal om zeep

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:14

Art_Ificious schreef:
Op de manege kon ik hem gewoon ui de wei pakken zonder problemen.
In maart pas verhuisd de eerste week ging het lastig maar vanaf de 2 e week ging het allemaal weer beter en kon ik hem ook buiten wandelen aan de hand en heb hem 2x gereden. Niks aan de hand.
April begon het allemaal, stijfheid niet gepakt willen worden, lostrekken, schrikkerig reageren. Het verergderde nadat die het deken om kreeg, toen was het eigg helemaal om zeep


Raar, je hebt zeker niet de mogelijkheid om ze eens op een andere terrein/stal te zetten?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 00:18

Als in zich niet veilig voelen?
Dan zouden ze niet gaan liggen toch? En hij gaat juist wel liggen zowel ik als weidebazin hebben dat al gezien

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:28

Art_Ificious schreef:
Als in zich niet veilig voelen?
Dan zouden ze niet gaan liggen toch? En hij gaat juist wel liggen zowel ik als weidebazin hebben dat al gezien


Ja, dat is zo. De meeste paarden zijn wel drukker/schrikkeriger in het voorjaar.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:36

Dan is dat een omgangsprobleem en het kan zijn dat dat prima op te lossen is bij een nieuwe eigenaar. Veel paarden worden stout als ze geen heel geweldige band hebben met de eigenaar, en ze niet afhankelijk van die persoon zijn om naar binnen en buiten komen.

Ik heb dat met mijn eigen merrie ook gehad, heb haar toen 3 dagen niet te pakken gekregen en dat heb ik ook wel weer opgelost, maar dat is een kwestie van de juiste benadering, de ervaring die ze met je hebben veranderen, het kan zijn dat paard een negatieve associatie met de eigenaar heeft en daarom niet komt, en dat ombuigen naar iets positiefs kost tijd, maar er zijn mensen die dat gewoon prima kunnen.

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:41

Art, dit gedrag is niet irritant maar (onbedoeld) aangeleerd en bevestigd. Een paard IS nu eenmaal een vluchtdier. Blijkbaar heeft Limo zo'n stress dat vluchten op dit moment in zijn beleving de oplossing is.
Ik heb je al vaker, ook privé uitleg gegeven over vluchtgedrag. Nu is er echter haast bij. Bel de DA voor overleg, dat is iig wat ik zou doen. Zelf lukt het nu niet, roep hulp in. Voor het afhalen van die bandages. De rest van het trainingsprogramma is latere zorg.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:15

Art, kan de weidebazin je niet helpen met het vangen van Limo? Of Miezelke, die heeft je al eerder geholpen met gedragsproblemen toch?

Maar feit is dat de bandages er echt af moeten, linksom of rechtsom, anders heb je al je geld voor niets uitgegeven. Die afgezakte bandages zullen de bloedtoevoer verslechteren en juist bloedtoevoer is heel belangrijk voor genezing/verbetering.

In het uiterste geval, laat een DA komen met een verdovingspistool, want zo kun je hem in mijn ogen echt niet laten lopen en dit een paar dagen aanzien, want dan zijn die voorbenen kapot.

Overigens ben ik altijd voorstander van zelf verantwoordelijkheid nemen voor een paard iets ernstigs mankeert en waar je om wat voor reden dan ook niet mee verder kunt. Niet de problemen doorgeven aan een volgende eigenaar. In mijn ogen is inslapen vele malen eerlijker naar zowel paard als ontvangende partij, als weggeven of verkopen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:27

Vergeet niet dat een verhuizing ook veel doet met paarden he. Verhuisd, kliniek geweest en nu even flinke terugslag in gedrag is echt niet gek hoor.
Art ik zou proberen iemand te zoeken die je kan helpen met verband eraf halen en daarna gewoon de tijd geven. Dit komt daarna wel weer goed als je er tijd insteekt.

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:22

Neem eens contact op met https://www.e-quine.com/, de opleiding tot instructeur paard en gedrag van Annemarie van der Toorn. De studenten zoeken regelmatig paarden voor hun opdrachten en krijgen in de opleiding ook het werken met dit soort paarden mee

Elisa2

Berichten: 38092
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:33

Ik zou nu even gaan voor een praktische oplossing, trommel een paar paardenmensen op met veel ervaring desnoods van je oude manege. Mensen die ook sterk/ handig genoeg zijn om hem te houden als hij zich los wilt trekken. En vang dat paard gewoon.

Doe de bandages af en bind een stevig halster om die hij niet makkelijk kapot kan trekken met een touw er aan, die je er aan laat waardoor je hem veel makkelijker kunt pakken.
Als dit gedrag te lastig is en blijft verplaats hem dan desnoods even terug naar een stalling met box zodat je hem gewoon kunt gaan revalideren.

Even doorpakken en verder je hoofd niet gek laten maken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:37

Idd, vangen en de stal in en buiten op een kleinere wei tijdelijk..

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:44

Kortom, de locatie is niet handig voor het revalidatieproces, ik zou dan ook tijdelijk op een andere locatie gaan staan zodat hij wel de training kan krijgen die door de da aangeraden wordt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:48

Feitelijk zijn er 2 problemen: Limo laat zich moeilijk vangen en als je hem te pakken krijgt is er het risico dat hij zich lostrekt.
Je staat voor de opgave dat die bandages er zo snel mogelijk af moeten.
Ik denk dat je moet kiezen tussen 2 opties :
Optie 1 Limo kost wat kost vangen, hem lang genoeg vasthouden om de bandages er af te halen en dan terug loslaten in de wei. Daarna zal het zeker de eerste tijd moeilijk zijn om zijn revalidatie oefeningen te doen omdat hij wantrouwig is. Voordeel van hem op de wei te laten is wel dat hij dan beweging heeft en hopelijk zijn rust krijgt.
Optie 2 is hem vangen en overbrengen naar een plek waar hij op stal staat. Nadeel is dat het weer een hele organisatie is en dat hij de hele dag stil staat. Voordeel is dat je dan de revalidatie meer volgens het boekje kan doen.
Ik zou de arts terug contacteren en vragen hoe hij staat tegenover beide oplossingen.
Vervolgens een paar kordate maar geduldige mensen optrommelen en/of het nodige materiaal en zorgen dat je Limo op een rustige manier kan pakken en dat hij zich niet kan lostrekken. Stevig halster, nekband en hem met 2 man vasthouden terwijl nr. 3 de bandages er af haalt.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:09

Zou ook echt even mensen optrommelen, maar snap ook dat je die niet zomaar ergens vandaan haalt. Hopelijk is er misschien een handige bokker die je even kan helpen??
Wat betreft lostrekken, dat ga je wel kunnen afleren. Natuurlijk is hij sterker, dat is ieder paard. Met grondwerk leer je je paard zijn achterhand en schouder van jou wegdraaien waardoor zijn hoofd naar je toekomt. Op die manier hoef jij dus niet aan het hoofd te trekken (die is toch wel sterker), maar door zijn achterhand weg te draaien kan hij hooguit rondjes om je heen gaan rennen. Ik denk helaas steeds meer dat jullie geen goede combinatie zijn en dit niet gaat lukken.
Maar goed voor nu heb je op hele korte termijn een praktische oplossing nodig, misschien kun je even een nood oproepje plaatsen voor hulp, er zijn zat handige paardenmensen die best willen helpen. Zorg dat er 2 (of 3) man komt, die rustig en kordaat zijn, dan komt het wel goed.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 10:16

Miran schreef:
Neem eens contact op met https://www.e-quine.com/, de opleiding tot instructeur paard en gedrag van Annemarie van der Toorn. De studenten zoeken regelmatig paarden voor hun opdrachten en krijgen in de opleiding ook het werken met dit soort paarden mee

Dit is een goed idee idd. Annemarie heeft zelf van die hekpanelen, normaal gebruiken ze die bij trailerladen en om een roundpen van te maken, maar die zijn vast inzetbaar om te helpen vangen.
Wellicht mogen de studenten de hekken lenen, geen idee hoe dat in z’n werk gaat.
Ik zou dan wel bellen, want met reageren op mail heb ik slechte ervaringen.

Edit: misschien zijn er in de buurt bedrijven die soortgelijke hekken hebben en kunnen uitlenen? Two lazy Seven ranch oid?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:41

oji schreef:
In het uiterste geval, laat een DA komen met een verdovingspistool, want zo kun je hem in mijn ogen echt niet laten lopen en dit een paar dagen aanzien, want dan zijn die voorbenen kapot.

Ik denk dat dit zelfs de snelste oplossing zou zijn

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:41

Zit er nou niemand bij ts is de buurt die haar kan helpen?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 11:51

Ga desnoods bij de Van Pelt Herashekken huren voor een dag. Dat is hoog/dicht en dat schrikt al voldoende af...

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:03

Kan mij voorstellen dat alles wat geld kost nu even niet mogelijk is. Als het geld op is dan is het op. Zou het bij mij ook zijn na zo rekening .

Ik zou inderdaad een paar mensen proberen te regelen. Weidebaas en haar man en je zus of zo met zijn vieren moet het toch lukken lijkt mij.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:07

genja schreef:
Kan mij voorstellen dat alles wat geld kost nu even niet mogelijk is. Als het geld op is dan is het op. Zou het bij mij ook zijn na zo rekening .

Ik zou inderdaad een paar mensen proberen te regelen. Weidebaas en haar man en je zus of zo met zijn vieren moet het toch lukken lijkt mij.


Klopt zeker. Maar vragen om hooibalen of van die pakken kuil te plaatsen kost niks en is wellicht voorhanden...

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:21

Kun je de wei niet steeds kleiner maken? Eerst met schrikdraad en paaltjes de wei halveren, als hij daar na een paar uur aan gewend is dan de helft waar hij staat halveren enzovoort. Totdat je hem kunt pakken.

Dat van een verdovingspijl is ook een idee natuurlijk. Als het kan waarom niet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:32

Een verdovingspijl is voor één keer leuk, maar op de lange termijn schiet je er weinig mee op.
Tenzij je hem daarna in een kleinere goed afgesloten stuk kwijt kunt.

imaudy
Berichten: 5129
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 15:37

Cayenne schreef:
Een verdovingspijl is voor één keer leuk, maar op de lange termijn schiet je er weinig mee op.
Tenzij je hem daarna in een kleinere goed afgesloten stuk kwijt kunt.


Voor het afhalen van de verbanden.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 16:11

Idd structureel natuurlijk totaal geen oplossing, maar die afgezakte bandages moeten er wel af en dan moet je misschien een noodmaatregel toepassen.