Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:32

Lindor92 schreef:
Hallo, mag ik mee kletsen?
Ik zie dat het hier voornamelijk gaat over eigenaren die een ruiter zoeken. Maar een bijrijdpaard vinden is ook lastig zeg!
Houd het al een langere tijd in de gaten op social media of er iets geschikts voorbij komt. Maar nog niks gevonden helaas.

Lees hier veel vervelende ervaringen met bijrijder. Wat vervelend zeg. Maakt wel een deuk op vertrouwen.

[PP] Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2
In dit topic is het voor het zoeken naar een bijrijdpaard of verzorgpaard.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 19:37

Hhilde schreef:
Lindor92 schreef:
Hallo, mag ik mee kletsen?
Ik zie dat het hier voornamelijk gaat over eigenaren die een ruiter zoeken. Maar een bijrijdpaard vinden is ook lastig zeg!
Houd het al een langere tijd in de gaten op social media of er iets geschikts voorbij komt. Maar nog niks gevonden helaas.

Lees hier veel vervelende ervaringen met bijrijder. Wat vervelend zeg. Maakt wel een deuk op vertrouwen.

[PP] Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? Deel 2
In dit topic is het voor het zoeken naar een bijrijdpaard of verzorgpaard.

Ah bedankt. Die was ik nog niet tegengekomen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:06

Nou, het is weer zover hoor :') Ben helaas op zoek naar een bijrijder omdat mijn vorige ermee gestopt is en ik ivm een eigen blessure en zwangerschap niet kan rijden. Naar mij idee een super tof paard, 1.10m springen en echt allerlei knoppen erop tot het M (alleen wel B geklasseerd omdat ik zelf niet hoger mag starten en helaas dus een half jaar nadat ik haar had mijn blessure kreeg). Bijrijder mag echt van alles ermee doen, clinics en wedstrijden zijn ook geen probleem en ik zorg wel voor het vervoer. Enige wat ik in ruil vraag is om ook wat klusjes op stal te doen (dus geen bijdrage). Ook omdat ik dat zelf gewoon straks niet meer zo makkelijk kan als ik verder ben in mijn zwangerschap en na mijn operatie.

Heb welgeteld 1 reactie gekregen. Toen ik vorige keer een bijrijder zocht voor hetzelfde paard, maar niet om klusjes vroeg heb ik wel 10 reacties gekregen := Echt typisch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:09

Oh wat raar. Want klinkt als een hele fijne plek.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:25

Ja, dat lijkt mij dus ook... Ik weet in ieder geval dat ik dit erg graag had gewild als ik nog een bijrijdpaard had gezocht. Sterker nog, ik betaalde een bijdrage en deed klusjes :+

Heb nu ook bij mijn instructrice gevraagd of zij niet iemand weet. Haar vriend is ook DA, dus wellicht iemand wiens paard een blessure heeft ofzo. Mijn merrie vind het gewoon zo leuk om te werken en staat nu zich een beetje te vervelen in de paddock :(

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:33

Vermeld je concreet wat er verwacht wordt? Dat zou ik doen. Zowel qua frequentie als qua inhoud.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 18:44

Zeker :j Dit is de advertentie:

In verband met zwangerschap en een blessure van mijzelf ben ik op zoek naar een bijrijder voor mijn merrie Gamble.

Wat ik zoek:

- Minimaal 18 jaar, omdat er niet altijd toezicht is.

- Minimaal L niveau (mag ook in training, ik zie graag een filmpje :) ).

- Ik vraag geen bijdrage, in ruil voor het rijden vragen wij hulp op stal.

- Iemand met verantwoordelijkheidsgevoel.

- Een zekere ruiter, die ook les wil nemen.

Wat ik bied:

- Dagen in overleg, maar er is veel mogelijk.

- Veel vrijheid.

- Opties om mee te rijden met clinics of wedstrijden te starten (in overleg). Wij regelen dan het vervoer.

- We beschikken over een buitenbak en kleine binnenbak.

- Gamble staat aan huis, er zijn dus geen pottenkijkers.

Over Gamble:

Gamble is een 9-jarige merrie van 1.68m die in het verleden 1.10m wedstrijden gesprongen heeft. Ze is sinds een jaar van mij. Helaas heb ik vlak voor de zomer een ongeluk gehad (niet met Gamble) en heb ik daarna nauwelijks meer kunnen rijden.

Gamble is braaf, maar kan wel de spanning van de ruiter overnemen. Dit uit zich in versnellen onder het zadel en dit kan dan soms wat onveilig voelen. Als je dit negeert en eraan blijft rijden kan ze ook snel weer ontspannen. Wordt je hier echter bang van dan neemt Gamble die spanning alleen maar meer over. Dat is ook de reden dat ik op zoek ben naar iemand die wel durft te blijven rijden.

Gamble heeft redelijk wat knopjes erop zitten. Ze kan wijken, schouderbinnenwaarts, keertwending om de achterhand, stap-galop overgangen en we hebben voor mijn ongeluk een begin gemaakt met de travers, contragalop en galopwissels. Deze laatste 3 zijn wel heel erg groen nog. De laatste tijd is ze niet super veel gereden en door redelijk onervaren ruiters. Ze is dus wel weer een beetje scheef, maar wil wel heel graag voor je werken. Een ruiter die hier doorheen kijkt gaat hier een geweldig paard aan hebben met veel mogelijkheden!

Geïnteresseerd geraakt? Ik zie graag een berichtje tegemoet! Ik krijg niet altijd een melding op Marktplaats, dus stuur me grust een berichtje via Whatsapp.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 19:09

Hoe lang staat je advertentie al? En was die ene reactie niks? Misschien gewoon een beetje geduld hebben?Op zich een keurige advertentie, het enige wat ik kan verzinnen is dat je paard dus wel een zekere ruiter nodig heeft en dus niet voor iedereen geschikt is die een beetje kan sturen. Ander enig puntje is dat ze aan huis staat, dat vind niet iedereen een voordeel: sommigen zoeken toch het sociale gebeuren wat je op een stal/manege hebt (ik niet hoor, heb jaren een paard verzorgd die bij mensen aan huis stond)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 19:18

Nu zo'n twee weken op facebook en een week op Marktplaats. Die ene reactie moet nog komen kijken, maar dat is wat lastig plannen nu met de feestdagen voor de deur, dus die komt nog :) Maar die woont wel wat verder weg, dus ik weet nog niet of dat echt een match gaat zijn.

Mijn vorige bijrijdster was heel angstig, dat ging wel als ik langs de kant stond om aanwijzingen/les te geven en haar daar doorheen te helpen. Maar dat is voor mij eigenlijk niet haalbaar. Het is ook zo opgelost als je even je been aanlegt en naar de hand toe blijft rijden, maar als je dus bang wordt, verkrampt en je teugels als houvast gaat gebruiken vindt ze dat niet zo grappig, en terecht :+ En ik kan nu zelf niet opstappen om haar daar doorheen te rijden, dus de ruiter moet dat echt zelf kunnen/durven doen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 06:26

Je noemt het hier klusjes, maar in je adv. Staat hulp op stal, voor mij klinkt hulp op stal, meer als werken..en klusjes als af en toe iets doen..
Dus kan het overkomen of je verwacht dat iedere dag de stallen moeten worden gedaan..ik denk dat je je hulp beter moet omschrijven, welke hulo je verwacht...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:20

Door het als eerste benoemen van de zwangerschap en blessure suggereer je dat het tijdelijk is? Daar zou ik op afhaken. Er zijn ook een heleboel ruiters afhaken omdat ze hun niveau niet weten. En een L ruiter kan ook bang zijn. Ik vraag niveau altijd persoonlijk, en ook de ambities vind ik interessant. Meestal iets in de advertentie van beheerst alledrie de gangen goed en is niet snel bang oid.

Tip in het algemeen; de advertentie plaatsen in locatie groepen op fb (de algehele marktplaats dus niet paard gerelateerd). Ik heb op die manier al paar keer gehad dat ik mensen bereik die een paar jaar eruit zijn geweest, maar wel genoeg ervaring hebben.

Hier momenteel geen bijrijdsters, wel 4 paarden. Maar weet je? Ik vind het héérlijk, en red het tot nu toe ook nog. Misschien dat m’n bijrijdster van de afgelopen jaren van het voorjaar wel terug wil komen. Maar als het zo door gaat wil ik dat misschien wel helemaal niet := Heb een fijne vriendenkring en paarden oppas die samen op buitenrit willen en in het noodzakelijke kunnen bijspringen

*duikt weer onder meeleessteen*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 11:14

goldenarrow schreef:
Nu zo'n twee weken op facebook en een week op Marktplaats. Die ene reactie moet nog komen kijken, maar dat is wat lastig plannen nu met de feestdagen voor de deur, dus die komt nog :) Maar die woont wel wat verder weg, dus ik weet nog niet of dat echt een match gaat zijn.

Mijn vorige bijrijdster was heel angstig, dat ging wel als ik langs de kant stond om aanwijzingen/les te geven en haar daar doorheen te helpen. Maar dat is voor mij eigenlijk niet haalbaar. Het is ook zo opgelost als je even je been aanlegt en naar de hand toe blijft rijden, maar als je dus bang wordt, verkrampt en je teugels als houvast gaat gebruiken vindt ze dat niet zo grappig, en terecht :+ En ik kan nu zelf niet opstappen om haar daar doorheen te rijden, dus de ruiter moet dat echt zelf kunnen/durven doen.

Als ik geen bijrijdpaard had, had ik hier zeker op gereageerd! Klinkt echt perfect voor wat ik zou willen (en nu dus heb).
Wel zou ik idd vragen of het voor tijdelijk was, aangezien je schrijft over zwangerschap en blessure. Dat zou ik nl niet willen; een band opbouwen vind ik belangrijk en dat gebeurt niet wanneer ik na x maanden zou moeten stoppen.

Hoop dat je iemand vindt die goed bij jullie past!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:29

Alles valt en staat natuurlijk of het van beide kanten bevalt. Ik verwacht sowieso heel 2026 niet op te kunnen stappen ( |( ), maar als het goed klikt dan hoef je daarna niet gelijk weg natuurlijk. Daar kunnen we gewoon afspraken over maken. Maar ik vind ook dat zoiets ook wat organisch mag gaan, er zijn maar weinig mensen die echt voor langere tijd blijven is mijn ervaring := Uiteindelijk is hier veel mogelijk, we hebben ook weleens 1 van onze fokmerries zadelmak laten maken voor een verzorgster die hier jaren gelopen heeft. Die had daar een enorme klik mee, maar die hielp ook echt met van alles mee. Voor haar en ons voelde het echt alsof we de stal met zn drietjes runden. Dus er is echt vanalles mogelijk als het aan beide kanten klikt. Maar dat ga ik niet in een advertentie zetten, want dat schept alleen maar de verkeerde verwachtingen is mijn ervaring.

Voor iemand die écht wil is dit echt een topplek. Maar ik wil ook niet de verkeerde verwachtingen scheppen. We zijn geen superdeluxe pensionstal waar alles uit handen wordt genomen en je topfaciliteiten hebt. We zijn gewoon mensen met allebei nog een baan en een beetje een uit de hand gelopen paardenhobby die iemand zoeken die net zo kan genieten van het bezig zijn met de paarden als dat wij zelf doen.

En ja, hulp op stal is geen fulltime stalhulp, maar wel als je komt rijden even helpen met mesten, of de waterbakken vullen ofzo. Je krijgt gratis een paard onder je kont met alle mogelijkheden, daar mag wat mij betreft ook iets tegenover staan.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:16

Ik denk dat het grootste probleem kan zijn, dat de meeste mensen met de juiste rijkunsten en mindset ook al hun eigen paard hebben gekocht :')

Je hebt een leuke merrie en de eisen en je advertentie zijn imo heel realistisch :) maar je doelgroep van paardeneigenaren-zonder-paard maakt het uitdagend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 14:19

Met fly eens.
En vooral dan de doelgroep die ook een beetje durft te rijden.

De volwaardige manegeruiter kom je nog wel aan.
En dan het soort dat liever geen eigen paard wil want afzeggen wanneer het uitkomt trekt ook wel.

Maar zelfstandig rijden en een paard door spanning heen rijden, dat ook weer niet.

De doelgroep die dat wel kan en ook klusjes wil doen en meerdere dagen, die hebben inderdaad vaak zelf een paard.
Zeker in onze regio Golden, want hier is het ook nog enigszins betaalbaar.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:40

Ja ik ken wel meerdere mensen die aan de eisen voldoen maar dat is dan Randstad. Dus die willen (of kunnen) geen €500-600 stalgeld betalen, wat hier de norm is, of zijn in Nederland als expats.

In goedkopere en meer autochtone ;) regio's is die doelgroep niet super groot.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 21:25

Goldenarrow, in elke plaats staat je paard? In je profiel zie ik geen woonplaats alleen veel mooie Arabieren :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 22:24

Volgens marktplaats advertentie Oost Brabant

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 09:35

Brabant zal zeker moeilijker zijn, maar toch blijf ik het wel typisch vinden dat als er niks tegenover staat mensen in de rij staan en nu dat er wel hulp gevraagd wordt er nauwelijks iemand reageert :+

En een manegeruiter kan ook L niveau hebben, dat is in principe ook alleen maar de 3 basisgangen en een beetje wijken :+ Daarom hoeft iemand voor mij ook niet geklasseerd te zijn. Ik heb ook nooit de mogelijkheid gehad om officiële wedstrijden te rijden, daar ben ik pas mee begonnen sinds ik Gamble heb. Maar ik heb wel heel veel ervaring opgedaan over de jaren, tot aan hogeschool oefeningen aan toe. Dus dat officiële lettertje zegt mij niet zo heel veel. Maar met L niveau heb ik toch wel een beetje het idee dat je dan een beetje gaat voelen wat er onder je gebeurt en hoe een zijgang aanvoelt. En de echt beginnende manegeruiter die net een rondje kan galopperen en dus de 3 gangen beheerst schrik ik er wel een beetje mee af. Want daar zit ik gewoon niet (meer) op te wachten.

Morgen komt er in ieder geval ook iemand kijken die via de telefoon erg enthousiast klonk. Ik ken de instructeur waar ze gereden heeft, dus ik verwacht wel dat ze met Gamble uit de voeten kan. Hopelijk klikt het van alle kanten :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:56

Je weet niet of de gevraagde klusjes de reden is dat er niemand reageert, het kan allerlei redenen hebben…klusjes, geen pensionstal maar aan huis, zekere ruiter nodig, les nemen… je moet net die ene persoon vinden die in het plaatje past, maar 1 is genoeg toch?

Verder doe jij de aanname dat mensen niet voor langere tijd willen blijven maar mijn ervaring is anders, ik heb zelf echt jaren lang als bijrijder paarden gereden/verzorgd, eentje ging verhuizen, die ander werd heel ernstig ziek en daarna kocht ik m’n eigen paard. Bij mij op stal zijn er ook best wat bijrijders die al jaren hun vaste bijrijdpaard hebben.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:03

goldenarrow schreef:
Brabant zal zeker moeilijker zijn, maar toch blijf ik het wel typisch vinden dat als er niks tegenover staat mensen in de rij staan en nu dat er wel hulp gevraagd wordt er nauwelijks iemand reageert :+

En een manegeruiter kan ook L niveau hebben, dat is in principe ook alleen maar de 3 basisgangen en een beetje wijken :+ Daarom hoeft iemand voor mij ook niet geklasseerd te zijn. Ik heb ook nooit de mogelijkheid gehad om officiële wedstrijden te rijden, daar ben ik pas mee begonnen sinds ik Gamble heb. Maar ik heb wel heel veel ervaring opgedaan over de jaren, tot aan hogeschool oefeningen aan toe. Dus dat officiële lettertje zegt mij niet zo heel veel. Maar met L niveau heb ik toch wel een beetje het idee dat je dan een beetje gaat voelen wat er onder je gebeurt en hoe een zijgang aanvoelt. En de echt beginnende manegeruiter die net een rondje kan galopperen en dus de 3 gangen beheerst schrik ik er wel een beetje mee af. Want daar zit ik gewoon niet (meer) op te wachten.

Morgen komt er in ieder geval ook iemand kijken die via de telefoon erg enthousiast klonk. Ik ken de instructeur waar ze gereden heeft, dus ik verwacht wel dat ze met Gamble uit de voeten kan. Hopelijk klikt het van alle kanten :)

Ik vind dat je een nette advertentie hebt geschreven, helder en duidelijk. Niveau aangeven is voor veel ruiters wat lastig, zeker als ze geen eigen paard hebben gehad of nooit de mogelijkheid om te starten. Overigens zegt classificatie niks over iemands rijkunsten in sommige gevallen. Ik ken mensen die M mogen starten maar hun benen niet stil kunnen houden. Ik ken ook mensen die L rijden die zodra een paard spanning opbouwt stoppen met “rijden”. Het is ook maar net of iemand een klik heeft en durft.

De meeste ruiters die een bijrijd paard zoeken voldoen niet aan een L niveau. Misschien een redelijke basis. Ik heb jaren lang bij gereden en verzorgd. Rijd nu ook al weer 2 jaar paarden bij naast m’n eigen paard die met pre pensioen is. Ik heb er nooit voor hoeven betalen (op m’n lessen na), ook heb ik de afgelopen 2 jaar geen klusjes gedaan (op het verzorgen van de paarden na of een keer een drol uit de stal halen). Ik ben heel eerlijk, ikzelf zou ook niet gauw reageren op een advertentie, waarin er verwacht wordt dat ik mee help in allerlei klusjes. Het kost best wel wat tijd die klusjes. Maar dat komt, omdat ik zelf m’n paard in volpension hebt staan a 650 euro in de maand, zodat ik dat niet hoef te doen. Dan vind ik het gek als ik dat voor een ander wel zou doen.

Ik kan me wel voorstellen als je geen paard hebt van jezelf dat je dat wel zou kunnen doen en het een mooie win-win situatie is. Ik denk dat het belangrijkste is een compleet plaatje: past iemand bij jou en t paard ongeacht niveau.

Maar verder echt een nette adventie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:35

Ik snap de niveau aanduiding wel. Als je er bij zet dat wedstrijdervaring niet nodig is, dan haal j een drempel weg voor de mensen die nooit officieel gestart zijn, maar wel weten wat er ongeveer nodig is om op L n8veauvte rijden. En San gaat het niet over die 5 meter wijken, maar wel dat je de basis beheerst en een beetje weet dat het paard ontspannen, nagevelijk en recht in zijn lijf gereden hoort te worden.

Zo heb ik ook een meisje hier gehad die ik les gaf op mijn merrie omdat ze graag wedstrijden wilde starten. Die kreeg wel een realiteits check dat een paard wat Z gelopen heeft in het verleden toch iets anders reageert dan een oud recreatiepaard op je houding, zit en vasthouden in je lijf en armen. Ik zelf vind het een uitdaging om mijn paard rechtgerichtvte krijgen en houden, maar ik merk dat meer beginnende ruiters niet altijd weten hoe ze haar weer gewoon rechtuit en voorwaarts kunnen krijgen als het dier gaat reageren op scheef zitten, sturen met (binnen)teugel ipv je hele lijf en waar en hoe je zit. En als ze dan vooruit gaat denken en van alles aan bied wat je niet wilt, dan heb je soms het gevoel dat je niet kunt rijden :o

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:41

Je zou kunnen testen met verschillende teksten waar je e3 meeste reacties mee krijgt. Als je minder verteld? Als je klusjes weg laat? Als je aangeeft dat het ook na de zwangerschap door kan gaan? (Vaak heb je met baby ook minder tijd en energie voor je paard en verschuiven je prioriteiten.)

Ik zelf zou het fijn vinden als die optie open blijft staan als er echt een klik is. Vaak kost het tijd om te wennen aan elkaar en een combinatie te worden. Ben je net gewend moet je al weer stoppen.

Ook is het vaak kwestie van timing. Net als met stallingsplekken en mensen die zoeken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:36

Dat stukje duidelijkheid in dat het niet tijdelijk is bij goede klik lijkt mij ook wel een goede aanvulling :j

En ja misschien beschrijven wat de klusjes inhouden.

En bij dat L staat toch ook bij in training.
Maar misschien dat sommige mensen dat niet snappen en dat dat er duidelijker moet staan dat dat geen winstpunt op wedstrijd hoeft te zijn

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 12:59

Of misschien moeten mensen gewoon contact opnemen over wat wellicht onduidelijk kan zijn. Ik vind het een advertentie waar ik gelijk op gereageerd had als ik nog zou bijrijden. Zonder ooit wedstrijden starten, zonder dat me vooraf duidelijk is wat de stalhulp in zou houden, zonder te weten hoe vaak en of het erg tijdelijk zou zijn of niet. Dat kan ik allemaal wel vragen als we eenmaal contact hebben. Lijkt het over en weer wat? Dan even afspreken en dan zie je vanzelf of je kan matchen met eigenaar en paard en of het qua reizen goed te doen is.

Ik zou juist de kriebels krijgen als in een ellenlange advertentie alle haren al gespleten zijn. Dat komt op mij over als lastige eigenaar.