de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:05

Haha, oh lekker fris dus vibadu!

Hier gisteren nog zo'n fris ding. Ik had George, voor het eerst sinds een aantal maanden, weer meegenomen naar clubles. Hij was megaril en fris, hij was gewoon aan het piepen van de frissigheid. Aan de hand spurtte hij al een paar keer weg en kwam omhoog. Iets wat echt totaal niet George is! Ik met hulp van m'n instructie erop, want kwam er nooit van z'n lang zal ze leven er zelf op. Toen ik eenmaal zat was hij continu met z'n hoofd aan het schudden, piepen en dreigen om omhoog te komen. Gelijk maar weggedraafd, want hij was een tikkende tijdbom in stap. Paar keer overgangetje gereden. Na 10 minuten leek hij iets te ontspannen... Ik rijd weer een overgang terug naar stap, hij staat op de rem, slaat van zich af tot 4, 5 keer toe, komt omhoog, laat zich op z'n billen zakken, rent achteruit en begint daarna een boksessie tot de andere kant van de baan.

Ik was nog niet goed aangesingeld omdat hij zo 'bommetje' was. En ik dacht: dit wordt m'n eerste val van hem. Heeft gewoon ruim een halfuur geduurd voordat hij ontspande en fijn kon rijden.

Hij heeft echt nog nooit zo idioot gedaan, maar ik kan het hem niet helemaal kwalijk nemen... Had zondag voor het laatst gereden, woensdag alleen rondje gestapt in een harde bak, ze komen wel buiten maar het is keihard dus echt energie kwijt kunnen ze niet, liepen 8 andere paarden rond die in- en uit de baan gingen. Kortom; het werd hem allemaal even teveel. :')

Opvallend wel dat hij niet bewust mij eraf wil gooien, maar gewoon echt niet weet waar hij met z'n energie en spanning naar toe moet. Ik had er wel 10 keer naast kunnen liggen met z'n idiote gedrag, maar hij laat je zitten en laat zich ook weer corrigeren. Daarna heel fijn kunnen rondrijden!

George wordt puber denk ik! :D

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:23

Knap dat je bent blijven zitten. Gadget heeft vanaf vorige week zaterdag ook niet gelopen maar ik hoop niet dat het bij mij zo gaat als ik er weer op ga :=

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:28

Wow heftig

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:40

Dat klinkt niet heel fijn :/ ik heb de gok niet eens gewaagd :')
Ik geef hem geen magnesium bij. Misschien eens proberen. Aan de andere kant, ze heeft vanaf vorige week donderdag alleen elke dag even in de longeerbak gelopen 2x per dag want de paddocks staan echt onder water en nu zijn ze bevroren en omdat ze hoestte niet gereden. Maandag even op gezeten een kwartiertje en toen was het ook een bommetje maar wel braaf. Nu dus niet :) vandaag gaat zus er op. Ben benieuwd of ze nu wat tammer is.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:51

Tja, nogmaals, ik kan het hem niet helemaal kwalijk nemen. Ik mag namelijk ook niet longeren in de baan op de club, dus hij kon ook zijn energie niet kwijt. Het is al een rilkikker van zichzelf, en bouwt snel spanning op. Meestal kan ik zorgen dat hij die spanning in goede banen leidt, maar gisteravond even niet. :D

En ja, ik vond mezelf ook weer geslaagd voor de zit-test. :=

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:07

Nee je kunt het ze niet kwalijk nemen, het ligt gewoon aan het weer. Vorige week vrijdag ben ik ook van Guus afgestapt. Ik zat er net op, ik wil aandraven, ze knort, ze hupst wat heen en weer, en bolt dr rug. ...ik dacht:oei die is fris. Dus ik eraf. Teugels vast geknoopt, beugels opgestoken en dr los gelaten. Nou madame had een kwartier feest. Ze ging als een dolle stier door de bak. Daarna nog half uur gereden, fijn gereden maar ze bleef fris. Nu heb ik er dus al een week niet opgezeten vanwege het weer. ...maar maandagavond ga ik dr voor 2 maanden bij een vriend neer zetten. Mooie locatie met 2 binnen banen. Kan ik lekker rijden, fanatiek elke week les en mijn eerste wedstrijd daar mee pakken 6 februari. Ieeehhh zo spannend!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:32

Leuk zeg! :D Dan kun je lekker doorpakken met haar!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:40

Dat is leuk! Ik wil eigenlijk wel eind maart meedoen bij ons thuis. Maar ze is ook nog niet goed genoeg voor elkaar. Maar ik start liever nog een paar keer binnen dan dat ik meteen op het gras moet starten. Het blijft een rillerig dier. Al hoorde ik vandaag van m'n zus dat ze erg braaf was :) ze heeft gewoon teveel energie en rust werkt dan niet erg mee.

Gister heb ik haar een vitaminespuit gegeven. Mevrouw was erg beledigd :') zodra ik haar hoofd (een uur later ofzo) pakte gewoon om te knuffelen ging ze aan de andere kant van haar box staan :D en ze moet nog een wormenspuit ook :D

Van de week heb ik haar fokker gesproken en wat veulenfoto's gekregen. Zo leuk! Niks veranderd. Ook foto's van haar vader gezien en ze vertelde dat haar zoontje (een jaar of 4?) ook op hem reed. Zo'n braaf dier.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:15

Allemaal erg fris dus ook. Kayenne staat al eventjes op stal. Komen niet in de wei, kans op idioot gedrag en blessures te groot. Fiets met der, wandel met der, en van de week even aan de longe toen de bak iets zachter was. Nou, feest.. Eerst 2 keer onderuit omdat ze te hard wil, vervolgens 10 min rennen, piepen en bokken..
Voor ik daar weer opstap moet t eerst 10 graden zijn en mevrouw weer op de wei hebben gelopen :P
Maar het weer wordt weer warmer aankomende dagen, dus heb weer goede hoop :) En het looplustige wil ik eigenlijk ook juist wel, is ook wel fijn in het werk later. Dus ach, komt ook wel weer goed. Kon alleen zo weinig omdat ze bij de tandarts was geweest..

Wat ideaal, 2 maanden verplaatsen. Als het geld het toeliet zou ik dat ook wel willen. Blijven dromen..
En trainen voor wedstrijden allemaal, blijft mooi om te lezen!
Ik heb toch ook het doel gezet op L proefje in augustus.. (En dat met een paard wat nu nog niet eens in galop onder het zadel loopt := )

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:46

Ik kom weer uit de mee lees status.
wat zijn sommige paarden fris.
die van mij is precies tegenovergesteld.
Na 1,5 week vakantie. Op stappen en direct langs de weg .
Moet met zweepje rijden aan de hand sloft hij met je mee .
Hij puberd wel met in de trailer laden.
Gaat op de klep staan en gaat gekke bekken trekken en me stom staan aan kijken. maar nee hoor niet er in willen _-:(

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:40

Ziezoziezo22: Fijn dat hij zo braaf is na 1,5 week vakantie.
Peetje: Lastig dat ze zo op de rem loopt soms, zo te lezen heb je alles al nagekeken dus dan lijkt iemand met een zweep erbij me een goede oplossing.
Picasso: Wat een frisse draak! knap dat je bent blijven zitten.
Afgelopen woensdag ook voor het eerst weer opgestapt na 4 dagen vrij, normaal longeer ik dan de dag ervoor eerst even maar nu kon dat niet omdat alles bevroren was. Toen ik opstapte wel wat spanning, ze begon echt zo met haar hoofd te schudden zoals ze vaak doen voor ze van kiet gaan. Maar snel in draf aan het werk gezet, en gelukkig geen uitspattingen gehad.

Vanmorgen een rondje gesprongen bij ons op de club. Omdat ik nog niet echt veel gelest heb weer even een rondje BB gedaan voor het vertrouwen, ging heel simpel foutloos. Kregen 1 flinke misafstand, maar dan is mijn guppie handig en lief genoeg om ons even te redden met een reuzensprong en verder te gaan alsof er niets gebeurt is <3 .

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:03

Vandaag telefoon gehad. Ik heb een 2 jarige merrie te koop staan dus dacht dat er enkel voor die merrie gebeld werd. Meneer vroeg echter gelijk of het een zus was van Lightning. Het is inderdaad een zus van Lightning. Toen vroeg hij of het mogelijk was om zowel Lightning als de 2 jarige te kopen. Lightning wordt niet verkocht, gelukkig hoopte hij dat de zus even veel vermogen heeft als Lightning en komt hij volgende week kijken. Het is altijd wel even verschieten als ik vraag krijg achter Lightning. Momenteel kan ik hem nog houden, maar wie weet hoe lang nog. Er is zoveel interesse in hem dat ik binnenkort niet anders kan dan hem verkopen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:27

Lastig Lightninggg.

Frisse puppen allemaal! Gideon is ook lekker wakker maar niet extreem. Ik longeer hem even en dan is dat ook wel klaar. Hij laat zich goed rijden en daarbij is het een paard wat je eerder moet motiveren tot lopen dan remmen. Vandaag schoven er wel enorme sneeuw/ijsbrokken van het dak af, dat was soms wel even spannend :(:). Tijdens het rijden geen probleem, dan heeft ie de focus wel op mij maar toen ik ging uitstappen hoorde hij het extra goed :).

@Picassox _/-\o_ dat je bleef zitten :j.

@Anonymous: groot gelijk dat je haar even in de winterstalling doet. Het weer is nu wel lekker dooi maar voor hoe lang?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:53

Ik heb te vroeg gejuicht! :')

Ik ben zojuist onvrijwillig van m'n paard afgestapt. paasei, dat ging hard! :D

Overigens de eerste keer sinds hij zadelmak is, dus hij schrok geloof ik ook een beetje! :')

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:31

Picasso dat is niet fijn auw.
Daarna weer opgestapt?
Morgen maar weer eens naar cc.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:52

Ow Picassox, niet bezeert? Alles is nog heel?

@ Anne, fijn hé als ze zo braaf zijn..

Lightninggg, tja moeilijk, als ze goed geld bieden, dan zijn er wel meer paarden toch? zeg ik, die geen enkel dier voor het overlijden weg kan doen....

Ik ben zo trots op mijn knol! Vandaag na een week stilstaan weer opgestapt in de binnenbak bij mijn instructrice, niets aan het handje, lekkere looplust en ze liep heerlijk.
Alleen morgen wordt het rijden denk ik weer niets alles is nog zo hard -O-

Mijn wedstrijddebuut komt dit binnenseizoen nog, heb ik vandaag hardop tegen mijn instructrice gezegd, die vond het een goed idee.
Nu ik het hardop gezegd heb krijg ik al de bibbers :=

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:14

IwanLuver schreef:
Mijn wedstrijddebuut komt dit binnenseizoen nog, heb ik vandaag hardop tegen mijn instructrice gezegd, die vond het een goed idee.
Nu ik het hardop gezegd heb krijg ik al de bibbers :=
dit is zo herkenbaar! :D

Ik ben echt blij dat Gideon braaf en niet zo'n snel, ril ding is. Had ik me er nooit mee gered.

@picassox: overmorgen spierpijn.. :(:). Deed ie net zo gek als dat je schreef in je eerdere bericht?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:45

Haha, ja hij deed nog veel gekker.

Hij was al weer wat gespannen (andere locatie van m'n instructrice). Hij was weer bommetje maar steeds z'n rengedrag de kop in kunnen drukken door hem door te rijden en soms wat steviger aan te pakken.

En weer ineens, toen er een paard langs de baan stapte, ontplofte hij. Ik probeerde hem nog op een volte te trekken, hij spurtte opzij, kwam omhoog, spurtte weer opzij, bokte en draaide ineens 180 graden om... En toen lag ik ernaast!

Hij was wel echt snel. Hij draaide zo'n beetje op een postzegel en hij is zo vreselijk vlug. Ik had echt geen schijn van kans om te blijven zitten.

Ik ben beetje blauw: gekneusde ribben, arm en een snee in m'n heup door een stud van m'n rijbroek. Maar daarna zo vreselijk fijn kunnen rijden, echt wat een bizar fijn paard heb ik toch. Zoveel power vanuit achter en als z'n spanning weg is doet hij echt alles voor je... Dus ik kan nu lachen om de 3 dubbele flikflak met achterwaartse schroef ( :') ). Nee, maar zonder gekheid, ik kan er nu om lachen. Hij is gewoon vlug en een puber. We moeten er even doorheen en verder is hij zo goed!

gomirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:40

Auw Picasso! Sterkte met de spierpijn!

Mijn gup was vandaag juist superbraaf!
Donderdag was hij in het parcours zo jolig dat de ruiter een keer een volte moest rijden, maar hij sprong zo ruig dat we hem dat vergeven ;) Vandaag was er van alles te doen in de manege, waaronder spelletjes in de achterste bak. Mooi niet dat mijn gupje onder de indruk is van een kudde pubers met verentooien bovenop de stropakken, voetbal en meisjes-tegen-de-jongens in blauw/roze luchtbellen.
Die keek een keer verbaasd, dacht: 'die zijn niet wijs' en ging door met zijn werk :D Heb me rot gelachen om dat dappere ding!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:03

Wat 'grappig' dat het zo verschild hoe de paarden reageren op oa het weer.
Wel enorm balen dat je er af bent gevallen!
Mijn teller bij Giv staat op 2 keer maar dat was beide de schuld van mijn onbalans.

Wel nog een lief plaatje van mijn prinsesje kunnen schieten vandaag <3
Afbeelding

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 07:04

Picasso ik zou het toch eens proberen. Dat bommetje van jou een tijdje extra magnesium geven :j

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:27

Zoo wel knap dat je z'n eerste "rodeo" sessie wel hebt uitgezeten Picasso!
Wat lekker dat ie zo nuchter is gomir

Over loperig gesproken.. Gismo ging gister met mij erop aan de haal. Drie keer geprobeerd op een normale manier te remmen en toen toch maar de muur gebruikt. Alleen is ie toen volle vaart met z'n kop tegen een ijzeren paal (van het frame van de binnenbak) aangeknald en is de voorkant van z'n kaak gebroken. ;(
Moesten naar de kliniek om het te repareren onder narcose. Kunnen hemvandaag weer ophalen maar was wel even goed schrikken.
Zit nu een draad om het hele zooitje heen die zes weken moet blijven zitten.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:43

paljaslaura, als ik zo iets voor heb zet ik hem stil met 1 teugel. Gewoon met 1 teugel zijn hoofd richting je been halen, dan moet hij wel stoppen.

Ik heb vandaag met Lightning parcours 1m30 gesprongen op training. Ik wou hem eens een keertje moeite laten doen. Dat is dus niet gelukt, hij sprong zonder problemen rond en hoger wou ik hem nog niet laten springen. Ik zal hem dus "verplicht" nog een jaartje of 2 moeten bijhouden wil ik weten hoe hoog hij kan springen }:) Al kriebelt het wel om hem eens een krachtproef te laten meelopen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:59

Ja, Abercrombie, ik heb het wel eens vaker geadviseerd gekregen. Om net de scherpe kantjes eraf te halen. Maar eerder nog niet echt nodig gehad...

Moeilijke met supplementen vind ik dat lang niet alles goed werkzaam is of veel suiker bevat. Volgens mij is magnesiumoxide het enige wat goed werkt, maar dat loopt behoorlijk in de kosten.

Ik voer namelijk ook al Lifeforce, á €160 per emmer.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:32

Ik kocht 25 kilo magnesium oxide voor 15 euro. Bij van die welkoop winkels.

Lifeforce zegt mij niets wat is dat? Erg duur zeg.