Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:05

Hoi, ik lees al een tijdje mee I.v.m. de zoektocht naar een eigen paard, na het overlijden van mijn vorige paard. Voor mij nu ook voor het eerst dat ik advertenties af ga, want mijn vorige paard heb ik gekocht via de stal waarvoor ik toen paarden reed dus dat was een stuk simpeler omdat je dan al een periode het paard in training had.

Inmiddels 12 jaar ouder, en ik merk ook dat ik geen held meer ben met vreemde paarden haha. In principe zoek ik weer een Fries, maar een brave kwpn-er sta ik ook voor open. Ik ben nu bij 3 paarden wezen kijken. Waarvan 1 binnenkort nog een proefrit ga doen.

Dus lijkt me leuk om mee te lezen!
Laatst bijgewerkt door M_arjolein op 04-03-25 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:05

StalNollie schreef:
Oei die prijs op zo'n paard ging ik absoluut keuren. Klinkt te mooi om waar te zijn.

Idem, icm maar twee à drie keer pw trainen en de leeftijd. En dat komt van iemand die nooit keurt.

Keuren bij een onafhankelijke da idd. Heb al weleens mensen tegengekomen "die nog wel een dierenarts wisten" :n

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 21:12

JuulSearch25 schreef:
Lastig om een goede keuze dan te maken.

Ik woon niet in de buurt van het paard en wil eigenlijk wel een erkende keuringsarts. Landhorst zou dan niet in het register van erkende keuringsartsen staan.

Praktijk Peelkant staat er wel in, maar zij doen RX alleen met sedatie.

Wat is verstandig?

Peelkant is heel fijn en na keuren is paard wel weer bij voor vervoer ze spuiten hem ook weer niet plat hè :) Ik woon er om de hoek en heb je even een pb gestuurd. Weet er hier een aantal waar je geen paard wil kopen..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:29

JuulSearch25 schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties!

Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik dan alsnog een RX ook wil laten doen. Ik ben verder gaan speuren, omdat dit de praktijk was die ook aan die manege verbonden was. Een stuk verder weg, maar zou een goede zijn is Dierenkliniek Landhorst. Iemand bekend mee?

Pikkepor, ook voor mij is het mijn eerste eigen paard. Ik ga de eerste keer kijken in mijn eentje kijken, let op hoe paard erbij staat, bevoel het hele paard, kijk hoe het erbij staat met poetsen en zadelen, laat iemand voorrijden en ga er dan zelf op. Als dit plaatje klopt, dan ga ik een tweede keer en neem dan iemand mee die mij kent, maar ook meer kundigheid heeft. Ook probeer ik het verhaal van de verkoper wat na te gaan. Is het na de 2e keer nog steeds goed, dan een keuring en als dat ook goed is, tja, dan hoop ik dat ik mijn allereerste eigen paard gevonden heb :-)

Hier veel ervaring met zowel Landhorst als Peelkant. Over beiden erg tevreden. Ik kies zelf in eerste instantie eigenlijk altijd Landhorst, maar dat komt ook omdat dit mijn vaste dierenarts is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:52

JuulSearch25 schreef:
En kan je na sedatie een paard wel mee nemen in de trailer voor een langere rit?

Ik zou even wachten tot de sedatie een beetje is uitgewerkt. Meestal een half uurtje. Zodra je weer kunt laden, kun je ook reizen. Wel in de gaten houden dat het paard erg gaat zweten na een sedatie. Dus als de temperatuur goed is liever geen deken op.

vera_pino

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:05

veulens en jonge paarden worden regelmatig door dierenartsen gesedeerd voor vervoer. Als ze bijvoorbeeld lastig laden etc. Het heeft mijn voorkeur niet maar als je er gewoon rekening mee houd en nog net wat voorzichter en oplettender rijd dan kan dat wel.

Maar als je de mogelijkheid hebt is het altijd gewoon prettiger rijden als je paard gewoon goed op de been is.

Overigens blijft het bijzonder om te zien dat mensen toch nog steeds voor zo ontzettend veel geld (want alles boven de 3000 vind ik gewoon een mega uitgave) toch overwegen om niet te keuren of alleen klinisch waarbij de tijden van 10 jaar geleden gewoon voorbij zijn. Tot €3000 deden wij 10-20 jaar terug ook niet keuren maar in deze tijd zijn die paarden €6000 waard en in die prijsklasse heb je eerlijke verkopers en een hoop die ze toch aan de onwetende willen verkopen. Ook paarden waar al foto's bij zitten kunnen ze je gewoon mee besodemieteren.

Dus als ik mijn portemonnee zou moeten trekken voor de aanschaf van een paard dan gaat bij de budgetberekening sowieso €1000 erbij voor de keuring. Dan weet je waar je aan begint. Op een foto kan je niet rijden maar je hebt wel een startsituatie waarmee je kunt werken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:02

vera_pino schreef:
veulens en jonge paarden worden regelmatig door dierenartsen gesedeerd voor vervoer. Als ze bijvoorbeeld lastig laden etc. Het heeft mijn voorkeur niet maar als je er gewoon rekening mee houd en nog net wat voorzichter en oplettender rijd dan kan dat wel.

Maar als je de mogelijkheid hebt is het altijd gewoon prettiger rijden als je paard gewoon goed op de been is.

Overigens blijft het bijzonder om te zien dat mensen toch nog steeds voor zo ontzettend veel geld (want alles boven de 3000 vind ik gewoon een mega uitgave) toch overwegen om niet te keuren of alleen klinisch waarbij de tijden van 10 jaar geleden gewoon voorbij zijn. Tot €3000 deden wij 10-20 jaar terug ook niet keuren maar in deze tijd zijn die paarden €6000 waard en in die prijsklasse heb je eerlijke verkopers en een hoop die ze toch aan de onwetende willen verkopen. Ook paarden waar al foto's bij zitten kunnen ze je gewoon mee besodemieteren.

Dus als ik mijn portemonnee zou moeten trekken voor de aanschaf van een paard dan gaat bij de budgetberekening sowieso €1000 erbij voor de keuring. Dan weet je waar je aan begint. Op een foto kan je niet rijden maar je hebt wel een startsituatie waarmee je kunt werken.

Dat heeft meer met gebrek aan kennis dan met waarde te maken.

Bedondert worden kan in elke prijsklasse. Het is belangrijker dat je weet aan wie je advies vraagt voordat je de dierenarts belt.

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:24

m_arjolein, leuk dat je ook op zoekt bent! Het is een hele onderneming die ook veel tijd en energie vraagt. Ieder paard waar ik ben geweest, bespreek ik met anderen en stuur ik ook filmpjes van door. Ik ga een tweede keer altijd samen met iemand erbij en dan iemand die sowieso al "in de paarden" zit.

Voor de keuring is het De Peelkamp geworden en we doen een klinische keuring en een RX van de benen.
En ja, ik kijk dan goed rond welke kliniek goede beoordelingen heeft, welke ervaringen er mee zijn, wat hun komsten (want die kunnen erg verschillen) en hoe hun benadering is.

De sedatie is akkoord bevonden door de eigenaresse en zij was er ook bekend mee. Concreet betekent dit we de tijd nemen na de keuring en we op de terugweg geen hooinet zullen ophangen in de trailer.

Nog steeds heb ik er echt een goed gevoel bij. Het contact met de eigenaresse verloopt goed en morgen ga ik eerst nog weer een keer rijden. De keuring is op een andere dag, dus ik ben ook niet te beroerd om meerdere keren terug te gaan. De eigenaresse heeft aangegeven dat ze het op deze manier ook fijn vindt verlopen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:44

Vraag even aan keurend dierenarts of ze het wel aan willen geven of hals of rug aanleiding geeft om toch foto’s te laten maken. En maak gelijk even een extra foto van de darmen om zand uit te sluiten als je er toch bent

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:22

MarjanB, dank je wel voor je tip! Een foto van hals en rug kan altijd nog erbij, dus ik neem dit zeker mee.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:58

Echo voor zand vind ik dan weer ver gaan. Ik doe standaart zandweg kuur geven dat wel maar om nu ook nog een echo daarvan te maken vind ik overbodig

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:04

Hals en rug zou ik wel laten doen. Röntgenfoto voor zand vind ik persoonlijk onnodig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:04

Is geen echo maar een foto voor het zand. 1 foto kost niet veel, het consult heb je toch al betaald en paard staat er toch al.
Vind het geen domme tip eigenlijk.
Zandkuur preventief of zandkuur omdat de darmen vol zitten is een ander beleid

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 15:21

Ik begrijp het punt van Marjan wel.
Al zou ik er eerder ook niet over nagedacht hebben hoor.

2 jaar geleden kocht ik een prachtige 3 jarige merrie, die 100% de volledige keuring doorkwam.
Phoe wat was ik blij

Echter, paard had steeds dunne mest, fleemde regelmatig, was niet vooruit te branden.
Zelf 2 zandkuren gegeven, ontwormd, supplementen, andere brok gegeven. De standaard riedel zeg maar.
Maar de problemen bleven.

Dierenarts vond dat ik me geen zorgen moest maken, paard zag er perfect uit. Maar, het duurde maar voort, dus ik heb de foto’s darmen alsnog laten maken.

Echt helemaal tjokvol met zand. Was levensbedreigend.
Ze is dus 8 dagen achtereen gesondeerd.
Zakken vlozaad gingen er doorheen.

Grapje koste me eur 1000,00
Maar daar zou ik voor tekenen als het daarbij bleef.
Paard vertoonde daarna enorme gedragsproblemen vanuit stress. Ze werd levensgevaarlijk naar alles wat mens is.

Maandenlang trainers aan huis gehad . Probleem werd minder, maar ze kregen het niet opgelost.
Om pijn uit te sluiten voor duizenden euro’s onderzoek laten doen. Kwam wel wat uit (ingekapselde parasieten).
Is erg hoor om je paard dat niet eens zo heel lang geleden gewoon een lief eigenwijs beestje was, in een box te zetten zodat ze haar op afstand met verdovingspijl konden sederen omdat ze staatsgevaarlijk was. :(

Ook dat behandeld in combinatie met maandenlang prednison. Weer gecontroleerd, uitslagen goed.
En het ergste is, nu een jaar na behandeling nog steeds een paard met gedragsproblemen.
Ze gaat nu in training bij iemand die veel traumapaarden doet in de hoop dat dit wat gaat brengen. Anders weet ik het ook niet meer.

Gelukkig is mijn verhaal een uitzondering, maar zand is wel een soort nachtmerrie voor mij.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:11

ikke schreef:
vera_pino schreef:

Dat heeft meer met gebrek aan kennis dan met waarde te maken.

Bedondert worden kan in elke prijsklasse. Het is belangrijker dat je weet aan wie je advies vraagt voordat je de dierenarts belt.

Natuurlijk kun je in elke prijsklasse bedondert worden (ik heb het met eigen ogen gezien, zelfs als je meer dan 100.000 te besteden hebt proberen ze je een oor aan te naaien) maar het is wel zo dat veel paarden in die prijsklasse 3000-8000 komen omdat dat een prijsklasse is die gemiddeld paardensporten Nederland wel leuk vind om nog uit te geven.

En daarom zeg ik ook de onwetende, het is gewoon bijzonder om te zien dat dit een terugkerend onderwerp blijft in dit topic.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:01

Ik begrijp het punt zeker maar kom op zeg... Waar stopt het!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:47

Als paard toch al helemaal goed is, wat is dan het probleem om meteen zand foto te maken? Ik zou dat niet bij de keuring laten horen, maar als het paard goed bevonden is en dus positief advies, dan is de koop dus gesloten op de betaling na. Paard is toch al op de kliniek en toch al gesedeerd, net zo makkelijk om dan foto te nemen. Nee, niet als onderdeel van de keuring, daar ben ik het mee eens, maar meer als 1e 'zorg' voor je nieuwe paard. Net als zadelmaker, fysio en tandarts als er niet bekend is wanneer die voor het laatst geweest is.

Ik heb trouwens altijd gewoon hooinet in de trailer, zeker ook op de terugweg. Ook als ze gesedeerd zijn. We laten ze altijd even op stal staan met de nabespreking, even op de klok kijken wanneer ze de sedatie krijgen en we hebben dan altijd gewoon normaal kunnen laden en ze ook alweer kunnen laten eten. In overleg met de da altijd, maar ik vervoer nooit zonder hooi. Dan wacht ik liever wat langer op de kliniek.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 19:52

Zo bedoel ik het ook mwmm ik heb de laatste jaren 3 paarden gekocht en alle 3 bleken ze vol zand te zitten. 3 verschillende paarden, pony’s en allemaal op een andere manier gehouden. Extra foto kost 30 euro en de zandkoliek die last had was ik 1800 aan kwijt.

Als ze eerdaags naar de tandarts gaan en gesedeerd zijn dan laat ik Lando ook gelijk even een buik foto maken. Zo gedaan en dan heb je weer een beeld

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:45

Ja, ik snapte het. Ik weet de ellende nog met jouw merrie. Die gewoon dikke hangbuik leek te hebben, maar ook gewoon enorm veel zand had. Dus ik snapte dat jij het niet voor keuring bedoelde,maar als je er toch bent en alles is al goed.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:29

Ik wil mij hier graag ook melden voor tips en trucs.

Inmiddels wordt mijn paard dit jaar 22 en zit zijn beste tijd er helaas wel op. Ik mis het aangespannen rijden al een tijdje en nu mijn dochter ook een echte paardenliefhebber is wil ik op zoek naar een leuk paardje voor ons samen.

Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik wil weer een paard voor het leven, ik heb mijn huidige paard als veulen gekregen en alles wat hij kan (en niet) heeft hij aan mij te danken. Die tijd heb ik helaas niet meer met een gezin met jonge kinderen. Maar ergens heb ik wel voorkeur voor een jong paard.

Mijn dochter kan (nog) niet goed rijden. Ze is wel veel bezig met de paarden en vind het heerlijk om met ze te wandelen, poetsen en "schriktraining" te doen. Mijn paard nu is echt nergens van onder de indruk dus dat gaat heel goed. Ze moet dus nog wel een hoop leren maar is niet het type van opstappen en rijden. Alles eromheen vind ze ook heerlijk.

Maar goed... wat zijn dan de wensen en wat is realistisch. Prijzen die ik voorbij zie komen waar geen logica in te vinden is.

Zo zag ik een bijna 3 jarige haflinger ruin, onbeleerd en niet gekeurd voor €3000,- te koop. Maar een doorgereden d-pony van 8 jaar die beleerd en betuigd is stond te koop voor €2250,-

Wensen die ik nu heb
- Minimaal 140 cm
- Bij voorkeur een ruin
- niet ouder dan 12
- geschikt voor de beginnende ruiter

Zat dus zelf een beetje te denken aan een haflinger. Heb nu een tinker maar dat wil ik niet meer. Fjorden vind ik ook erg leuk maar is misschien wat teveel voor mijn dochter.

Hebben jullie tips?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:44

Ik vind, over het algemeen, Fjorden beter geschikt als gezinspaard, dan de huidige Haflingers.

Maar ik heb een gezinsFjord dus ik ben bevooroordeeld :D

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:52

Waarom vind je een fjord teveel en een haflinger niet? Ik heb niets tegen haflingers hoor, ik heb er zelf eentje gehad, maar ik vind een fjord iver het algemeen koeler in zijn hoofd dan de moderne haflinger

JuulSearch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:57

Even een update: afgelopen vrijdag is ze klinisch en RX goedgekeurd!! Tevens een buikfoto laten nemen en er zat een klein beetje zand.
Dus kuurtje is onderweg

Na de keuring is ze meegegaan naar haar nieuwe huis. De aankomst was heel fijn: even ronddraven in haar wei, gaan rollen en gaan eten
De andere paarden stonden nieuwsgierig toe te kijken.

Ik heb dus een heerlijk weekend achter de rug!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:01

Gefeliciteerd ! **\O/**

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:08

JuulSearch25 schreef:
Even een update: afgelopen vrijdag is ze klinisch en RX goedgekeurd!! Tevens een buikfoto laten nemen en er zat een klein beetje zand.
Dus kuurtje is onderweg

Na de keuring is ze meegegaan naar haar nieuwe huis. De aankomst was heel fijn: even ronddraven in haar wei, gaan rollen en gaan eten
De andere paarden stonden nieuwsgierig toe te kijken.

Ik heb dus een heerlijk weekend achter de rug!

*\o/* *\o/*

Gefeliciteerd, wat heerlijk!