Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
StalNollie schreef:Oei die prijs op zo'n paard ging ik absoluut keuren. Klinkt te mooi om waar te zijn.
JuulSearch25 schreef:Lastig om een goede keuze dan te maken.
Ik woon niet in de buurt van het paard en wil eigenlijk wel een erkende keuringsarts. Landhorst zou dan niet in het register van erkende keuringsartsen staan.
Praktijk Peelkant staat er wel in, maar zij doen RX alleen met sedatie.
Wat is verstandig?
JuulSearch25 schreef:Dank jullie wel voor alle reacties!
Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik dan alsnog een RX ook wil laten doen. Ik ben verder gaan speuren, omdat dit de praktijk was die ook aan die manege verbonden was. Een stuk verder weg, maar zou een goede zijn is Dierenkliniek Landhorst. Iemand bekend mee?
Pikkepor, ook voor mij is het mijn eerste eigen paard. Ik ga de eerste keer kijken in mijn eentje kijken, let op hoe paard erbij staat, bevoel het hele paard, kijk hoe het erbij staat met poetsen en zadelen, laat iemand voorrijden en ga er dan zelf op. Als dit plaatje klopt, dan ga ik een tweede keer en neem dan iemand mee die mij kent, maar ook meer kundigheid heeft. Ook probeer ik het verhaal van de verkoper wat na te gaan. Is het na de 2e keer nog steeds goed, dan een keuring en als dat ook goed is, tja, dan hoop ik dat ik mijn allereerste eigen paard gevonden heb
JuulSearch25 schreef:En kan je na sedatie een paard wel mee nemen in de trailer voor een langere rit?
vera_pino schreef:veulens en jonge paarden worden regelmatig door dierenartsen gesedeerd voor vervoer. Als ze bijvoorbeeld lastig laden etc. Het heeft mijn voorkeur niet maar als je er gewoon rekening mee houd en nog net wat voorzichter en oplettender rijd dan kan dat wel.
Maar als je de mogelijkheid hebt is het altijd gewoon prettiger rijden als je paard gewoon goed op de been is.
Overigens blijft het bijzonder om te zien dat mensen toch nog steeds voor zo ontzettend veel geld (want alles boven de 3000 vind ik gewoon een mega uitgave) toch overwegen om niet te keuren of alleen klinisch waarbij de tijden van 10 jaar geleden gewoon voorbij zijn. Tot €3000 deden wij 10-20 jaar terug ook niet keuren maar in deze tijd zijn die paarden €6000 waard en in die prijsklasse heb je eerlijke verkopers en een hoop die ze toch aan de onwetende willen verkopen. Ook paarden waar al foto's bij zitten kunnen ze je gewoon mee besodemieteren.
Dus als ik mijn portemonnee zou moeten trekken voor de aanschaf van een paard dan gaat bij de budgetberekening sowieso €1000 erbij voor de keuring. Dan weet je waar je aan begint. Op een foto kan je niet rijden maar je hebt wel een startsituatie waarmee je kunt werken.
ikke schreef:vera_pino schreef:veulens en jonge paarden worden regelmatig door dierenartsen gesedeerd voor vervoer. Als ze bijvoorbeeld lastig laden etc. Het heeft mijn voorkeur niet maar als je er gewoon rekening mee houd en nog net wat voorzichter en oplettender rijd dan kan dat wel.
Maar als je de mogelijkheid hebt is het altijd gewoon prettiger rijden als je paard gewoon goed op de been is.
Overigens blijft het bijzonder om te zien dat mensen toch nog steeds voor zo ontzettend veel geld (want alles boven de 3000 vind ik gewoon een mega uitgave) toch overwegen om niet te keuren of alleen klinisch waarbij de tijden van 10 jaar geleden gewoon voorbij zijn. Tot €3000 deden wij 10-20 jaar terug ook niet keuren maar in deze tijd zijn die paarden €6000 waard en in die prijsklasse heb je eerlijke verkopers en een hoop die ze toch aan de onwetende willen verkopen. Ook paarden waar al foto's bij zitten kunnen ze je gewoon mee besodemieteren.
Dus als ik mijn portemonnee zou moeten trekken voor de aanschaf van een paard dan gaat bij de budgetberekening sowieso €1000 erbij voor de keuring. Dan weet je waar je aan begint. Op een foto kan je niet rijden maar je hebt wel een startsituatie waarmee je kunt werken.
Dat heeft meer met gebrek aan kennis dan met waarde te maken.
Bedondert worden kan in elke prijsklasse. Het is belangrijker dat je weet aan wie je advies vraagt voordat je de dierenarts belt.
JuulSearch25 schreef:Even een update: afgelopen vrijdag is ze klinisch en RX goedgekeurd!! Tevens een buikfoto laten nemen en er zat een klein beetje zand.
Dus kuurtje is onderweg
Na de keuring is ze meegegaan naar haar nieuwe huis. De aankomst was heel fijn: even ronddraven in haar wei, gaan rollen en gaan eten
De andere paarden stonden nieuwsgierig toe te kijken.
Ik heb dus een heerlijk weekend achter de rug!