Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:27

Fly_high schreef:
anjali schreef:
Paard is verkocht op het moment dat hij betaald en geleverd is. Al dat gepraat vooraf heeft niemand iets aan. Vind ik...

Dat mag je mening zijn, maar juridisch gezien klopt het gewoon niet.
Het paard is (al dan niet onder voorbehoud van keuring) verkocht, als er een koopovereenkomst tot stand is gekomen door een aanbod en de aanvaarding daarvan :)

Zo is het inderdaad. Er is sprake van een overeenkomst bij aanbod en aanvaarding daarvan. Voor de koop van een paard heb je geen schriftelijk overeenkomst nodig zoals bijvoorbeeld bij een huis. Een mondeling akkoord is al voldoende. Neemt niet weg dat het uiteraard verstandig is om wel een schriftelijke overeenkomst op te stellen. Maar bijvoorbeeld emails of een bericht op WhatsApp kan al voldoende bewijs zijn. Daarnaast is een overeenkomst tot koop een wederkerige overeenkomst. Die kun je niet zomaar eenzijdig ontbinden. Dat kan wel met instemming van beide partijen of als er een ontbindende voorwaarden in werking is getreden (paard komt bijvoorbeeld niet door de keuring).

Het vervelende alleen is dat veel verkopers zich hier (blijkbaar) niet veel van aantrekken. En dat snap ik ook. Welke koper zal er een rechtzaak starten vanwege zoiets?
Laatst bijgewerkt door Rubio op 14-12-22 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:30

Wil je even de quote goed maken :') Nu heb je de namen juist omgedraaid.

Het is idd lastig om een partij eraan te houden, maar ik vind het echt vreselijk dat mensen zo makkelijk ermee omgaan en hun mening of eigen voordeel belangrijker vinden dan de wet. En er mee weg komen, omdat toch niemand er werk van maakt. Maar dat zal vast ook te maken hebben met interesses. Ik heb het niet voor niks gestudeerd en dat komt echt wel goed van pas soms. Ik doe liever ook al geen zaken met mensen die zich weinig aantrekken van wetten :=

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:36

MyWishMax schreef:

Het is idd lastig om een partij eraan te houden, maar ik vind het echt vreselijk dat mensen zo makkelijk ermee omgaan en hun mening of eigen voordeel belangrijker vinden dan de wet. En er mee weg komen, omdat toch niemand er werk van maakt. Maar dat zal vast ook te maken hebben met interesses. Ik heb het niet voor niks gestudeerd en dat komt echt wel goed van pas soms. Ik doe liever ook al geen zaken met mensen die zich weinig aantrekken van wetten :=

Hij is nu hersteld :') Hier hetzelfde hoor, ook rechten gestudeerd. En als je weet hoe het wettelijk geregeld is, is het nog oneerlijker. Maar goed.... gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Het gebeurd gewoon erg vaak blijkbaar en dat is jammer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:37

Het probleem is dat je geen bewijs hebt bij een mondelinge overeenkomst, met aanbetaling is deze er wel. Maar goed, dan moet de verkoper daar wel voor open staan inderdaad.

Nu in deze markt hebben verkopers natuurlijk al helemaal veel meer vrij spel, kopers genoeg immers..dus degene waarmee de deal het snelste gesloten is die koopt het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:49

MyWishMax schreef:

De paardenwereld heeft zijn eigen wetten. Of liever gezegd gebruiken.

Fly_high

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:53

That's not how any of this works :')

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:02

Al die teleurstellingen... Kan erover meepraten. Inmiddels al een tijdje bezig, maar nog niets gevonden. En ik ben me heel bewust dat ik in het vijvertje zoek waar heel veel mensen in vissen, maar we blijven optimistisch! *\o/* Ik zou ook hier graag een zoekertje willen plaatsen als dat mag.

* Ruin met een koel/rustig karakter, warmbloed, >1.60
* Tussen 5-12 jaar
* Dressuurmatig makkelijk mee weg te rijden/geschikt voor de basissport, braaf in het bos

Zou mijn eerste eigen paard zijn na jaren bijrijden, en zal dus een forever home krijgen. Budget tussen de 10-12k. Als iemand een geschikt paard weet, let me know!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 15:53

Maar aan de andere kant gezien dan. Een koper stemt toe op koop afwachtend op keuring.
Koper meld zich af en laat paard ook niet keuren.
Wat dan als verkoper eisen om alsnog te keuren en te kopen?

Ik laat altijd aanbetalen om deze rede zo niet is er geen overeenkomst. Heb nu 3ponys 'verkocht' beste koper komt maar wil niet aanbetalen. Prima, weg is pech (overigens spreek ik dit alles op voorhand altijd af)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 16:36

StalNollie schreef:
Maar aan de andere kant gezien dan. Een koper stemt toe op koop afwachtend op keuring.

Ik laat altijd aanbetalen om deze rede zo niet is er geen overeenkomst. Heb nu 3ponys 'verkocht' beste koper komt maar wil niet aanbetalen. Prima, weg is pech (overigens spreek ik dit alles op voorhand altijd af)

Ik ben alleen koper geweest maar vind dat jij gelijk hebt. Een koper moet het paard ook graag willen en daar duidelijk in zijn. Je kunt iemand ook niet dwingen om tegen zijn zin een paard alsnog af te nemen terwijl hij niet meer wil, omdat hij eerder zei hem wel te willen.Dus die kun je dan toch ook moeilijk aan zijn woord houden want iemand een paard door de strot duwen is niet in het belang van het dier.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:09

StalNollie schreef:

Wettelijk gezien heb je zeker rechten. Je bent een overeenkomst aangegaan, namelijk verkocht onder voorbehoud van goedkeuring. Als je koper dan opeens besluit het dier toch niet te willen kopen, heeft de verkoper wel recht op iets van vergelding voor deze strop (niet perse verplichte koop, want dat is niet altijd de beste oplossing, maar misschien een x bedrag als annuleringskosten). Probleem met deze dingen is, dat niemand een ander voor de rechter gaat slepen. En je hebt vaak niets op papier ook, dus alleen mondelinge afspraak (die wel rechtsgeldig is, maar ja, jouw woord tegen dat van hen). Dus gebeurt het over en weer wel.

Maar zelfs een whatsapp bericht is rechtsgeldig, dus als jij je kopers via whatsapp (of mail oid) laat bevestigen dat ze je paard kopen onder voorbehoud en ze trekken zich opeens toch terug zonder geldige reden (afkeur is de enige geldige reden in dit geval), dan zou ik als verkoper wel proberen daar iets uit te halen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:38

Moderatoropmerking:
Post tegen de regels verwijderd, bespreken van advertenties is niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 14-12-22 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Post verwijderd

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:06

Vind het niet helemaal terecht wat er gezegd wordt.

Ik ben degene die het paard onder de neus heeft gekocht.
Het enige wat ik verder weet is dat de foto's ter goedkeuring naar da zijn gestuurd.
Voordat er een beslissing gemaakt zou worden wou je eerst nog video's van hoe hij buiten zou reageren?

Ik heb hem gereden en de klik was er, dierenarts praktijk is toevallig ook mijn praktijk, recent gekeurd met foto's, ja dan zeg ik idd ja.
Snap dat het balen is maar ik snap wel dat er niet vast gehouden wordt.

Ik heb een merrie te koop staan, ook een week of 3 vast gehouden voor degene die een 2e keer kwam kijken, wachten op besluit en dan op de keuring...
Die 2 dagen van te voren ketst op onacceptabele eisen van de koper.

Nee ik hou niet meer vast.
Wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:01

Ik geef ook niemand dat schuld hoor, het was voor mij alleen even balen en een rekening die ik niet had hoeven hebben (het was leuk als de verkoper mij die middag gelijk even had gebeld, dan had ik mijn dierenarts kunnen zeggen dat hij de foto’s niet hoefde te beoordelen, had mij geld gescheeld, en ik had dat eerlijk gezegd ook verwacht, zat met de telefoon in mijn handen die dag) . Maar verder is het wat het is en heeft iedereen recht om te doen wat ‘ie vind dat ‘ie moet doen.
Het is fijn dat jij hem een fijne plek hebt kunnen geven en hoop op recht dat jullie samen veel plezier gaan hebben!
De mijne komt ook heus wel…
Ik heb geen haast, heb genoeg te rijden op ‘t moment en echt lekker weer is het er ook niet voor….

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:07

Nouvel schreef:
Ik geef ook niemand dat schuld hoor, het was voor mij alleen even balen en een rekening die ik niet had hoeven hebben (het was leuk als de verkoper mij die middag gelijk even had gebeld, dan had ik mijn dierenarts kunnen zeggen dat hij de foto’s niet hoefde te beoordelen, had mij geld gescheeld, en ik had dat eerlijk gezegd ook verwacht, zat met de telefoon in mijn handen die dag) . Maar verder is het wat het is en heeft iedereen recht om te doen wat ‘ie vind dat ‘ie moet doen.
Het is fijn dat jij hem een fijne plek hebt kunnen geven en hoop op recht dat jullie samen veel plezier gaan hebben!
De mijne komt ook heus wel…
Ik heb geen haast, heb genoeg te rijden op ‘t moment en echt lekker weer is het er ook niet voor….

Nee dat weet ik, we hebben fijn contact gehad via pb.
Hij doet het goed, en voor ons koud maar hij staat lekker met 400 gram deken in de wei dus voor hem een voordeel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:39

Niemand geeft jou de schuld BugsFunny, de verkoper heeft niet helemaal netjes gehandeld. That's all. Wellicht ook door negatieve ervaringen uit het verleden.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:05

Ik heb de afgelopen maanden meerdere keren meegemaakt dat ik een keuring regel en last minute een belletje krijg van de verkopende partij dat het paard toch verkocht is. Ondanks toezegging van vasthouden en we zoeken echt een goed tehuis is paard elke keer verkocht aan iemand die niet wil keuren.

De tijd die het me elke keer kost om eea snel te regelen, de kosten die je hebt voor het beoordelen van bestaande foto's en vervolgens de teleurstelling omdat verkopende partijen zich niet aan de afspraak houden. Ik ben er helemaal klaar mee.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:37

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de aanwijzingen in de openingspost en is daarom verwijderd
Laatst bijgewerkt door balance op 17-12-22 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:48

grauwman schreef:
Ik heb de afgelopen maanden meerdere keren meegemaakt dat ik een keuring regel en last minute een belletje krijg van de verkopende partij dat het paard toch verkocht is. Ondanks toezegging van vasthouden en we zoeken echt een goed tehuis is paard elke keer verkocht aan iemand die niet wil keuren.

De tijd die het me elke keer kost om eea snel te regelen, de kosten die je hebt voor het beoordelen van bestaande foto's en vervolgens de teleurstelling omdat verkopende partijen zich niet aan de afspraak houden. Ik ben er helemaal klaar mee.

Als mensen een paard kopen zonder te keuren, hoe zit het dan met de wettelijke garantietermijn? Zou de verkoper dan niet het risico lopen het paard te moeten terugnemen? Dan zou het niet in het voordeel van verkoper zijn om snel ongekeurd te verkopen. Anders zou ik het wel snappen, weg=weg en niet het risico met een afgekeurd paard te blijven zitten.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:29

BugsFunny schreef:

Het enige wat ik verder weet is dat de foto's ter goedkeuring naar da zijn gestuurd.
Voordat er een beslissing gemaakt zou worden wou je eerst nog video's van hoe hij buiten zou reageren?

Ik heb hem gereden en de klik was er, dierenarts praktijk is toevallig ook mijn praktijk, recent gekeurd met foto's, ja dan zeg ik idd ja.

Ik heb een merrie te koop staan, ook een week of 3 vast gehouden voor degene die een 2e keer kwam kijken, wachten op besluit en dan op de keuring...

Ik moet wel zeggen dat ik het echt niet fijn vindt dat de verkoper dit heb “geflikt”. Blijkbaar hebben jullie over Nouvel gehad en omdat het paard nu bij jouw is belandt vindt je wat er is gebeurt prima. Maar ik denk dat als het andersom was, dat jij ook flink had gebaald.

En zeker omdat zij kosten heb gehad door deze actie. Vindt ik niet ok.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:42

Phonix schreef:
BugsFunny schreef:

Ik moet wel zeggen dat ik het echt niet fijn vindt dat de verkoper dit heb “geflikt”. Blijkbaar hebben jullie over Nouvel gehad en omdat het paard nu bij jouw is belandt vindt je wat er is gebeurt prima. Maar ik denk dat als het andersom was, dat jij ook flink had gebaald.

Op moment dat ik de beslissing nam wist ik er niet van.
Ik heb ook de foto's van mijn merrie naar een geïnteresseerde gestuurd ter beoordeling van haar da, da geeft akkoord appte ze en verder niks meer gehoord dus ken beide kanten.
En ja ik heb ook gehad dat een paard voor mijn neus werd verkocht dat is idd *** maar ik snap wel dat dingen zo gaan.

Ik bedoel als ik voor een tweedehands auto ga houden ze hem ook niet vast voor een 2e rit of bedenktijd.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:43

Phonix schreef:

Ik denk dat het uitmaakt hoe de gesprekken tussen Nouvel en verkoper zijn gegaan. Het kan 'zou ik vast de foto's mogen voorleggen aan mijn dierenarts, dan laat ik daarna weten of ik verder ga' zijn, maar ook 'ik koop het paard onder voorbehoud van hoe mijn dierenarts reageert op de foto's'. Natuurlijk is het in beide gevallen voor de geinteresseerde zuur dat het paard vervolgens weg is, maar in het tweede geval kun je het de verkoper (en de andere koper) niet verwijten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:26

grauwman schreef:

Maar heb je dan ook niks van een aanbetaling gedaan om vast te houden? Bij niet goedkeuren geld retour. Zo spreek ik het af.

Vandaag pony verkocht wilde dan ook vandaag nog komen halen. Uur later nee hebben via kennis een pony aangeboden gekregen dus geen interesse meer. Dit is wekelijkse kost

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:52

StalNollie schreef:
grauwman schreef:

Maar heb je dan ook niks van een aanbetaling gedaan om vast te houden? Bij niet goedkeuren geld retour. Zo spreek ik het af.

Vandaag pony verkocht wilde dan ook vandaag nog komen halen. Uur later nee hebben via kennis een pony aangeboden gekregen dus geen interesse meer. Dit is wekelijkse kost

Tjonge. Vandaar vaak die advertenties: Wegens niet nakomen afspraken opnieuw te koop aangeboden....Soms staat er in een adv. "gereserveerd" en ik scrollde dan door, maar eigenlijk zou je dan nog best kunnen proberen dus.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:06

Heb ooit met stalgenoot meegemaakt dat ze had aanbetaald bestaande foto's volgens haar DA niet correct maar geld kreeg ze niet terug ondanks eerdere toezegging dat het geen probleem was van de verkopende partij. En zeker bij aankoopbedragen van 15.000 of meer verwacht je dat niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:11

grauwman schreef:
Heb ooit met stalgenoot meegemaakt dat ze had aanbetaald bestaande foto's volgens haar DA niet correct maar geld kreeg ze niet terug ondanks eerdere toezegging dat het geen probleem was van de verkopende partij. En zeker bij aankoopbedragen van 15.000 of meer verwacht je dat niet.

Ja ik zou ook wel huiverig zijn om aan onbekenden geld te gaan aanbetalen.