Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:41

_Tarzan schreef:
Wauw wat leuk om te horen SCW en Jeika! Ik duim voor jullie dat jullie beide paarden worden goedgekeurd *\o/*

Nog 1 nachtje slapen en dan gaan we mijn nieuwe topper halen, ik vind het echt spannend, zo leuk om weer een eigen paardje te hebben en een band te gaan opbouwen <3

Gefeliciteerd en ben zo benieuwd naar iedereen zijn aanwinsten.

Hier even niks gepland staan. Paard wat ik had laten keuren, staat weer op mp.. voelt toch wel een beetje dubbel! Maar voor mezelf de juiste keuze gemaakt om niet te herkeuren.

Verder nog niks leuks gezien waarvan mijn hartje sneller gaan kloppen voor de prijs die ik kan betalen :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:24

anjali schreef:
Fly_high schreef:

In Polen heb je halfwilde konikpaarden waar niets mee gedaan wordt, op het bijvoeren door het Staatsbosbeheer na (zelfs dat weet ik niet 100% zeker) en gewone konikpaarden die inderdaad worden bereden en die je bij vrijwel elke manege en pensionstal tegenkomt. Maar die zijn dus niet direct afkomstig van de wilde populatie en groeien in hele andere omstandigheden op.

Omdat konikpaarden fokkerij door de EU gesubsidieerd wordt zijn ze wel overal en nergens voor slachtprijzen te krijgen :+

Superslimme en onwijs nuchtere dieren overigens, maar niet de makkelijkste om mee te werken :P Ik heb wel genoeg mensen gezien die daar bij de juiste aanpak sportpaarden van wisten te maken, een stalgenoot van mij was ooit Z1 dressuur en B springen tussen de paarden met haar konik :D

Z1 dressuur? Daar zal ze dan hard aan hebben moeten werken, want daar hebben deze paardjes toch niet de bouw voor om te concurreren tegen dressuurgefokte grote paarden.

Dat was in Polen he, dat is niet alsof iemand van ons in die tijd een dressurpaard ooit van dichtbij heeft kunnen zien laat staan eentje hebben :') dus dat konikpaardje liep vooral tussen volbloeden, kruisingen en anglo-arabieren. Zonder prijzen te winnen maar winst halen in Z1 met zo'n pony blijf ik heel knap vinden :)

Maar zeker, ze komen beter tot hun recht op de buitenrit dan tussen de witte hekjes ;)

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:35

Ik vind het met welk paard dan ook al knap om in het Z te komen :))

Maar zeker met een paard dat zn bouw niet mee heeft is het knap :j

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:09

Vrijdag naar het niet zo mooie paard wezen kijken. Super lief (jong maar ubercool), goeie gangen, maar meer springer en geen klik mee...

Nu aanbod gekregen via via zeer goed gefokt 4 jarige super leuk karakter, nog niet beleerd, wat ik echter weet is dat dit paard heeft vastgelegen vorig jaar. Kwam toen krom de stal uit. Osteopaat heeft het paard bekeken en hals zat behoorlijk vast en bekken stond behoorlijk scheef. Bekken staat nu rechter staart draagt het nog steeds scheef. Tja eigenlijk mijn droompaard maar zou ik zekerheid over het bekken kunnen krijgen? Iemand tips...ik wil graag rijden...

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:27

xSCWx schreef:
Wauw, mijn bezichtiging ging echt boven verwachting. Wat een leuk paard en voelde super goed onder het zadel. Hele fijne mensen ook op stal, vonden ons een super goede combi. Als ze wordt goedgekeurd mag ze bij mij komen.

Ik ga voor je duimen

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:27

Jeika schreef:
Super fijn SCW!
Ik ben helemaal ondersteboven van de konik die we hebben bekeken <3 wat een leuk dier zeg! Ik twijfelde wel wat over mijn lengte, voor het mooie ben ik te lang vind ik. Maar ik heb geen wedstrijd ambities of iets dergelijks. Ik heb aan verschillende instructrices gevraagd wat zij vonden en ze zeiden allemaal dat het nog wel kon en zeker voor wat ik er mee wil. Nu nog keuren en dan heb hopelijk een lief nieuw maatje!

Ik ga voor je duimen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:31

Konijen schreef:
Vrijdag naar het niet zo mooie paard wezen kijken. Super lief (jong maar ubercool), goeie gangen, maar meer springer en geen klik mee...

Nu aanbod gekregen via via zeer goed gefokt 4 jarige super leuk karakter, nog niet beleerd, wat ik echter weet is dat dit paard heeft vastgelegen vorig jaar. Kwam toen krom de stal uit. Osteopaat heeft het paard bekeken en hals zat behoorlijk vast en bekken stond behoorlijk scheef. Bekken staat nu rechter staart draagt het nog steeds scheef. Tja eigenlijk mijn droompaard maar zou ik zekerheid over het bekken kunnen krijgen? Iemand tips...ik wil graag rijden...

Klinisch en geheel op de foto dan zou ik het aandurven

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:31

Tarzan veel plezier en succes vandaag met het ophalen van je paard!
Hopelijk wordt mijn paardje woensdag of donderdag gekeurd. Pfff wat duren de dagen dan ineens lang hè.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 08:36

StalNollie schreef:
Konijen schreef:

Klinisch en geheel op de foto dan zou ik het aandurven

Dit is een pezen- en bandenprobleem, geen skeletprobleem. Foto's hebben alleen toegevoegde waarde als je op een scan iets zou vinden.

Daarnaast dien je als ruiter vervolgens heel erg goed te weten waar je mee bezig bent.
Het zou niet mijn ding zijn en vanachter een beeldscherm heb ik onvoldoende inzicht in het kennis, kunde, inzicht- en ervaringsniveau van Konijen.

Wat jij zou doen is maar beperkt relevant.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:02

Er kan best ergens in het lijf schade ontstaan zijn door vast liggen. Ook aan het skelet. Je weet niet zeker dat het alleen een banden of pezen probleem is. Ik vind dat erg tricky als er nooit naar gekeken is door een da als die zo slecht de box uit kwam en osteopaat wel behandeld heeft.

Zo lang na vast liggen nog last vind ik niks. Maar goed, ik heb erg slechte ervaringen met vastliggen en blijvende schade daardoor.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:22

Vastgelegen kan zeker schade aan skelet geven die op foto te zien is

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:32

Tarzan Gefeliciteerd!!! We willen wel fotoos zien hoor!
SCW: spannend...duimen dat de keuring goed is en dat jij ook een fijn paard hebt gevonden.

Konijen, ik zou dat paard, hoe leuk hij ook lijkt, geloof ik vergeten als ik jou was. Lang vastliggen maar ook dingen als lang en zwaar gaan hangen, kunnen bij jonge paarden zoveel schade veroorzaken die je niet direct kunt aantonen of pinpointen. Ik zou zelf bang zijn dat ik met zo'n paard een jarenlange serie aan vage klachten zou krijgen en dat je er meer naast staat als dat je er op kunt rijden. Paarden kunnen hier ook ataxie aan overhouden, en die scheve staart is geen goed teken.

Wat betreft dat hele jonge inrijden en veel moeten doen. Volgens mij is het nog nooit keihard aangetoond of een paard daar lichamelijk veel schade van ondervindt. Zijn ook theorieën dat de botdichtheid groter wordt als ze al belast worden en dat ze daardoor juist een sterker gestel zouden krijgen. Maar zelf zou ik geen paard kopen waar zo jong al zoveel mee gedaan is. Slechte ervaring mee. Ik heb voor iemand een tijd een paard gereden dat bij de 3e bezichtiging hengstenkeuring springrichting uiteindelijk was afgevallen. En hoewel je pas met 5 jaar normaal gesproken in wedstrijdverband M parcoursen mag springen, wordt bij de 3e bezichtiging van zo'n jonkie dus echt een parcours vergelijkbaar met M niveau gevraagd. Paard dat ik kreeg te rijden was afgekeurd bij de 3e bezichtiging omdat ie daar volledig in de staak is gegaan. Paard heeft er een flinke mentale klap van gekregen en nooit meer zijn lef terug gevonden. Had een geweldig springvermogen, maar een 3 sprong durfde hij niet meer in, al stond die op 60 cm, was levensgevaarlijk omdat hij echt in paniek raakte tussen de sprongen in de 3-sprong. Zo verschrikkelijk zonde. Een paard met zo waanzinnig veel kwaliteit dat mentaal gewoon geknakt is doordat er te vroeg teveel van gevraagd is. Hij is lichamelijk wel gewoon gezond oud geworden en heeft uiteindelijk op internationaal niveau 4-span gelopen. Zijn spring carrière was echt volledig verziekt en zelfs te onbetrouwbaar als gewoon springpaard in de basis sport voor de recreant die af en toe een leuk parcoursje wou springen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:35

Tanzania gefeliciteerd!!! En succes scw!

oji schreef:
Konijen, ik zou dat paard, hoe leuk hij ook lijkt, geloof ik vergeten als ik jou was. Lang vastliggen maar ook dingen als lang en zwaar gaan hangen, kunnen bij jonge paarden zoveel schade veroorzaken die je niet direct kunt aantonen of pinpointen. Ik zou zelf bang zijn dat ik met zo'n paard een jarenlange serie aan vage klachten zou krijgen en dat je er meer naast staat als dat je er op kunt rijden. Paarden kunnen hier ook ataxie aan overhouden, en die scheve staart is geen goed teken.

Precies, hier dus 1 met ataxie na vastliggen. Hoewel die ataxie kwam vanuit de hals en zenuwbeschadigingen. Jaren lang er idd regelmatig naast gestaan tot uiteindelijk afgekeurd en later ingeslapen.

Konijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:35

Ja dit is geen goed plan...ik ben geen revalidatietrainer zeg maar. Hoe leuk ik het dier ook vind. Ik wil gewoon graag lekker rijden en dit voelt dN toch als een project...Ach zoektocht loopt gewoon al even en ik wil zo graag weer een paard om lekker mee ad slag te gaan ....ik denk ook weleens was ik dan te kritisch bij de vorige bezichtigingen...Maar het voelt als een keuze voor het leven. Ik wil de optimale keuze maken. Maar dat zit me dan ook wel in de weg want ik weet heel goed dat het na de aankoop ook best nog tegen kan vallen etc of juist mee kan vallen..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:15

I.v.m. Omstandigheden niet gisteren maar vandaag naar de PRE gaan kijken. Ben echt zenuwachtig. Net vertrokken voor een rit van ruim 2 uur.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 12:18

Positieve zenuwen zijn goed, heel veel plezier en hopelijk is het wat! :D

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:13

Succes met de bezichtiging!
De keuring staat voor ons op vrijdag gepland :D de dierenarts heeft heel erg veel ervaring met koniks in het specifiek dus dat is wel fijn.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:44

Even ego-post :o
Daar issie dan, m’n nieuwe aanwinst, Fuego del Sol, 16 jarige andalusier hengst <3

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat nu lekker bij te komen in de stal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:50

Gaaf, Tarzan, gefeliciteerd!

Hier momenteel veilingstress, hahaha. Met nog 24 uur te gaan zit mijn beoogde paard al tegen de bovenkant van mijn budget, dus dat wordt nog spannend. :P

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 13:53

Mooi paard Tarzen, gefeliciteerd en veel geluk samen!

Spannend Mkango! Zijn dat dan paarden die in NL gesitueerd zijn of elders? En ik ga er vanuit dat het een EV is?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:01

Gefeliciteerd Tarzan! Symphatiek dier om te zien! Heel veel geluk ermee!

Oh spannend Mkango. Ken je het paard of heb je hem echt op de veiling gespot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:06

Deze heb ik idd echt in de catalogus gespot, geen idee hoe ze verder is, maar ik vond 'r mooi en met een fijne bouw.

Maar ik ben net alweer overboden zie ik, dus helaas. Komen er in juli en augustus weer genoeg op de markt. :+

LunarEclipse: Alle paarden waar ik naar kijk staan in de UK. Als ik er eentje koop, komt hij/zij bij een vriendin lekker in de paddock te staan tot ik zelf weer terug ben in Engeland. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:21

Oh wat jammer dat je overboden bent. Wel een bijzonder proces zo'n veiling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:33

Dan is deze nog helemaal online; bij de live veilingen heb je dus de 'klassieke' veiling met een veilingmeester die ongeveer 100 woorden in een seconde propt, mensen die ter plekke bieden, over de telefoon en online. Is best wel grappig om te zien. :P

Ik baal stiekem wel een beetje en het is heel verleidelijk om nog een keer te bieden, want vergeleken met de prijzen hier is het nog steeds een koopje en het is echt een leuk dier om te zien, maar met de wetenschap dat er later in het seizoen nog andere leuke dieren te koop komen die je voor veel minder kunt overnemen, laat ik het gaan. :o

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:38

Balen zeg, maar er zullen vast en zeker nog andere leuke dieren voorbij komen.
Lijkt mij ook wel interessant om zo'n veiling te zien.
Misschien heb je het al eens verteld maar via welke site kijk je op de veiling (mag ook per PB). Niet dat ik van plan ben te bieden maar ik vind het wel leuk om te kijken :D