Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:03

chimello schreef:
Ze hebben me nu aangeraden zelf maar wildcamera's aan te schaffen zodat ik beter materiaal kan verzamelen mochten er weer wolven zijn. Die dingen kosten 90 euro en ik heb er meerdere nodig. Echt schandalig dat ik zelf maar moet gaan aantonen dat ze hier lopen en niemand komt controleren.

Iemand een tip voor een degelijke budget wild camera? Wifi gaat helaas niet ver genoeg dus zou eentje die offline is moeten zijn. We hebben al gewone camera's ophangen maar die werken 's avonds niet hiervoor.

Wij hebben het uit laten zoeken door iemand met verstand ervan. Inclusief aanleg van kabels, mast etc komen we rond de 1500 euro uit. Tja, dat hebben we even niet extra nu.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:05

Bij de Aldi hebben ze regelmatig b merk wildcams te koop, ik heb die ook en werken prima.

Verder vind ik dat ook in dit topic de wolf groter, enger en bloeddorstiger wordt neergezet dan realistisch is. Het is uiteindelijk maar gewoon een wild dier waar mensen meestal niet veel van merken. Vos en steenmarter kunnen ook op gehouden dieren afkomen, wolf nu ook. Maar ‘t is ook weer niet zo dat ze elk beest dat ze zien willen doodbijten ofzo.

En verder is er niemand die ‘belang heeft bij’ of ‘herintroduceert’, de informerende partijen volgen gewoon de opkomst van de wolf, zoals die gaat. Ze hebben geen stiekeme agenda ofzo, niemand stuurt of controleert de groeiende wolvenpopulatie, enige wat het is is monitoren, adviseren vanuit huidige wetgeving: beschermde soort.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:06

dierenfan schreef:
Sanet schreef:
Ik dacht, ik zoek die “Geen wolf.” Facebook pagina ook even op, maar pfff.. daar staat ook een hele hoop onzin en paniekzaaierij bij. Daar zit ik niet op te wachten :)
Ik had gehoopt op alleen zichtmeldingen en verder niets.

Ja echt paniekzaaierij want er is helemaal niets aan de hand natuurlijk......vergeet niet hoeveel emoties en onmacht er bij ontzettend veel mensen zit! Ik zie dat vooral en mensen die goed beseffen dat het fout gaat ipv paniekzaaierij. Eerlijk gezegd vind ik dat woord er niet past

Helemaal mee eens. Mensen maken zich vreselijk veel zorgen. En in feite kun je er helemaal niets aan doen. Niet echt tenminste.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:12

Marigold schreef:
Het is uiteindelijk maar gewoon een wild dier waar mensen meestal niet veel van merken. Vos en steenmarter kunnen ook op gehouden dieren afkomen, wolf nu ook. Maar ‘t is ook weer niet zo dat ze elk beest dat ze zien willen doodbijten ofzo.

hebben steenmarters en wolven dezelfde prooi?
Ik heb niet echt gehoord van steenmarters die schapen of kleine ponnys aanvallen?

Zelf dacht ik nog aan het gevaar van Everzwijnen, maar die zijn niet gevaarlijk voor vee (en dat is denk het voornaamste nu op dit moment?)

Citaat:
En verder is er niemand die ‘belang heeft bij’ of ‘herintroduceert’, de informerende partijen volgen gewoon de opkomst van de wolf, zoals die gaat. Ze hebben geen stiekeme agenda ofzo, niemand stuurt of controleert de groeiende wolvenpopulatie, enige wat het is is monitoren, adviseren vanuit huidige wetgeving: beschermde soort.

..vergis je niet, overal valt geld aan te verdienen ;-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:19

Een vos of mater in je kippenhok is naar.
Maar wel redelijk te voorkomen met een goed stuk gaas.
En ik ken maar weinig kippenhokken van enkele hectares groot. Dus kosten zijn balen, maar nog wel te overzien.
Daarnaast zijn deze nooit weg geweest, dus heb je besloten kippen te nemen wist je vooraf dat je daarvoor moest beschermen.

Daarnaast, kan aan mij liggen, heb ik nog nooit gehoord dat een marter of vos met een fiets of trekker mee rent.
Heb wel eens een vos gezien, maar die was al weg voordat ik het goed gezien had.
Dat is misschien in de stad anders, maar hier in het buitengebied zijn ze nog echt heel schuw.
Dat is van de wolf toch steeds minder te zeggen.
En dan zijn ze toch een maatje te groot om daar geen zorgen over te maken.
Noem het paniek, noem het gewoon realistisch bekijken waarom ze in 1800 zo zijn bejaagd .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:30

DuoPenotti schreef:
Noem het paniek, noem het gewoon realistisch bekijken waarom ze in 1800 zo zijn bejaagd .

Ik weet niet of dat een steekhoudend argument is.. er werden wel meer dingen bejaagd / anders gedaan toentertijd...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:36

Ja klopt
Maar de reden was toen toch de aanvallen op vee maar ook op mensen.
Dus lijkt mij in deze best een redelijk argument.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:42

Nou ja wellicht als ze mensen gaan aanvallen dat ze dan wel (weer) geschoten worden?
Hoe gaat dat nu met loslopende honden die aanvallen? Er zijn best wat bijt incidenten per jaar toch?
En bij een dodelijke aanval moet de hond toch ook afgemaakt worden?

(eigenlijk weet je ook nooit zeker wanneer je een gevaarlijke hond tegenkomt, bedenk ik me nu.. er kan er ieder moment 1 om de hoek komen, als je erover nadenkt, toch?)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:45

;( Maar vroeger was er in Nederland nog rabies, en geïnfecteerde wolven vielen mensen aan. Elk dier met rabies is gevaarlijk.

Voor de wolf geldt nu qua jacht en beheer het ‘nee, tenzij’ principe. Dus tenzij een individuele wolf problematisch gedrag laat zien. Dan gaan de protocollen werken en kan er tot afschot worden overgegaan uiteindelijk.
Gezien de opkomst van de wolf en de problemen die daaruit voortkomen kan ik me wel voorstellen dat er uiteindelijk een vorm van beheer kan komen, toekomst zal het leren.

Steenmarter heeft afgelopen decennia een opmars gekend naar het noorden toe. Eerst was er erg veel onrust over kapotbijten van auto kabels maar nu hoor ik daar zelden meer iets over.
Natuurlijk is een wolf wel een tandje heftiger. Maar de volgorde is eerst inzet tonen (wolf proof maken, aangepast stalmanagement). Als alles bewezen niet voldoende werkt zal er wel verder worden gekeken denk ik.
En eventuele probleem wolven (gewond, ziek, heel oud en daardoor opdringerig naar mensen) kunnen dus binnen huidige protocol al worden geschoten als dat nodig is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:49

Wolf proof is ook hert- ree- en zwijn proef. Moet je dat willen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:50

Ik lees onder andere Boswachter Tim heel makkelijk doen over wolfproof maken en stalmanagement. Namelijk dan omhein je alles en zet je je (klein-)vee binnen... Ik vind dat nogal wat, van een boswachter.. Dat je huisdieren (wat kleinvee is) moet ophokken op bijv je eigen weiland (waar je misschien niet eens een hok mag plaatsen)
Dat is toch gewoon krom?

Als je alles afsluit ga je natuur/trek gebieden voor ander wild ook afsluiten.. is dat een goed idee?

Ik weet niet welke club de Oostvaardersplassen beheert (of iets met bomenkap en vuile grond bijv) maar ik weet niet of ik heel veel vertrouwen heb in de clubs die het moeten regelen..

maar goed, ik heb makkelijk kletsen, ik woon 4 hoog in de stad..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:56

rien10 schreef:
Wolf proof is ook hert- ree- en zwijn proef. Moet je dat willen?

Nou inderdaad. Plus het echt totaal geen fraai gezicht is die hoge ijzeren hekwerken met dat stroom e.d er omheen in het landschap. Het zijn net lucht plaatsen voor gevangenen enkel staan er nu een paar sier schaapjes en alpacas of minis in.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:31

En hebben we daar dan jarenlang voor gestreden?! Pony’s, paarden, ezeltjes, koeien uit de wei uit angst voor een roofdier wat zijn gelijke niet kent? In dit kleine land is geen ruimte voor deze dieren.

Echter schermen ze daar nu wel mee, want theoretisch gezien is het mogelijk en bovendien goed voor de biodiversiteit. Enkel kent een wolf geen (lands) grenzen, het is een opportunist en je kunt het ze absoluut niet kwalijk nemen.

Ook heb ik er moeite mee dat er geschermd word met het feit dat loslopende honden voor meer schade zorgen. De cijfers waar ze mee komen zijn buiten proportioneel en uit de lucht gegrepen in mijn ogen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:42

Zorgen loslopende honden voor meer of minder schade?
Ik dacht zelf nl ook aan loslopende honden (en aanvallen, bijtincidenten etc)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:00

Gezien er zo'n twee miljoen honden in Nederland zijn en een stuk of veertig wolven, maken wolven naar verhouding veel meer slschtoffers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:04

In ons land worden elk jaar zo'n 150.000 mensen door een hond gebeten. Gemiddeld is ruim dertig procent van deze bijtincidenten zo ernstig dat er een dokter of een ziekenhuis aan te pas moet komen. Kinderen zijn vaker het slachtoffer van bijtincidenten dan volwassenen.

Hoeveel mensen zijn er dit jaar al door een wolf gebeten?
Van wild en vee kan ik het niet zo vinden.. er staat wel dat het sinds Corona meer is geworden, de incidenten met wild..
Laatst bijgewerkt door Cer op 09-11-22 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:05

Marigold schreef:
;( Maar vroeger was er in Nederland nog rabies, en geïnfecteerde wolven vielen mensen aan. Elk dier met rabies is gevaarlijk.

Voor de wolf geldt nu qua jacht en beheer het ‘nee, tenzij’ principe. Dus tenzij een individuele wolf problematisch gedrag laat zien. Dan gaan de protocollen werken en kan er tot afschot worden overgegaan uiteindelijk.
Gezien de opkomst van de wolf en de problemen die daaruit voortkomen kan ik me wel voorstellen dat er uiteindelijk een vorm van beheer kan komen, toekomst zal het leren.

De wolf KAN NIET ANDERS dan een probleem dier worden omdat het gewoon onmogelijk is mensen te vermijden. Dat is niet omdat die bloeddorstig is maar door de situatie. Er komen sowieso aanvaringen tussen beiden gewoonweg omdat het allemaal op dezelfde postzegel zit. In de hoge Venen zitten ze ook. Hoor je geen mens over, omdat ze daar kunnen zijn en leven zonder menselijk contact. Zullen ze ook heus wel eens een schaap of groter pakken maar de wildstand daar laat toe om dat niet te doen. Hier niet, dat is geen kernfysica maar actie reactie.

Vossen en marters worden gedoogd omdat ze weren geen fortuin kost en ze prima op wilde konijnen en wat gevogelte verder kunnen. Ze leven niet in roedels en jagen ook niet in roedels.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:41

Dat er jaarlijks 150.000 mensen door een hond gebeten worden vind ik niet zo gek. Er lopen naar schatting 1.9 miljoen honden hier!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:42

Popstra schreef:
Dat er jaarlijks 150.000 mensen door een hond gebeten worden vind ik niet zo gek. Er lopen naar schatting 1.9 miljoen honden hier!

En is dat bijten door een teckel of bijten door een Duitse dog? Moet er dan medische hulp bij komen of is het met wat ontsmetten weer Oke?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:45

En er zijn 12 wolven in Nederland (zegt google, klopt dat?).. met hoeveel bijtincidenten op (klein)vee ? Dat is best wel al wat toch?

Nog geen incidenten met mensen (gelukkig) dus daar valt verhoudingsgewijs niet veel over te zeggen nog.

Ik vraag me af of ze van wild goed kunnen aantonen of het wolven of honden zijn geweest, dat doen ze met DNA toch? Maar waarschijnlijk bij wild ook niet altijd?

Qua honden, ik denk dat die 30% aan ziekenhuisopnames ernstig genoeg is.. ? (eigenlijk is het raar dat mensen van die gevaarlijke dieren mogen hebben.. als je het zo gaat bekijken.. )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:47

Nee, geen twaalf. Ik denk een stuk of dertig veertig. Eerder meer dan minder.

kuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:48

mysa schreef:
Gezien er zo'n twee miljoen honden in Nederland zijn en een stuk of veertig wolven, maken wolven naar verhouding veel meer slschtoffers.

Er zijn 1.900.000 honden en er waren 4560 aanvallen op schapen, hierbij werden niet alle schapen gedood. Omgerekend is dat 0,0024 schaap per hond (4.560/1.900.000).

In 2020 hebben grofweg 20 wolven 295 schapen gedood., dat is afgerond 15 schapen per wolf. Er zijn ondertussen alleen maar meer wolven , en er worden steeds meer schapen, alcapa’s , pony’s en paarden aangevallen waarvan vele het niet overleven. Wolven zijn gevaarlijker dan honden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:53

Marigold schreef:
Bij de Aldi hebben ze regelmatig b merk wildcams te koop, ik heb die ook en werken prima.

Verder vind ik dat ook in dit topic de wolf groter, enger en bloeddorstiger wordt neergezet dan realistisch is. Het is uiteindelijk maar gewoon een wild dier waar mensen meestal niet veel van merken. Vos en steenmarter kunnen ook op gehouden dieren afkomen, wolf nu ook. Maar ‘t is ook weer niet zo dat ze elk beest dat ze zien willen doodbijten ofzo.

Keep on dreaming !

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:54

amber15 schreef:
SusanH schreef:
amber15 schreef:
Heb je meer info?

Kan het niet zo snel terug vinden. Deze zichtmelding was bij Opheusden.

Thanks. Dat is inderdaad alleen riviertje oversteken.

Vanmorgen via mijn moeder die vrijwilliger is op het landgoed hier vlakbij gehoord dat er al sporen zijn gevonden. Ontlasting is opgestuurd voor onderzoek maar ze weten het eigenlijk al 100% zeker. Dus er zit sowieso 1 wolf. Mogelijk meer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:54

Cer schreef:
In ons land worden elk jaar zo'n 150.000 mensen door een hond gebeten. Gemiddeld is ruim dertig procent van deze bijtincidenten zo ernstig dat er een dokter of een ziekenhuis aan te pas moet komen. Kinderen zijn vaker het slachtoffer van bijtincidenten dan volwassenen.

Hoeveel mensen zijn er dit jaar al door een wolf gebeten?
Van wild en vee kan ik het niet zo vinden.. er staat wel dat het sinds Corona meer is geworden, de incidenten met wild..

Wat heeft dat te maken met huidige veiligheid van onze weide dieren?