[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zacharyhill

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:46

Hahahahaha, die Callas toch slim paard. Wat een werk en een onderneming.... Maar dat gaat wel goed komen. Ik ben jaloers op de wastafel van opa wat een gaaf ding is dat zeg. Daar hou ik van

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:00

Wow, een waterput!
:):) "nog meer troep, hoera!"

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 22:06

Veldbloem schreef:
Wow, een waterput!
:):) "nog meer troep, hoera!"

:j _/-\o_

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 23:32

Echt zo ongelooflijk gaaf die locatie van jullie.
En Callas, wat een heerlijkheid om naar te kijken. Slim dier.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:34

JudithO schreef:
Echt zo ongelooflijk gaaf die locatie van jullie.
En Callas, wat een heerlijkheid om naar te kijken. Slim dier.

Ja ik ben het met je eens.
De lokatie zo mooi en dan al die dingetjes die jullie ontdekken of zelfs nog moeten ontdekken.
Dat is ook zo leuk aan jullie nieuwe plek.

Tja en slimme Callas met haar fruitbomen.. slimme tante !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:37

Hi all,

Dank voor jullie leuke reacties, ook soms zelfs op yt! Thanks.

Callas is een slimme meid die op haar peertjes is voorbereid ;-)

Ondertussen was het hier even wat minder leuk. De herfst is met een klap gevallen. Van 30 graden overdag, naar hozen en 9 graden in een nacht tijd. Daar was ik niet op voorbereid, ik ben niet zo slim als Callas. Dus ik vond 2 bevroren shetten 's morgens in de hozende regen. Gauw alvast regendekens opgedaan. Een stuk land erbij gegeven met prikpaaltjes zodat ze onder de overkapping weer konden en warmte dekens voor ze gaan zoeken in dozen. Konden ze dan niet droog staan? Ja tuurlijk wel ze hadden een hele ruimte voor zichzelf, maar als Shadow daar niet in gaat, gaan de andere ook niet. Het volgende probleem was dat ik geen hooi meer had. Al een paar dagen niet, maar ik gaf ze iedere keer een stukje land erbij, strookbegrazing, maar ze gingen dat land niet op. Veel snoeiafval dat ik ze gaf verslonden ze wel en ik kon merken aan Shadows gedrag naar de bix emmer dat hij honger had. Niet goed. Ik moest hooi hebben. De boerbuurman was niet toeschietelijk. We zijn namelijk vrienden met de andere buurman André de zonderling, en zij onderling hebben ruzie. Dus wilde buurboerman pas over 3 weken na gaan denken over hooi. Bij een andere man met paarden waar ik naar belde, kreeg ik een antw app en die heeft nooit meer teruggebeld. Dus weer vragen bij boerbuurman. Na nog een dag vragen, dus3x teruggeweest, wilde hij toch wel hooi aan me verkopen. Pfff, daar ben ik weer mee gered. Maar hier thuis werkt het voor geen meter, ik kan de paardjes nog niet scheiden, dus apart eten geven is moeilijk, moet ik met draadjes ertussen klieren. De stallen maken staan echt in de planning, zelfs provisorisch, maar er zijn erg veel prioriteiten. We klussen van prioriteit naar prioriteit en daarbij is het natuurlijk altijd een compromis vinden in wat mijn vriend priori vind, wat ik priori vind en wat echt niet anders kan dan eerst te doen. Bijv we hebben maar 1 stopcontact in het hele huis, o ik lieg in de badkamer ook, maar daar heb je niets aan. Alle apparaten, lampen etc zijn met verlengsnoeren aangesloten en daar hebben we er inmiddels vier van gekocht en kunnen daar ook de schuur mee doen, maar het is niet handig en gevaarlijk. We moeten dus aan de electra werken. Maar ook wordt het koud en de kachel is besteld maar die komt pas over 7 weken, dat schiet niet op. Dus moeten we met electrische kachels gaan stoken en daar moet je veilige stopcontacten voor hebben. Maar om electra aan te leggen, moet eerst weer de zolder leeg, maar daar moet eerst weer een veilige vloer in komen anders kunnen we er niet lopen. En zo rollen we van het een in het ander...

Inmiddels heb ik toch van de buurman een rol kunnen kopen en dat geeft al veel lucht voor mijn zorgen om de paardjes. Afijn, luister en huiver...

https://youtu.be/YA29D-RSytY

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 10:59

Oliekachel geen optie? Ze zijn er voor bv schepen in categorie klein, kunnen gewoon op lampolie (stinkt ook niet dan). Maak een kleine ruimte (tent bv van zeil of verhuisdekens in je huis of kies een kleine kamer), want makkelijker te verwarmen en start van daar uit.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:33

Oei niet fijn voor jullie niet maar ook niet voor de paardjes, maar als er weer hooi kunnen ze zich vast beter warm houden.

En van die petroleumkacheltjes is dat niet iets voor jullie, stinken wel, maar ik denk dat er voldoende ventilatie is bij jullie.
Electrische kachels moet je erg mee oppassen!
Sterkte met de nattigheid en kou.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:22

Ik denk dat het tijd wordt om boze buurboer een wijntje aan de bieden zodat hij kan inzien dat jullie best leuke buren zijn en dat het niet uit hoeft te maken dat jullie wèl contact willen met de andere buren. Ik zou dat in elk geval wel proberen denk ik. Meer dan vriendelijk contact hoeft er niet te zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 11:36

Hallo allemaal,

@balance, Boerbuurman is bijgedraaid en gaat hooi leveren voor de rest van de winter, hij wil het zelfs thuis komen brengen. Ik heb hem 5 euro per baal meer geboden dan hij had gevraagd, dat zal ongetwijfeld geholpen hebben.

@lukka en Tamara, Petroleumkachel zou een oplossing kunnen zijn. Hier in Frankrijk wordt je er mee doodgegooid op dit moment en ook met reukloze petroleum. Op dit moment trekken we het nog met zijn allen in de keuken wordt het lekker warm bij een electrisch kacheltje.

En een beetje flink doorwerken scheelt ook, levert ook energie op, ook emotionele energie. Dat hadden we wel nodig want in het weekend kregen we het bericht van de makelaar dat het hoge bod, waar wij zo blij mee waren, dat een paar weken geleden gedaan is en helaas nog niet op papier stond door vakantie van de makelaar, is ingetrokken vanwege onderlinge twist tussen de echtgenoten. Hij wil niet, zij wel. Enorme downer. Dit is de derde keer dat we dit te verwerken krijgen. Not funny. Dus het huis is vanaf vandaag weer in de verkoop. Gelukkig staan er nog een aantal lijntjes uit. We wachten het weer af.

Ondertussen wonen we hier drie weken en Callas is qua schrikkerigheid niet verbeterd tot nu toe. Het lijkt wel of ze juist verwildert. Misschien moet ik juist extra met haar aan de gang gaan. Ik wilde haar eigenlijk zoveel mogelijk met rust laten tot ze gewend is, maar het lijkt nu of ze niet gaat wennen. Ze schrikt echt van iedere scheet die ze zelf niet veroorzaakt.

Afijn, voor de liefhebbers hier nog een filmpje van het weekend. https://www.youtube.com/watch?v=cwboD3mkO1U

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:02

Hoi Monique , wat inventief van jullie om pallets te gebruiken in combinatie met isolatie en daar weer platen overheen te leggen. Die tip ga ik onthouden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:06

Ik volg jullie nog steeds stilletjes, wat een avonturen steeds weer! Balen dat het hoge bod alsnog weer is ingetrokken.. :\

Wat betreft Callas: ik zou wel wat met haar gaan doen, maar dingen waarvan je weet dat ze ze heel goed kan. Ga dus niet morgen op buitenrit met haar ;) Maar pak je TRT oefeningen op. Bevestig haar in haar kunnen, geef haar zelfvertrouwen. Wees ook heel duidelijk: gemaakte afspraken worden niet ineens herzien. Dus jouw ruimte blijft jouw ruimte, nee is nee en ja is ja. Geef haar duidelijkheid, boost haar zelfvertrouwen en geef haar houvast in zaken die ze kent. Niet direct een uur, maar als je 2x per dag even 10 minuten met haar 'werkt' denk ik dat je een heel eind komt :)

Uit alles blijkt dat Callas écht geen dominant paard is, maar heel onzeker en snel bang. Ze heeft onvoldoende steun aan de Shetten, ze staat in een vreemde omgeving en ze kan het niet zelf oplossen. Help haar daar dus bij. Niet door haar handje vast te houden, maar door haar zelf die rust op te laten zoeken middels de TRT oefeningen. Ze hoeft niet het dapperste paard van de wereld te worden, maar ze moet wel leren op zichzelf te kunnen vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 28-09-20 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:08

Fijn dat de hooi boer is bij gedraaid. een extraatje zal wonderen doen, Wat een werk zeg.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:04

Ik heb het vaker geschreven, maar ook ik zou gewoon met haar aan de slag gaan. Juist met hetgeen zij kent en vertrouwd. Geen nieuwe dingen aanbieden, maar echt hetgeen zij kent en leuk vindt: dan heeft ze de focus op jou, zij blij dat zij het kan en jij trots dat zij het doet. Dit laat je uiteraard meteen blijken waardoor zij ook weer trots op zichzelf is en heel blij met de steun van jou: die Callas nu zo nodig heeft..

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:49

Marocje schreef:
Ik heb het vaker geschreven, maar ook ik zou gewoon met haar aan de slag gaan. Juist met hetgeen zij kent en vertrouwd. Geen nieuwe dingen aanbieden, maar echt hetgeen zij kent en leuk vindt: dan heeft ze de focus op jou, zij blij dat zij het kan en jij trots dat zij het doet. Dit laat je uiteraard meteen blijken waardoor zij ook weer trots op zichzelf is en heel blij met de steun van jou: die Callas nu zo nodig heeft..

Zo denk ik er ook over.
Ik weet dat ze het blok altijd erg leuk vind. Vraag die dan van haar , en doe haar lekker kriebelen en heerlijk borstelen .

Jammer dat jullie weer terug bij af zijn qua verkoop van jullie huis.
Het zit jullie echt niet mee met de verkoop.
Ik hoop dat er snel verkocht gaat worden.

Fijn dat je voor de winter nu ook hooi hebt. Geeft een gerust gevoel zo.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 22:36

Mmmmooooo wil je mij volgende x niet hardop laten gillen en die spinnen foto in een YouTube spoiler oid zetten! Jezus! K krijg er de kriebels van.. En wat onwijs sneu om de paardjes zo te zien! Goed en mooi dat je het snel heb kunnen oplossen. En tof om te zien hoe jullie alles op de eigen manier doen _O-

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:35

Wat al eerder is gezegd ben ik het mee eens. Beginnen weer met TRT oefeningen met Callas

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 11:44

Mijn paard wordt gruwelijk vervelend van niets doen. Dan is alles ineens eng, vergeet hij dat er ook nog anderen aan.de andere kant van zijn halstertouw zitten etc. Die moet echt af en toe mentale uitdaging hebben. Al is het maar 2x in se week wat longeren oid

Dus ik zou ook zeggen... ga wat met callas doen. Begin met het cirkelwerk, lekker wat longeren of droogmennen op het terrein. Even dat koppie omzetten

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:35

Hoi hoi gewelduge filmpjes steeds..ik geniet ervan om jullie te volgen
Ik denk ook dat Callas er behoefte aan heeft wat te doen
Ze is er natuurlijk aan gewend geraakt dat jij intensief met haar bezig bent
Nu is ze verhuisd..nieuwe geuren nieuwe geluiden nieuwe omgeving..haar veilige stal is weg..
En ik bedoel het niet vervelend maar juist nu laat je haar een beetje in de steek
Al haar zekerheden zijn weg gevallen dus juist nu heeft ze denk ik baat bij structuur

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 18:37

Hey allemaal, dank voor jullie gedachten over Callas. Het zou idd goed kunnen dat ze juist structuur en leiding nodig heeft. Op dit moment is het nog heel lastig een vast ritme aan te brengen. Ik hoop echt binnenkort boxen te hebben waar ik ze in ieder geval ieder hun eigen hooi in kan geven. Ik geef nu het hooi zo ver mogelijk uit elkaar maar dat eet toch niet rustig voor ze. En verder zal ze zich idd vervelen. Waar ze nu op kunnen lopen is erg weinig vergeleken wat ze in het vorige huis hadden. In ieder geval gaan we zsm aan de slag met de weilandpalen. Het heeft geregend en nu kunnen we wel palen slaan. Dat kon eerst niet. En met prikpaaltjes kwamen we niet zo ver. Dat geeft dan in ieder geval meer eten en meer natuurlijke beweging. Daarna hoop ik dat we kunnen beginnen aan ieder een eigen plekje waar ze rustig hooi kunnen eten. Ook een vaste plek waar ik ze zou kunnen poetsen zou heel fijn zijn. Als die structuren er weer zijn, dan kan ik weer een ritme gaan opbouwen. Het is nu erg hap snap allemaal en vooral provisorisch en niet veilig vind ik. Maar prioriteiten stellen is best heel lastig op dit moment. Er zijn in huis ook veel priori's LOL to say the least. Werk in uitvoering zullen we maar zeggen.

In ieder geval leuk dat jullie de filmpjes leuk vinden. Als ik straks de paarden gedaan heb, zal ik er weer eentje in elkaar draaien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:18

Mo, als je hooi bijvoert maak je dan meer hopen hooi dan dat je paarden hebt? Meestal s de meest dominante de andere paarden aan de kant aan het zetten bij hooi eten op het land. Als je dan voor drie dieren bijvoorbeeld 5 of 6 hopen hooi neerlegt, hebben de andere twee toch voldoende kans om te eten. Als het stuk waar ze staan tenminste groot genoeg is voor 5-6 hopen.

Ik reageer niet steeds, maar zie je filmpjes wel hoor en daar geniet ik van!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 22:48

Hi Jet ik heb 4 hooizakken voor hun drietjes. De afstand is helaas maar een meter of 10. Vanaf gisteren is er weer een probleem bij, want Callas durft niet meer op de voerplaats te komen. Pff, nou dat weer. Morgen gaan we werken aan alle paardenuitdagingen...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:52

Lastig hoor Monique, hopelijk heb je morgen snel een oplossing hiervoor, zodat je weer met alle andere prioriteiten door kan gaan!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:54

Ik zou die jambette maar weer eens tevoorschijn halen, die was nog niet genoemd maar daar was ze erg goed in. En misschien wat aan de hand grazen overal op het erf?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 13:11

Hi allemaal,

vooralsnog ben ik terug naar af met madammeke. Vanmorgen liep ze me zowat omver omdat zij zo nodig heel snel naar het watervat moest. Respect weer nul. Ik moet inderdaad heel snel met haar aan de gang om haar fatsoensnormen even op een rijtje te zetten, maar ik heb daar helemaal totaal geen zin in.

Wéér opnieuw beginnen? Ben ik op een paar dagen na 5 jaar verder en moet ik dan wéér alles overnieuw doen? Blijft dat zo? Moet ik iedere keer wéér mijn leiderschap neerzetten als er dingen veranderen? Zo geen zin in.

En ze schrikt zich 100 keer per dag een hoedje van het een of het ander. Gewoon in het land. Als er een ongewoon geluidje is. Ze is 8,5 jaar, ze moet nu toch ook kunnen relativeren zou je denken. Dat geeft helemaal geen hoop voor de toekomst.

Ik zie het ff niet zitten met haar. Vind het zo moeilijk om alles weer overnieuw te moeten gaan doen. Het onttrekt zoveel positieve energie. Ik ga stiekem hopen op een plan B. Als we er meer land bij kunnen kopen, wat nog in de pijplijn zit maar niet zo snel gaat, dat ik er dan een paard bij neem.

Of dat ik op maneges buitenritten ga maken.

Ik weet het ff niet. Ik zal haar toch moeten aanpakken om de dagelijkse omgang gezellig te houden. Zucht.

O sorry vergeet dat ik weer een filmpje heb gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=JMtvxoTe0Ec