[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 19:48

Lostrekken zal altijd erin blijven bij limo. Hij weet dat hij sterker is en zo kan ontsnappen aan ons.
In maart heb ik geen problemen gehad. In april was hij net zoals hij nu is.

Hengstenkeuring rukt hij ook uit je handen hoor. En dan moet je hem nog vastgeklikt krijgen, dat lukt nu zelfs niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:01

Als je het hoofd niet naar je toe kan trekken kan je ook de kont van je af duwen :)*
En dan niet letterlijk duwen, maar al eens geprobeerd wat er gebeurd als hij gaat en je hem een welgemikte mep (met touw, zweep, wat dan ook) op de zijkant van zijn achterhand geeft?

En ja, ik weet het, hij heeft een mega-trauma en is bang voor alles en iedereen en zwepen en noem het maar, maar hey, wat je nu doet lost het ook niet op dus je moet iets. Ook deze komt uit eigen ervaring, de blinde kan op hol slaan in draf, gewoon nek vast, hersenen op oneindig en doorbuffelen. Bovenstaande actie heeft mij in het begin toch een aantal keer geholpen. Als het niet lief kan dan moet het maar even niet lief, kan je daarna weer lief gaan doen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:22

Wat lastig! ik het uiterste geval overleggen met de DA. Misschien kan je iets voor door het voer krijgen waar hij wat suf van wordt? Dat je dan wel een verband eraf kan krijgen. Nu bevestig je alleen maar de paniek.

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:39

IK was zelf aan domosedan aan het denken. Maar mijn ervaring is dat hij zelfs daar doorheen breekt, misschien als ik iets overdoseer dat het wel lukt.
Maar ik geef al kruidenmix onder het voer met valeriaan en andere kalmerende kruiden. Dat helpt al niks.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:50

Jeetje dat is wel een K probleem zeg! Ik zou advies inwinnen bij de DA, niet zo laten lopen. Hopelijk kunnen ze met je meedenken en is het snel opgelost.

Hmmm trauma... volgens mij is hij vooral onbedoeld heel erg bevestigd in het vluchten. Dat gedrag levert hem het meest op: uiteindelijk is de druk weg. En manieren om van de druk te komen leert een paard het snelst... Nu hij een stressvolle periode heeft gehad is het niet raar dat hij weer tot vluchten vervalt nu hij daar weer de mogelijkheid toe heeft. En ook niet raar dat die stress maakt dat hij overal doorheen gaat en kruiden niets doen. Stress is een overlevingsmechanisme.
Neemt niet weg dat het juist nu heel erg naar is en waar het ook door komt: het moet echt doorbroken worden. Voor zijn eigen bestwil.
Hopelijk kun je een oplossing vinden TS :(:) succes!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:16

Leg je er toch niet bij neer dat ie zich altijd los zal blijven trekken? Elk jong paard probeert dat een keer en sommige slagen daar (meermaals) in. Je moet hem voor leren zijn en dan maar even niet zo zachtjes.

Kan de weidebaas geen pakken kuil oid in je weide plaatsen dat je daarin soort klein stuk maakt. Daar gaat ie no way door en dan heeft hij geen vrij spel meer op een weide van een hectare groot.

Dat dat rennen niet goed is zal wel kloppen maar naar mijn ervaring moeten ze met infiltraties sowieso een korte periode gecontroleerd bewegen wat niet gebeurd is door hem de weide op te gooien. Dus voel je nu ook niet schuldig dat die gaat rondrennen als je hem wil pakken. Niet afgeven en pakken zal je hem.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:31

Ze kunnen toch nog bij de schuilstal ? Zorgen dat je even hulp hebt en stukje voor schuilstal afzetten en dan zorgen dat hij in de stal komt. 2 man voor de stal zodat hij er niet meer uit kan.
En dan jij hem pakken en dan jij hem in de stal vast blijven houden. En een van de helpers bandage af laten doen hij is na die week wel gewend dat er vreemde aan hem zitten.
In de stal rukt hij zich niet zomaar los. Als degene voor de stal maar zorgen dat hij er niet uit kan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:37

genja schreef:
Ze kunnen toch nog bij de schuilstal ? Zorgen dat je even hulp hebt en stukje voor schuilstal afzetten en dan zorgen dat hij in de stal komt. 2 man voor de stal zodat hij er niet meer uit kan.
En dan jij hem pakken en dan jij hem in de stal vast blijven houden. En een van de helpers bandage af laten doen hij is na die week wel gewend dat er vreemde aan hem zitten.
In de stal rukt hij zich niet zomaar los. Als degene voor de stal maar zorgen dat hij er niet uit kan.

Kijk maar uit dat ie dan niet over ze heen rent. Kan me niet voorstellen dat iemand blijft staan als er een paard op je af rent.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:40

Ik kan me dan weer niet voorstellen dat je een paard dat met een afgezakt verband loopt zo laat lopen.. Geen enkel paard is on vangbaar. Deze is zelfs in de hand geweest.. ik denk nog altijd niet te flauw en niet loslaten idd.. maar ja moet je dat wel zelf ook durven. Ik zou dat ook niet goed durven maar dan moet je iemand zoeken die gaat helpen tot het lukt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:47

k_m schreef:
Ik kan me dan weer niet voorstellen dat je een paard dat met een afgezakt verband loopt zo laat lopen.. Geen enkel paard is on vangbaar. Deze is zelfs in de hand geweest.. ik denk nog altijd niet te flauw en niet loslaten idd.. maar ja moet je dat wel zelf ook durven. Ik zou dat ook niet goed durven maar dan moet je iemand zoeken die gaat helpen tot het lukt.

Nee dat ben ik met je eens maar ik denk niet dat veel mensen hun leven in gevaar brengen voor andermans paard. Hoop dat het snel opgelost is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 22:49

Diegene die zeggen niet opgeven wil ik graag zelf eens uren bezig zien met limo. Ik ben geen opgever maar limo is echt een moeilijk geval. En hem voor zijn, hoe dan? Hij springt opzij en rent ervandoor zomaar uit het niets terwijl ik gewoon over zijn neus aai als ik hem even vast heb aan het halster.

De schuilstal vermijd hij net dus dat is geen optie helaas. En idd ik zie hem nog over de helpers heen denderen. Ik wil geen ongelukken bij andere mensen door mijn paard. En zelf kan ik ook geen ongelukken krijgen, heb het geld keihard nodig namelijk en kan me dus geen ziekteverlof veroorloven nu.

Wat ik eventueel dacht is van die koeienhekken/paddock hekken. Maar zie nergens aanbiedingen om ze te huren voor bepaalde tijd. Kopen is me ook teveel geld momenteel.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:52

Ik kruip toch weer even onder de meeleessteen vandaan. Art, ik vind het echt heel nobel dat je voor Limo alles probeert en dat tegen welke kosten dan ook.

Maar.

Als ik alles zo lees denk ik... Wat wil je nog proberen? Zijn gedrag lijkt verslechterd, je hebt niet de middelen om hem te revalideren (als in de knowhow en bijvoorbeeld een geschikte roundpen), en je hebt dan ook Spirit nog. Ik kan me voorstellen dat je er financieel flink op achteruit gegaan bent en je kunt je afvragen of dat wel in proportie is met de prognose die Limo heeft.

Wanneer is het genoeg Art? Want wat Limo nu nodig heeft is een consequent iemand die weet hoe hij het beste een paard met dit medisch dossier kan revalideren. Of op z'n minst pijnvrij kan krijgen. En eerlijk, als je op bokt moet vragen welke longeerhulp je daarvoor het beste kan gebruiken, en hoe je het verband van zijn benen af moet krijgen... Tja ik weet niet of dat de veste voedingsbodem is om een paard te dokteren.

Ik ga geen oplossingen aandragen, want ik ben ook geen alwetend iemand, maar ik wil je dit wel meegeven. Denk hierbij vooral aan wat Limo tot nu toe geleerd heeft, wat jouw doel met hem is en of (en hoe) je dat gaat bereiken.

Het klinkt misschien heel hard, maar als mijn paard deze prognose zou krijgen, zou ik ervoor kiezen haar te laten gaan. Ik vind het gewoon niet eerlijk tegenover haar en hoe erg ze nu al haar best heeft gedaan voor me. Ik krijg al een brok in mijn keel als ik eraan denk en dat zal dan ook het einde zijn van mijn hobby. Maar houden van is soms ook laten gaan. En de opties die je met Limo hebt zijn wel behoorlijk vermindert.

Nogmaals, ik zeg niet dat jij dat moet doen, ik zeg alleen wat ik zou doen als ik in jouw positie verkeer. En geloof me, na een paard verloren te hebben aan koliek en nr. 2 op het randje kan ik me ongeveer voorstellen waar je in staat :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:01

Maar vind jij het dan eerlijk dat Limo moet ingeslapen worden omdat ZIJ het niet aankan? Omdat zij de kennis en de kunde niet heeft en het leerproces niet in de juiste richting gaat? Klinkt heel cru, maar zo lijkt het wel te zijn. Ja, het paard heeft vanalles en het is afwachten wat dit naar de toekomst gaat geven, maar voor zover ik het kliniekverhaal begrijp is er wel nog kans op verbetering en een gewoon goed leven. Ik ben niet van het alles maar in leven houden, maar een paard inslapen in deze situatie .. ik weet het toch niet.

Als je die hekken neemt Art, zorg dan dat ze hoog genoeg zijn, en liefst ook nog met bescherming zodat er geen benen tussen kunnen komen. Ik heb dat soort hekken voor mijn blinde pony als paddock, deze heb ik gekocht via Nedlandic. Ik heb nog vrij lage open hekken, zag daarna dat ze ook hogere hekken hebben (ik heb 1.70m dacht ik) en met bescherming. Denk niet dat je ze daar kan huren maar je kan altijd proberen, wie weet willen ze wel meedenken voor een oplossing ...

Ik zou je graag willen komen helpen, als er 1 ding mijn kracht is dan is het wel geduld. Uren en uren heb ik met die van mij gespendeerd om de basis in orde te krijgen en de rust er in te krijgen. Maar ik heb geen idee of ik jullie kan helpen, en als ik zie hoeveel hulp er al geweest is en waar jullie momenteel staan kan ik me niet voorstellen dat ik het verschil ga kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-19 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:06

Nee [***], dat zeg ik helemaal niet. :) Ik zeg alleen wat ik zou doen.

Edit: ik heb mijn paard ook met een ander doel gekocht. Als ik de sport niet in zou kunnen zou ik dat erg jammer vinden. Dan moet ze wel echt pijnvrij nog een buitenritje kunnen maken, en dan nog zou ik het echt een lastig verhaal vinden. En dan is ze superbraaf en kan ik er tot nu toe alles mee.

Daarbij zijn alle andere opties in het verleden de revue weleens gepasseerd. In training zetten, bokkers die hulp aanbieden enz. enz.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:11

weggeven of verkopen (al twijfel ik of dat laatste lukt) is ook nog een optie natuurlijk......

Zo doorgaan is dat imo niet. En voordat iedereen roept: dan komt ie in de handel..... dat kan. Maar er zijn ook best goede mensen in de wereld, die wel het beste met een dier voor hebben. En dat zijn er meer dan de slechte mensen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:18

Avalanche81 schreef:
weggeven of verkopen (al twijfel ik of dat laatste lukt) is ook nog een optie natuurlijk......

Zo doorgaan is dat imo niet. En voordat iedereen roept: dan komt ie in de handel..... dat kan. Maar er zijn ook best goede mensen in de wereld, die wel het beste met een dier voor hebben. En dat zijn er meer dan de slechte mensen.

Is het heel dieronvriendelijk als ik zeg dat ik dat niet zou kunnen? Ik kan me namelijk moeilijk een ander baasje voor Joy indenken (dan moet ik diegene sowieso al kennen). Ik heb net gereageerd op een ander topic (wat gebeurd er met je paard na je overlijden) en ik vind dat echt een pittige vraag... -O-

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:23

Art_Ificious schreef:
IK was zelf aan domosedan aan het denken. Maar mijn ervaring is dat hij zelfs daar doorheen breekt, misschien als ik iets overdoseer dat het wel lukt.
Maar ik geef al kruidenmix onder het voer met valeriaan en andere kalmerende kruiden. Dat helpt al niks.

NAF Magic wil nog wel eens wat helpen. Je hebt dat ook in spuiten, maar dan moet je het wel naar binnen weten te krijgen :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:23

Ik heb je een bericht gestuurd.

Ben bekend met iemand die zeer goed is met probleempaarden...
En we zouden hier wel een uitdaging in zien.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:33

Denk dat deze gedragsverslechtering tijdelijk is, vergeet niet dat Limo een bereden dier is en zo vervelend was hij toen niet toen Art hem reed. Iemand erbij halen die het Limo wat beter kan trainen is zeker handig.
Ik vind dat Art heel veel voor Limo over heeft en dat Limo op zijn plaats in bij Art :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 23:34

Jolliegirl schreef:

helaas heb nu echt geen geld om hem in training te zetten.

Een sponsor zou heel handig zijn in dit geval. Ben echt de wanhoop nabij namelijk ;(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:40

Gimme_Joy schreef:
Avalanche81 schreef:

Is het heel dieronvriendelijk als ik zeg dat ik dat niet zou kunnen? Ik kan me namelijk moeilijk een ander baasje voor Joy indenken (dan moet ik diegene sowieso al kennen). Ik heb net gereageerd op een ander topic (wat gebeurd er met je paard na je overlijden) en ik vind dat echt een pittige vraag... -O-

Nee hoor, je hebt daar echt wel een punt. Limo zijn kansen zijn niet bepaald groot ook.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:45

Jeetje. 3000 euro. Je had toch je limiet aangegeven Art?
Als dat zo is en ze zijn er zonder overleg zo ruim overheen gegaan vind ik dat niet netjes.

Wel enorm veel respect voor je dat je dit toch hebt laten doen!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:46

Art_Ificious schreef:
Jolliegirl schreef:

helaas heb nu echt geen geld om hem in training te zetten.

Een sponsor zou heel handig zijn in dit geval. Ben echt de wanhoop nabij namelijk ;(

Ik zou een goed huisje voor hem zoeken waar hij als maatje of grasmaaier verder kan. Maar dan wel eerlijk het verhaal vertellen.
Je hebt er alles aan gedaan om te groeien met hem. Maar het gaat niet meer.
En in je andere topic gaf je toch ook aan dat je de financiële middelen niet hebt om hem levenslang op medicatie te zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 23:53

Purny, de vraag is echter of hij pijnvrij kan leven als grasmaaier/weidemaatje.

Zolang dat kan kan ik hem net zo goed zelf houden, maar als hij in zijn irritant gedrag blijft kan hij nooit meer bekapt, ontwormd etc worden. Daar wringt het bij mij ook.
Ook omdat hij vorige maand al moeilijk werd mbt zich laten pakken. Het is dus niet zo dat dit effectief te maken heeft met naar de kliniek te zijn geweest. Het was er al vóór hij naar de kliniek ging.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:57

Missen ze niet gewoon een leider in de kudde? Een oude bazige shet erbij zetten hihi