Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eleonoor schreef:Ik probeer het uit te leggen, ben zelf geen fysio.
Het lichtrijden kan zeker positief zijn voor het paard in een bepaalde fase van de africhting. HEt uiteindelijke doel is wel de recht op zittende ruiter op een paard. Maar een paard met bv rugproblemen is zeker gebaat bij licht voorover lichtrijden. Je komt wat rustiger terug in het zadel en je wordt minder snel uit evenwicht gebracht als het paard nog niet in balans is. Het is ook zeker aan te bevelen bij jongere paarden en paarden met een slechte balans. Bij dit soort paarden werk je nog niet met drijvende hulpen vanuit je zit. Pas als de balans goed is en dus bv toe bent aan doorzitten kan de zithulp worden gebruikt. Een paard met een schrale bespiering in de rug moet je niet irriteren met drijvende hulpen vanuit je zit. Dit voorover lichtrijden is dus nodig bij een aantal paarden, zeker niet bij allen en zal onder begeleiding moeten worden toegepast.
Als het paard beter in balans komt zal het naar voren lichtrijden terugkomen naar meer in het zadel rijden. HEt is een geleidelijke overgang waarbij het paard steeds beter leert de achterhand eronder te zetten en dus de voorhand ontlast.
Dat jongetje van 13 doet het maar goed! Als je een paard op stal hebt die mij kan dragen wil ik dat best eens voelen Jos....
Eleonoor schreef:Het lichtrijden kan zeker positief zijn voor het paard in een bepaalde fase van de africhting. [...]een paard met bv rugproblemen [...]bij jongere paarden en paarden met een slechte balans. [...] Een paard met een schrale bespiering in de rug
Eleonoor schreef:Het is ook zeker aan te bevelen bij jongere paarden en paarden met een slechte balans. Bij dit soort paarden werk je nog niet met drijvende hulpen vanuit je zit. ..
Eleonoor schreef:Grinnik Aella, je hebt dus nog niet eerder op een paard gereden die niet in balans is........ Of je hebt het nog nooit eerder gevoed. MAar hinderd niet, door een stugge houding door te gaan rijden mag hoor, je zal echter niet het paard uitnodigen tot een beter ruggebruik. Trouwens, in mijn verhaal kwam lomp niet naar voren en dat het een gebrek was van de ruiter, sterker nog, het getuigd de ervarenheid van de ruiter door de rug te ontlasten en iets naar voren te zitten. Dus, wie trek je nu het beste van het paard af? Licht naar voren zitten is GEEN hangen naar voren..... maar ja, overdrijven is ook een kunst....
Verder heb ik niets te zeggen over foto's omdat het moment opnamen zijn en moeilijk de werkelijke rijmethode van Sjuimpje kan weergeven.
Aella schreef:Eleonoor, je kunt je ook afvragen waarom een paard onder een naar voren neigende ruiter niet in balans is of kan komen...
Een nette, onafhankelijke, gebalanceerde zit kan niet stug of belastend zijn. En als een paard niet normaal bereden kan worden om welke reden dan ook, dan dien je dat paard niet te berijden en zeker niet extra op zijn voorhand te gaan jakkeren. Zorg er eerst vanaf de grond maar voor dat hij sterk genoeg is om je te dragen.
Citaat:Ik heb die Trak merrie heel even gezien, ik heb haar niet kreupel gezien, in het begin al niet. Echt tact was ver te zoeken maar zo als ik het kon beoordelen had het meisje wat er op zat niet zo veel gevoel.
Rad en correct zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen.
Eleonoor schreef:sorry, pc-tje erg traag, zo kwam mijn laatste bericht twee keer op deze topic. Verwijderd en rest van de vragen graag via PB Aella of met een ander verder discuseren over dit onderwerp want ik denk niet dat je wil begrijpen wat ik bedoel.
Citaat:Trouwens, mij is verteld dat een paard zijn rug, en dus ook de ruiter, draagt met zijn buikspieren niet met zijn rugspieren. Het zijn dus de buikspieren die getrained moeten worden om de extra druk van het gewicht van een ruiter op te vangen. Logisch eigenlijk want, zoals je leest, heeft zowat iedereen het over ontspanning van de rug. Dat zou rare taferelen geven als een paard je niet zou dragen met zijn buikspieren.
Aella schreef:Zorg er eerst vanaf de grond maar voor dat hij sterk genoeg is om je te dragen.