Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:20

Ik probeer het uit te leggen, ben zelf geen fysio.

Het lichtrijden kan zeker positief zijn voor het paard in een bepaalde fase van de africhting. HEt uiteindelijke doel is wel de recht op zittende ruiter op een paard. Maar een paard met bv rugproblemen is zeker gebaat bij licht voorover lichtrijden. Je komt wat rustiger terug in het zadel en je wordt minder snel uit evenwicht gebracht als het paard nog niet in balans is. Het is ook zeker aan te bevelen bij jongere paarden en paarden met een slechte balans. Bij dit soort paarden werk je nog niet met drijvende hulpen vanuit je zit. Pas als de balans goed is en dus bv toe bent aan doorzitten kan de zithulp worden gebruikt. Een paard met een schrale bespiering in de rug moet je niet irriteren met drijvende hulpen vanuit je zit. Dit voorover lichtrijden is dus nodig bij een aantal paarden, zeker niet bij allen en zal onder begeleiding moeten worden toegepast.
Als het paard beter in balans komt zal het naar voren lichtrijden terugkomen naar meer in het zadel rijden. HEt is een geleidelijke overgang waarbij het paard steeds beter leert de achterhand eronder te zetten en dus de voorhand ontlast.

Dat jongetje van 13 doet het maar goed! Als je een paard op stal hebt die mij kan dragen wil ik dat best eens voelen Jos....

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:35

Eleonoor schreef:
Ik probeer het uit te leggen, ben zelf geen fysio.

Het lichtrijden kan zeker positief zijn voor het paard in een bepaalde fase van de africhting. HEt uiteindelijke doel is wel de recht op zittende ruiter op een paard. Maar een paard met bv rugproblemen is zeker gebaat bij licht voorover lichtrijden. Je komt wat rustiger terug in het zadel en je wordt minder snel uit evenwicht gebracht als het paard nog niet in balans is. Het is ook zeker aan te bevelen bij jongere paarden en paarden met een slechte balans. Bij dit soort paarden werk je nog niet met drijvende hulpen vanuit je zit. Pas als de balans goed is en dus bv toe bent aan doorzitten kan de zithulp worden gebruikt. Een paard met een schrale bespiering in de rug moet je niet irriteren met drijvende hulpen vanuit je zit. Dit voorover lichtrijden is dus nodig bij een aantal paarden, zeker niet bij allen en zal onder begeleiding moeten worden toegepast.
Als het paard beter in balans komt zal het naar voren lichtrijden terugkomen naar meer in het zadel rijden. HEt is een geleidelijke overgang waarbij het paard steeds beter leert de achterhand eronder te zetten en dus de voorhand ontlast.

Dat jongetje van 13 doet het maar goed! Als je een paard op stal hebt die mij kan dragen wil ik dat best eens voelen Jos....

Ik begrijp niet dat ook hier al een discussie over start. Wat Eleonoor hier aankaart is toch algemeen bekend?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:42

Eleonoor schreef:
Het lichtrijden kan zeker positief zijn voor het paard in een bepaalde fase van de africhting. [...]een paard met bv rugproblemen [...]bij jongere paarden en paarden met een slechte balans. [...] Een paard met een schrale bespiering in de rug

Klopt helemaal.

Maar 'mankeert' dat ook allemaal aan Ozep?! Dat haal ik toch niet uit alle dingen die al over dat dier geschreven zijn.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:57

De opmerking had ik geplaatst naar aanleiding van een andere opmerking dat naar voren lichtrijden fout zou zijn. Wilde alleen maar aangeven dat dat niet per definitie fout hoefde te zijn zonder enige verwijzing naar Sjuimpje op Ozep. Daarna werden er weer vragen geplaatst waarop ik trouw antwoord op geef.
Of Ozep rugproblemen heeft weet ik niet, heb hem nog nooit in het echt gezien en heb er ook niet naar gewezen. Kan natuurlijk best ook voor hem van toepassing zijn als je meer ruggebruik vraagt tijdens het losrijden dat je om dat te bespoedigen de rug enigszins ontlast door wat meer voorover licht te rijden, dus in het kader van losrijden. Maar ik kan vanachter mijn pc niet oordelen of dat in geval van Sjuimpje en Ozep het geval is.
Was opzich wel prettig over iets rijtechnisch te praten ipv AdB en zijn leerlingen af te kraken Lachen

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:40

Oorsprong van het onderwerp zit is gelegen in bedenksels over de mogelijke achtergrond van De Bodt's argument om niet met been te drijven gebaseerd op (iig de schijn van) een paar foto's van Sjuimpje.

Offtopic: Uniferb, wat algemeen bekend is of toegepast (cq getolereerd) wordt binnen een bepaalde groep of school hoeft niet per definitie ook goed te zijn voor het paard. Ik maakte geen punt van lichtrijden maar stelde het voorover zitten ter discussie vanwege disbalans en verminderde doorkomst hulpen, ook en misschien wel vooral bij jonge paarden. Het argument dat het handig is voor mensen die te lomp lichtrijden vind ik lachwekkend, leer zo'n mens snel normaal lichtrijden zou ik zeggen of trek hem van dat paard af. Naar voren hangen is geen rijkunstige oplossing hoe je het ook wendt of keert.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:44

Eleonoor schreef:
Het is ook zeker aan te bevelen bij jongere paarden en paarden met een slechte balans. Bij dit soort paarden werk je nog niet met drijvende hulpen vanuit je zit. ..

Waarom zou je een jong paard of een paard dat nog niet in balans is niet meteen goed beleren en de juiste hulpen gebruiken? Verward

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:48

Grinnik Aella, je hebt dus nog niet eerder op een paard gereden die niet in balans is........ Of je hebt het nog nooit eerder gevoed. MAar hinderd niet, door een stugge houding door te gaan rijden mag hoor, je zal echter niet het paard uitnodigen tot een beter ruggebruik. Trouwens, in mijn verhaal kwam lomp niet naar voren en dat het een gebrek was van de ruiter, sterker nog, het getuigd de ervarenheid van de ruiter door de rug te ontlasten en iets naar voren te zitten. Dus, wie trek je nu het beste van het paard af? Licht naar voren zitten is GEEN hangen naar voren..... maar ja, overdrijven is ook een kunst....
Verder heb ik niets te zeggen over foto's omdat het moment opnamen zijn en moeilijk de werkelijke rijmethode van Sjuimpje kan weergeven.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:53

Ik ga het nog een maal via deze topic uitleggen, vervolg moet je maar via PB doen Aella.

Paard welke niet in balans is heeft meestal een magere bespiering op de rug. Stel je voor jij hebt weinig spieren op je bovenbenen. Wat is prettiger, een kleuter stuiterend op een ongespierde bovenbeen of op een gespierde bovenbeen. Paarden zijn gevoelige dieren en balans en ontwikkeling wordt geleidelijk ontwikkeld. De hulpen pas je dus aan aan de stadia van ontwikkeling van het paard. Een kind leer je niet gelijk op spitsen dansen als het lichaam nog geen balans heeft! Een paard geeft je niet gelijk veel druk op de rug als het daar nog geen spieren heeft om dat op te vangen. Jonge paarden leer je voorwaarts te zijn op beenhulp. Pas als de drang naar voren onvoorwaardelijk is geworden en de balans daar is kan de drijvende hulp worden verplaatst naar de zit waardoor ook een betere ondertredende achterbeen wordt bewerkstelligd. Een jong paard hoeft toch niet gelijk de passage te lopen? Daar gaan jaren van trainen aan vooraf en dit is een begin onderdeel van.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:03

Eleonoor, je kunt je ook afvragen waarom een paard onder een naar voren neigende ruiter niet in balans is of kan komen...

Een nette, onafhankelijke, gebalanceerde zit kan niet stug of belastend zijn. En als een paard niet normaal bereden kan worden om welke reden dan ook, dan dien je dat paard niet te berijden en zeker niet extra op zijn voorhand te gaan jakkeren. Zorg er eerst vanaf de grond maar voor dat hij sterk genoeg is om je te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:06

Naar voren hangen of naar voren vallen lijkt mij iets heel anders dan naar voren zitten, ik denk ook even aan de verlichte zit.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:17

Eleonoor schreef:
Grinnik Aella, je hebt dus nog niet eerder op een paard gereden die niet in balans is........ Of je hebt het nog nooit eerder gevoed. MAar hinderd niet, door een stugge houding door te gaan rijden mag hoor, je zal echter niet het paard uitnodigen tot een beter ruggebruik. Trouwens, in mijn verhaal kwam lomp niet naar voren en dat het een gebrek was van de ruiter, sterker nog, het getuigd de ervarenheid van de ruiter door de rug te ontlasten en iets naar voren te zitten. Dus, wie trek je nu het beste van het paard af? Licht naar voren zitten is GEEN hangen naar voren..... maar ja, overdrijven is ook een kunst....
Verder heb ik niets te zeggen over foto's omdat het moment opnamen zijn en moeilijk de werkelijke rijmethode van Sjuimpje kan weergeven.

Niets aan toe te voegen veder

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:24

Om het weer ontopic te brengen: de remmende werking van naar voren neigen of verlicht zitten is niet met been te compenseren. Even je schouders naar achteren verplaatsen kan al voldoende effect hebben om een paard op het achterbeen te houden bij het halsstrekken.

Sjuimpjes kritiek op de Bodt blijft ondanks deze speculaties over houding en zit onverminderd overeind. Als zij geen been mag geven moet hij haar duidelijk kunnen maken waarom niet en wat ze dan wel moet doen. Ze behoort niet hier, naderhand, van Tim te horen wat De Bodt heeft bedoeld. Dat had ter plekke duidelijk moeten zijn (ongeacht of zij het met zijn standpunt eens zou zijn geweest).

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:26

Aella schreef:
Eleonoor, je kunt je ook afvragen waarom een paard onder een naar voren neigende ruiter niet in balans is of kan komen...

Een nette, onafhankelijke, gebalanceerde zit kan niet stug of belastend zijn. En als een paard niet normaal bereden kan worden om welke reden dan ook, dan dien je dat paard niet te berijden en zeker niet extra op zijn voorhand te gaan jakkeren. Zorg er eerst vanaf de grond maar voor dat hij sterk genoeg is om je te dragen.

Per slot van rekening komt elk paard volkomen in balans de wei uit! Dus als ie dat niet is ligt het aan de ruiter. En idd. vooral je jonge paard vanaf de grond goed sterk maken. Aan de longe neem ik aan? Lekker bijzetten, is idd veel beter dan er op rond jakkeren!

Schei toch uit zeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:26

Aella, dat vind ik dus ook.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:30

Uniferb, ik zal het anders formuleren: ook bij een jong paard dat uit de wei komt wegen de voordelen van een goede zit(inwerking) niet op tegen de nadelen van een verlichte zit. En ga eens naar een bibliotheek, lees een boekje over scholing aan de hand. Dat heeft namelijk totaal niets met longeren te maken.
Laatst bijgewerkt door Aella op 31-01-03 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:33

sorry, pc-tje erg traag, zo kwam mijn laatste bericht twee keer op deze topic. Verwijderd en rest van de vragen graag via PB Aella of met een ander verder discuseren over dit onderwerp want ik denk niet dat je wil begrijpen wat ik bedoel.
Laatst bijgewerkt door zobras op 31-01-03 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:35

Aella schreef:
Uniferb, ga eens naar een bibliotheek en lees een boekje over scholing aan de hand. Dat heeft niets met longeren te maken.

ik gok dat zij dat ook wel snapt Verward
was alleen een vraagje.

Tim VDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 16:59

Citaat:
Ik heb die Trak merrie heel even gezien, ik heb haar niet kreupel gezien, in het begin al niet. Echt tact was ver te zoeken maar zo als ik het kon beoordelen had het meisje wat er op zat niet zo veel gevoel.
Rad en correct zijn in mijn ogen 2 verschillende dingen.

Ik krijg nu toch de indruk dat je alleen het negatieve probeert te onthouden. Wat is dat nu voor een antwoord? Als iemand met een kreupel paard komt en na één lesje al een paard kan tonen dat zoals je zegt al van bij het begin rad is, dan vind ik dat je toch heel veel moeite doet om ook dat negatief voor te stellen. Wat denk je dan dat iemand na één les perfect kan leren paardrijden? Die instructeur moet dan wel superman zijn zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:08

Tim, wij hebben dat paard niet kreupel zien lopen en wij kunnen dat dus ook niet beoordelen.
Niemand kan ik 1 les perfecte leren paardrijden.

Aella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:09

Eleonoor schreef:
sorry, pc-tje erg traag, zo kwam mijn laatste bericht twee keer op deze topic. Verwijderd en rest van de vragen graag via PB Aella of met een ander verder discuseren over dit onderwerp want ik denk niet dat je wil begrijpen wat ik bedoel.

Nee Eleonoor, wij verschillen van mening over een onderwerp en ik denk dat het voor anderen ook interessant kan zijn om meerdere meningen en vooral argumenten hier naast elkaar te zien. Bovendien is ons uitstapje naar houding en zit binnen de context van dit topic nu wel klaar denk ik. Maar bedankt voor je aanbod.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:23

Nog even off topic over balans

Natuurlijk is een jong paard wat uit de wei komt in balans. En wat je ook probeerd om het te voorkomen, zodra je er op gaat zitten is ie dat niet meer. Dat heeft op zich niets met de kunde van de ruiter te maken. Elk paard moet opnieuw zijn evenwicht vinden als er een ruiter op zijn rug stapt.
Voor het evenwicht van het paard is het beter niet licht te rijden omdat je met al die beweging hem steeds uit balans gooit, hoe netjes je het ook probeerd te doen. Dus wat betreft licht rijden op een paard wat niet in balans is ben ik het niet met je eens Eleonoor voor de rest wel.
Om te zeggen dat je moet lichtrijden omdat je paard anders uit balans raakt is onzin. Je kunt dan beter stil zitten en mee gaan in de beweging.

Trouwens, mij is verteld dat een paard zijn rug, en dus ook de ruiter, draagt met zijn buikspieren niet met zijn rugspieren. Het zijn dus de buikspieren die getrained moeten worden om de extra druk van het gewicht van een ruiter op te vangen. Logisch eigenlijk want, zoals je leest, heeft zowat iedereen het over ontspanning van de rug. Dat zou rare taferelen geven als een paard je niet zou dragen met zijn buikspieren. *LOL* *LOL*

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:46

Adrienne schreef
Citaat:
Trouwens, mij is verteld dat een paard zijn rug, en dus ook de ruiter, draagt met zijn buikspieren niet met zijn rugspieren. Het zijn dus de buikspieren die getrained moeten worden om de extra druk van het gewicht van een ruiter op te vangen. Logisch eigenlijk want, zoals je leest, heeft zowat iedereen het over ontspanning van de rug. Dat zou rare taferelen geven als een paard je niet zou dragen met zijn buikspieren.

Mee eens...

Een paard dat je draagt, laat je zitten. Je hebt dan het gevoel dat je in het paard zit, in plaats van erop. Zo'n paard bolt zijn rug en spant zijn buikpieren aan om je echt te dragen. Om zijn rug te bollen moet hij -volgens mij- ook zijn rugspieren gebruiken en die spieren dus juist niet ontspannen. Het gebruik van de rugspieren wordt ondersteund door de buikspieren. Als je een paard over zijn rug rijdt, betekent dat dus volgens mij dus dat hij zijn rugspieren wel degelijk gebruikt, maar dat de spieren wel 'los' zijn (dus niet verkrampt).
Wanneer het paard zijn rug bolt, kan hij zijn achterhand beter onderzetten en zal het totaal beeld van het paard compacter, vierkanter, worden. Mijn eigen merrie heeft een wat lange rug, maar als ik haar zo voor elkaar heb, ziet ze er behoorlijk 'gestopt' uit en draagt ze me echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 17:52

Aella schreef:
Zorg er eerst vanaf de grond maar voor dat hij sterk genoeg is om je te dragen.

Leuk theorie voorbeeld, maar in de praktijk werkt het toch niet echt, om eerst een paard sterk te maken vanaf de grond, en er dan op te gaan zitten. Want een jong paard rij je sterk!! Met rijden moet hij leren zijn balans te krijgen, en dan word hij vanzelf sterker. Om zo'n dier suf te longeren voor je erop gaat, werkt absoluut niet. Zo'n dier heeft teveel conditie als je erop gaat, en je vraagt om zandhappen dan. Theoretisch leuk, maar absoluut niet praktisch. Daarbij komt dat als je er op gaat zitten is de balans toch weer weg, want de jonge paarden hebben meestal moeite met gewicht dragen, of ze nou sterk of slap zijn. Ze moeten er aan wennen om op hun eigen benen te gaan lopen, en daar wennen ze niet aan, door ze eerst suf te longeren.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:02

Gedeeltelijk ben ik het met je eens Pipo, dat je een paard niet sterk kunt krijgen door hem 'suf' (of op zijn minst duizelig Haha! ) te longeren. Maar, je kunt zoveel meer doen vanaf de grond dan longeren. En dan bedoel ik met name het lange teugelwerk en het echte werken aan de hand zoals bijvoorbeeld Richard Hinrichs dat veel doet. De africhting en training van de paarden van de Spaanse Rijscholen in Wenen en Jerez bijvoorbeeld, gebeurt voor tweederde aan de hand, lange teugel of longe en voor eenderde onder het zadel. Door deze wijze van trainen, train je ook de soepelheid en kracht van de spieren en maak je het paard het eigenlijk ook gemakkelijker: het krijgt pas een ruiter op zijn rug als het zelf op eigen benen kan lopen en goed in balans is. Bij deze scholen wordt al vroeg met de zijgangen begonnen om op die manier het rechtgericht zijn van het paard te trainen. Voor mij heeft dit als voordeel dat je zonder veel krachtsinspanning van het paard te vragen en zonder een aanslag op zijn conditie te doen, het paard ook op vier benen en rechtgericht aan het lopen krijgt.
In Nederland is men redelijk onbekend met deze trainingsmethoden en de effecten daarvan, maar ik vind het een prettige manier van werken heb ik gemerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:16

Tuurlijk kun je een heleboel grondwerk doen, maar bij jonge paarden ben ik van mening: Niet teveel prutsen, gewoon zadelmak maken en gaan rijden. Daarna kun je er wat meer grondwerk mee doen, als je dat zo nodig vindt. Maar al dat getrut van te voren met die jonge beesten, ben ik niet voor.