'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:57

Las net ergens (op een weblog) dat het ook komt doordat Nederland 'verpaardt' dat er veel aanbod van paardenvlees (dieren die worden afgemaakt en naar de slager gaan, lijkt me).
Er is dus ook veel aanbod van vlees, deze wordt dan dus door ons paardenliefhebbers gecreeerd...
hmmm..

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:06

We staan niet voor niks hoger in de voedselketen.. Lachen

Ik eet geen paardenvlees, heb het nog nooit gehad maar sta er wel voor open mocht mijn moeder het kopen. Zielig vind ik het wel, maar goed: voor alle beestjes vind ik het wel sneu maar ik heb geen schuldgevoel als ik een speklapje naar binnen werk. Vingers aflikken Laat ik het zo zeggen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 16:44

ik wel. Dan sta ik de volgende dag een angstig paard te vertellen "stil maar ik doe je niks ik eet je heus niet op" . En voor mijn gevoel gaat dat niet samen. Dat is maar 1 kleine reden van de vele die ik heb om geen paard te eten.
Iedereen die vind dat je gewoon maar paard moet eten omdat je anders hypocriet bent oid, moet eens bij zichzelf te raden gaan.... Waarom vind je het zo raar dat andere mensen meer gevoelens hebben dan jij? Je kunt je vast niet voorstellen hoe dat allemaal gaat voelen als je die zelf ook zou hebben. Doe er dan niet zo minderwaardig over. De ene persoon heeft nu eenmaal meer gevoel in z'n lijf dan de ander.

en nu ga ik boze reacties krijgen van mensen die paard eten en zelf vinden dat ze wel degelijk gevoel in hun lijf hebben.....

dan maar uit voorzorg.... ja tuurlijk hebben jullie dat ook, de een alleen wat meer dan de ander, en dat is de reden waarom de 1 wel paard kan eten en de ander en niet van kan slapen als ie dat doet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:38

Als ik weet dat ergens paardenvlees in zit, laat ik het liever staan. Frikandellen en kroketten eet ik gewoon, het 'vlees' daarin kan je toch niet meer thuisbrengen. Maar paardenbiefstuk en paardenrosbief hoef ik niet. Ligt aan de naam, denk ik Bloos

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:39

Ik vnid het niet zielig want dood is het dier al. Ik heb alleen dat ik altijd een lief vrolijk schattig paardje door de wij zie rennen als ik paarden vlees zie. Dan lust ik het neit meer. Raar genoeg heb ik dat ook met kip en vis. Heel soms met varkens en koeien. Ik weet dat het wat raar is. maar het is gewoon zo (A) Tong uitsteken

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:57

sherwood schreef:
ik wel. Dan sta ik de volgende dag een angstig paard te vertellen "stil maar ik doe je niks ik eet je heus niet op" . En voor mijn gevoel gaat dat niet samen. Dat is maar 1 kleine reden van de vele die ik heb om geen paard te eten.
Iedereen die vind dat je gewoon maar paard moet eten omdat je anders hypocriet bent oid, moet eens bij zichzelf te raden gaan.... Waarom vind je het zo raar dat andere mensen meer gevoelens hebben dan jij? Je kunt je vast niet voorstellen hoe dat allemaal gaat voelen als je die zelf ook zou hebben. Doe er dan niet zo minderwaardig over. De ene persoon heeft nu eenmaal meer gevoel in z'n lijf dan de ander.

en nu ga ik boze reacties krijgen van mensen die paard eten en zelf vinden dat ze wel degelijk gevoel in hun lijf hebben.....

dan maar uit voorzorg.... ja tuurlijk hebben jullie dat ook, de een alleen wat meer dan de ander, en dat is de reden waarom de 1 wel paard kan eten en de ander en niet van kan slapen als ie dat doet.

Er zijn geen mensen met meer of minder gevoelens, zo werkt dat niet. Hoe jij over bijvoorbeeld deze kwestie denkt heeft te maken met hoe jij opgevoed bent, of je een realist bent (inzien dat het nergens voor helpt om het niet te eten), een idealist (hopen dat er dan minder beesten dood gaan) etc. Dat heeft niks te maken met hoeveel gevoel je hebt, maar om hoe je met die gevoelens om gaat. Dat ik er niet kapot van was toen mijn moeder levensgevaarlijk ziek was heeft er niks mee te maken dat ik geen of weinig gevoelens zou hebben, maar met mijn verleden en andere privézaken. Zo geldt dat ook voor deze kwestie. Gevoelens ontwikkel je in je leven, je hebt ze al wel (ja wij allemaal evenveel) maar het gaat erom hoe je ze 'gebruikt': hoe je je ergens bij voelt dus. En dát ontwikkel je dmv levenservaring. Dat wil niet zeggen dat iemand die volgens jou 'meer gevoelens' heeft meer levenservaring heeft, ik denk dat het juist andersom is want mensen die veel hebben meegemaakt kunnen meer hebben wat betreft verdriet, schuldgevoel etc. en kijken anders tegen de wereld aan: globaler.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:19

gDat kan dus albsoluut wel.... De een heeft nu eenmaal meer gevoel in z'n lijf dan de ander. Dat heeft niet alleen met opvoeding te maken. De een wordt een seriemoordenaar en de ander gaat naar greenpeace. Dat heeft echt niet alles te maken met opvoeding of levenservaring.
Ik heb zo veel ellende mee gemaakt in mijn leven, daar kun je je niet eens iets bij voorstellen. Ellende van alle niveaus. En ook dingen die niet eens mee ronder de noemer ellende vallen. Maar dat heeft mijn niet zo hard gemaakt van binnen dat ik minder gevoel over heb gehouden. Zeker nietm ik koester juist het feit dat ik veel gevoel heb. Ik kan me druk maken om een hoop dingen, en ik kan me slecht voelen om bepaalde dingen.
Het laatste wat ik ga doen is de wereld globaler bekijken. Dat is in mijn ogen een fout die er in kan sluipen en waar je voor moet waken.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:57

Ik ben het er niet mee eens dat iemand die het een en ander heeft meegemaakt, meer of juist minder gevoel heeft dan een ander. Het is volgens mij per individu verschillend, zoals ieder mens ook verschillend is.
Dat wat je meemaakt, vormt je wel als mens. En de mate van gevoeligheid bepaalt (volgens mij) hoe je je voor- en tegenslagen incasseert. Opvoeding en ervaring speelt hierbij ook een grote rol. Het is allemaal relatief! Clown
Maar dit is wel erg offtopic. De een vindt het zielig om paardenvlees te eten, de ander niet (of minder zielig).

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:02

Opzich kan ik het van de ene kant wel begrijpen dat je niet graag je lievelingsdier opeet (en al zeker niet als je een eigen paard bezit).
Ik eet wel af en toe eens een frikandel of een andere vleessoort waar paardenvlees in verwerkt zit, in principe is het dan toch al dood en ik denk er niet echt zo over na.

Maar als mijn moeder aan zou komen zetten met een paardenrosbief zou ik het denk ik minder gemakkelijk kunnen eten, waarom weet ik ook niet maar ik denk dat ik dan eerder besef dat er paardenvlees in zit, bij een frikandel heb je dat niet snel.

Maar in principe is het gewoon sneu voor ieder dier, maar vlees laten staan doe ik toch niet..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:06

wat een onzin zeg, dat jij meer gevoel zou hebben als een ander. de mensen die geen onderscheid maken tussen een koe of een paard hebben misschien wel meer gevoel omdat ze alles gelijk behandelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:20

Ik eet ook niets waar paardenvlees in voorkomt maar wel koeien, varkens en kippen.
Dit is gekomen nadat ik zelf een paard naar de slager heb gebracht. Het idee dat ik mijn eigen paard zou opeten deed me echt gruwelen. Hoewel hij wsch allang opgegeten is door anderen, eet ik nog steeds geen paardenvlees.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:31

fitzroy, dat kan ik begrijpen hoor! het idee dat ie lang in de diepvries gelegen heeft en je m nu nog op zou eten lijkt me niet prttig maar het heeft niks te maken met geen gevoel hebben toch?

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:34

tja beetje dom...
sommige eten uit principe geen paarden vlees maar als je het voor hun neus zet eten ze het wel...
en bij mij thuis wordt geen paardenvlees egt gegeten omdat ik en me zus het een raar idee vinden maar he je hebt toch liever dat je lievelingsdier in jou buik komt dan in die van een paardenhater en de restjes die in frikandel zitten worden anders in de prullebak gegooit alsof dat zo fijn is:D
dus je moet doen waar je je zelf pretig bij voelt en als je wel vlees eet wil niet zegen dat je geen dierenliefhebber bent

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:50

sherwood schreef:

Dus jij denkt dat ik minder gevoel heb dan jij, omdat ik wel paardenvlees eet?
Hoe denk jij over mijn gevoel te kunnen oordelen? Puur op basis van dat ene feit, dat ik wel paardenvlees eet?
Nogmaals; ik heb mijn eigen paard naar de slacht gebracht, een gang die ik niemand toewens. Heel, heel heftig. Ik heb daar heel wat tranen om vergoten (nog steeds wel eens trouwens) maar ik heb geen valse sentimenten om wat er daarna met het vlees gebeurt.

Yvara1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:24

ach tja ik vind het ook een beetje vaag Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:33

Sherwood heeft wel een punt te pakken hoor...
Alle gevoelens die een mens heeft zijn individueel in meer of mindere mate aanwezig.
Zoals sommige mensen veel haar hebben, lange benen, korte benen, een kaal hoofd, zes tenen of gewoon vijf, zo hebben mensen onderling ook een verschillend gevoelsleven.
Zo zijn er mensen met heel veel empathisch vermogen (het vermogen je in de ander te verplaatsen/ zijn gevoelens), bij anderen is dat veel minder, en bij moordenaars zien ze vaak dat dat deel 'defect' is.
Die lijn kun je doortrekken in alle emoties...

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat mensen die geen vlees eten/ geen paard eten, gevoeliger mensen zijn.
Ik vermoedt wel dat mensen die zich 'leed' erg aantrekken en daar iets aan willen doen 'gevoeliger' mensen zijn, en dat vind ik een waardevolle eigenschap.
Het mag tegelijkertijd ook duidelijk zijn dat niet iedereen over diezelfde fijngevoeligheid beschikt, anders zag de wereld er heel anders uit.
Er zijn mensen die goed in staat zijn zich af te sluiten voor 'ellende' en mee te draaien in de molen die die ellende in stand houdt, ik denk dat het merendeel van de mensen zo is. Of dat nu goed of slecht is, het is gewoon zo.

Ik kan dat niet, ben wellicht gevoeliger, en zegen en een straf tegelijk.... soms zou ik ook wel een wat harder pantser willen hebben. Maar ik kan de gedachte ook niet verdragen dat niemand meer wakker ligt vd ellende om zich heen... dus ik koester het toch en probeer er iets goeds mee te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:37

Redrumfox schreef:
[
Er zijn geen mensen met meer of minder gevoelens, zo werkt dat niet. Hoe jij over bijvoorbeeld deze kwestie denkt heeft te maken met hoe jij opgevoed bent, of je een realist bent (inzien dat het nergens voor helpt om het niet te eten), een idealist (hopen dat er dan minder beesten dood gaan) etc. Dat heeft niks te maken met hoeveel gevoel je hebt, maar om hoe je met die gevoelens om gaat. Dat ik er niet kapot van was toen mijn moeder levensgevaarlijk ziek was heeft er niks mee te maken dat ik geen of weinig gevoelens zou hebben, maar met mijn verleden en andere privézaken. Zo geldt dat ook voor deze kwestie. Gevoelens ontwikkel je in je leven, je hebt ze al wel (ja wij allemaal evenveel) maar het gaat erom hoe je ze 'gebruikt': hoe je je ergens bij voelt dus. En dát ontwikkel je dmv levenservaring. Dat wil niet zeggen dat iemand die volgens jou 'meer gevoelens' heeft meer levenservaring heeft, ik denk dat het juist andersom is want mensen die veel hebben meegemaakt kunnen meer hebben wat betreft verdriet, schuldgevoel etc. en kijken anders tegen de wereld aan: globaler.

De dikgedrukte zinnen zijn helaas niet waar....
Het is wel dat zo dat een combinatie van 'karaktereigenschappen' en eventuele 'mentale defecten' in combinatie met 'nare levenservaringen' tot een bijzonder explosieve persoonlijkheid kunnen leiden....
Vanzelfsprekend 'vormt' het leven je, maar iedereen krijgt een volstrekt ander 'pakket' aan eigenschappen mee bij de geboorte....

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:43

kijk zo bedoelde ik het dus, alleen jij kunt het duidelijk beter verwoorden Knipoog

Maar iedereen die zich dan ineens aangevallen voelt springt direct in de verdediging "ik heb wel gevoelens" terwijl ik duidelijk zei dat ze die ook heus wel zullen hebben.
De een alleen meer dan de ander. Ik trek het leed van dieren mij heel persoonlijk aan. Ik ben ook lang vegetarisch geweest en wilde niet eens iets eten wat naast vlees in de pan had gelegen. Helaas werd ik erg ziek en sinds dien moest ik weer vlees eten. Maar als ik zou kunnen zou ik direct veer vega worden.
Ik wordt gek als ik iemand bont zie dragen, en kon daar ook openlijk voor uit. Ik zal ook niet schromen om iemand er op aan te spreken of ik ze nu ken of niet.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:51

Ninx schreef:
Ik kan dat niet, ben wellicht gevoeliger, en zegen en een straf tegelijk.... soms zou ik ook wel een wat harder pantser willen hebben. Maar ik kan de gedachte ook niet verdragen dat niemand meer wakker ligt vd ellende om zich heen... dus ik koester het toch en probeer er iets goeds mee te doen.

Misschien kun je beter te gevoelig zijn dan te ongevoelig. Een wereld vol afgestompte mensen, dat lijkt me niks.
Soms zou ik op sommige terreinen wel wat gevoeliger willen zijn, maar dat valt misschien ook wel weer te verklaren vanuit gebeurtenissen in het verleden.
Ik vraag me wel eens af in wat voor een wereld mijn man en ik onze dochter hebben gezet, een heel groot feest valt het toch niet te noemen als je naar het journaal of in de krant kijkt. Daarom vind ik het wel belangrijk om haar bewust te maken van de dingen om ons heen en dus ook wat bewuster te eten.
(wel erg off-topic). Vind het wel grappig dat kinderen van haar leeftijd (5 in november) zich nog niet zo bewust zijn van de link koe-vlees, terwijl we dat wel zo noemen (koeienvlees, varkensvlees) en ze gek op (levende Knipoog ) dieren is. Dat bewustzijn komt dus later (volgens mij vooral in de pubertijd? Zou wel de ponykampmeisjes verklaren die luid roepen dat het zielig is om paardenvlees te eten).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:55

en als je wat volwassener wordt (20 +) wordt dat meestal weer omgezet naar bewust zijn van wat je eet, en een koe htzelfde is als en paard , varken en kip (in het geval van vlees eten dan)

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:07

ik was er mij anders al heel goed van bewust toen ik ben gestopt met het eten van vlees Knipoog ik was toen 9 jaar... dus er zijn uitzonderingen Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:09

sherwood schreef:
kijk zo bedoelde ik het dus, alleen jij kunt het duidelijk beter verwoorden Knipoog

Maar iedereen die zich dan ineens aangevallen voelt springt direct in de verdediging "ik heb wel gevoelens" terwijl ik duidelijk zei dat ze die ook heus wel zullen hebben.
De een alleen meer dan de ander. Ik trek het leed van dieren mij heel persoonlijk aan. Ik ben ook lang vegetarisch geweest en wilde niet eens iets eten wat naast vlees in de pan had gelegen. Helaas werd ik erg ziek en sinds dien moest ik weer vlees eten. Maar als ik zou kunnen zou ik direct veer vega worden.
Ik wordt gek als ik iemand bont zie dragen, en kon daar ook openlijk voor uit. Ik zal ook niet schromen om iemand er op aan te spreken of ik ze nu ken of niet.

En hoe zit het dan met je leren zadel en hoofdstel, schoenen, honden en kattenvoer etc etc.... ?
Vega worden is eigenlijk ook niet genoeg als je het bent om tegen de "dierenslachterij" te zijn.

Waarom eten we geen mensen en geen katten of honden als deze bijv verongelukt om het leven zijn gekomen? tja, ik eet ook liever geen paardenvlees, maar een goede reden heb ik er niet voor Knipoog Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:18

sherwood schreef:

Ik onderschrijf heus wel dat de een meer gevoel heeft dan de ander.
Maar om nou puur op het feit, dat ik paardenvlees eet, te concluderen dat ikdan wel minder gevoelig zal zijn, is veel te kort door de bocht. Mijn omgeving (en ik zelf ook)ziet mij wel degelijk als een heel gevoelig iemand. Ik ga er misschien wat rationeler mee om, maar dat is wat anders. ik ben tenslotte geen 18 meer.

Trouwens Sherwood, ik vind wat jij hier schrijft een beetje botsen met het feit dat je dieren fokt om aan een slang te voeren. Getuigt nou bepaald niet van super-fijngevoeligheid...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:37

superwoman schreef:
En hoe zit het dan met je leren zadel en hoofdstel, schoenen, honden en kattenvoer etc etc.... ?
Vega worden is eigenlijk ook niet genoeg als je het bent om tegen de "dierenslachterij" te zijn.

Waarom eten we geen mensen en geen katten of honden als deze bijv verongelukt om het leven zijn gekomen? tja, ik eet ook liever geen paardenvlees, maar een goede reden heb ik er niet voor Knipoog Clown

hier heb ik ook lang over na zitten denken ja. Het merk 'chick on a mission' maakt tassen etc. van natuurlijk gestorven dieren. daar vind ik niets mis mee.
met het hond, kat en mens-eten zou je inderdaad een hoop slachterij voorkomen. Ik zou me zo beschikbaar stellen na mn dood, scheelt weer ruimte op de begraafplaats.
Het probleem komt wanneer de vraag groter wordt dan het aanbod. wat doen we dan? oude mensen en dieren een handje helpen om dood te gaan of minder vlees eten?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:45

morgen gaat het bij keuringsdienst van waarde wél echt over paardenvlees in frikandellen!

althans, als ik de voorstukjes mag geloven.