Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 15:19

Ik praat altijd tegen mijn paarden, soms beetje te misschien haha....als ik onderweg lekker aan het buitenrijden ben en er is er eentje heel druk of het is gewoon gezellig zing ik er lekker op los, paarden worden er vrolijk van en ik lig in een deuk door mijn valse gezang haha....rij je voor l*l, maar LB!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:22

ik altyd Haha!
ze vertellen geen geheimpjes door, ze lachen je niet uit(al heb ik daar mn twyfels over Clown )
en tydens het ryden ook om gerust te stellen en belonen of als ze iets fout doen zonder meteen hard in te grypen.
en al mag het niet tydens een dressuurproef, ik doe het toch liever iemand die zn paard gerust stelt en beloond dan iemand die m afranselt Haha!

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:26

eens, ik babbel de hele dag, mijn paard is opgegroeid met het idee dat mensen praten, en wilde paarden zien zoiezo nooit mensen dus ik denk niet dat dat oergedrag meer geldt.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:46

Nou, niks mis mee praten tegen je paard toch? Als ik de stallen binnenkom roep ik al van te voren ; hee bolle ! (iets teveel spek op dr buik Vork ) , nou dan komt dat koppie wel naar buiten hoor van , heeee die ken ik ! En als ze vet braaf is reageert ze er goed op, of als er een zogenaamde 'enge' situatie is! gewoon gezellig kletsen met je beest, heerlyk toch Haha! !

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:48

Ik lûl hele verhalen tegen ze. Gaat meestal helemaal nergens over maar ik vind het altijd wel leuk om te zien hoe ze reageren op intonatie.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:31

Ik praat ook veel met mijn paardje...
Vertel eigelijk alles wat ik doe en tijdens het rijden heb ik ook altijd wel mijn praatje bij me.
Zinnen zie ik vaak zeg:
- hoho rustig (hij is zo druk, dit zeg ik zo'n beetje continue haha)
- goed zo beessie!!
- Doe nou es effe rustig!! (ik heb een arabiertje haha)
- Goed zo, toe maar (bij aanspringen in galop)
- Oh, wat issie braaf!!

Ach en dan vast nog veel meer, maar dit zeg ik wel de hele tijd dat ik aan het rijden ben haha

goldiejack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:58

het eerste wat mijn moeder me zei toen ik mijn pony kreeg was: praat met m..
tsjaa makkelijker gezegt als gedaan.. ik had zoiets van wat moet ik dan tegen m zeggen: ej alles goed?

hahah onderhand heb ik m 5 jaar en onze band is een stuk sterker geworden.. we vertrouwen elkaar blinderlings..
ik denk daarom ook dat het belangrijk is om met je paard te praten.. als mijn pony bang is of schrikt onder het rijden hoef ik maar te zeggen rustig jonge het is niks.. en dan stapt ie vrolijk door.. doe ik dat niet.. dan slaat ie op hol..

ik vind dat je door praten een vertrouwensband met je paard opbouwt!

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 19:13

Ook ik heb hele verhalen tegen mijn merrie. Dat ze zo lief is, of rustig moet doen. Ben niet in de veronderstelling dat ze me verstaat, maar ze luistert wel naar mijn stem en het stelt haar gerust in een moeilijke situatie. Was vandaag bij de dierenarts en dit vond ze heel spannend, maar toen ik tegen haar aan het praten was, kalmeerde ze. Misschien omdat ze dan luistert naar mijn stem en daardoor minder tijd heeft om zich druk te maken???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:03

Ik praat heel veel tegen de paarden die ik rijd. Heb zelf ook het idee dat ze reageren als ik ze streng toespreek (meestal niet meer dan een scherpe UUUH), of ze beloon, zeker de 3 jarige reageert erop. Ja

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:02

Mijn pony's weten meer van mij dan eender wie ook Haha!
Bij het borstelen, opzadelen, wandelen enz. stop ik niet met babbelen.
Maar als ik echt aan het werken ben met mijn pony's,
dan zeg ik enkel "Goed zoo" of iets in die aard..
Verder 100% volle concentratie Vork

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:34

ik praat altijd tegen ze, je gebruikt toch oko stemhulpen enzo?

wat moet je anders, een beetje met je paard bezig zijn, en niks zeggen die hele tijd? Tong uitsteken

anders denk dat paard ook wat is hier aan de hadn volgens mij x'D

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:43

Ja sowieso de hulpen maar ook weleens onbelangrijke dingen zoals jeetje wat een regen he....of wat waait het weer hard...
Haha

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:40

Ik praat altijd tegen me pony of ie nou iets goed doet of stouts. Of als ie helemaal niks doet Tong uitsteken. Dat is echt heel dom eigenlijk want, het gaat tot ik haat je en ik vind je knap Tong uitsteken Ik praat echt onzin uit naar me pony maar ik vind het altijd wel leuk om tegen je paard te praten. Het zijn niet hele verhalen maar gewoon wat ik met ze ga doen en dat ik van ze hou Tong uitsteken Jha het klinkt dom maar jah. Onder het rijden praat ik ook heel veel , als ie moet opletten zeg ik dat als ie het goed doet zeg ik natuurlijk braaf of iets anders. En jha beetje als hulpmiddel steeds tegen hem praten als ie door moet gaan of als ie op moet houden met steigeren Tong uitsteken Maar jah ik vertel bijna alles tegen ze. En ik kan het makkelijk bij ze kwijt als ik moet huilen dan ga ik gewoon bij ze staan en in hun nek staan te huilen. Tsjah ik vind het gewoon leuk ik weet niet waarom, ik het doe automatisme denk Tong uitsteken

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:44

Ik praat ook tegen mijn paard, ze zeggen dat hij zich dan sneller op z'n gemak voelt ... Lachen

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:08

Ja ik praat tegen mijn paard geen verhalen maar wel gewoon.
Hij wordt er een stuk rustiger van als hij mijn stem hoord.
En ik beloon hem met mijn stem als hij iets goed doet.
Doet hij iets wat niet mag dan verhef ik mijn stem een beetje en dan weet hij meteen dat hij het niet mag doen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:48

Ik praat wel tegen mijn verzorgpaard. Als ik bijvoorbeeld wil opstappen, zorg ik dat ze erop geattendeerd is dat ik opstap en dat het niet uit het niets komt. Anders schrikt ze.

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:48

Het licht denk aan het paard
want sommige worden er juist gek van omdat ze zoiets hebben van wat gebuert er!
maar anderen vinden het fijn ik zelf zeg bijvoorbeeld vaak wat ik ag deon emt het paard en als ik besig ben en hij/zij doet het goed dan complimenteer ik hem/haar met me stem want dan meto ik me handen er vaak bij houden de meesten paarden vinden het wel fijn maar je meot wel leren dat je gewoon op je been naar draf kan en neit met je stem ik denk dat het wel goed is als je tegen je paard praat

dikke kusz! esmee Lovers

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:57

ik eigenlijk altijd. Als ik buiten aan het rijden ben maar ook tijdens het dressuren, als het fout gaat zeg ik dat was niet goed gereden van ons he dat en dat had beter gekund en als het goed gaat zeg ik iets van dat heb je keurig gedaan.
En buiten al helemaal altijd. Gewoon wat voor weer het is of hoe de omgevingeruit ziet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:00

Ik praat ook tegen mijn paardjes Bloos Geef heel veel complimentjes maar laat het verbaal ook merken als ze iets doen wat niet mag.
Zelfs tijdens het rijden praat ik, hele gesprekken en rijd op mijn stem. Hij kent; kom maar, terug, voorwaarts, links, rechts, links opzij, rechts opzij, halt, netjes halthouden, stap, draf, galop, langzaaaaam, hoooo, woefwoef (= een gevaarlijke op de loer liggende hond) en natuurlijk de belangrijkste; 'lekkers' Haha!

maaike_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:40

Ja ik ook, en eigenlijk heel onbewust Haha!

Kom je daar aan lopen

Paard: Hinikkk
Ik: hallooo

Dan ben je aan het rijden:
Ho, Stop, Draf, Stap (daar reageerd ze wel eens op) en gewoon goed zoo, en nog wel meer maarjah

Dan ben je gewoon met haar aan het lopen aan halstertouw
Dan zing ik wel eens tegen haar Bloos , als ik in een treurige bui ben Bloos
en praten ook wel eens ooit.

OOk een voorbeeld:
vandaag wou mijn veulen van 3 maand niet mee naar buiten lopen.
Ik: kom op chester, voetje voor voetje, hup schiet op man, naarling:P

zo gaat dat dan Haha!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:27

Ik denk dat iedereen wel tegen zijn paard praat toch?

Muuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:53

Ik praat wel eens tegen het paar waar ik op rij als die een streek uithaalt.
Dan zeg ik gewoon jij idioot Clown .

Maar zo met buitenrijden alleen als hij gespannen word.
Gewoon rustig praten en dan word hij rustig Knipoog

pipo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:56

tegen m'n concours paard praat ik weinig heeft hij niet meer nodig tijdens het rijden.
tegen m'n nieuwe hengstje praat ik veel om z'n aandacht bij me te houden. dus ligt een beetje aan je paard en z'n niveau denk ik

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 00:03

Ik praat heel veel tegen me paarden. Hele verhalen Clown

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:26

pipo123 schreef:
tegen m'n concours paard praat ik weinig heeft hij niet meer nodig tijdens het rijden.
tegen m'n nieuwe hengstje praat ik veel om z'n aandacht bij me te houden. dus ligt een beetje aan je paard en z'n niveau denk ik

Is niet aanvallend bedoeld maar ik denk dat jij dan aan een ander niveau denkt dan ik? Haha!