Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:46

marleen_usar schreef:
Als iemand zijn paard sober wil houden of er weinig aan wil besteden, dan kunnen wij daar toch niks aan doen? Dat is de keuze van iemand en die keuze moeten wij dan maar respecteren.

Dat heeft toch geen drol te maken met honden die mishandeld worden? Haha!
Sober houden en geen overbodige poespas erin ( of erop) gooien doe ik ook.....
Daar ging het in het laatste dtuk discussie ook helemaal niet meer om...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:47

Ik bedoel te zeggen dat je je overal wel druk om kan maken, en dat dan de schrijnende gevallen naar de achtergrond gaan.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:51

Roemenie is hier niet he... Hier staat dierenwelzijn een stapje verder (hoop ik toch) en is paardensport razend populair. Is het dan niet meer dan normaal dat er vroeg of laat regels moeten komen of nagedacht moet worden over do's en do-not's met paarden?

Dat kan trouwens ook heel ruim zijn he... Er zijn gewoon een aantal minimumvoorwaarden waaraan moet voldaan worden om een paard te kunnen houden. Zoals bv uitloop voor de paarden en gezelschap. Ookal stal je ze snachts of in de winter, een paar uur uitloop (liefst samen met andere paarden) per dag is toch geen overdreven naturalachtige eis lijkt mij Lachen.

Voor de rest rijdt iedereen maar zoals hij wilt, heb ik nx op tegen, maar een paar kleine dingen die zorgen dat het paard enigsins een fijn leven heeft zijn toch wel fijn denk ik

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:53

marleen_usar schreef:
Maar waarom let iedereen toch altijd op elkaar,doe gewoon je ding.

ik denk dat het in deze gekke wereld beter is om op elkaar te letten Bloos en zo nodig bij te sturen (ookal lukt dat niet altijd)

maar ik vind wel dat er richtlijnen mogen/moeten komen over het houden van paarden. en dan met name voor het welzijn voor de paarden en niet omdat zo'n type stal beter is voor de rug van de stalhouder Knipoog ik vind het ook niet normaal dat sommige sportpaarden 23 uur per dag in een box van 3 bij 3 staan en dat er een kilootje of 6 aan brok in word geduwd en maar 3 kg hooi. en dat ze totaal kaal worden gemaakt terwijl ze die tastharen niet voor niks hebben.... en zo kan ik nog wel ff doorgaan Bloos
maar de andere kant van 365 dagen per jaar en 24 uur per dag op het land vind ik ook weer niks...

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:10

ik ben geen natural.
als het regend staat mijn paard in een warme stal met hooi en een dikke laag stro.
mijn paard is geschoren. heeft 3! dekens op. krijgt lekkere sportbrok, muslie en op zijn tijd wortels en appels. Kwijl
gaat 8 uurtjs naar buiten en word om de dag gereden. de smit komt om de 8 weken en beslaat hem rondom. krijgt om de maand een wormekuur en zijn entingen als ze nodig zijn.
en toch vind ik dat mijn paard het goed heeft. dit is een sportpaard en voelt zich goed in zijn vel. is ook nog nooit ziek geweest en heb hem al als veulen zijnde. heb hem nog nooit horen klagen... Tong uitsteken

mijn vriendin is helemaal het om gekeerde,
geen dekens, altijd buiten, gewoon hooi en op zijn tijd een appel. wel krijgt ie als hij gewerkt heeft een kilo basisbrok.
moet ik haar dan niet aankijken omdat ze anders is? en omdat ze geen setjes heeft voor haar ponny?omdat zij natural beter vind?
nee sorry!! dit slaat negens op!!!
als zij er anders over denkt, nou en! ze zijn maar wat gelukkig met zijn 2en! Lovers en daar gaat het om!!!
ik voel mij gelukkig met mijn paard en zij met haar ponny.
en draait niet om geld bij ons en ik denk dat dat het belangrijkst is.
voel je goed met wat je doet!
je paard laat het echt wel weten als ie zich niet goed in zijn doen is. ieder zijn ding en laat mekaar in de waarde!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 15:16

Zo is het Poekel!!!
Zo lang je maar goed bent voor je beestje Haha!
En wat anderen al noemden: "trek a.d. bel wanneer het daadwerkelijk om dierenmishandeling gaat, maar dat doet iedereen hopelijk wel"

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:14

Rianneke schreef:
Nadya schreef:
Net als dat gezeur van 'zielig, een paard buiten in slecht weer' (zie ook in dit topic). Nou, mijn paard staat liever in slecht weer in zijn natuurgebied met zijn kuddemaatjes dan op stal op een dik bed van stro (hoezo menselijk gedacht?).

jij denkt dan toch meer aan het paard?
ik zet die van mij nu ook op stal als ze staan te wachten smiddags bij het hek... nu lopen ze nog lekker een beetje rond te stappen en te kijken en wat te knabbelen, maar na een uurtje of 8 buiten hebben ze dat echt gezien en willen ze naar binnen.

ik doe echt alles om mijn beestjes een fijn leven te geven. bij mijn pony is het echt erg want door haar ben ik overgegaan op muesli en heeft ze ander ruwvoer als mijn andere paardjes. en volgens mij verzorg ik haar echt goed want ze is voor haar leeftijd nog aardig fit en goed gezond Pling

Rianneke, jij denkt dus ook aan je paarden, net als ik Lachen . Maar ik krijg zo vaak 'de andere kant' aan te horen (vooral hier op bokt, zie bv. dit topic). Daar word ik zo moe van. Ook dat gezeur over geen schuilstal hebben. Heeft die van mij ook niet (mag niet in het natuurgebied) en al had hij er wel een, hij gaat er toch niet in staan (alleen uit nieuwsgierigheid of als er wat te eten valt). Clown
Hij heeft trouwens wel struiken/bomen en zelfs een, jaja, regendeken (die hij maar weinig op krijgt, want een paar buitjes kan 'ie wel hebben, hoor Knipoog ). Ik wil ook graag een schuilstal voor hem, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat het meer voor mijn eigen gemoedsrust is, dan voor hemzelf, als ik zie wat voor keuzes hij maakt daarbuiten. Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:17

Ninx schreef:
Zo is het Poekel!!!
Zo lang je maar goed bent voor je beestje Haha!
En wat anderen al noemden: "trek a.d. bel wanneer het daadwerkelijk om dierenmishandeling gaat, maar dat doet iedereen hopelijk wel"

Inderdaad, iedereen gaat om op verschillende manieren zolang het paard maar goed is, maar goed op bokt zitten altijd speciale mensen die dieren hun psychische gezondheid kunnen inschatten van achter de computer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:19

arno8 schreef:
De dierenbescherming is wel bezig met een verandering. Zie het artikel in BIT van deze maand. Ook zij vinden 23.7 op stal niet kunnen en zijn bezig om bij wet dingen te veranderen om het aan te kunnen pakken.

Ben blij dat sommige mensen en instanties wakker beginnen te worden Ja . Ik ken diverse stallingen/paarden in het echte leven, die amper (of dagenlang helemaal niet) hun box uitkomen Boos! . Bel ik de DB, kunnen ze er niets aan doen. Dat vind ik te triest voor woorden Verdrietig . Dan kunnen mensen wel weer cynisch roepen 'hoe gaan ze dat dan doen?' en dat vind ik zo ontzettend negatief klinken. Bah!! Laten we er met z'n allen voor zorgen dat er eindelijk eens wat aan gedaan kan worden!!! Dat vind ik een heel wat positiever uitgangspunt, dan dat eeuwige gezeur. Ja

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:31

Wat een titel zeg... wat een vervelende zeikerd die dit topic geopend heeft. Zo.
Scheer alle naturals maar lekker over 1 kam, om er vervolgens achter te komen dat een paar kennissen van jou die de paardjes vernaggelen zichzelf alleen maar naturals noemen, zonder je te verdiepen in "natural". Gatver, hoe kortzichtig en dom kom je over.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:54

Nadya schreef:
als ik zie wat voor keuzes hij maakt daarbuiten.

paarden maken soms rare keuzes ja Clown die van mij kunnen heel goed schuilen onder de bomen maar denk je dat ze er gaan staan als het regent? nee hoor dan gaan ze net op die ene hoek staan waar geen bomen staan en de wind het hardste waait Ach gut

katiavl schreef:
maar goed op bokt zitten altijd speciale mensen die dieren hun psychische gezondheid kunnen inschatten van achter de computer

wel knap van ze toch? Knipoog soms weet ik al niet wat er in de koppies van me eigen paarden omgaat laat staan dat iemand het van een afstand kan zien Haha! (denkt aan mijn half ontspoorde paard vanmiddag dat als een gek door de wei aan het rennen was terwijl de rest rustig stond te kijken en zich vast afvroeg ; wat ben jij in godsnaam aan het doen Clown )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:42

Nadya schreef:
Rianneke, jij denkt dus ook aan je paarden, net als ik Lachen . Maar ik krijg zo vaak 'de andere kant' aan te horen (vooral hier op bokt, zie bv. dit topic). Daar word ik zo moe van. Ook dat gezeur over geen schuilstal hebben. Heeft die van mij ook niet (mag niet in het natuurgebied) en al had hij er wel een, hij gaat er toch niet in staan (alleen uit nieuwsgierigheid of als er wat te eten valt). Clown
Hij heeft trouwens wel struiken/bomen en zelfs een, jaja, regendeken (die hij maar weinig op krijgt, want een paar buitjes kan 'ie wel hebben, hoor Knipoog ). Ik wil ook graag een schuilstal voor hem, maar ik moet ook eerlijk bekennen dat het meer voor mijn eigen gemoedsrust is, dan voor hemzelf, als ik zie wat voor keuzes hij maakt daarbuiten. Haha!

Hoe vaker een regendeken op, hoe minder bestand tegen het weer, ik zou het risico hem er op te leggen niet meer nemen, iedere keer gaat er een stukje hardheid van af. Een paard heeft een wintervacht niet voor niets, ook het huidvet niet. Deze dingen zorgen ervoor dat de vacht lekker warm en het water er van af druipt dus niet tot op het vel komt, het paard krijgt het hierdoor niet koud. Met een regendeken neem je het risico dat deze niet goed blijkt te zijn of water door laat waardoor het water tussen de haren gewreven wordt en het paard het steenkoud krijgt. Jou keuze, maar ik vind dat als je paard al 24/7 buiten staat je je niet met zijn lichaam moet gaan moeien, hij weet wel hoe hij zich warm moet houden. O ja modder moet trouwens ook blijven zitten, dit vormt nog een extra coating tegen de kou.

LovesRusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:45

joyce83 schreef:
Heb persoonlijk nog nergens gelezen dat ze goedkoop als reden gebruiken voor de Natural manier.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:15

Lara_Silver schreef:
Hoe vaker een regendeken op, hoe minder bestand tegen het weer, ik zou het risico hem er op te leggen niet meer nemen, iedere keer gaat er een stukje hardheid van af. Een paard heeft een wintervacht niet voor niets, ook het huidvet niet. Deze dingen zorgen ervoor dat de vacht lekker warm en het water er van af druipt dus niet tot op het vel komt, het paard krijgt het hierdoor niet koud. Met een regendeken neem je het risico dat deze niet goed blijkt te zijn of water door laat waardoor het water tussen de haren gewreven wordt en het paard het steenkoud krijgt. Jou keuze, maar ik vind dat als je paard al 24/7 buiten staat je je niet met zijn lichaam moet gaan moeien, hij weet wel hoe hij zich warm moet houden. O ja modder moet trouwens ook blijven zitten, dit vormt nog een extra coating tegen de kou.

Ik heb weloverwogen gekozen om, als het echt alleen maar keihard extreem lang regent in de winter, wel een ongevoerde regendeken op te doen. Geloof me, dat gebeurt vrij weinig, dat heb ik al duidelijk aangegeven in dit topic. De keren dat 'ie 'm draagt zijn op 1 hand te tellen (misschien wel een halve hand). Dus bedankt voor je advies, maar mijn paard doet het prima. Haha! Ik geloof dat ik wel weet wat ik doe met mijn 'przewalsky', hoor. Vork Knipoog
Als er eentje bezig is met het weer/klimaat en mijn paard, ben ik dat wel. Het lijkt wel alsof ik me hiervoor moet verdedigen en dat gaat mij ietwat ver...... Scheve mond

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:20

Nadya schreef:
Lara_Silver schreef:

Ik heb weloverwogen gekozen om, als het echt alleen maar keihard extreem lang regent in de winter, wel een ongevoerde regendeken op te doen. Geloof me, dat gebeurt vrij weinig, dat heb ik al duidelijk aangegeven in dit topic. De keren dat 'ie 'm draagt zijn op 1 hand te tellen (misschien wel een halve hand). Dus bedankt voor je advies, maar mijn paard doet het prima. Haha! Ik geloof dat ik wel weet wat ik doe met mijn 'przewalsky', hoor. Vork Knipoog
Als er eentje bezig is met het weer/klimaat en mijn paard, ben ik dat wel. Het lijkt wel alsof ik me hiervoor moet verdedigen en dat gaat mij ietwat ver......
:\

Doe maar rustig, ik zeg het alleen, djees advies geven in dit topic aan iemand waarvan ik dacht dat die dat mischien niet wist mag ook al niet meer. Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:21

Lara_Silver schreef:
Doe maar rustig, ik zeg het alleen, djees advies geven in dit topic aan iemand waarvan ik dacht dat die dat mischien niet wist mag ook al niet meer. Verward

Je klonk wat belerend, vandaar. Misschien eerst eens iemand's profiel checken, voordat je advies geeft? Haha!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:22

Ik vind dat "zo goedkoop mogelijk" niets met naturals te maken heeft hoor.
Ik ben geen wedstrijdruiter en geen natural.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:25

Nadya schreef:
Lara_Silver schreef:

Je klonk wat belerend, vandaar. Misschien eerst eens iemand's profiel checken, voordat je advies geeft? Haha!

Had ik al gedaan hoor. Knipoog Maar dat van die deken ja het is nu eenmaal mijn mening, ik zou dat nooit van mijn leven doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:27

Lara_Silver schreef:
Had ik al gedaan hoor. Knipoog Maar dat van die deken ja het is nu eenmaal mijn mening, ik zou dat nooit van mijn leven doen.

Ja, mijn paard heeft het maar bar slecht..... Vork

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:30

Misschien erg egoïstisch, maar ik denk dat we blij moeten zijn dat er ook paarden zijn zoals die van katiavl.
Als je paard ziek wordt is het toch prettig om te weten dat er iets is ontdekt waar andere paarden mee gered kunnen worden.

Helaas wordt het nu weer zo'n zij zijn slecht en ik ben goed topic. Ieder zijn mening maar laten we elkaar met een beetje respect behandelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:35

Weet je, vroeger waren de winters strenger. Er lag meer sneeuw, het vroor veel meer. Daar kunnen paarden, mits ze goed gevoerd worden, heel goed tegen. Tegenwoordig is de winter in ons land meer een verlengde van de herfst. Stormen en veel meer regen. Ik heb heel, heel goed naar mijn paard gekeken en ik merk dat het voor hem fijner is om bij langdurige extreme regen (let wel; langdurig en extreem!!! Vaak ook bij stormen) wel degelijk wat droger te staan met een ongevoerde regendeken. Hij heeft geen schuilstal en ondanks de struiken en bomen, kan het in het gebied waar hij staat aardig spoken door de ruimte die ze daar hebben.

Mijn paard doet het daar goed op. Ik kijk goed naar hem en goed naar teletekst, de hele herfst/winter periode door. Knipoog
En gelukkig kan ik beamen, dat hij zijn dekentje weinig nodig heeft, maar ik kan me nog wel wat fijne dagen van vorig jaar herinneren.....

GvdT; wat is er met het paard van katiavl dan? Dat heb ik even gemist.....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 18:44

Ik heb begrepen dat zij "proefdierpaarden" verzorgt. Als ik het verkeerd begrepen heb lees ik het wel.
Zulke dieren zullen er toch ook "moeten" zijn en als mijn paard ziek wordt, ben ik blij dat ze behandeld kan worden.

Het lijkt me niet dat zulke paarden in stands van 1 meter breed gehouden worden, het is misschien niet ideaal, maar wat de 1 ideaal vindt, vindt een ander niet normaal.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:01

Ik ben niet tegen dekens, net zoals ijzers al het niet nodig is moet het niet. Mijn pony staat op pensioen in een vrije uitloop ook in de winter, en die heeft geen deken op. Hij heeft wel een teddyvacht nu. Maar tijdens zijn zieke periode had hij wel eentje nodig. Dus uitsluiting geloof ik niet, nooit bestaat niet in dieren uitzondering is de regel.

Inderdaad gvdt het is alles behalve ideaal, maar ze moeten er zijn en wij geven de beste verzorging mogenlijk, en ik kan geen negatief effect zien aan haar. Daar word ook naar gekeken, in tegenstelling tot sommige paarden die er gewoon behandeld worden die staan draaiend en zwetend in de stal. Die hebben het zwaarder

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 20:33

Lara_Silver schreef:
celticpony schreef:
Ik vind het egoistisch om te denken vanuit jezelf als mens. Dat doe ik, dat doen we allemaal. Egoisme is dus iets menselijks Haha!
Als ik zie hoe letterlijk ziek mijn paard werd van een paar uur binnen staan, weet ik wat ik moet doen als ik ze tegen beter weten in op stal zou moeten houden. dat gebeurt dus ook niet, want dan doe ik er allles aan om ander opties te creeeren (en ja hoor dan ik als eerste aan dat spuitje Gestoord ...lees cynisch). maar idd,weken lang 24/7 betekent meewerken aan een ziekteprocesvan mijn pony, weiger ik.
En wat is dit trouwens voor naar topic, om mensen persoonlijk aan te vallen en zo kort door de bocht te gaan. Zelf denken,betekent voor mij,nuanceren, breder denken dan het geijkte en niet zo veroordelend zijn tov de mening van anderen Doei! .

Het grappige is, ik deel jou mening, ik houd mijn pony op dezelfde manier als jou. Maar ik doe alles wat nodig is ziekte te behoeden en genezen (niet bij mijn pony, maar bij zijn weidemaatjes althans) en als het nodig is ze hiervoor op stal te houden, dan doet mij dat ook pijn don't get me wrong. Maar dan moet ik helaas maar even voor dat dier beslissen. Ik ga echt geen pony die een verkoudheid of mok heeft maar nog perfect kan genezen een spuitje geven. Verward

ik denk dus ook dat we hetzelfde denken, maar beetje jammer dat je ervan uitgaat, dat grijpen naar het spuitje mijn allereerste optie zou zijn. Het is voor mij juist helemaal geen optie,aangezien ik naar alternatieven (buiten het opstallen) zou zoeken
ik zal het volgende keer wat duidelijker proberen te omschrijven maaaar TIP Pling : misschien de tekst iets minder letterlijk lezen....en de strekking ervan eruit halen....dus Ik ben NIET tegen stalling en noodzakelijk ingrijpen.Maar we hebben het hier over paarden die nooit naar buiten komen. DAAR reageer ik op..
dat vind ik verwerpelijk dan liever een spuitje(of wordt ik door deze uitspraak stiekum toch weer verkeerd begrepen Duivel )

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:45

Het enige wat ik wil zeggen is;

Het waren te wensen,dat alle mensen.
Hun eigen gebreken, wat beter bekeken.
Dan zouden ze het praten, over een ander wel laten!!!

Ik vind dit allemaal zo'n gel*l, wat er bij mij niet ingaat is: waarom moet iedereen zo op elkaar letten en over anderen oordelen terwijl de situatie helemaal niet duidelijk is. "Natural" of niet, weidegang of vaker op stal, met of zonder deken.....WHO CARES!! doe lekker je eigen ding wat jij denkt wat goed is voor je pony/paard met liefde en geduld. Stop je energie in mensen en dieren die jouw aandacht, liefde en energie waard zijn.

Wat ik wel voorop wil stellen is dat ik het welzijn/gezondheid van het paard/pony het belangrijkst vindt. Ieder paard/pony heeft zijn eigen behoeften en dat kan niet invullen voor wie dan ook.
Zorg ervoor dat je het samen fijn hebt, als je DE band/vertrouwen hebt opgebouwd met je pony/paard is dat het mooiste en fijnste wat er kan gebeuren en wat dat dan ook kosten mag veel of weinig heeft er niets mee te maken, iedereen doet het op zijn/haar manier.
Wat ik ook tegen mijn kinderen zeg als ze weer eens iets heeel graag willen hebben en hun eigen kamer opruimen en dan vragen wat krijgen we hiervoor?? dan zeg ik "alle liefde en aandacht die ik in me heb!!" en niet: hier heb je 300 euro ga maar wat leuks halen... hiermee bedoel ik dus dat aandacht en liefde belangrijk zijn en zeker niet te koop...

Gr. Christianne