Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Wat gaat het KNHS hiermee doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:57

VValar schreef:
Zolang je wetenschappelijk bewijs toch niet voor waarheid kunt aannemen, zijn we snel uitgesproken.

Juist van wetenschappers waarbij ik colleges heb gevolgd is heb ik deze betrouwbare info gekregen, en idd, Jansen & co spelen onder een hoedje.

Dus in die zin heb je het toch echt mis, hoor.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:58

arie53 schreef:
Het enige vernieuwende wat deze rijstijl echter heeft voortgebracht is dwang. Dwang veroorzaakt bij een paard fysiek en mentaal leed en dus is het paardenwelzijn in het geding.
Mensen die proberen dwang goed te praten doen het paard en de rijkunst geweld aan.

Dwang hoort niet thuis in de sport, en heeft zeker geen plaats in de internationale dressuursport. Paarden die met dwang worden opgeleid, zullen nooit meerdere jaren in de int. sport mee kunnen draaien. Helaas praat je jezelf een beetje tegen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:59

detour schreef:
VValar schreef:
Zolang je wetenschappelijk bewijs toch niet voor waarheid kunt aannemen, zijn we snel uitgesproken.

Juist van wetenschappers waarbij ik colleges heb gevolgd is heb ik deze betrouwbare info gekregen, en idd, Jansen & co spelen onder een hoedje.

Dus in die zin heb je het toch echt mis, hoor.

Tuurlijk Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:02

VValar, hou je zelf verder lekker voor de gek. Knipoog
Ga maar eens in beraad bij osteopaten van bijvoorbeeld E Laarakkers, ga in gesprek met zeer professionele paardenartsen, leg dit verhaal voor en vraag ze maar wat er voor schade aangericht wordt met dergelijke methodiek.

Voor de rest: Steek vooral je kopje in het zand. Blond
Laatst bijgewerkt door detour op 03-10-07 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:02

niet schadelijk... valt over te twisten. aangezien er ooit een onderzoek geweest is dat aangetoond heeft dat paarden die regelmatig en langdurig met hun hoofd in 'een knik' lopen (knik aan bovenste halswervels) slijtage en soms botwoekeringen ontwikkelen aan o.a. de atlas. dit onderzoek staat ook op internet gepubliceerd geloof ik, ik weet zo gauw niet meer waar ik het gelezen heb. maar goed, dat is een bewezen feit, en ook dat het bij paarden die niet zo gereden/ getraind worden, of iig minder, dit niet krijgen.

paarden zijn één van de meest makkelijk aanpassende en tolerante diersoorten, en met dwang is het wel zeker mogelijk om bepaalde doelen te bereiken. zelf hebben wij vorig jaar zo'n paard op stal gehad, compleet afgestompt en ronduit zielig, dat dier. maar in de ring/ rijbak deed ze altijd precies wat er van haar gevraagd werd, en ondanks de pijn is ze nooit in verzet gekomen. men is erachter gekomen toen het dier kreupel werd, het onderzoek in het verlengde daarvan bracht eea aan het licht.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:10

En op welk niveau liep dat diertje merrieveulen? Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet in de Grand Prix mee liep... Een paard onder dwang kan nooit optimaal presteren, zeker niet voor meerdere jaren, op topniveau.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:13

dat de paarden niet optimaal presteren is al duidelijk uit de foto's en video's. ze bewegen niet naar de regels van de FEI. Toch keuren de jury's het goed en wordt er lekker op die manier verder gereden. En zo lang draaien ze niet mee op topniveau hoor, kijk eens naar de klassieke rijscholen. Daar zijn de paarden 25 als ze aan het einde van hun opleiding zijn.... dan staan onze toppers al lang en breed ergens in de wei, als ze dat al halen, meestal zijn ze voortijdig naar de eeuwige weides gegaan...

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:13

En ondanks deze trainingsmethode (of dankzij) lopen Prisco en Bonfire nog steeds te huppelen in de wei? Verward

Ik durf absoluut niet te zeggen of het al dan niet schadelijk is, in welke hoge mate er dwang aanwezig is en hoe dramatisch deze paarden psychisch beschadigd zijn. Als ik zelf op olympisch niveau zou trainen zou ik er wellicht over mee kunnen praten.

Rijkunsten op dergelijk niveau beoordeel ik (met mijn 'boerenverstand') aan de hand van hoelang welke prestatie wordt geleverd, soeplesse van het paard en het ontspannen door de rijbaan gaan. Als ik daarnaar kijk durf ik het LDRD niet te veroordelen tot iets wat absoluut dieronvriendelijk is.

Ik begrijp eigenlijk niet dat LDRD met de foto's van P&P vergeleken worden. Ik vind het een enorm verschil of men een paard in een bepaalde houding gymnastiseerd met een ruiter op zijn rug of domweg aan een touwtje vastgeknupt wordt.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:17

Als Nelson op dat moment zijn kop de lucht in had willen gooien had ie dat gedaan, die trekt het gewicht van Anky zo uit het zadel, geen probleem. PP was echter opgeknupt en kon trekken wat ie wou (gezien de singel) maar kon geen kant op.

Ik vind er een HEEL groot verschil in zitten in beide gevallen en de laatste vele malen erger dan de eerste...

PS: het is LDR en LDRD is een bokker... Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:20

Als je als paard weet dat je een mega ophouding in je mond krijgt als je uit die positie komt, dan denk je ook wel 3 keer na hoor... paarden werken nou eenmaal graag mee, ook als wat je van ze vraagt niet eerlijk is...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:24

VValar schreef:
En op welk niveau liep dat diertje merrieveulen? Ik heb zo'n vermoeden dat ze niet in de Grand Prix mee liep... Een paard onder dwang kan nooit optimaal presteren, zeker niet voor meerdere jaren, op topniveau.

geen idee wat ze precies gelopen heeft, maar zeker niet niks. wat ik wel weet ervan is dat het dier ondanks de dwangmaige wijze van rijden en omgaan ermee, en ondanks de pijn, elke dag opnieuw braaf datgene deed wat van haar verlangd werd.

ik zeg overigens niet dat ieder paard dat zo getraind wordt vroegtijdig kapot is, of al op jong leeftijd te kampen krijgt met problemen. dat het niet goed is voor het dier staat imo echter buiten kijf.

ik zal eens kijken of ik dat onderzoek ergens terug kan vinden, ik vond het iig erg interessant. overigens denk ik dat er wel degelijk sprake is van dwang, want als een paard in verzet komt wordt dat meestal zo snel mogelijk de kop ingedrukt. paard wat weg wil rennen wordt teruggenomen, paard dat niet loopt wordt voorwaarts gezet. misschien niet onterecht, en niet gemeen, maar het blijft tegen de vrije keuze/ wil van het dier ingaan en is in die zin dus dwang. dwang is er in verschillende vormen en maten, sommige zijn geaccepteerd, andere niet.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:25

Ik krijg zomaar de indruk dat we hier naar diernemishandeling aan het gaan zijn. Wat ik eigenlijk niet kan beamen.

Ik zet het maar in link neer voor mensen die het niet goed kunnen hebben...

http://www.our-trips.com/chris-annette/ ... 536_wp.jpg

Dat is nou dierenmishandeling. Ik vind nog altijd de paarden van Anky én van coby er goed uitzien. Glimmen mooi, zitten mooi in het haar enzovoorts.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:26

Citaat:
Dat deze trainingmethode slecht zou zijn voor de gezondheid van het paard hebben ze nooit kunnen bewijzen. Onthoud dat goed!

Evenmin is er een wetenschappelijk bewijs dat deze methode hoogst gezond voor een paard zou zijn. Nu zegt mij wetenschap op dit terrein niet zoveel. Eeuwenlange vergaarde kennis op dit terrein zet veel meer zoden aan de dijk dan een flut onderzoek door een paar dierenartsen die amper weet van het skeletmechaniek hebben en kennelijk zelf niet eens kunnen zien of een paard wel of niet in balans beweegt.
Laat staan dat ze beseffen waarom een paard wel of niet in balans kan bewegen.

De balans van het paard waar Xenophon 400 jaar v. chr. over spreekt, is, alle wetenschap ten spijt, nog exact dezelfde als die uit onze tijd.
Als men paarden bewust en gedwongen uit de natuurlijke balans trekt, gaat dit ten koste van het optimaal functioneren.
Derhalve wordt bij deze rijmethode het natuurlijk functioneren niet versterkt maar verarmd en dat laten de onderstaande beelden overduidelijk zien. Daar kan geen enkel wetenschappelijk onderzoek omheen.
En wie een wetenschapper nodig heeft om te zien welk paard hier een paardenballet uitvoert zoals door de FEI wordt voorgeschreven, hoort niet op een paardenrug en niet in een juryhokje thuis.

Geforceerd en daaruit volgt een spastisch bewegingsvorm gespeend van elke natuurlijke schoonheid en gratie.
Afbeelding

Klassiek en daaruit volgt een gebalanceerde bewegingsvorm met een natuurlijke schoonheid en gratie zoals door de FEI wordt verlangd.
Afbeelding

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:26

De fout die jij nu alleen maakt is de associatie tussen dwangmatig een paard het leven uit de ogen rijden, een dier die ondanks de pijn uit angst zijn proefje nog wel loopt, en LDR. Ik zie hier paarden die vrolijk door de baan heen dansen. Dat bereik je niet door dwang en pijn.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:27

Ondanks dat ik al eventjes naar beide foto's heb gekeken zie ik tot nu toe alleen verschil in contact met de mond. En ook Anky heeft hierin haar teugels gewoon op maat en niet keistrak staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:29

solo
je ziet toch wel de houding van de rug en hals verschil en het horizontaal zijn en het bergopwaarts zijn?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:30

dat dansen vindt ik dus vaak ver te zoeken... het lijkt heel wat, maar is niks. Meestal is het een en al show aan de voorkant, met een achterkant die er een beetje bijbungelt... dat is geen dans, bij dansen hoort evenwicht, balans...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:33

Arie53: Nadeel van dit klassiek getraind paard is dat door zeer hoog instellen niet geschikt voor gemiddelde ruiter is, snel het ruggebruik in het gedrang komt als de ruiter niet goed voelt, zeer snel reageren noodzakelijk is. Bij de piaffe wel daling van de achterhand, maar paard is niet zo gegymnastiseerd in de hurken dat het voor de ruiter opgeven van alle hulpen mogelijk is, onderhoudende hulpen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:33

sologirl schreef:
Ik krijg zomaar de indruk dat we hier naar diernemishandeling aan het gaan zijn. Wat ik eigenlijk niet kan beamen.

Ik zet het maar in link neer voor mensen die het niet goed kunnen hebben...

http://www.our-trips.com/chris-annette/ ... 536_wp.jpg

Dat is nou dierenmishandeling. Ik vind nog altijd de paarden van Anky én van coby er goed uitzien. Glimmen mooi, zitten mooi in het haar enzovoorts.

Veel mensen zien al niet eens meer dat de ogen van het paard de spiegeltjes van de ziel zijn. Net als bij auto's kijkt men naar de glimmende buitenkant en of de ziel er nu dof en ellendig uitziet, heeft men geen weet meer van. Een glimmende robot zonder levenslust en levensvreugde in de ogen die geprikt en getrickt de kunstjes uitvoert die voor hoge school dressuur moeten doorgaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:34

VValar schreef:
Arie53: Nadeel van dit klassiek getraind paard is dat door zeer hoog instellen niet geschikt voor gemiddelde ruiter is, snel het ruggebruik in het gedrang komt als de ruiter niet goed voelt, zeer snel reageren noodzakelijk is. Bij de piaffe wel daling van de achterhand, maar paard is niet zo gegymnastiseerd in de hurken dat het voor de ruiter opgeven van alle hulpen mogelijk is, onderhoudende hulpen.

sinds wanneer zijn oefeningen als piaffe voor de gemiddelde ruiter?? sinds wanneer hoort een gemiddelde ruiter een paard tot zo'n grote verzameling te vragen???

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:36

Ook in de GP heb je getalenteerde en minder getalenteerde ruiters Haha!

sologirl

runningkawa schreef:
solo
je ziet toch wel de houding van de rug en hals verschil en het horizontaal zijn en het bergopwaarts zijn?

Ik zocht het meer in het mond gedeelte.. En staart zwiepen.. Hoe het paard eruit ziet enzo Knipoog Ik zie op allebei de plaatjes een staart die niet rustig stil hangt achter de kont. Ze hebben allebei hun mond dicht enz.

Angela

VValar schreef:
Ook in de GP heb je getalenteerde en minder getalenteerde ruiters Haha!

en die horen daar dan ook niet thuis!!!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:37

Je ziet ze anders vaak genoeg. Ik denk overigens dat jij niet de aangewezen persoon bent om die beslissing te maken Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:38

Ik denk dat in veel klasses de lat te hoog ligt, waardoor mensen anders gaan rijden, en andere dingen vragen van het paard als wat echt goed is als je kijkt hoe dressuur bedoelt is. De jury's zijn die andere dingen mooi gaan vinden, waardoor de hele dressuur niet meer is wat het zou moeten zijn...