Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francien_

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:56

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:58

De kont van het ruitertje past niet in het zadel.
Dat is zo'n lekker begin! Het beesje wordt dus zo ingereden

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 15:59

Idd, arm beestje Scheve mond

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:02

Ze is misschien wel te groot maar als je verder leest zie je staan dat het maar voor tijdelijk is. Hyper! Alleen voor het zadelmak maken.. Lachen
Want voor hetzelfde geld Bokt dat beestje alles bij elkaar, en ligt er een klein meisje zo vanaf.. Knipoog Kun je van tevoren niet weten.

Daarna niet meer.. Pling

X hilde

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:05

@ karoliena : het is geen shetje Tong uitsteken het is een welsh a/B

MAar duurt nog wel even voordat de dierenarts er is. Knipoog

Maar het is men eigen pony niet dus ik weet niet wie er op komt te zitten;)

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:12

ik vind niet dat mensen van 165 of meer op een shetlander van 1 meter moeten gaan zitten. Je zit het paard niet alleen in de weg, maarja, dus ook met je evenwicht [of je moet zó geweldig op een paard zitten]

Kijk, ik zeg niet dat ik nooit op Garfield zit/heb gezeten, tegenwoordig zit ik er in het weiland nog wel eens op, maar rijden mag mijn vriendin doen. Dragen kan hij me misschien nog wel, maar ik vind het zo zielig staan.

Ik had ooit wel eens van iemand gehoord dat als je hele voet onder de buik van het paard komt, dat je dan te groot bent, is dit zo?Zoja, vind ik dat een beetje onzin, want dan zou ik op paarden van hoger dan 165 moeten gaan rijden of als een springruiter gaan zitten. En dan zouden de paardenlessen op de manege gewoon té druk worden denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:23

Carlolover schreef:
Ze is misschien wel te groot maar als je verder leest zie je staan dat het maar voor tijdelijk is. Hyper! Alleen voor het zadelmak maken.. Lachen
Want voor hetzelfde geld Bokt dat beestje alles bij elkaar, en ligt er een klein meisje zo vanaf.. Knipoog Kun je van tevoren niet weten.

Daarna niet meer.. Pling

X hilde

Maar zo rij je toch geen paard in?!
Als het zadel niet goed zit, kan hij dat gaan associëren met het zadel en met rijden....
Dus negatief worden over het zadel en het rijden, misschien wel z'n hele leven, door die stomme ervaring!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:36

Ik vind het niet echt eruit zien als er een lang iemand op een kleine pony gaat zitten.
Zelf wordt ik ook al iets te groot voor mijn fjord als ik benen geef dan kom ik onder zijn buik vandaan dat is niet erg fijn.
Maar als je niet te zwaar bent voor de pony maakt het niet zo veel uit hoe lang je ook bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:30

superwoman schreef:
Carlolover schreef:

Daarna niet meer.. Pling

X hilde

Maar zo rij je toch geen paard in?!
Als het zadel niet goed zit, kan hij dat gaan associëren met het zadel en met rijden....
Dus negatief worden over het zadel en het rijden, misschien wel z'n hele leven, door die stomme ervaring!

Ben het met je eens, dit is veel te gek! Dat paardje heeft straks een ernstige rugblessure, zo niet erger. En als je daarbij bedenkt dat de rug pas met het 6de jaar klaar is... hoe verneuk je een paard...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:57

Ook tijdelijk kan schade aanrichten, zeker zoals in het topic dat boven is aangegeven.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:00

Ik vind een veel te groot persoon op een kleine pony niet kunnen.
Zoek iets wat in verhouding is met jezelf, is voor het paard ook fijner.
En nou bedoel ik niet dat als je net met je tenen onder z'n buik uit komt al veel te groot bent. Maar als je als 15 jarige bijvoorbeeld op een Shet gaat zitten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:36

karoliena schreef:
Ook tijdelijk kan schade aanrichten, zeker zoals in het topic dat boven is aangegeven.

natuurlijk, en dan nog niet te spreken van de geestelijke schade. ik vind het helemaal geen leuk topic, de plaatjes zien er niet erg vriendelijk uit. ze hangt aan de teugels, jammer van zo'n leuke pony.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 07:43

Inderdaad

miloetje

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:13

maar het is toch alleen maar voor het inrijden? en hoe moet een 4 jarige een pony leren gallopperen als het kind zelf nog niet eens kan galopperen? en dat zadel past ze nog net in, maar zoek eens passend tuig voor een shet, ik woon in het noorden en wil een nieuw hoofdstel voor grote shet heb al 2 gepast maar allebei pasten ze niet, teklein bij zijn neus. tuig kopen is moeilijk en meiske is inderdaad beetje groot ja.
en te zwaar lijkt me eerder erger dan tegroot. Ik loop ook een rondje met mijn vriendin van 1.60 en 36 kilo op mijn rug, maar heb meer moeite met een meisje van bijv 1.50 en 47 kilo of zoiets.
ik heb vroeger ook te grote vriendinnen(1.70)op mijn shet laten rijden, maar niet tezwaar mijn zus was dat wel en die reed er ook niet meer op. ze is ook verkocht aan een wat steviger meisje van 8 die 39 kilo woog en 1.45 was ofzo( merrie was iets onder 1.10) dus ze is ook verkocht.
en slecht voor ruiters houding? ik zit prima opeen paard van 1.70, pony van 1.40 en shet van 1.05. En mijn houding word er niet slechter van. Ik ging laatst springen en kreeg alleen maar een complimentje dat ik netjes op de pony zit en sprong over 80 cm enz.
En over kleine ruitertjes.. mijn nichtje van 6 echt een ukkie reed laatst op mijn vz shet.. auto kwam langs met vette beat box muziek, ik lette even niet op en pony ging aan de kletter. Na een stuk galop had ik hem wel weer in stap maar als zo'n kind los had gereden was ze er geheid afgevallen en de pony misschien wel kreupel of erger. Toen ze er later er weer opging ging het prima maar het beest ging wel bij het gras staan eten. en zo'n kindje van 22 kilo krijgt echt geen shet omhoog met zijn hoofd. en ik ben wel wat groot maar niet zwaar( 50 kilo) en niet zeggen dat dat tezwaar is want mijn da en instructrice hebben gezegt dat deze shet voor af en toe 60 kilo kan houden.
En de eigenaar neemt een wat oudere misschien grote verzorger omdat zij juist geen tijd heeft voor de pony en daarom zoekt ze een verzorgster.. en geen tyd om een klein kindje van 6 te begeleiden.
en aan de opvoeding van de pony ligt het niet, vroeger was hij onhandelbaar en kende niks en nou gaat het 10x beter maar hij is nog steeds behoorlijk sterk.
en ik rijd er heust niet vaak op.
en zulke mensen zijn niet direct dierenbeulen, die laten er een wat ouder groot iemand de pony inrijden zodat later anderen er plezier van kunnen hebben. en ik vind iemand pas een dierenbeul als hij met 75 kilo op een shet gaat rijden eenmalig ofzo of als je je paarden mishandelt, geen eten geeft, in de diepe mest laat staan, en laat dekken door veel te grore hengsten( kijk maar naar verhaal van merrieveulen)

ik weet dat ik hoeveel commentaar krijg maar ik probeer een soort tegenreactie te geven.
en ik stop heus weleens met rijden op me vz shet hoor over 1 jaartje of zoiets. en ik ryd alleen maar buitenritjes en geen dressuur en springen dus alleen maar rechtuit. en wandel vaak genoeg,

xx jamie xx: er bestaan ook 15 jarigen die kleiner en lichter zijn dan een 11 jarige( voorbeeld vriendin van 1.55 en 37 kilo word bijna 15) en mijn nichtje van 11( 1.55 en 45 kilo)
Laatst bijgewerkt door miloetje op 09-07-06 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:14

ik vind het opzich helemaal niet erg als mensen op ( kleine ) pony's blijven rijden,
maar ik vind het gewoon geen gezicht.
maar als je het doet, en het bevalt je, lekker blijven doen Lachen

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:18

arieskuh: dankje. ik ben wel groot maar niet tezwaar hoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:25

miloetje schreef:

- maar het is toch alleen maar voor het inrijden?
Dat kan een kind ook hoor.

-en hoe moet een 4 jarige een pony leren gallopperen als het kind zelf nog niet eens kan galopperen?
Er zijn zat jonge kinderen dei wel kunnen galopperen en zo moeilijk is dta neit want de pony kent al stem commando's van het longeren en zadelmak maken dan is het een kleine moeite om eht galopperen onder het zadel aan te leren.

- maar zoek eens passend tuig voor een shet, tuig kopen is moeilijk en meiske is inderdaad beetje groot ja.
Een zadeltje kopen is helemaal niet moeilijk of duur. Ik heb een Bello zadeltje die was 80 euro die heb je in 10 inch en in 12 inch die hebben losse kussens en kan je dus altijd passend maken.

- en te zwaar lijkt me eerder erger dan tegroot.
Als je dit topic goed door gelezen ahd dan had je geweten dat te zwaar soms net zo schadelijk is als te groot zijn.

- En over kleine ruitertjes.., pony ging aan de kletter. Maar als zo'n kind los had gereden was ze er geheid afgevallen en de pony misschien wel kreupel of erger.
Dat kan bij een oudere net zo goed gebeuren als bij een jong kind. Die kleine kinderen zitten veel beter in eht zadel vaak dan grotere, ze zijn nog erg lening. En goed iedereen valt toch wel eens van een paard/pony af. Als je dat wilt voorkomen kan je beter neit paardrijden.

- zo'n kindje van 22 kilo krijgt echt geen shet omhoog met zijn hoofd.
Dat hoor je ook neit met trekken op te lossen dus heeft zo'n kind helemaal geen kracht nodig.

- en ik ben wel wat groot maar niet zwaar( 50 kilo)
Dat is dus wel te zwaar voor een shet onder de meter.

- en geen tyd om een klein kindje van 6 te begeleiden.
Waarom dan toch rijden als er geen tijd is voor begeleiding?

- en zulke mensen zijn niet direct dierenbeulen
Niemand noemt het hier dierenbeulen alleen het is gewoon neit normaal om zo emt een pony om te gaan.

- die laten er een wat ouder groot iemand de pony inrijden zodat later anderen er plezier van kunnen hebben.
Mijn dekhengst is ingereden door zijn ruitertje dat toendertijd 7 jaar was, onder begeleidng natuurlijk. Ze rijden nu bijna M niveau en ze is 8 jaar oud nu. Ze heeft er dus al plezier in zonder dat een te groot/zwaar eprsoon er eerst op heeft hoeven zitten. Dus dat is gewoon een excuus. Jonge kinderen kunnen juist beter shetjes inrijden omdat ze namelijk direct goed de hulpen leren op deze manier en omdat ze eerder hun balans leren vinden omdat de ruiter ze niet uit balans haalt wat emt een te grote ruiter wel het geval is.

Daarnaast maakt eht neit uit of je in een bak rijd of buiten.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:27

Als kinderen groeien kan het soms heel hard gaan, ja dan worden ze snel te lang. Stoor me meer aan ponyruiters van 17/18 die allang qua lengte op een paard zouden moeten en in een lage klasse rijden. Die rijden tegen kinderen van 9/10/11. Dat staat tot geen enkele verhouding.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:34

Ja dat is zeker jammer ons ruitertje moet nog negen jaar worden maar begint ok al te groot te worden. Ons nieuwe ruitertje staat al klaar om binnen kort te komen proefrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:05

karoliena schreef:
miloetje schreef:

- maar het is toch alleen maar voor het inrijden?
Dat kan een kind ook hoor.

-en hoe moet een 4 jarige een pony leren gallopperen als het kind zelf nog niet eens kan galopperen?
Er zijn zat jonge kinderen dei wel kunnen galopperen en zo moeilijk is dta neit want de pony kent al stem commando's van het longeren en zadelmak maken dan is het een kleine moeite om eht galopperen onder het zadel aan te leren.

- maar zoek eens passend tuig voor een shet, tuig kopen is moeilijk en meiske is inderdaad beetje groot ja.
Een zadeltje kopen is helemaal niet moeilijk of duur. Ik heb een Bello zadeltje die was 80 euro die heb je in 10 inch en in 12 inch die hebben losse kussens en kan je dus altijd passend maken.

- en te zwaar lijkt me eerder erger dan tegroot.
Als je dit topic goed door gelezen ahd dan had je geweten dat te zwaar soms net zo schadelijk is als te groot zijn.

- En over kleine ruitertjes.., pony ging aan de kletter. Maar als zo'n kind los had gereden was ze er geheid afgevallen en de pony misschien wel kreupel of erger.
Dat kan bij een oudere net zo goed gebeuren als bij een jong kind. Die kleine kinderen zitten veel beter in eht zadel vaak dan grotere, ze zijn nog erg lening. En goed iedereen valt toch wel eens van een paard/pony af. Als je dat wilt voorkomen kan je beter neit paardrijden.

- zo'n kindje van 22 kilo krijgt echt geen shet omhoog met zijn hoofd.
Dat hoor je ook neit met trekken op te lossen dus heeft zo'n kind helemaal geen kracht nodig.

- en ik ben wel wat groot maar niet zwaar( 50 kilo)
Dat is dus wel te zwaar voor een shet onder de meter.

- en geen tyd om een klein kindje van 6 te begeleiden.
Waarom dan toch rijden als er geen tijd is voor begeleiding?

- en zulke mensen zijn niet direct dierenbeulen
Niemand noemt het hier dierenbeulen alleen het is gewoon neit normaal om zo emt een pony om te gaan.

- die laten er een wat ouder groot iemand de pony inrijden zodat later anderen er plezier van kunnen hebben.
Mijn dekhengst is ingereden door zijn ruitertje dat toendertijd 7 jaar was, onder begeleidng natuurlijk. Ze rijden nu bijna M niveau en ze is 8 jaar oud nu. Ze heeft er dus al plezier in zonder dat een te groot/zwaar eprsoon er eerst op heeft hoeven zitten. Dus dat is gewoon een excuus. Jonge kinderen kunnen juist beter shetjes inrijden omdat ze namelijk direct goed de hulpen leren op deze manier en omdat ze eerder hun balans leren vinden omdat de ruiter ze niet uit balans haalt wat emt een te grote ruiter wel het geval is.

Daarnaast maakt eht neit uit of je in een bak rijd of buiten.

Ben het helemaal eens met Karoliena...

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:29

ikke 1,89 lang met sjors een e-pony van 1.54...
Brand maar los met jullie "commentaar" Haha!
Afbeelding

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:32

Nou ik vind je eignelijk wat te klein, hihihihi

nee hoor perfecte maat zo

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:33

Die foto is wel vanuit een erg goede hoek genomen Claudia23 Haha!

Zo zie ik geen problemen. De pony lijkt op de foto ook grof gebouwd, dus niet van dat iele werk.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:52

idd sjors is ook wat meer vd forsere kant Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:55

past prima!