Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:20

Russel, als ik het goed begrijp denk jij dat een paard niet alleen achter wil blijven wegens het voer op stal??

nienke07

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:06

sandr0 schreef:

nienke07 schreef:

Ik ben niet tegen natuurlijk bekappen en naturals (wat je er dan ook allemaal wel of niet onder verstaat) Ik ben vooral vóór paarden houden op een
paardwaardige manier
.. Voor mij betekent dat 24/7 buiten met schuilstal, zonder deken, onbeperkt ruwvoer en natuurlijk bekappen door een goed opgeleide NB-ster waarbij ik tussen de bekapbeurten door de voeten zelf bijhoud als nodig. PUNT.

Laat iedereen lekker in zijn waarde. Iedereen heeft een andere manier van denken en van paarden houden. Uiteindelijk willen we allemaal het zelfde en dat is t beste voor ons paard. Niet 1 manier is de beste en ook is niet elk paard t zelfde. Kijk naar je paard hoe hij er uit ziet en benut de mogelijkheid die je hebt om t beste te doen voor je paard. En op wat voor manier dat dan uiteindelijk zou zijn dat is voor elke paardeliefhebber anders.

Psies!! Je kan toch een verschil van mening hebben over wat je verstaat onder paardwaardig!? Ik doe wat ik denk dat goed is.. en een ander (kim bijvoorbeeld ) doet wat zij denkt dat goed is! Neem aan dat als je houd van je beessie, dat je dan doet wat JIJ verstaat onder paardwaaardig!? Moet dat dan hetzelfde zijn als wat IK er onder versta??
Ik doe met mijn paard wat IK denk dat goed is voor ONS.. rij dan ook geen wedstrijden en mijn paard wordt al zolang hij bestaat NB bekapt naar volle tevredenheid! Baseer mijn keuzes op wat past bij mij en mijn paard en waar wij ons SAMEN gelukkig bij voelen! Lijkt me dat iedereen dat doet!

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:03

Arabesk schreef:
De allerbeste weg voor het PAARD is de weg die het dichtst bij zijn natuur staat.
Alle andere wegen zijn het meest geschikt voor de MENS die gebruik wil maken van het paard.

Dus dat betekent haflingers naar oostenrijk ,fjorden naar Noorwegen enz.
Ieder paard terug naar waar zijn roots liggen.

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:11

Arabesk schreef:
24/7 buiten is ALTIJD beter dan 24/7 op stal voor een paard

vergelijk het met een zeehond, die stop je toch ook niet in een badkuip om m vervolgens 1 uurtje per dag in het bassin te trainen?

Er zijn hier ook zat mensen die aangeven dat hun paard een aantal uren per dag buiten staan. En zomers zelfs 24/7.
Daar wordt wel vrij makkelijk over heen gelezen. Jij bent het totaal niet eens met hoe een ander zijn paarden houd. Behalve als het 24/7 buiten is en op jou manier.

Ik merk dat er best wel mensen geintresseerd zijn in het natuurlijk paarden houden, probeer dat ook te doen binnen mijn mogelijkheden.
Er is echter geen goed woord voor over.
Door zulke fanatieke mensen krijg je wel een beetje een sekte idee, terwijl ik dat bij een hoop andere mensen die zo naatuurlijk bezig zijn niet heb.

Dat fanatisme werkt bij mij juist averechts en ik denk niet dat ik de enige ben.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:12

ben je zeker niet ik kan bijvoorbeeld met T@nj@ zowel op het forum als prive heel goed door een deur, zij doet ook alles natuurlijk.... en ik een heel stuk minder..... Maar we kunnen zeker praten met elkaar en ik luister heel goed naar de dingen die ze zegt, haal eruit wat voor mij past.........

Tanja

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:24

Komt denk ik omdat ik geen extremist ben.
Ik pas alles aan op het paard, voor Kevin en de ponys dus vooral zo veel mogelijk natuurlijk en zo sober mogelijk maar bij Mozart moet ik dat nog maar afwachten. Het lijkt hem ook goed te doen maar af en toe twijfel ik en dan gaat hij weer een nachtje op stal, dat doet hem dan erg goed en dan wil hij wel weer een week buiten zijn, maar af en toe een nachtje binnen dat heeft dat dier gewoon nodig. Niet geheel natural maar wel geluisterd naar het paard.

KiWiKo is niet zo "normal" (ja zal maar gewoon in deze termen blijven spreken ) als vele denken, ze mag dan dressuren en haar paard onder een deken hebben staan (ehm, ik heb voor de noodgevallen echt dekens hier liggen hoor, zelfs voor de Shetjes ) en nog op stal ook maar ze kijkt goed om zich heen, verdiept zich in alle methodes die er maar zijn en wil leren. Het belangrijkste, ze kijkt en luisterd naar het paard en belangrijker nog, ze begrijpt het paard dan ook, dat is ook nog een kunst. Wie dat doet heeft het grootste deel al gewonnen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:28

inderdaad, je moet je aanpassen aan je paard. Faram was het ook niet gewend om in zijn eentje in het grote stuk land te lopen, maar nu is hij er al redelijk aan gewend. hij wil graag mee naar stal, maar ook graag mee naar het land. hij vindt het allebei prima. ik hou hem nu zoveel mogelijk op het land ivm het stof op stal, heel vervelend.

mijn shet moest geschoren worden (ivm huidprobleempje(s), normaal hou ik daar niet van, en dekens vind ik bij een gezonde shet ook overbodig. nu moest ze wel. nou, wat moet dat moet, zelfs al heb ik het liever niet. ik kan dat arme beessie ook niet met ontzettende jeuk rond laten lopen. de nacht van tevoren moest ze op stal, omdat ze anders nat en modderig zou zijn bij het scheren. vanmorgen was ze helemaal over de rooie, normaal loopt ze in een landje met schuilstal, nu had ze een hok van 3 x 3.

inmiddels is ze op een klein stukje na kaal, dat maak ik morgen af. ze loopt nu kaal en met 340 grams deken op in haar eigen landje, en voelt zich prima. het scheren zelf vond ze ook niet erg. op zich heb ik dus weer geleerd dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn, maar in principe zou ik ze niet scheren als het niet nodig was.

wat ik bedoel, is dat je soms van je eigen principes af moet stappen omdat dat beter is voor je paard.

Ireen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:51

Arabesk schreef:
De allerbeste weg voor het PAARD is de weg die het dichtst bij zijn natuur staat.
Alle andere wegen zijn het meest geschikt voor de MENS die gebruik wil maken van het paard.

Met je eerste zin ben ik het in principe eens.. maar ik denk niet dat dit altijd op gaat en dat je gewoon naar het paard individueel moet kijken.
Ik hou mijn pony denk ik vrij natuurlijk, ze staat 24/7 in een uitloopstal of weiland. (haha en ik rij boomloos en meestal bitloos, of alleen met touwtje om de hals).
Maar ze krijgt na het werk echt wel een zweetdeken op en wordt niet zo naar buiten gegooid, omdat ik weet dat ze dan last krijgt met verkoudheid en een stijve rug. Ook heeft ze voorijzers, omdat ze zonder extreem gevoelig loopt (en dit wordt na 3 maanden niet beter). Ze is al zeker 20 jaar, waarom zou ik haar dan nog gaan pijnigen als er met een ijzertje niks aan de hand is? Die ijzers zijn NIET omdat ik als mens gebruik wil maken van het paard. (dat hoeft namelijk niet meer, want ze is min of meer met pensioen).

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:10

Arabesk schreef:

Rij jij op je paard?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:25

Nog een keer: zetten jullie je paarden alleen op een weiland?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:43

Alleen? Nee, nooit. Een paard is een kuddedier, alleen zou imo een kwelling zijn.
Ik heb er hier 6 bij elkaar staan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 09:51

Ik zet haar nooit alleen. Meestal in een groep van ca 6-8 paarden op het land (liefst ook wat oudere paardjes en geen jagers).

In haar uitloop staat ze wel alleen (bewust, mijn pony laat zich makkelijk in elkaar trappen, in het weiland hebben ze toch meer ruimte), maar wanneer ze haar stal in loopt heeft ze neuscontact met andere paarden. Overdag staat ze dan meestal nog een uur met haar maatje(s) in de grote paddock.

Ik kan mijn pony overigens wel gerust alleen op het weiland zetten wanneer de rest nog op stal staat. Andersom geeft meer problemen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:33

Alleen hoeft ook niet altijd een kwelling te zijn. De merrie waar ik al eerder over sprak wil niet samen met andere paarden. Ze trapt ze direct in de hoek, hoe groot de wei ook is. Inmiddels mag ze niet meer in de wei. ze staat alleen ontspannen als ze alleen staat.
ja ik weet het. Normaal is ze niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:44

Faram moet nu wel alleen. ik heb er een shet bijgekocht, maar ze gaan op het moment niet samen, Faram valt haar soms echt aan en ik vind dat risico te groot. hij prbeert namelijk op haar rug te trappen. Flicka, de shet, staat met drie geitjes, en Faram staat tijdelijk 's nachts op stal omdat de paddock nodig is voor een merrie met veulen.
overdag staat hij wel alleen op het land. hij vindt het niet erg, hij krijgt er hooi en hij vermaakt zich prima. hij moet wel op het land, op stal is het momenteel erg stoffig. verder staan er nog twee pony's, een tweejarige hengst en een merrie van een jaar of 7, maar daarmee kan Faram ook niet goed samen. ik probeer regelmatig of het samengaat, Flicka moet hem gewoon de baas worden, en dat komt steeds meer. ze is nu 2,5 jaar dus het zal wel goedkomen, maar ik doe het rustig aan om ongelukken te voorkomen.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:34

Xox schreef:
Alleen hoeft ook niet altijd een kwelling te zijn.

Mee eens, het paard waar ik het over heb kan op het land dus wel met anderen overweg maar op stal absoluut niet.
Toen ik hem nog in pension had staan heeft hij een IJslander die in de stal achter hem stond door de (houten) wand heen naar Utrecht getrapt, de paarden (en eigenaren) naast hem waren ook niet blij met hem. We moesten alles dichtmaken zodat hij geen mens en paard kon zien anders ging hij er dwars doorheen.
Op het land is er niets aan de hand maar op stal is het een verschrikking. Dat heeft in de tijd dat ik hem nog in pension had staan ook geleid tot eenzame opsluiting, geen andere paarden in de buurt en ook geen mensen, anders kon het gewoon niet.

sandr0

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:55

T@nj@ schreef:
Alleen? Nee, nooit. Een paard is een kuddedier, alleen zou imo een kwelling zijn.
Ik heb er hier 6 bij elkaar staan.

Onze oude pony maakte je niet gelukkig door haar op t land te zetten. Ze liep alleen maar heen en weer bij t hek terwijk de rest heerlijk gras aan t eten was. Zij had dus echt aandacht van de mens nodig. Dan maar niet natuurlijk maar wel een opgewekt paard

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:18

Lees mijn post eens net boven die van jouw Ik had mijn woorden weer eens verkeerd gekozen, het is niet altijd een kwelling, zoals ik altijd roep: ieder paard is anders!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:23

Ik heb die van mij tot voorkort altijd alleen los gehad Woensdag is hij voor het eerst met een andere merrie buiten geweest...... Ging eigelijk wel goed, had maar een mooie afdruk van een beslagen hoef op zijn kont

Dat soort dingen moet je gewoon proberen, in het ergste geval moet je ze uit elkaar halen ....... En dan hopen dat de verwondingen meevallen. Maar dat soort risico's vind ik wel dat je best mag nemen als dit betekend dat jouw paard samen ook los kan.,

Voor mij was het een probeerseltje omdat hij best veel angst heeft voor andere paarden, maar tegelijkertijd ook enorm dominant is.

@ T@nj@

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:29

Fronton schreef:
Russel, als ik het goed begrijp denk jij dat een paard niet alleen achter wil blijven wegens het voer op stal??

Ja, want mijn paard kun je nl overdag alleen op de wei zetten. Moet wel gras op staan, anders is hij snel uitgekeken. Aan het einde van de dag gaat hij bij het hek staan grazen. Als hij mijn auto voorbij ziet komen, moet ik niet nog een half uur blijven buurten ergens, want dat duurt hem te lang, hij heeft mij gezien en wil zijn brok en zoals hij is gewend die nacht op stal met hooi. Als ik blijf kletsen hoor ik hem roepen en is hij ongeduldig. Als ik eerder kom, moet ik hem van achter uit de wei halen. Komt een ander hem halen, kijkt hij van een afstand en blijft hij staan, ziet hij mij aankomen dan loopt hij naar mij toe. Dus kennelijk kent hij mij wel.

Ga jij voeren, dan zal hij zo op jouw gaan reageren.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:51

Russel, bij jou is het dus duidelijk te zien. Ik heb paarden gedaan die nota bene op de wei gevoerd kregen maar toch gelijk naar het hek kwamen lopen (of zelfs de hele dag aan het hek stonden te hinniken!) als ze iemand zagen staan. Volgens mij hechtten die meer aan menselijke aanwezigheid of veiligheid op stal of wat dan ook dan aan gras, voer en gezelschap van soortgenootjes.

@ Fronton - ik zal nu wel de woede van de massa op me laden maar mijn eigen paarden staan alleen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:04

Maar die van mij houd van wreten, hij kan kleuren zien, groen is kop op de grond en.... het moet op in 1 dag, dus werkkken...

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:07

Hoho, je mag van mij best je paard alleen buiten zetten als je dat graag wilt. Ik vind het alleen niet zo 'natural' aangezien paarden van nature echt niet alleen willen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:10

Nee maar soms kan het niet anders. Mijn paard wil gewoon buiten zijn en sommige baasjes vinden het dan te koud, het regent of slapen liever een gat in de dag.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:22

Fronton schreef:
Hoho, je mag van mij best je paard alleen buiten zetten als je dat graag wilt. Ik vind het alleen niet zo 'natural' aangezien paarden van nature echt niet alleen willen zijn.

Ik ben een verdoemde volgens de naturals dus ik zit daar niet zo mee

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:56

KiWiKo schreef:
Ik heb die van mij tot voorkort altijd alleen los gehad Woensdag is hij voor het eerst met een andere merrie buiten geweest...... Ging eigelijk wel goed, had maar een mooie afdruk van een beslagen hoef op zijn kont

Dat soort dingen moet je gewoon proberen, in het ergste geval moet je ze uit elkaar halen ....... En dan hopen dat de verwondingen meevallen. Maar dat soort risico's vind ik wel dat je best mag nemen als dit betekend dat jouw paard samen ook los kan.,

Voor mij was het een probeerseltje omdat hij best veel angst heeft voor andere paarden, maar tegelijkertijd ook enorm dominant is.

@ T@nj@

Kom maar een keer langs met je paard Die van mij stond eerst op een pensionstal waar ze zeer berucht was onder de paarden. Er waren er een aantal die altijd slecht te vangen waren. Zette je onze merrie erbij dan stonden ze direct bij het hek zo van heeeeelp haal ons er asljeblieft uit. menig paard met mooie hoefafdrukken. Toen heeft ze haar eigen veulen toen deze van de opfok weer kwam, zo geslagen dat die het griffelbeen door midden had. Sindsdien ben ik er klaar mee.