Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:11

nee hoor, ik kan bergen talent hebben maar alles verprutsen door de zenuwen die ik niet de baas kan, en ook andersom. Niet zenuwachtig zijn heeft niets met talent te maken.
en hetzelfde geld voor gezondheid en ervaring.
ervaring krijg je alleen maar door te doen en dat kun je niet kopen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:14

nee, daar ben ik het ook niet mee eens. Een hoop van die dingen heb je zelf tot een bepaald niveau in de hand. Met zenuwen kun je leren omgaan, een goede gezondheid is natuurlijk groot deels een geschenk, maar ook die kun je bederven. Dit soort dingen hebben voor mij niets met talent te maken.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:25

Ik ga er ook vanuit dat ouders, met of zonder veel geld, het beste voor hebben met hun kinderen en als dat betekent dat Jantje daardoor op een doorgewinterde wedstrijdpony rijdt met Anky als instructrice en het duurste tuig wat er te krijgen is, dan is dat harstikke fijn voor jantje maar die zal er netzoveel voor moeten doen als Pietje die met een geleende pony en oud(er) tuig en wekelijkse clublessen hetzelfde rondje moet rijden in een proef.
Want voor het kind wiens ouders zelfs manege lessen onbetaalbaar zijn is Pietje zelfs iemand waar tegen op gekeken wordt omdat die alles voor elkaar heeft....
maw mensen die kijken naar de prijskaartjes van tuig/kleding en gokken naar het prijskaartje van de pony zijn gewoon jaloers omdat zijzelf genoegen moeten nemen met minder en daar schijnbaar geen waardering voor hebben....

en dat is het meest oneerlijke aan iedere sport, jaloezie en afgunst

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:45

Alane schreef:

en dat is het meest oneerlijke aan iedere sport, jaloezie en afgunst

Dat ben ik helemaal met je eens, mensen moeten leren kritischer naar zichzelf te kijken ipv altijd maar te wijzen naar anderen!!!

En dat de (met name hogere) dressuursport voor iedereen hard werken is is een feit, uiteindelijk moet je het toch allemaal zelf doen als je eenmaal die ring binnen rijd...het paard zal het niet vanzelf doen hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:46

En ik vind alles op jalozie gooien altijd een dooddoender.

Er zullen vast jaloerze personen zijn, maar echt niet iedereen.

fransheijs

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:47

Lielle schreef:
dat vind ik onzin. Voor jou zal een B/L/M proef mss eenvoudig zijn, voor een beginnende wedstrijdruiter is dat echt niet zo.

Als ik bijvoorbeeld Unique uit ga brengen in de B en vervolgens L en dan zo verder.......dan weet ik zeker dat dat dezelfde reacties oproept als hierboven! Ik zal dan waarschijnlijk de de lagere klasses gewoon uit fietsen. Maar dan komt dat omdat ik een ander en hoger trainingsniveau gewend ben.

Ik zeg ook niet dat een B/L/M proef voor een beginner dan ook makkelijk is, integendeel en dat is voor hem/haar ook keihard werken! Maar dat heb ik ook gemoeten, en nog steeds! en dat wordt door vele vergeten! en dat vind ik wel eens jammer!

Krijg zo vaak te horen: goeie knol onder zijn reet, hoeft weinig te doen, ziet er makkelijk uit, geef mij die knol en ik haal ook 2 wp per proef........maar in het begin zijn wel allemaal onderaan begonnen! Maar een jong paard zal het ook ergens moeten leren!!!

Ook al krijg ik een Z paard onder mijn reet, dan moet ik daar nog keihard op werken, dat kost ook bloed, zweet en tranen om hem weer beter te krijgen!
Uit veel reacties kun je gewoon opmaken dat de heersende gedachte is: Voor veel geld een goed paard en dan zijn ze er, terwijl wij elke dag moeten ploeteren! Maar ploeteren met die dieren doen we allemaal!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:48

Dat ben ik wel met je eens Frans, maar ik begreep uit jouw bericht dat het pas ploeteren wordt op NVDR niveau. Ik geloof nu dat je bedoelde dat dat nu voor jou geldt, en dan kan ik me er meer in vinden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:49

Maar dan heb je het alleen maar over het trainen
Dat moeten we allemaal even veel en hard.
(Al heeft een paard met een nature soepeler lijf wel iets makkelijker die traver, om ff een onderdeel te noemen.
Dus is dat makkelijker trainen)

Maar naast dat trainen hebben sommige niet veel bezigheden meer omdat het hun werk is.
Terwijl andere fulltime werken en dan nog moeten gaan trainen.
Persoonlijk vind ik dat wel een verschil.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:54

runningkawa schreef:
Maar dan heb je het alleen maar over het trainen
Dat moeten we allemaal even veel en hard.

Maar naast dat trainen hebben sommige niet veel bezigheden meer omdat het hun werk is.
Terwijl andere fulltime werken en dan nog moeten gaan trainen.
Persoonlijk vind ik dat wel een verschil.

Dat is ook een verschil......maar ik denk dat dat een keuze is! En elke keuze heeft consequenties! Soms moet je een keuze geforceerd maken omdat je niet anders kan -----> werken anders geen geld, maar that's life en geldt voor alles in het leven! en ook zonder GP te hebben gereden kun je nog gelukkig worden, het is maar net wat je er zelf van maakt!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:55

fransheijs schreef:
...........en ook zonder GP te hebben gereden kun je nog gelukkig worden..........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:56

keuze
ja in veel dingen wel, maar op sommige gebied heb je weinig te kiezen als brood op de plank

En zeker weten dat je zonder gp gelukkig kunt zijn, wie weet nog wel gelukkiger

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:57

Lielle schreef:
Dat ben ik wel met je eens Frans, maar ik begreep uit jouw bericht dat het pas ploeteren wordt op NVDR niveau. Ik geloof nu dat je bedoelde dat dat nu voor jou geldt, en dan kan ik me er meer in vinden.

Inderdaad, en het is voor mij in het begin ook ploeteren, een jong paard beleren is ploeteren! pieken en weer dalen.

Maar ik denk dat de combinatie Groen paard - Ervaren ruiter het vaak wint van Ervaren paard - Groene ruiter laat staat Groen - Groen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:06

Wat een lange discussie..toevallig van de week nog over gehad met een vriendin. Ik zeg ook altijd, dressuur is een jurysport en als je hier niet tegen kan moet je er niet aan deelnemen Anderzijds, de meningen zijn altijd wel verdeelt. Het verbaast me soms wel eens dat iemand op een super mooi tonend voormalig Z paard mee liftend de B uit komt met veel getrek in de mond, terwijl iemand op een "minder" mooi paard een lekker ontspannen proef weg zet er soms tegen aan moet rijden.

Zo hoorde ik laatst een dressuur amazone zeggen die zelf ook jury is: bij een mooie combinatie ben je vaak milder dan bij een combinatie die minder spetterender is, dan ga ik altijd met een kritisch oog op alle minpunten extra goed letten.

Tja, als ALLE juryleden zo werken wordt het al snel een jurysport. In mijn ogen moet een jury juist opletten naar het rijtechnische gedeelte van de combinatie. Of de hulpen op een goede manier gegeven worden, hoe het paard hier op reageerd etc. Totslot van rekening is een jury daarvoor aanwezig en niet om te oordelen op een modeshow van t mooiste paard

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:15

RUBYWHITE schreef:
Totslot van rekening is een jury daarvoor aanwezig en niet om te oordelen op een modeshow van t mooiste paard

Dat is ook zo.
Eigenlijk gaat het om de mooiste amazone..............

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:18

CGJ12 schreef:

Die zoek ik ook altijd!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:19

CGJ12 schreef:
RUBYWHITE schreef:
Totslot van rekening is een jury daarvoor aanwezig en niet om te oordelen op een modeshow van t mooiste paard

Dat is ook zo.

mooi van nature of mooi door de bankrekening van pa & ma of mooi door het werk wat ze zelf doet en dus zelf betaalt?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:20

Meld zich

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:21

Alane schreef:
mooi van nature of mooi door de bankrekening van pa & ma of mooi door het werk wat ze zelf doet en dus zelf betaalt?

Jij draait er te duidelijk om heen....

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:24

Ik ga voor: mooi van nature......maar ik ben dan ook geen jury!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:28

is dat dan wel eerlijk?
ik bedoel iemand die minder mooi is van nature kan daar niets aan doen en die heeft dus een achterstand tov iemand die een operatie cadeau krijgt van pappie en mammie, of die na hard studeren een goed betalde baan heeft en zelf de operatie kan betalen....
voor wie is er dan de meeste respect?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:30

Hihihi volgens mij draaien we een beetje door hier. Jurysport is en blijft ook een deel voorkeur dat zal nooit veranderen!!!
Als je dat oneerlijk vind kan je maar beter gaan springen

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:33

Alane schreef:
is dat dan wel eerlijk?
ik bedoel iemand die minder mooi is van nature kan daar niets aan doen en die heeft dus een achterstand tov iemand die een operatie cadeau krijgt van pappie en mammie, of die na hard studeren een goed betalde baan heeft en zelf de operatie kan betalen....
voor wie is er dan de meeste respect?

Na een operatie is het niet meer van nature!
Ik ben geen jury!
Ik ben een jongen!

DUSSSSSSS: een mooie meid op een paard kan mij wel behagen

Dat heeft niets met eerlijk en respect te maken.......TESTOSTERON

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:14

CGJ12 schreef:
RUBYWHITE schreef:

Dat is ook zo.

dus.. flink blijven lachen naar die mannelijke juryleden

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:15

Waarom wint dan altijd dat ene jongetje van 50 manegemeisjes op een onderlinge wedstrijd? Medelijden of jalouzie?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:16

Alane schreef:

Dat is ook zo.

uhm..als ik naar mijzelf kijk ik ben ook opzoek gegaan naar een knap koppie die bij een bekende ruiter rijd en mijn paard heb ik door dr. schumacher laten verbouwen hiervoor moest ik wel 2 banken overvallen maar dan heb je ook wat
[/quote]