Boett-Deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer_S

Re: Boett-Deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 20:05

Ben ik ook weer eens Was het topic helemaal vergeten

Ik ben er al sinds begin september ofzo afgehaalt? Tgaat nog steeds super! Bij de andere shet die zen manen eraf had toen ik hem in bruikleen kreeg begint het ook al supergoed te groeien

Sancerre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:53

Ik had een tijdje geleden de Boett eraf gehaald, maar Mando ging weer schuren.. Toen de Boett weer op met een winterdeken erover, om de manen te beschermen, want het was al best koud.
Sinds gisteren heeft Mando alleen de winterdeken op. Ben benieuwd.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:57

Ik heb niet alles gelezen (beetje veel ) dus heb geen idee of het al gemeld is maar pagony heeft ook exceemdekens, vrijwel zelfde als boett en ivanhoe, alleen wel de helft goedkoper!! Ken meerdere mensen die van boett naar pagony zijn overgestapt, en die zijn er heel tevreden mee.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 07:32

Goeiemorgen

Goh ik heb geen ervaring met Pagony's! Mijn Boett is jammer genoeg beetje gescheurt, maar mijn moeder gaat hem binnekort repareren en dan wassen! Dan ligt hij voor de winter mooi binnen Ik wil hem al een maand repareren maar denk er eigenlijk niet aan

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 21:06

Hier is al lang geen reactie meer geplaatst hé!

Maar goed. Er heeft mij iemand een pm gestuurd of ik dit wilde vragen omdat die bokker hier blijkbaar niet kan posten

Of er hier iemand ervaring heeft met de Harry's Horse eczeemdeken? Reacties mogen hier geplaatst worden denk ik

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:14

Voor zover ik weet heeft HH geen eczeemdekens, alleen vliegendekens die ook hals en hoofd hebben. Als het paard eczeem heeft zou ik echt voor een eczeemdeken gaan en niet voor zo'n vliegendeken. De maaswijdte is vaak te groot bij een gewone vliegendeken, en schiet je er dus niks mee op.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:53

Hoi, dat was ik! Ik kon vanmiddag echt geen nieuw bericht plaatsen hier.. Hartstikke bedankt, Queengekje!

Het is een HH vliegendeken ja, sorry.
De pony schuurt alleen haar hoofd en buik maar deed dit afgelopen zomer wel erg..
Ze verhuisd nu naar een andere stal dus hopelijk gaat het beter en anders toch maar een echte ezceemdeken.
Wel bedankt voor je reactie.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:02

Ah, daar zijn we weer
Dacht gister nog aan dit topic, het wordt bijna alweer tijd..

Ik heb 'm alweer van zolder gehaald om nog ff te wassen iig. Hoe is het met jullie paardjes?

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:16

De elastieken rondom de achterbenen zijn bij de Boettdeken een beetje een zwak punt: ze scheuren gemakkelijk en mogen niet te wijd/slap zijn omdat een paard er anders soms gewoon uitstapt.
Zie http://www.tekstotaal.com/cboefotn.html

Hier heb ik ook slechte ervaringen mee: Mijn shetje heeft al jaren erg last van zomereczeem, sinds vorig jaar heeft hij een Boett. Doordat een elastiek rond zijn achterbeen is afgescheurd en in de wei kwijtgeraakt is, hebben de paarden bij wie hij in de wei stond de hele achterhand van de deken erafgetrokken ! Dit is allemaal in 1 dag gebeurd .. Dus ik ben een beetje paranoïde dat dat weer gaat gebeuren

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:08

Bij Luna ligt hij er nu enkele weken op. Vanwege het koude weer, verwachtten we niet veel vliegjes, vandaar zo laat.

Het deken is volledig terug aan elkaar genaaid, want vorig jaar heeft Luna het flink begaaid door het schuren e.d. Nu weet ik waarom er een lap reservestof bij zat!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:24

Novia heeft haar deken nu voo het dere jaar op.
En deze is in het eerste jaar door andre paarden geheel verwoest.
Gelukkig door mijn handige moeder weer hersteld.
Door alle schade is dit waarschijnlijk wel het laatste jaar dat hij opligt.
Volgende week ga ik voor een eczeemdeken van Pagony (divoza) kijken.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:44

Mijn pony Jewel draagt 'm nu voor het tweede seizoen, ik ben zeer te spreken over de werking, maar niet echt over de kwaliteit.

Mijn boett is qua stof nog goed, maar het elastiek is uitgerekt zodat ik dat allemaal moet gaan vervangen. Vooral het halsgedeelte zakt steeds af. Meer boett-gebruikers die daar last van hebben?

Jewel haar verzorgmeis gaat deze zomer naar Zweden en ik wil eens kijken wat de boett daar kost. Voor volgend seizoen moet er toch een nieuwe komen, dus wie weet.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:50

Wij hebben bij het Boett-deken ook het kopgedeelte bij. We maken dan het deken vast aan het kopgedeelte. Wanneer ze zonder kopgedeelte staat, laten we haar halster aan en maken we het deken daaraan vast.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:58

Het elastiek bij het halsgedeelte was bij mij altijd al te los, zakte altijd dus al af.
Maar aangezien ze bijna de hele tijd in de grasmaai-stand staat zakt deze op de goede plek!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:20

Jewel heeft niet zo'n overmatige grasmaaier-stand

Vorig seizoen heb ik het elastiek rond de hals al een stukje laten innemen, Jewel heeft zo'n dun halsje dat de boett anders direct al ergens halverwege hing.
Ik heb er geen hoofdgedeelte bij, dat is ook niet nodig.

Lunas, hoe bevestigde jij het aan het halster?

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:36

ik heb ook de boett deken, 1 nadeel is alleen wel dat mijn fjord de stroomdraad niet meer voelt, ze loopt dus zo door de draad naar de andere wei toe.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:57

JewelFamke schreef:

Lunas, hoe bevestigde jij het aan het halster?

Aan het Boett-deken zit bovenop de hals aan de rekker een platte lus. Met een touwtje verbinden wij de lus met het halster (de riem die achter de oren zit). En dat zijn eigenlijk 2 vliegen in 1 klap: het nekgedeelte zakt niet af en Luna speelt haar halster niet meer kwijt.

Misschien helpt het ook wel doordat Luna een dikke nek heeft en tevens een grasmaaier is.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:41

Vraagje;

Hoe wassen jullie jullie deken? Mijn moeder deed het altijd, geen idee wat de wasvoorschriften zijn.
Ze zijn nu op vakantie, dus ga ze maar niet bellen Knipoog
Maakt het wasmiddel uit en mag ie ook gecentrifugeerd worden?

Overigens heb ik vorige week een nieuwe boett gekocht, deze oude houd ik als reserve.
Heb 'm in dezelfde maat, maar een andere kleur. Gek genoeg past deze veel beter.

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:06

Ik was mijn boett deken op 30 graden op een lang was programma. Ik doe hem niet in de droger en volgens mij mag dat ook niet, maar zeker weten doe ik het niet.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 13:12

Ik was ze ook altijd op 30 graden met een mild wasmiddel (vnl omdat paard al last heeft met de huid, deken is niet voor niets).
GEEN wasverzachter, en NIET in de droger.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:43

Ok, bedankt voor de tips Lachen

Denk dat ie wel twee keer moet, hij stinkt...!

petra1837

staart en manen eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:38

Wie heeft er ervaring met de desensibilisatie therapie tegen staart en manen eczeem ?
mijn veeart vertelde hierover
maar heb niet voldoende info wie kan mij meer vertellen/wie heeft er ervaring mee!!!!!!!
Groetjes Petra

JewelFamke schreef:
Ze doen het al niet meer Scheve mond

Kiara, heb even een vraagje over die hoofdkap van de vorige pagina, is die ook in kleine maat te krijgen en waar heb je 'm vandaan? Of anders iemand anders misschien nog tips?

Ik heb nl. gister de boett- hoofdkap gehaald bij Divoza, maat 1 was de kleinste die er was, maar die is Jewel véélste groot. Blijft niet goed zitten, ik moet dus wat anders gaan verzinnen.