De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:48

Dees schreef:
Leuk onderschrift heb je trouwens

Vooral die spelfout

Maar verder sluit ik me dus helemaal aan bij Dees en Russel.
Ieder het zijne, maar dat ik nu op vlas sta betekent niet dat ik de stro-gebruikers probeer te overtuigen ook op vlas te gaan staan.
Zoals ik al schreef, ieder het zijne.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:41

Ik zie duidelijk de voordelen van vlas..
Het liefst zou ik mijn paard er ook op willen hebben.
Heb een poging gedaan.
4 pakken in een stal van bij 3,5..
Paard erin.. hij begon me daar een partij te eten, liet gewoon zijn hooi ervoor liggen, na een uur werd het wat minder gelukkig.
Zo stond hij een poos, maar hij is een ontzettende pureerder en hij roert zijn hooi door heel zijn stal, om het vervolgens dat vlas weer open te trekken...
De stank was na een paar dagen niet te harden, dus een deel eruit gehaald, na anderhalve week is hij er weer vanaf gegaan, helaas.

Owens_hartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:22

Dees schreef:
Owens hartje - hoe bedoel je dat ik niets van vlas heb begrepen?
toch raar dat ik het dan al sinds 2001 gebruik

Je kon nog eens wat van me leren.... Als je je paard graag op stro hebt staan, waarom dan verder afgeven op vlas? Is zaagsel dan een beter alternatief voor vlas? ik dacht het niet! En Hennep... een hele dure in verhoudign tot vlas. Stro heeft een hele rits nadelen die vlas niet heeft.

De medaille heeft altijd 2 kanten. Maar ook dat moet je leren...
Leuk onderschrift heb je trouwens

Ik heb geen zin meer om me zelf te verdedigen. Ook ben jij niet diegene waar ik nog wat van zou moeten kunnen leren. Ik heb meer werk heb verricht, dan dat jij denkt........ Er zijn vele mensen die dus iets van mij leren. Daarbij heb ik mijn eigen leerschool.
Ik ben geen puber meer. Ik zit nu al ruim 33 jaar volop in de paardenwereld, en daar tel ik het begin nog niet eens van mee. Alleen vanaf de dag dat ik ze zelf ben gaan verzorgen.
Het is ruim 20 jaar mijn werk geweest.
Ik wil het hier dan ook verder bij laten.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:57

Omar, je bent een heel stuk ouder dan ik vermoedde aan je reacties

Je hoeft jezelf zeker niet te verdedigen, je hoeft een ander ook niet in de verdediging te duwen. Simpel toch?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:04

Ik zit ook al een jaar of 35 in de paarden , maar stro is bij mij eruit en vlas is met openarmen ontvangen. Gisteren zijn er nog 144 baaltjes gebracht.
Ik ben al heel wat jaartjes strontschepper, zowel in loondienst als nu prive. Het is veel lichter kwa werk, minder afvoerkosten, minder opslag, betere hoeven en paarden zie je nu meer liggen en hebben het beter naar hun zin als op stro.
Ik heb een scala aan rassen op stal: 2 Welsh A, een Friese ruin, een BWP en 2 Andalusiers. Geen 1 eet vlas. Ze krijgen allemaal voldoende hooi of kuil, 1 Anda krijgt een plakje stro en de Welshjes krijgen ook stro. De andere zien er super uit.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:17

Wij hebben onze paarden nu ook al ruim een jaar op vlas staan.
Bevalt prima. Echt.

Ons nieuwe plan is om het vlas niet meer in balen te laten komen, maar om het te los te laten storten in een afgesloten schuur.
Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Anoniem

Re: De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:23

1 baal schat ik toch wel zo'n volle kruiwagen of 4? Die balen zijn juist handig te pakken, moet er niet aan denken om 4 keer heen en weer te rijden met mijn kruiwagen om 1 baal in de stal te doen. En dat als stalhulp voor tig stallen

Als je een vrachtwagen laat komen met een aantal pallets heb je omgerekend de balen voor 3 euro, is toch ook interessant? Die pallets zijn makkelijk huis te vesten. Zijn nog gewikkeld ook, zitten 21 balen per pallet. Ik heb het dan over linabox en dat is echt super spul.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:33

3 euro per baal linabox? Dan mag je denk ik wel 3 vrachtwagens laten komen? Ik heb het voor 3.25 met een volle vrachtwagen tijdens hun aanbieding deze zomer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:41

Waar haal jij het? Ik kreeg vorig jaar die aanbieding, maar als je 1 paard hebt is dat echt te veel, ze zien me al aankomen

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:50

Ik doe samen met een hele grote groep mensen. Das de enige manier, ik heb "maar" 4 paarden en gebruik ongeveer 4 a 5 pallets per jaar. Plus dat ik geen opslag ruimte heb.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:02

Bulk storten... de veldmuizen in mijn schuur zullen een feestje ervoor geven

Beter van niet...

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:47

Th0mas schreef:
wat is vlas nou eigenlijk, is het een houtsnippers ???

Vlas is een klein plantje wat in juni/juli bloeit. Vroeger werd uit de vezels van het vlas de stof linnen gemaakt. Het houtige deel van de vlasstengel (de vlaslemen) kan als strooisel gebruikt worden in je paardenstal. Het is dus een soort gedroogde plant. Nu ben je niet meer blond!

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:02

wij hebben ze ook een tijdje op zaagsel en vlas te staan gehad, die combinatie beviel ook heel goed.

spettertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:38

Ik ga hier toch nog iets over zeggen. Ik gebruik al meer dan 1 jaar vlas voor mijn welshje. Ik ben er uitermate over te spreken en vind het echt beter dan de strostallen. Dat gezeur over bacterien e.d. vind ik echt de grootste kolder dat er bestaat. In elke stal heersen bacterien of ze nu op stro, vlas of weet ik veel wat staan. Het gaat erom wat vindt jezelf het prettigst en wat is het beste voor je eigen paard en voor de een is dit stro en voor de ander is het vlas. zaagsel, hennep of wat anders. Met vlas is het wel zo dat je er kwaliteit in hebt en dat je bij de ene wat vaker de natte plekken eruit moet halen dan bij het andere soort. Ik haal iedere week de natte plek eruit en gooi dan het "vieze" vlas onderop en daaroverheen een halve baal nieuw vlas en zo hou ik de stal droog voor hem en lekker zacht. Het veert gewoon in zijn stalletje en hij ligt er ook veel meer in dan in het stro. Bij het plassen spettert het tenminste niet zo en als ik bij sommige strostallen ruik dan ga ik echt zowat over mijn nek van de ammoniaklucht en bij mij is dat niet het geval. Laat iedereen in zijn waarde en zelf bepalen wat het beste is voor zijn paardje. Ik ben in ieder geval meer geld kwijt per maand dan dat ik op stro zou staan en het interresseert me geen bal als mijn beestje het maar goed heeft.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 09:55

Hmmm...die kans op koliek he...daar heb ik nog even over nagedacht.

Het is maar welke afweging je maakt...óf je paard op vlas met een plakkie stro voor de paarden die daar behoefte aan hebben (en naar mijn mening moet élk paard dagelijks stro eten, maar dat is weer een totaal andere discussie ), zodat ze niet van het vlas gaan eten...óf lekker op stro zetten, lekker dik laten worden en een veel meer verhoogde kans op (verstoppings)koliek.

Nou...keuze is voor mij heel snel gemaakt hoor!

Voor beide keuzes zijn genoeg voor- en nadelen te bedenken. Zoek gewoon de methode die het beste bij jouw paard past. Een ieder kent zijn/haar eigen paard goed genoeg om het verschil te kunnen zien waar het paard 'het beter op doet'!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:37

Nou, mijn paard staat sinds zaterdag ook elke nacht op een vlasbedje! De eerste keer rommelde ze wat door de stal (schrapen) en ging ze met haar neus en lippen door het vlas heen. Ook nam ze een paar happen, maar dat stopte al vrij snel. Vandaag voor het eerst de hopen er uit gehaald met een speciale vork, en ik was vrij snel klaar. Ook geen zere rug van het scheppen, dus volgens mij is het helemaal ARBO-verantwoord, dit spul! Mijn paard staat overdag op de wei en 's avonds krijgt ze 4 plakken hooi in een hooinet om haar bezig te houden. De stal is lekker droog, er ligt een mooi verend bedje in. Eerst at ze regelmatig stro en moest ik om de dag 3 a 4 plakken bijstrooien en stond ze vaak op de kale vloer. Nu ligt er gewoon een lekkere laag vlas en de bovenkant is mooi droog. Tot nu toe bevalt het mij dus wel goed, weet alleen niet of mijn paardje zich verveelt...ik merk er iig nog niets van... Ik kijk het een maandje aan en als het goed gaat, blijft het vlas!

taormina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:46

russel schreef:
taormina schreef:
Mensen pas op dat je paard/pony niet van het vlas eet.
Wij hebben er een net voor de dood weggehaald vlas zorgde voor dikke koeklaag in de maag wat al het vocht van de maag aantrok.
Waren er net op tijd bij de kliniek had geen goed woord over voor vlas wij waren de 4e in een week tijd.

Wat voor paard heb je? koudbloeden hebben de neiging het te eten, vandaar de vraag. Hoe lang stond je paard al op vlas?

De betreffende pony is een NRPS.Waar ik nog het meest van schrok was de reactie van de kliniek,en dan spreek ik van een gespec. landelijk bekend staande paardenkliniek.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:02

dan zal ik ook even reageren.
normaal staan ze bij mij op zaagsel. wat zeer goed bevalt eigenlijk.
maar omdat toevallig in de winkel de allspan op was, heb ik eens vlas gepakt.
anderhalve baal over een laag zaagsel heen gestrooid.

ik moet zeggen, ze maken van vlas niet zo'n zooi als van het zaagsel.
hoe het verder gaat weet ik nog niet. even afwachten.

viel me wel op dat de balen een stuk kleiner waren dan het zaagsel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:53

taormina schreef:
russel schreef:
[Mensen pas op dat je paard/pony niet van het vlas eet.
Wij hebben er een net voor de dood weggehaald vlas zorgde voor dikke koeklaag in de maag wat al het vocht van de maag aantrok.
Waren er net op tijd bij de kliniek had geen goed woord over voor vlas wij waren de 4e in een week tijd.
[/quote]

Wat voor paard heb je? koudbloeden hebben de neiging het te eten, vandaar de vraag. Hoe lang stond je paard al op vlas?

De betreffende pony is een NRPS.Waar ik nog het meest van schrok was de reactie van de kliniek,en dan spreek ik van een gespec. landelijk bekend staande paardenkliniek.

Welke kliniek?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:38

Nou het bevalt mij na een jaar nog steeds super de super. Alleen maakt Paintmuts er een zootje van. Die doet aan WK rondjes draaien in stal. Terwijl ze gewoon naar buiten kan hoor . Die krijgt dus ook beduidend minder in stal want dat kostte me zo'n 4! pakken per week.

Raak daarentegen super. Die staat op een heerlijk schoon bedje en elke week nog geen halve baal erbij.

nee ik hoef niet anders meer. Bij schoon vlas nemen ze ook wel eens een hapje maar ik gooi er meteen een berg hooi bij in zodat ze daaraan gaan knabbelen.

femmygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:39

haaij...mijn pony staat nu ook op vlas...het is stukken beter dan stro, want nu heeft ze niet meer zo'n hele dikke buik...alleen hier in het hoge noorden zijn niet zoveel vlas adressen..weet iemand waar ik vlas kan halen want een redelijke prijs heeft?!?

Alvast bedankt...

moondancing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:04

russel schreef:
[Mensen pas op dat je paard/pony niet van het vlas eet.

[/quote]

Iemand hier meer ervaring mee ??

Idd, welke kliniek ?

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:09

ff een vraagje hoe duur is vlas???

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:17

Dat ligt er maar net aan waar je het haalt.
Ga maar uit van zo'n 4 á 5 euro per baal.

moondancing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:18

XxSultanxX schreef:
ff een vraagje hoe duur is vlas???
Ik betaal € 5,00 per baal van 120 liter, heb 5 balen opgestrooid om te beginnen, ik heb ze er nog geen week op staan, moet het nog aankijken, ben wel benieuwd of er meer negatieve ervaringen hebben met dat eten ervan.