waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:55

Hoe meer Arabisch bloed erin komt, hoe meer temperament. Dat wil ik ermee zeggen. Het Haflingerstamboek bepaalt dat. Dat heet VEREDELEN. Je kunt toch niet zeggen, ik vind die van mij mooier of beter als de fokleiding daar de zeggenschap over heeft???? Dan mag je hengst gewoon niet meer dekken, omdat ie afgekeurd is/wordt. Even wakker blijven mensen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:07

weet je hoe fel minishetland hengstjes kunnen zijn Knipoog die zijn ook erg end at zijn koudbloedige paarden. bij het minste geringste als zij een ander paard zien of een merrie gaan ze keihard om je heen draaien en bitjen en tegen je aanstijgeren. dan heb ik nog liever mijn eigen hengst (pony) naast me lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:25

Een minishethengst til ik aan zn oren van de grond en laat m zo spartelen als hij gek doen........... gaat iets lastiger bij een forse grunninger Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:25

gijsenkim schreef:
Een minishethengst til ik aan zn oren van de grond en laat m zo spartelen als hij gek doen........... gaat iets lastiger bij een forse grunninger Haha!

arme shet.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 16:27

gijsenkim schreef:

Dierenbeul!!!
Extreme duivel

Phara, ik heb net even de foto's van je wedstrijdje zitten te kijken en het is best een leuke pony, ik hoop alleen dat jij niet al te hard gaat groeien, je lijkt nu al vrij groot op hem. Ik denk wel dat het leerzaam voor je is.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:30

Tyrza schreef:
warmbloeden ook, believe me Haha! Knipoog

Weet ik hoor Haha! Dat bedoelde ik ook niet echt te zeggen Knipoog Maar ik bedoelde alleen te zeggen dat mensen vaak zeggen, ooh een haflinger of tinker is wel een leuke kinderpony ipv om maar iets te noemen een arabier, veeel rustiger, terwijl haflingers en tinkers toch ook echt heel eigenwijs kunnen zijn

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:43

Jeetje wat blijft dit toch een onzinnig topic.
niemand geeft hier elkaar gelijk of doet wat met het gezegde!
Eigenlijk stom, iedereen schreeuwt maar van ,'ík heb een eigen mening'
maar dit respecteren ho maar Scheve mond
Dit blijft een heen en weer topic van welles/nietes, en
zelfs de 'ervaren' volwassenen doen eraan mee.
over ervaring gesproken....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 22:09

vandaag eerste groepsles gehad. er liep een merrie voor me en een ruin achter me.
bleek dat die merrie hengstig als wat was.
explosion deed braaf wat ie moest doen...
en nee t was niet mijn bedoeling van der achter te blijven rijden, me lesgever had gezegd dat ik achter die merrie moest gaan rijden, vond t al beetje raar mja. heb afstand gehouden. en die achter me heeft ook afstand gehouden.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:11

ik vond inderdaad dat ze er al wat groot uitzag ja. het kan nog wel tijdje, maar als je voor lange tijd wedstrijdjes wilt rijden met hem, heb je kans dat het geen mooie combinatie meer vormt. en dat zou echt zonde zijn.
want je heb echt een mooie pony en hoop dat je veel plezier met hem heb verder.

RvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:46

De grootste fout die ouders maken is een haflinger kopen voor een kind. Het kind zal er een trauma aan overhouden. Ze zijn vééééél te sterk voor kleine kinderen. Ga nu niet zeggen dat je het met kracht niet wint, want een pony heeft echt wel door wat er op z'n rug zit, geloof me.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:47

Idd Arrisje, Haffies zijn geen kinderponies.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:17

En toch loopt er bij ons een Haflinger braaf met een kind van 8 op zijn rug en dat is geen topruitertje
Maar het beest is voor hij van hun werd zijn hele leven lang manegepony geweest. (van zijn derde tot 18 jaar)
Uitzonderingen zijn er altijd Lachen

Maar voor een 8 jarige zou ik liever kiezen voor een Welsh of New Forest.

Phara: fijn dat het zo goed gaat...beetje onverstandig van je lesgever om je precies achter een hengstige merrie te zetten...moet je volgende keer wat van zeggen, want het blijven dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:33

Op die manier zijn er überhaupt geen 'kinderponies'. Welshjes zijn te vrolijk, Tinkers te eigenwijs, Haflingers te sterk....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:35

Zelfs shetten zijn nog te eigenwijs..Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:39

Shetjes zijn gewoon terroristen volgens die maatstaven en bovendien niet geschikt om het talent van de Anky's op jonge leeftijd aan te spreken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:38

Lovely schreef:
Op die manier zijn er überhaupt geen 'kinderponies'. Welshjes zijn te vrolijk, Tinkers te eigenwijs, Haflingers te sterk....

Ik denk idd dat een kind met een kleine maat paard met een makkelijk character beter af is dan met het maakt niet uit welk ponyras.
Neemt niet weg dat er in beide gevallen exemplaren hebt die geschikt zijn voor kinderen en die dat niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:40

Quarter dus.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:51

cassidy had het over een ponyras Lovely Lachen Knipoog

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:53

Renate een kind kan best een haflinger kopen. Het hoeft niet zo te zijn dat iedere haflinger zo is. En denk maar eens aan al die maneges die haflingers in de les laten meelopen. Dat slaat dus nergens op!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:57

Als ouders nu eens wat minder zouden kijken naar mooi en capaciteit e.d. en vervolgens een kind opzadelen met een jong bloederig ponietje, waar ook nog eens veel brok in gekieperd wordt dan zou dat al veel helpen.

Ik zie op concoursen zoveel kinderen die op de rug van een pony nog net een beetje sturend mee mogen liften met de pony die zelf besluit waar de weg ligt. En die ouders maar aanmoedigen aan de kant.

Ik heb geen kinderen dus nooit voor de keus gestaan, maar mijn kind kreeg een oudere, goed gereden pony. Ras, afkomst of merk zou me niet uitmaken. Wel of het een goede leerpony is. Eentje die niet te suffig is, maar zeker geen jong onopgevoed mormel of een prachtig mooie hittepetitterige e-pony met lekker veel bloed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:05

Anya schreef:
Ik heb geen kinderen dus nooit voor de keus gestaan, maar mijn kind kreeg een oudere, goed gereden pony. Ras, afkomst of merk zou me niet uitmaken. Wel of het een goede leerpony is. Eentje die niet te suffig is, maar zeker geen jong onopgevoed mormel of een prachtig mooie hittepetitterige e-pony met lekker veel bloed.

Precies braafheid staat voorop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:06

Anya"]
cassidy had het over een ponyras Lovely Lachen Knipoog
[/quote]

Tuurlijk joh:

[quote="Cassidy schreef:
Ik denk idd dat een kind met een kleine maat paard met een makkelijk character beter af is dan met het maakt niet uit welk ponyras.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:08

Oeps verkeerd gelezen Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:10

Quarter lijkt mij uitermate geschikt, maar heeft als nadeel dat alle kids onder de 1.50 m er toch een 'klein' groot probleem mee hebben. Het is ook best leuk om over je pony heen te kunnen kijken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:16

Het hangt een beetje af van het type quarter Lovely. Het Quarterstamboek is een prestatiestamboek. Dat wil zeggen dat kakakter niet per definitie als eerste fokargument zal worden gebruikt. De beste reiners leveren het hoogste dekgeld.

Aan de andere kant wordt er wel voor de verschillende disciplines gefokt en daar heb je verschillende karaktereigenschappen voor nodig.

Ik zou mijn kind ook niet graag op de gemiddelde reiner, working cowhorse of barrelracer zetten. Maar een halterklasse of pleasuregefokt paard weer wel. Dus ja, sommige quarters zijn geschikt, andere absoluut niet.

Bijkomend nadeel is dat bij de selectie van quarters de afgelopen decenia niet ze heel veel aandacht is uitgegaan naar stap en draf-gangen. Niet alle quarters zijn even geschikt om makkelijk een mooie dressuurproef neer te zetten. Met de nadruk op makkelijk dus.. Ik ken er die het moeiteloos doen, maar ook die er echt geen uitgestrekte gang uit kunnen persen.