VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:24

Wat naar hoe het gelopen is, maar fijn dat je er wel vrede mee hebt.

Met die merrie komt het vast wel goed. Nu vervelend dat er tijdsdruk achter zit, maar je maakt al stappen.

Er zit een verschil tussen geen ervaring met mensen of slechte ervaring met mensen. Van Mustang Makeover hebben ze ook een periode tijd om te laten zien hoever ze zijn gekomen. Je zou best een van die trainers kunnen aanschrijven om wat extra handvaten te krijgen.

Ik zou dan ook aangeven dat je er ook op moet trainen dat een vreemde/veearts erbij moet kunnen komen.

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 23:19

Nog heel veel sterkte met het verlies van Nosye :knuffel:
De tranen lopen ook bij mij over m'n wangen, ze zal worden gemist ;(

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 11:33

Triest van Nosey… maaar wat heb je voor haaar gestreden…. Het was een bijzonder paardje

Veel succes met het trainen van Aurora

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:24

Hoe gaat het met jezelf en met je andere twee paarden?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:07

Ik ben ook benieuwd hoe het met je gaat na de hele rollercoaster en alle emoties. Kun je een klein beetje tot rust komen? En hoe gaat het met de andere 2?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 12:14

Sorry voor de lange stilte van mijn kant.

Helaas laat die rust nog even op zich wachten :o
De afgelopen weken waren zowel persoonlijk als op paarden gebied erg hectisch en druk. Ik ben ook nog even ziek tussen door dus gaat lekker :P

Ik zal een update geven over Aurora en Nouri.

We beginnen even bij Nouri. Wat een onwijs leuk mannetje is dat, ondanks dat hij mensen ook nog erg eng vindt. Hij doet heel erg zijn best om braaf te zijn, leert snel en is al best ver in zijn veulen ABC.
Halster omdoen gaat nu makkelijk en braaf in zijn stalletje, hij kent basis wijken voor druk en in zijn stal ook meelopen. Buiten in de wei durft hij nog niet zich aan te laten raken maar staat wel rustig bij zijn hooi als ik er ben.
Super knap, hij heeft als enige voorbeeld Aurora.

Vorige week heb ik hem ook kunnen ontwormen, van te voren geoefend dus ging probleemloos. Er kwam zoals verwacht heel wat troep uit, hij is ook het typische beeld van een met wormen besmet veulen. Hele dikke, doffe pluizige vacht, opgezette buik en zo weinig energie dat hij alleen maar voor zich uit stond te staren eigenlijk. Veeeeel te rustig voor een veulen. En onder de dikke vacht ook heel erg mager.

Een paar dagen na de ontworming zag ik al verschil, hij begon in de wei echt wat interesse voor zijn omgeving te tonen. Een paar dagen geleden deed hij zijn eerste mini-sprintje en bokje, oh zo fijn om dat te zien <3 Elke dag krijgt hij iets meer energie en wordt hij iets wakkerder. Het zal nog wel even duren voor hij zich echt goed voelt.

We hebben ondertussen ook meer duidelijkheid vanuit de Zweedse overheid (Jordsbrukverket). Zowel Nouri als Aurora blijven in isolatie/quarantaine tot ze volledig te onderzoeken zijn door een DA (hart, longen, temperatuur, tandvlees checken ect) en er een bloedtest is gedaan op Equine Infectious Anemia (EIA). Ondanks dat beide op het oog volledig gezond zijn.

Afgelopen maandag hebben we gelijk dit kunnen doen voor Nouri met de DA. Ik ben super trots op hem, wat een braaf paardje. De DA was ook heel verbaasd over hoe goed hij het deed. Ze heeft bloed kunnen afnemen, volledig kunnen onderzoeken en direct gechipt. Hij deed het voorbeeldig. De DA zei dat z'n hartje aan het galloperen was, maar verder is hij volledig gezond gelukkig. :P

Aangezien de hoeven van beide paarden erg nodig bekapt moeten worden hadden we voor hetzelfde tijdstip de hoefsmid laten komen. Nouri's hoeven waren zo lang dat hij op de hiel stond, het moest echt erg nodig. Ook daar was hij weer zo braaf mee, ondanks dat een vreemde man zijn hoeven oppakte stond hij heel netjes stil. Hij vond het wel doodeng :(:)

De dag erna kregen we gelijk al de EIA uitslag, goddank negatief. Nouri heeft dus alles gehad wat moet en is voor nu uit de gevaren zone.

Dan Aurora.

Zij is een stuk lastiger en angstiger dan haar zoon helaas. Ze vindt mensen dood en doodeng, wat zich uit in agressie als ze niet kan vluchten. Als ze in de wei staat kan je niet dichterbij dan 10 meter komen, dan rent ze weg. In haar stal kan dat niet en is het dus de vecht reactie.
Heel begrijpelijk, ze is echt uit het wild, ze heeft geen enkel voorbeeld van hoe ze met mensen om moet gaan behalve haar zoon die het toch ook wel heel eng vindt allemaal.
Ze is absoluut niet vals of gemeen, gewoon een wild paard...

In de stal werk ik nogsteeds met haar, het gaat langzaam maar ik heb haar veel tijd gegeven. Als iemand anders haar in haar hoek drijft kan ik vanuit de deuropening van haar stal nu probleemloos haar hele hals, manen, rug en bovenkant billen aaien. Leuk vindt ze het niet, maar ze laat het toe.
Ook haar voorhoofd, ogen, oren en kaak mag ik aaien. De rest van haar is nog een absolute no-go.
Als ik iets doe wat ze niet op prijs stelt en eng vindt (zoals de stal daadwerkelijk in gaan, naar haar toe lopen, te veel bewegen of een ander deel van haar aanraken) waarschuwt ze nog en valt ze uit als ik niet daarop reageer. Het trappen heeft ze een tijd niet meer gedaan, met de voorbenen stampen ook niet. Wel nog een paar keer met open gesperde mond op me af springen en met haar voorbenen uitslaan. Gelukkig niet raak, ze schrok er zelf van :')

Ik heb haar ook een longeerlijn omgekregen, niet vast geklikt maar door het halster heen gehaald zodat ik beide uiteinde vast heb, bij paniek is die dus snel los. Op afstand van 2 meter doet ze het echt goed, begin van wijken voor druk geoefend en wat oefeningen gedaan om haar wat te de-sensiibileseren, met het touw zwaaien, over haar hoofd zwaaien, met de stick haar overal aanraken ect. Dat doet ze geweldig en vindt ze ook niet zo eng.

In haar gedrag zit absoluut veel vooruitgang, ze heeft echt een fijn karakter, ze wil netzoals Nouri graag haar best doen.

Ze begint ook wat dikker te worden (mag ook wel met wat ik er allemaal instop) en haar buik wordt ronder dus daar zit dan misschien toch een veulen in.

In de uren dat het licht is en in de avond een paar uurtjes in het donker staan ze samen op de wei met onbeperkt hooi, in de nacht op stal (allebei in een aparte stal naast elkaar).
Ze lopen zelf naar de wei en stal, dat scheelt veel :o

Maar Aurora is absoluut nog niet klaar voor de onderzoeken die nodig zijn en voor bloed afname. Daar is ze nog te bang en dus aggressief voor.
Haar hoeven zijn ook vreselijk, enorm uitgewaarerd en lang. Ze loopt er ook niet fijn mee.

Afgelopen maandag hebben we dit met de DA besproken. We hadden als optie om haar in een koeien behandelbox te drijven, maar dit toch niet gedaan, te gevaarlijk. Als ze dan in paniek raakt kan ze zich erg verwonden.

Wat de DA eerder met 'wilde' paarden heeft gedaan is op afstand verdoven met blaaspijltjes.
Dat zouden we proberen, verder konden we niets bedenken wat voor iedereen redelijk veilig zou zijn.

De blaaspijltjes zou ze dan in de hals schieten.
Dit was een drama voor Aurora, met elk pijltje was het totale paniek bij het prikje.
Helaas heeft dit plan ook niet gewerkt. Ze is te bang, zelfs na een zeer zeer zware verdoving bleef ze heel alert en aanvallen als ik haar wilde pakken.
Niet gelukt dus, enorm balen natuurlijk.

Het heeft wel een postitief efect gehad voor Aurora, de verdoving duurt erg lang voor die uitwerkt, en de nacht was ze dus nog half verdoofd. Dit heeft voor mijn idee een randje stress bij haar weggehaald, ze is nu nog steeds minder hoog in haar stress levels. Alsof dit net het scherpste randje eraf heeft gehaald.

De enige overgebleven optie is dat ik haar netzolang blijfen trainen tot ze rustig genoeg is om zich door een DA volledig te laten onderzoeken en bloed af te laten nemen.
Wat in haar tempo nog maanden zal duren.

Helaas is er ook slecht nieuws, maanden heb ik zeker niet.

Ondanks dat Nouri en Nosey beide negatief zijn voor EIA vindt de overheid het risico met Aurora toch erg groot, ze willen haar zsm getest hebben. Ik snap ze absoluut, hoewel de haast imo niet nodig is aangezien er nu geen prikvliegen zijn om de ziekte over te brengen op andere paarden.

Ze stuurden gisteren weer een email, waarin ze eigenlijk met mooie zinnen lieten weten dat als Aurora niet op korte termijn getest is ze afgemaakt moet worden. Ik had de email ook naar de DA gestuurd die tot dezelfde conclusie kwam als ik, als Aurora niet heel snel mens-mak is is haar leven in gevaar.

We hebben sowieso tot het nieuwe jaar. Daarna weet ik nog niet hoe veel tijd ik heb.

Sowieso niet genoeg om het op Aurora's tempo voor elkaar te krijgen.

Ik ga hiervoor hulp proberen te vinden van proffecionele trainers, ik heb ook Yvet van Featherlight gemaild met het dringende verzoek om hulp (voor noodgevallen gaat ze ook naar het buitenland). Ik weet niet of mij dit op zo'n korte termijn gaat lukken met Aurora. Ze mag niet verplaats worden dus iemand moet hier op locatie komen om met haar werken.
Als ik niemand kan vinden die wil en kan helpen (slechte timing ook dit met de feestdagen) dan zal ik het zelf moeten doen.
De hoe komen we vanzelf achter, maar ik ga haar absoluut niet opgeven zonder werkelijk alles te hebben geprobeerd.

Mochten jullie nog goede ideeen hebben voor andere oplossingen om haar veilig te kunnen testen, heel erg welkom. Of tips voor echt goede trainers die hier voor langs zouden willen komen? (En niet duizenden euros per dag vragen, dat heb ik echt niet :') )

Helaas dus een gemengde update, en de stress is verre van over.
Mijn hoofd zit bomvol, sorry als de update niet helemaal helder is of er dingen missen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:30

Dubbele update zo. Ontzettend knap hoe je met ze bezig bent.
Fijn dat nouri mooie stappen maakt.
Ze zien er ook echt al beter uit.

En Aurora Toch de bekap box in drijven. Haar einde is op dit moment getekend tenzij. In die zin valt er niet zo veel te verliezen. En je moet toch alles van nul opbouwen. Wellicht verlies je nog een beetje van wat je al hebt bereikt maar eigenlijk heb je niks te verliezen. Als ze wel goedgekeurd word weet je je alle tijd kan nemen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:33

Wat een ontzettend lastige situatie met Aurora! Ik zou zeggen breng haar hierheen, dan krijgt ze alle tijd die ze nodig heeft, maar dat gaat op het moment even niet helaas. Balen dat de verdoving niet genoeg werkte om de onderzoeken te doen!
Dat aanvallen met open mond is herkenbaar, dat deed mijn Spanjaard in het begin ook (niet naar mij gelukkig hahah!)

Wat knap ook van Nouri dat hij het zo goed doet!

Mooie foto's weer <3

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:53

Wat fijn dat je weer update, en lastige situatie met Aurora. Is er geen verdovingsmiddel wat je kunt gebruiken wat je via het voer kunt geven? Zodat haar stress niet omhoog schiet voordat het middel gaat werken?

En anders idd in een bekapstal. Niet ideaal maar wordt ook bij wilde paarden vangen gebruikt en betere optie dan inslapen.

Hopelijk krijg je snel antwoord van een trainer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:04

Suggesties heb ik niet. Wel wil ik je veel sterkte toe wensen. Wat dubbel allemaal. Leuk het veulen en dat hij goed gaat. Liefs.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 14:50

Kan je iets kalmerends aan Aurora voeren om haar training te versnellen? Een supplement zal misschien te weinig doen maar ik weet dat de dierenarts bij ons voor honden en katten een middel geeft bij angsten om te trainen (mag niet te lang gegeven worden). Ze worden er niet suf van. Ik weet zo even de naam niet en geen idee of het ook aan paarden gegeven mag worden. Maar ik kan het navragen als je wilt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:01

Ik zou ook de bekapbox incl dierenarts aanwezig proberen.
Gaat het gruwelijk mis, kan je altijd nog afscheid nemen.
Je hebt niets meer te verliezen met haar want de overheid zit je helaas alweer in de nek!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:23

Geweldig goed nieuws dus alvast over Nouri ! Zoveel vorderingen al voor hem !
Ik vind hem zo mooi, nu al als dutske, dat wordt sowieso een prachtig paard :j

Wat spijtig nieuws daarentegen over Aurora ...
Zo spijtig dat alles daar onder tijdsdruk moet gebeuren ! Ik snap die regelgeving toch niet best, hoor.
Maar OK, vanuit een ivoren toren tellen natuurlijk de geschreven wetten en niet wat er zich afspeelt op het terrein zelf. Moest iemand de moeite doen om te komen kijken, zouden ze allicht milder reageren dan door dreigen met verplicht afmaken.

Veel respect ook voor het geduld dat je voor en met haar uitoefent. Het klinkt in eerste instantie 'romantisch', een getraumatiseerd/wild paard zo ver krijgen dat het vertrouwen in de mensheid krijgt. Maar als ik het zo lees, is het toch echt wel een uitermate moeilijke taak. Hoedje af voor jou, dat je het geduld nog niet verloren bent ! Ik denk niet dat ik het in mij zou hebben (en ik zou er overigens ook niet kundig genoeg voor zijn), zeker niet als ze dan ook nog eens aanvallend uit de hoek durven komen.

Houd het veilig en hopelijk komt er nu snel een positieve kentering voor Aurora !
Geen tips terzake, dus ... het enige dat in me opkwam, was een volledige verdoving, zodat alle testen kunnen gedaan worden terwijl ze slaapt. Maar ja, blijft het probleem van het spuitje te kunnen geven. Kan ze niet tegen een stalwand 'geplaatst' worden, zodat de dierenarts dan vanuit de aanpalende stal kan spuiten ? Geen idee, hoor ... in die dierentuinseries zie je dat toch vaak gebeuren dat ze op die manier bv. ook zebra's verdoven om de hoeven te kunnen bekappen.

Vind hier dit filmpje :

https://schooltv.nl/video-item/hoeven-k ... n-slijptol

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:27

Oh fijne update maar ook gruwelijk -:(- waarom is die overheid zo fel en haastig? En wie heeft ze eigenlijk attent gemaakt op de paarden. En dan een nare praktische. Hoe willen ze haar doden als je niet in de buurt kunt komen? Een jager op afstand schieten?

Gewoon vreselijk zo. :knuffel:

Maar ik zou ook gaan zoeken naar kalmering door het voer. Voldoende om haar daarna plat te kunnen spuiten genoeg om bloed af te nemen en misschien de hoeven. Maar ik zou dan eerst alleen bloed doen. Is dat ok heb j́e tijd genoeg. Is het niet ok heeft goede hoeven ook geen zin meer |(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:40

Ik zou haar in de koeienbox doen en verdoven of andersom, en zwaarder verdoven.

En anders mocht je goede hulp hebben, zorgen dat iemand in de buurt kan komen en 1 been kan optillen en omdraaien. (1 voorbeen bijv.) dan kan een paard niet trappen. Je zou eventueel een muilkorf om kunnen doen tegen het bijten. Vastzetten aan de zijkanten van het halster met twee touwen.

Het zijn geen fijne manieren om te doen, maar met die vervelende rot overheid die in je nek zit te hijgen moet er wel iets gebeuren. Ze zien er trouwens al een stuk beter uit! Denk dat Aurora wel drachtig is.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:18

Elisa2 schreef:
Ik zou haar in de koeienbox doen en verdoven of andersom, en zwaarder verdoven.

En anders mocht je goede hulp hebben, zorgen dat iemand in de buurt kan komen en 1 been kan optillen en omdraaien. (1 voorbeen bijv.) dan kan een paard niet trappen. Je zou eventueel een muilkorf om kunnen doen tegen het bijten. Vastzetten aan de zijkanten van het halster met twee touwen.

Het zijn geen fijne manieren om te doen, maar met die vervelende rot overheid die in je nek zit te hijgen moet er wel iets gebeuren. Ze zien er trouwens al een stuk beter uit! Denk dat Aurora wel drachtig is.

Alles is beter dan dat ze afgemaakt zou moeten worden inderdaad!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 19:23

Ik denk dat een wild paard zich met die methode gewoon laat vallen. Of omhoog gaat en achterover.
Dan is klemzetten met zo’n klemwand een veiligere optie denk ik.
Dat kost je wel een boel vertrouwen, maar zo te horen heb je geen andere keus.
Dan maar knock-out en dan testen en de hoeven wat bijwerken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 20:40

Wat een heftig verhaal zo… Misschien zou je contact op kunnen nemen met e-quine.com? Misschien weten ze iemand in jouw regio of hebben ze nog nuttige tips. Ze zal er toch even doorheen moeten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:00

wij hebben een bekapbox voor de koeien, daar zou ik een angstig paard absoluut niet in zetten

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:26

Oke random hersenspinsels die naar boven komen: kan je haar niet in een vrachtwagen drijven, wand dichtdoen en vanaf daar bloedafnemen? Of stond ze op de vrachtwagen naar jou los?

Of in de stal een houten plaat met rubber om haar vast te zetten en vanuit daar bloed afnemen? Desnoods door de tralies/staldeur.

Longerlijn erdoorheen, naar je toetrekken of in een hoek en handoek over haar ogen doen net zoals ze bij brand wel is doen?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:55

Ik denk dat je een wild paard niet moet op willen sluiten in zo'n opvoelbox of met iets anders. Die beesten zijn zo sterk en als ze echt willen doen ze er alles voor om los te komen. Al moeten ze verder met 3 benen bij wijze van spreken.

Waarom lukt zo'n pijltje niet? Dat doen ze toch ook wel bij beren en tijgers enzo?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:56

Ik zou het aanpakken met clickertraining, net zoals men doet met dierentuindieren. Leren hun schoft of hals of whatever je nodig hebt langs een wand met een gat erin oid te parkeren waarbij je het bloed kan afnemen. Dit kan echt snel gaan, in een paar sessies. Ze hoeft niet compleet "in handen" te zijn. Op dezelfde manier zou je het bekappen kunnen aanpakken, door een hek heen.

Er wordt op verschillende plekken in de wereld heel succesvol met mustangs en rescue paarden gewerkt middels clickertraining. Bijv door de mensen achter connectiontraining.com. Zij hebben een wereldwijd netwerk en er zijn ongetwijfeld ook clickertrainers in Zweden. Hannah Weston heeft een dergelijk traject gedocumenteerd met een wilde agressieve kruising zebra-ezel, superinformatief. Maar ze hebben ook filmpjes over bijv dat bekappen door een hek heen etc.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:19

Wat een nare situatie, TS. Ik hoop voor jullie op een wonder.
Het verdoven van een half getemd dier is vaak nog lastiger dan een compleet wild dier. Ze kennen hun angst voor mensen en daardoor bij voorbaat al over de zeik. Dat maakt het stresslevel torenhoog, met als gevolg dat verdoven vaak niet werkt en zelfs gevaarlijk kan zijn.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:47

Heel interessant om mee te lezen over mogelijke oplossingen. Heb me niet al te veel ingelezen in mustang- etc dingen op film The Mustang en boek Shy boy (20 jaar geleden :') ) na.

Hopelijk zit er iets tussen, want Aurora ziet er prachtig uit en dat ze drachtig is maakt het alleen maar schrijnender.

Ik duim!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:33

Ik zou een wildlife specialist mailen hoe ze dit soort dingen doen met bijv zebra's. Is vast risicovol, ook gezien haar dracht, maar je moet iets..