oji schreef:Ik heb zelf weinig tot niets met barokke paarden dus kan er niet echt over meepraten.
Wel een half jaartje voor iemand die even uit de roulatie was haar iberische paarden gereden (geen idee welk soort iberisch, dacht dat 1 in ieder geval een PRE was maar die ander??). Wat me bij deze dieren vooral opviel was dat ze zaten als een huis. Ze konden best heet worden, maar doordat je zo "in" ze zat had je het gevoel, doe maar gek, dit is makkelijk uit te zitten. Daardoor gaven ze wel een heel erg veilig gevoel. Weet niet of dat standaard is, maar ik vond het echt opvallend hoe zij ook bij spanning toch dat leunstoel gevoel bleven geven.
Met Friezen heb ik helemaal geen ervaring, nog nooit op gereden. Maar wat ik zo om mij heen zie van de Friezen op stal, kunnen ze wel heet zijn, maar wel op een heel andere manier als een KWPNer. Ik heb nog nooit iemand van een Fries gelanceerd zien worden of dat ze mega snel omdraaien of omhoog komen. Hete uit zich voor zover ik heb kunnen zien vooral in loperig worden, erachter kruipen waardoor je weinig stuur en rem hebt, maar niet dat het een katapult wordt. Maar ook dat gebaseerd op een hele kleine steekproef. Maar ik zie wel vaak mensen die onzeker zijn geworden op KWPNers, overstappen naar een Fries, Iberisch of koudbloed en dat zal niet voor niets zijn denk ik dan.
Klopt wel ja, Friezen bewegen minder snel. De meeste mensen die ik ken met een Fries hebben er veel plezier van.
En ja, Iberische paarden zitten over het algemeen makkelijker. Daarom soms ook geschikt voor mensen met rugklachten.