Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 15:42

Earth schreef:
Nou als je braafheid en nuchterheid zoekt, zou ik niet voor een fries gaan. Die zijn echt niet veel braver dat de gemiddelde KWPNer.

Zo zwart/wit is het echt niet hoor. Mijn fries was echt doorbraaf en nuchter. Kleine kinderen konden er zo op of ermee lopen. Heeft paar x op school als paard van sinterklaas gespeeld. Zowel onder het zadel als voor de wagen. Echt doodbraaf. Liep faculteit Utrecht in en onderging alles zonder stress, groot verkeer emz buiten geen probleem enz.
Paar maanden terug nog bij een nuchtere fries wezen kijken.
Daarna op advies van de dierenarts niet meer op zoek gegaan naar een fries ivm de vele afwijkingen doe ze tegenwoordig hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:49

Tieme schreef:
Earth schreef:
Nou als je braafheid en nuchterheid zoekt, zou ik niet voor een fries gaan. Die zijn echt niet veel braver dat de gemiddelde KWPNer.

Zo zwart/wit is het echt niet hoor. Mijn fries was echt doorbraaf en nuchter. Kleine kinderen konden er zo op of ermee lopen. Heeft paar x op school als paard van sinterklaas gespeeld. Zowel onder het zadel als voor de wagen. Echt doodbraaf. Liep faculteit Utrecht in en onderging alles zonder stress, groot verkeer emz buiten geen probleem enz.
Daarna op advies van de dierenarts niet meer op zoek gegaan naar een fries ivm de vele afwijkingen doe ze tegenwoordig hebben.

Het is nooit zo zwartwit maar gezien de algemene tendens ken ik friezen als hete donders die niet de makkelijkste zijn.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:00

Tieme schreef:
Earth schreef:

Het is nooit zo zwartwit maar gezien de algemene tendens ken ik friezen als hete donders die niet de makkelijkste zijn.[/quote]

Wij hebben 7 friezen op stal. Zijn allemaal hele heet behalve 1. Die is dan weer te braaf en traag.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 18:25

Maar Mavantos, aangezien je je slipjas weer aan wil, zoek je een paard welke minimaal LT kan lopen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:35

Benzz schreef:
Maar Mavantos, aangezien je je slipjas weer aan wil, zoek je een paard welke minimaal LT kan lopen?

Dat zou uiteindelijk de kers op de taart zijn, maar is echt geen must. De route die richting op moet het leukste zijn, want als je het dan niet haalt is het ook prima. Ik heb niet de illusie ooit dikke scores op dat niveau te rijden, maar een keertje 60% zou natuurlijk onwijs tof zijn als dat gegund is.

Ik heb overigens junioren gereden, geen LT. Ik moet dat ook nog leren :j .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:31

Elisa2 schreef:
Dat is vooral bij de PRE zo, de Lusitano's worden minder doorgefokt maar zijn vaak ook duurder. (met papier)

Er komt ook veel naar NL omdat de afgelopen jaren het voer door de droogte en de warmte in die landen door de extreme hitte enorm duur was geworden waardoor veel mensen hun paarden niet meer konden betalen en ze spotgoedkoop werden daar. E500, - per stuk, een vrachtwagen vol en dan hier verkopen voor 4/5000,- is een leuke handel.

Cruzado's kunnen ook gewoon volle PRE's en Lusi's zijn maar zonder papier, want in die landen moet de moeder ook ggk zijn voor de fok. Maar deze zijn dan daarom ook gelijk minder duur.

Oftewel, er is zat leuks te koop maar wel gewoon goed kijken zelf.

Kun je bij een Cruzado wel de afstamming achterhalen ? Is er een dna data base ofzo ?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:42

mavantos schreef:
Benzz schreef:

Dat zou uiteindelijk de kers op de taart zijn, maar is echt geen must. De route die richting op moet het leukste zijn, want als je het dan niet haalt is het ook prima. Ik heb niet de illusie ooit dikke scores op dat niveau te rijden, maar een keertje 60% zou natuurlijk onwijs tof zijn als dat gegund is.

Ik heb overigens junioren gereden, geen LT. Ik moet dat ook nog leren :j .

Kennisje van mij heeft een zadelmakke 3 jarige (nog hengst) Fries staan. Is zelfs al mee naar buiten geweest en gepoedeld in een recreatieplas. Ze heeft ook nog een merrie, maar die houdt ze nog even aan. Maar voor de hengst zoekt ze een leuk huisje waar hij de sport in kan. Volgens mij staat hij ook op SH. Even uit m’n hoofd is de vraagprijs 15. Misschien iets voor jou? Hij beweegt echt wel lekker.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:44

Ik heb zelf weinig tot niets met barokke paarden dus kan er niet echt over meepraten.
Wel een half jaartje voor iemand die even uit de roulatie was haar iberische paarden gereden (geen idee welk soort iberisch, dacht dat 1 in ieder geval een PRE was maar die ander??). Wat me bij deze dieren vooral opviel was dat ze zaten als een huis. Ze konden best heet worden, maar doordat je zo "in" ze zat had je het gevoel, doe maar gek, dit is makkelijk uit te zitten. Daardoor gaven ze wel een heel erg veilig gevoel. Weet niet of dat standaard is, maar ik vond het echt opvallend hoe zij ook bij spanning toch dat leunstoel gevoel bleven geven.

Met Friezen heb ik helemaal geen ervaring, nog nooit op gereden. Maar wat ik zo om mij heen zie van de Friezen op stal, kunnen ze wel heet zijn, maar wel op een heel andere manier als een KWPNer. Ik heb nog nooit iemand van een Fries gelanceerd zien worden of dat ze mega snel omdraaien of omhoog komen. Hete uit zich voor zover ik heb kunnen zien vooral in loperig worden, erachter kruipen waardoor je weinig stuur en rem hebt, maar niet dat het een katapult wordt. Maar ook dat gebaseerd op een hele kleine steekproef. Maar ik zie wel vaak mensen die onzeker zijn geworden op KWPNers, overstappen naar een Fries, Iberisch of koudbloed en dat zal niet voor niets zijn denk ik dan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:14

Zinzi_jewel schreef:
Elisa2 schreef:
Dat is vooral bij de PRE zo, de Lusitano's worden minder doorgefokt maar zijn vaak ook duurder. (met papier)

Er komt ook veel naar NL omdat de afgelopen jaren het voer door de droogte en de warmte in die landen door de extreme hitte enorm duur was geworden waardoor veel mensen hun paarden niet meer konden betalen en ze spotgoedkoop werden daar. E500, - per stuk, een vrachtwagen vol en dan hier verkopen voor 4/5000,- is een leuke handel.

Cruzado's kunnen ook gewoon volle PRE's en Lusi's zijn maar zonder papier, want in die landen moet de moeder ook ggk zijn voor de fok. Maar deze zijn dan daarom ook gelijk minder duur.

Oftewel, er is zat leuks te koop maar wel gewoon goed kijken zelf.

Kun je bij een Cruzado wel de afstamming achterhalen ? Is er een dna data base ofzo ?

Nee, daarvoor moeten echt beide ouders goedgekeurd zijn voor de fok en er een papier bij zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:16

oji schreef:
Ik heb zelf weinig tot niets met barokke paarden dus kan er niet echt over meepraten.
Wel een half jaartje voor iemand die even uit de roulatie was haar iberische paarden gereden (geen idee welk soort iberisch, dacht dat 1 in ieder geval een PRE was maar die ander??). Wat me bij deze dieren vooral opviel was dat ze zaten als een huis. Ze konden best heet worden, maar doordat je zo "in" ze zat had je het gevoel, doe maar gek, dit is makkelijk uit te zitten. Daardoor gaven ze wel een heel erg veilig gevoel. Weet niet of dat standaard is, maar ik vond het echt opvallend hoe zij ook bij spanning toch dat leunstoel gevoel bleven geven.

Met Friezen heb ik helemaal geen ervaring, nog nooit op gereden. Maar wat ik zo om mij heen zie van de Friezen op stal, kunnen ze wel heet zijn, maar wel op een heel andere manier als een KWPNer. Ik heb nog nooit iemand van een Fries gelanceerd zien worden of dat ze mega snel omdraaien of omhoog komen. Hete uit zich voor zover ik heb kunnen zien vooral in loperig worden, erachter kruipen waardoor je weinig stuur en rem hebt, maar niet dat het een katapult wordt. Maar ook dat gebaseerd op een hele kleine steekproef. Maar ik zie wel vaak mensen die onzeker zijn geworden op KWPNers, overstappen naar een Fries, Iberisch of koudbloed en dat zal niet voor niets zijn denk ik dan.

Klopt wel ja, Friezen bewegen minder snel. De meeste mensen die ik ken met een Fries hebben er veel plezier van.

En ja, Iberische paarden zitten over het algemeen makkelijker. Daarom soms ook geschikt voor mensen met rugklachten.

Benzz

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:18

Geldersen zijn overigens ook wel aapjes hoor! Vooral Alexandro geeft kwalitatief hele goede paarden, maar ze weten wel goed wat ze willen of niet ........... :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:23

Maar ja is dat niet braaf of gewoon duidelijk?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:36

MarjanB schreef:

Nou de man die deze paarden in de opfok had en meerdere ggk dekhengsten had en hengsten klaar maakt voor de keuring neem ik wel serieus.

Even wat extra waarde: Deze heer heeft meerdere OS paarden gefokt. Dus niet pietje puk van achteren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:43

MarjanB schreef:

Of verprutst.
Daar staat bij ons een exemplaar van op stal. Die was op z'n derde al zo over de emmer geholpen, dat komt ook niet meer goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:06

Het blijft altijd ook wel lastig wat braaf is en of dat ook braaf blijft in een andere situatie…
Ik kocht die van mij als braaf buiten, maar hier raakte hij totaal in paniek, hij durfde niet eens de straat door als we van stal weg gingen, alles was eng…
Toen bleek dat hij altijd alleen maar in groepjes of onder begeleiding van iemand op de fiets of lopend naar buiten was geweest en in een hele rustige omgeving met weinig prikkels en spannende dingen…
Toen kwam hij hier in het westen terecht met de drukke straten, veel te zien, veel verkeer en wilde ik ook nog alleen naar buiten want ik ging er vanuit dat dat kon, en dat ging dus totaal niet…
Alles was eng, totale paniek…
En die mensen waar hij vandaan kwam begrepen dat maar niet, tot we er achter kwamen dat hij met zijn 10 jaar dus gewoon nooit alleen naar buiten was geweest, dat hadden ze er niet bij verteld…
Maar hier in een drukkere omgeving bleek alles ineens heel spannend, ook de bak, etc…
Dus je kan nog zo je best doen om het paard te vinden dat je zoekt, je weet nooit zeker of het zo uitpakt als je denkt als ze op een nieuwe plek komen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:57

Klopt, ik heb ook altijd afstammingen in het kwpn die als niet braaf bekend staan.
Bij de Don Tango x krack x Jazz vroeg mijn VA of ik er een levensverzekering bij kreeg toen ik hem als 3 jarige kocht :')
Omdat hij uit een hele bekende moederlijke komt die ook niet altijd als braaf bekend staat... en dan afgetopt met Don Tango :+
Maar behalve dat ieder paard op zich een eigen karakter heeft, doet een goede opleiding zo veel.
Jam was bv heel lief en werkwillig, maar ook echt heet en scherp. Maar die was zo fijn ingereden. Dat had ook echt een beestje geweest die je had kunnen verpesten, zeker met veel druk of grofheid. Maar doordat hij dat nooit heeft hoeven meemaken was het echt het braafste en werkwilligste paard ter wereld.

Het moet je gewoon passen, ik heb bv altijd paarden met Jazz in de lijn. Het past mij op een of andere manier gewoon goed.

PRE's heb ik ook veel geprobeert zoals ik al aan gaf. Zijn ook vaak wat heet en gevoelig, maar daardoor ook onvoorwaardelijk in het luisteren als je er een klik mee hebt. Dit lag mij ook heel erg goed. Ik kon alleen toen simpelweg niet een vinden met 3 echt goede gangen of boven mijn budget.
Maar ik kan me dan wel weer voorstellen dat wanneer je bv angstig bent, deze paarden daar meer op zouden reageren. En onzeker worden.

Friezen zou ik zelf niet heel snel aan beginnen. We hebben er hier nu heel wat staan en de meeste hebben slokdarm problemen of problemen in de weke delen of rare allergieën. En ik vind ze ook echt wat matter en minder reactief dan wat ik zou zoeken. Ook de hetere die we hier hebben. Zit voor mij denk ik vooral in het reactieve, niet in het temperament. Want ze zijn inderdaad tegenwoordig best wat heter gefokt, alleen naar mijn smaak gewoon niet vlug genoeg.
Mijn havidoff x jazz was ook een beetje zo.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:16

Friezen koop je het best ook niet als veulen aan de voet van de moeder maar pas als ze al een tijdje gespeend zijn. Heeft ook met die slokdarm te maken. Melk drinken kunnen ze en groeien ze van maar al het andere kom je vaak pas achter na het afspenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:18

Alexandro staat er om bekend ze niet zo super braaf te geven..

Gelders is tegenwoordig ook een type en geen bloed bij het KWPN, dus daar zitten wel meer afstammingen tussen waar je vraagtekens bij kan zetten.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:11

Mijn zoektocht gaat weer verder, hierbij nogmaals mijn lijstje. Mochten jullie iets voorbij zien komen of weten dan hoor ik het graag. Ik hou MP in de gaten, Sporthorses vind ik wat lastiger omdat bij alles prijs 'in overleg' staat.

- Tussen de 3 en 10 jaar oud
- Tussen de 1.56 - 1.70 (maar voorkeur voor type klein damespaard)
- Paard met looplust, mag ook best sensibel of wat heter zijn. Maar wel werkbaar. Liever ho dan go.
- Allrounder die 'braaf' is alleen op buitenrit, en daarmee bedoel ik niet dat ze nooit ergens naar kijken of heet worden. Maar meer dat je niet bij elke grasspriet die verkeerd staat niet meer verder komt.
- Geen olympische spelen ambities, maar een z proef en l cross moet er wel ooit inzitten. (hoeft niet op de korte termijn)
- Budget circa 8 wortels
- Geen koudbloeden, spanjaarden, dravers etc.
- Voorderest moet het wel een lief paard zijn, waar ik ook mijn vriend mee kan laten lopen en waarbij ik kan uithuilen als het nodig is :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:28

Jammer dat je geen spanjaard wil. Ik denk dat ze best goed bij jou kunnen passen.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:06

Earth schreef:
Jammer dat je geen spanjaard wil. Ik denk dat ze best goed bij jou kunnen passen.

Interessant dat je dit juist aanraadt, toevallig ook goede ervaringen met Spanjaarden in de cross en springen? Specifieke bloedlijnen die misschien vaker aanleg hebben? Ik heb echt een zwak voor barokke paarden en mijn lijstje komt aardig overeen met die hierboven. Ik zoek alleen wel een paard die al wat heeft gezien en heb mijn budget inmiddels wat verder opgerekt. Denk dat ik waarschijnlijk op een veelzijdig warmbloed iets uit ga komen. Maar als ik dat pakketje in een correct bewegende PRE of Lusitano kan vinden ben ik om hoor! :D

Succes met de zoektocht Damelza!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:15

https://www.youtube.com/watch?v=kqnUIB_xOMQ
Novilhero sprong internationaal onder John Whitaker (lusitano) en werd uitgebracht in de eventing.
Zou eens kijken naar afstammelingen van hem. :-)

Hier op Bokt crost en springt Autumn ook met haar PRE.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:29

Ze zijn er wat minder, maar ze zijn er wel ja. :j

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:41

Als je als voorbeeld eentje uit de jaren 80 moet gebruiken zijn er duidelijk niet veel nee :+

Obv wat ik gezien heb met (oefen)wedstrijden zou het zeker mijn keuze niet zijn :o meeste lopen al heel snel klem qua afstanden en op bredere hindernissen doordat ze van nature niet zo ruim kunnen galopperen. Mini BB kan uiteraard met elk paard wel :) maar met meer serieuze ambities denk ik dat het een teleurstelling kan zijn, ook doordat je dan 10x zo hard moet werken als iemand met een paard dat gewoon makkelijk springt.

Met die ambities en beperkt budget zou ik eerder richting EV denken tbh.

Of - out of the box misschien - een sympathieke tuiger zoeken :P

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:48

@damelza Ik zou met jou spring/eventing ambitie en budget ook kijken naar en engels volbloed / selle Français, BWP en persoonlijk niet naar een zuid europees ras :')
Vooral een correcte EV hebben go genoeg maar zijn wel onder allerlei omstandigheden braaf. Vaak hebben ze hectiek genoeg ervaren en gezien vanuit hun andere carrière en is dat allemaal heel gewoon geworden. En tuurlijk heb je er ook genoeg “gekke” tussen maar veelal zijn het juist fijne gebruikspaarden.

Daarnaast juist kijken naar de minder gewilde BWP of Selle Français. Waarom weet ik niet maar die zijn in Nederland een klap minder waard als een KWPN en terwijl bloedvoering bijna het zelfde is vaak
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 04-06-24 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt