Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:36

Zertab schreef:
Ja en wellicht laat ik voordat hij ingereden wordt een bitfitter komen. Zadelpasser zit ik sowieso over na te denken maar wanneer is dat het juiste moment?

@cally leuk tinkers<3

Voordat je erop gaat, als je zadel niet goed ligt heb je meteen slechte ervaring. :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 22:38

Nadiine__x schreef:
Zertab schreef:
Ja en wellicht laat ik voordat hij ingereden wordt een bitfitter komen. Zadelpasser zit ik sowieso over na te denken maar wanneer is dat het juiste moment?

@cally leuk tinkers<3

Voordat je erop gaat, als je zadel niet goed ligt heb je meteen slechte ervaring. :j

Maar wel al aan zadel in zijn algemeen laten wennen?

Caily

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:22

Ja dat is wel fijn, liefste met singel ook. Maar als je echt twijfelt of dat niet ergens ze doet, kan je ook daarvoor iemand laten komen. Mijn dames zijn tussen mei en nu al 2 keer bekeken door de zadelpasser, en ik heb deze of volgende maand weer een afspraak in de planning.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 23:40

Het lastige is dat het niet mijn eigen paard is. Eigenaar is echt een lieve man, maar wel een boer. Dus tijdens het beleren verschillen we van mening en is het zaak om die meningen bij elkaar te brengen. Zo ook dus de zadelpasser. Al heb ik zoiets van, ik betaal die zelf wel. Maar moet het wel overleggen natuurlijk.

Ik heb nu al een paar keer mee gemaakt dat een zadel op een paard niet goed lag. En ook wat voor ellende dat voor zowel ruiter als paard meebrengt. En ik wil niet nogmaals zo hard vallen omdat een zadel met niet lekker zit... (Wist ik overigens niet, en ik heb gewoon geen verstand van zadels maar ga ervan uit dat als ik ergens een paard lease, de eigenaar wel verstand van zaken heeft. Overigens niet bij mijn vorige lease paard, maar was al even geleden.)

Hoe en waar zoeken jullie een goede zadelpasser?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:08

@caily Mooi dier, welkom! Zijn jouw tinkers met 3 jaar voldoende volgroeid om ze te belasten met ruitergewicht? Ik doe met de mijne (ook van 2020) niets anders dan voeren, voeren en voeren maar het lijkt soms alleen maar de hoogte in te gaan :') Langzaam begint hij ook wel een beetje uit te zwaren, maar houdt nog niet over. Volgende week komt de zadelpasser, maar ik hoop echt dat hij daar niet met twee weken weer uitgegroeid is...

Wat die zadelpasser betreft, ik heb gewoon gegoogeld op een zadelpasser met verstand van koudbloedpaarden en een beetje in de buurt, en vond toen al snel Dana Scheepbouwer, en vind haar echt tof. Geluk hebben denk ik. Ik heb een tweedehands Thorrowgood zadeltje liggen en hoop dat ze dat op maat kan maken. Dan hebben we iets om de komende tijd een beetje spelenderwijs mee te oefenen. Als hij van de zomer eens per week mee kan op een half uur buitenritje dan ben ik voor 2024 blij met hem. Het jaar erna misschien meer dressuurmatig oppakken, als mijn vriend hem dan ook kan gaan rijden.

Verder moet ik met Sire op korte termijn wat meer aan de slag qua grondwerk, want bij begint praatjes te krijgen. :+ Hij moet later als hij groot is beginnerspaard worden, dus we moeten nu echt even aan de slag met de basisafspraken :o

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:57

Wat leuk die tinker Caily,
Ook familie van Collin vd gorterstraat?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 09:59

Welkom Caily, mooie paard heb je

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:06

Welkom cally, leuke Tinker heb je!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:20

Dankjewel allemaal! Ze is niet van Collin, dus dat biedt mogelijkheden voor de toekomst :)

Inge, jouw meneer en mijn dames hebben ook wel een compleet andere gezondheid, verleden en kwaliteit van afstamming :o

Dit was Liv afgelopen zomer
Afbeelding

En Loulou - welke al breder is dan haar ouders, en haar vader ook qua hoogte al voorbij.
Afbeelding

Los van dat ben ik van mening dat gematigd en bewust belasten in de groei jaren alleen maar zorgt voor sterkere ontwikkeling. Mijn hengst is 23 en “gewoon” met zn derde beleerd. Nooit hard hoeven werken oid. Hij loopt nog altijd net zo makkelijk en soepel als toen hij jong was. Liv haar moeder heeft ook tot haar overlijden (27 geworden) het prima gedaan. Terwijl mijn oudste merrie met 4,5 beleerd is en van ene probleem in het andere valt (al gaan we nu al een jaar goed…). Zegt natuurlijk niet altijd wat, maar zolang je bewust bent en bij je gevoel blijft, maak je enkel keuzes die op dat komend de juiste lijken.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:32

Zertab schreef:
Het lastige is dat het niet mijn eigen paard is. Eigenaar is echt een lieve man, maar wel een boer. Dus tijdens het beleren verschillen we van mening en is het zaak om die meningen bij elkaar te brengen. Zo ook dus de zadelpasser. Al heb ik zoiets van, ik betaal die zelf wel. Maar moet het wel overleggen natuurlijk.

Ik heb nu al een paar keer mee gemaakt dat een zadel op een paard niet goed lag. En ook wat voor ellende dat voor zowel ruiter als paard meebrengt. En ik wil niet nogmaals zo hard vallen omdat een zadel met niet lekker zit... (Wist ik overigens niet, en ik heb gewoon geen verstand van zadels maar ga ervan uit dat als ik ergens een paard lease, de eigenaar wel verstand van zaken heeft. Overigens niet bij mijn vorige lease paard, maar was al even geleden.)

Inderdaad even zorgen dat hij zadel en singel goed kent en ermee aan de longe kan lopen. Zo kan de zadelmaker je paard ook in beweging beoordelen. Maar hoeft er nog geen ruiter op. Nadeel is dat je zelf misschien niet goed zit in het 1e zadel, maar waarschijnlijk groeit hij er toch heel rap uit.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met countrymill, die hebben ook een jongen paarden traject waardoor het financieel echt wel te behappen is.

Ook vind ik DS erg goed. (Dana Scheepbouwer) maar die werkt volgens mij alleen met nieuwe zadel, wel zijn deze ook goed aanpasbaar. Maar hoe zij dat met jonge paarden doet kun je het beste zelf even vragen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 10:54

Caily schreef:
Dankjewel allemaal! Ze is niet van Collin, dus dat biedt mogelijkheden voor de toekomst :)

Inge, jouw meneer en mijn dames hebben ook wel een compleet andere gezondheid, verleden en kwaliteit van afstamming :o

Dat zal zeker zo zijn :-)

Ik wilde overigens niet een discussie over leeftijd van inrijden aanzwengelen hoor (die wordt al op genoeg plekken gevoerd :) ) maar ik zie zo op de foto wel een paar verschillen tussen die knapperds van jou en mijn slungel, inderdaad :D

(Overigens, aan het verleden kunnen we niets meer veranderen, maar ik ben stiekem wel een beetje trots op hoe zijn mest, hoeven en algehele fitheid verbeterd zijn sinds ik hem heb. Ik zou graag nog wat meer spieren en vetjes zien, maar als ik dan zie hoe enthousiast de hoefsmid is over hoe zijn hoeven het houden nu in dit weer, en dat hij geen mok of wat dan ook voor weerstandsissues heeft, en dat hij zoveel levendiger en brutaler is in zijn hele voorkomen, dan ben ik toch stiekem wel erg blij. Dan heeft hij misschien ietsje meer tijd nodig om uit te groeien maar die tijd hebben we ook.)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:19

Nadiine__x schreef:
Zertab schreef:

Inderdaad even zorgen dat hij zadel en singel goed kent en ermee aan de longe kan lopen. Zo kan de zadelmaker je paard ook in beweging beoordelen. Maar hoeft er nog geen ruiter op. Nadeel is dat je zelf misschien niet goed zit in het 1e zadel, maar waarschijnlijk groeit hij er toch heel rap uit.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met countrymill, die hebben ook een jongen paarden traject waardoor het financieel echt wel te behappen is.

Ook vind ik DS erg goed. (Dana Scheepbouwer) maar die werkt volgens mij alleen met nieuwe zadel, wel zijn deze ook goed aanpasbaar. Maar hoe zij dat met jonge paarden doet kun je het beste zelf even vragen.

Ja dat vind ik lastig idd. Omdat het niet mijn paard is, wil ik geen zadel van €2000 + aanschaffen. Tweedehands kan prima onder dat bedrag. Nu heeft de eigenaar heel veel zadels liggen, dus wellicht kan een van die zadels aangepast worden voor nu.

Countrymill ziet er goed uit maar is 1 uur rijden. Helaas wat te ver... :o

Het inrijden gaat trouwens een professional doen. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:24

Ik vind die tinkers er wel volwassener en sterker uitzien dan Baron.
Ze zijn dan wel 1 jaar ouder, maar kan dat ene jaar zoveel schelen qua groei?

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 15:01

Wat een knappe paardjes komen er langs en wat zijn jullie allemaal lekker bezig!

Gisteren kwam de bekapper voor Nicky. Hoeven bekappen is sowieso al wat lastiger met Nicky, maar dit keer was het echt drama. Ze zat zo ontzettend hoog in haar energie en kon niet stilstaan.
Gelukkig heb ik een hele geduldige bekapper en kon ik Nicky ertussendoor even de spanning eruit laten lopen in de bak. Met veel moeite is het uiteindelijk allemaal wel gelukt!
Vandaag weer bij Nicky geweest omdat ik haar hoefjes moet behandelen, en nu was ze wel weer super braaf, netjes stilstaan, netjes hoefjes optillen en dergelijke. Het is me er eentje hoor :')
Ook heb ik haar staart gekamd en geknipt, was hoog nodig, nu ziet ze er weer wat fatsoenlijker uit! En dat zonnetje erbij is ook echt heerlijk <3
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:45

Wat gaan jullie hard!
Even snel bij gelezen, knappe paarden allemaal.

Solana heeft vandaag haar eerste les werk aan de hand gehad van mij.
Kennis gemaakt met de zweep, die gebruik ik als verlenging van mn hard.
Ze is zo slim, had al mega snel door wat de bedoeling is, wijken voor druk door aanraking zweep snapte ze al snel, achterwaarts ook door aanraking met de zweep tegen dr borst.
Ook halt houden ging super.

Ze vond t super leuk, vooral de snoep beloning momenten :):)

Ze is nu gewend op de nieuwe stal, kent t ritme, is zienderogen opgebloeid, gas buik is weg, madam kreeg zelfs wat praatjes, dus een heel goed teken
Mentaal is ze er nu dus aan toe om wat te gaan doen dus dit was de eerste start.
Van hieruit gaan we rustig aan verder opbouwen.
Mega trots op mn kind <3

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:02

Wat een leuke Tinkers hierboven <3

Ik ben ook voor het gematigd en bewust belasten inderdaad. Ik rij zelf 'probleempaarden' en meestal zijn dat paarden die op latere leeftijd pas opgepakt zijn, maar daardoor wel veel sneller alles moeten kunnen, want ja; hij is al 5. Dus ik maak ook een begin op 3 jaar, dan gaan ze in het najaar/ winter weer vooral aan het grondwerk en in het voorjaar dat ze 4 worden pak ik ze echt op met rijden. Bevalt mij heel goed, zo is mijn merrie van nu 16 begonnen aan een tweede wedstrijd carrière en dat doen ze super goed samen.

Ik laat het paard wel al wennen aan het zadel zonder dat deze aangemeten is. Niet te strak singelen, onbelast en af en toe, dan kan dat niet zo veel kwaad. Voordat er ruitergewicht op komt, laat ik wel een zadel aanmeten. Ik zit daarbij zelf aan een Bates zadel te denken, gezien die aanpasbaar zijn en met hem mee kunnen groeien. Ik wil namelijk niet ieder half jaar een ander zadel moeten kopen.. maar je wilt het vanaf het begin 'goed' doen, al is dat een relatief begrip natuurlijk, maar in ieder geval wil ik doen waar ik me goed bij voel. Dus ga ik niet op een paard zitten waarvan ik weet dat het zadel niet past.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:05

Vandaag is de tandarts voor Replay geweest. Hij heeft zich super goed gedragen!

Hij had 2 kleine wolfskiesjes, maar die gingen mogelijk nog met wisselen er mee uit zei de tandarts. Hij heeft ook nog maar 4 snijtanden gewisseld, de rest is nog allemaal zijn baby gebitje.

Dus voor nu niks aan doen, volgende controle kijken of ze er nog zitten.

Foto's voor de liefhebber

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 03:27

Ooeeh, de valk tinker liv <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 22:49

Hier nog steeds ziek… -O-

Vandaag wel even langs geweest. Ik had een deken met BF besteld en moest deze even passen. Nu heeft Pharon nog nooit een deken op gehad. Dus een fleece deken erop gelegd, omdat het nieuwe deken beschermd moest worden. En hij deed dat zooo braaf <3
Toen het deken eenmaal op was even de ruimte gegeven om zelf te snuffelen wat hij op zich had liggen.
Het verbaasd me zo hoe snel hij dingen oppakt en hoe meer liever en socialer hij geworden is sinds eigenlijk een maand? Sinds hij thuis is en meer in de hand komt is het al een totaal ander paard. Hij is veel liever, grappiger en knuffeliger dan ik van tevoren bedacht had.

Uiteindelijk nieuwe deken niet gepast, is dezelfde maat als de fleecedeken dus zal vast goed zijn.
Deken is ook pas bedoeld voor als hij meer aan het werk is straks. Is een 0 grams regendeken :)

Nu komende dagen vrij. Kan ik goed uitzieken op de bank :+

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:07

Ik kreeg van de week bericht dat mijn lieve schat volgende week dinsdag al naar de persoon kan die hem zadelmak maakt. Dus nog even entingen/wormenkuurtje geregeld, algehele check door de dierenarts geregeld. Komende dagen nog even lekker bevestigen wat die al kent en dan gaat hij op naar het volgende avontuur in zijn leven.

Black Friday een nieuwe dekenset voor hem gescoord en nog 1 paar veiligheidsbeugels. Nu nog een paar nieuwe beugelriemen voor de zekerheid en een kleinere singel. Dan kan ik voorlopig weer vooruit.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:52

Moonlight17 schreef:
Ik kreeg van de week bericht dat mijn lieve schat volgende week dinsdag al naar de persoon kan die hem zadelmak maakt. Dus nog even entingen/wormenkuurtje geregeld, algehele check door de dierenarts geregeld. Komende dagen nog even lekker bevestigen wat die al kent en dan gaat hij op naar het volgende avontuur in zijn leven.

Black Friday een nieuwe dekenset voor hem gescoord en nog 1 paar veiligheidsbeugels. Nu nog een paar nieuwe beugelriemen voor de zekerheid en een kleinere singel. Dan kan ik voorlopig weer vooruit.

Oh wat spannend! :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 08:25

Hoi hoi

Ik kom me hier ook graag melden.
Had me in het topic van 2023 aangemeld van de zomer. Maar helaas kwam aan het beleerproces vrij abrupt een einde tegelijk met het einde van het zomerweer.

Alles was bij ons namelijk dusdanig verregend dat enkel aquatraining mogelijk was.
En net toen dit iets op leek te knappen, viel mijn paard op straat en staat nu op boxrust :=

Mijn jonkie is een Arabier van inmiddels 3,5 jaar oud. En we gaan dus van het voorjaar een nieuwe poging doen om hem te beleren.
Ben heel benieuwd, van tussen ons als combi botert het niet zo. Gelukkig hebben wel iemand die ons helpt met het hele proces.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:55

Ben benieuwd hoe het gaat! Ook niet erg, dat jaartje er bij @Sherivey, die van mij is nu ook 3,5.

Die is ook nog lekker kleuter. Echt een slungel ook dus ga lekker wat dressuurwerk vanaf de grond doen. Merk nu met het grondwerk in het algemeen ook verbetering.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het slechte weer is voor mij echt demotiverend dus ik heb gisteren voor de eerste keer in weken weer eens lekker getraind. Hopelijk houden we het vol want we genieten er allebei zo van! Maar absoluut NIET van de regen en wind. _O-
Gisteren ook bij bokker vriendin Ceras langsgeweest en voor het werken aan de hand met haar Diego mogen voelen. Nu is Azu aan de beurt!! :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:52

Oh ja, ik heb ook absoluut geen haast hoor, qua rijden. Eerst maar eens het vertrouwen in elkaar terug krijgen.
Alleen niks kunnen en dan die val erbij zijn gewoon heel frustrerend.

Werken aan de hand lijkt me ook heel erg leuk :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:55

Welkom Sherivey! Heb je een foto? :D