Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:14

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:52

Mellow schreef:
Het MOET niet. Het is nu zo dus voor nu geen andere keuze. Daar zit het verschil. En of het zo blijft is de vraag. Ik hoop dat er actie komt want zoals het nu gaat is niet te doen.

En dan een artikel over de koe in Hilversum wat een vreselijk gezicht dat wel niet is voor de wandelaars daar.

En hoe moet het zijn voor de gebieden waar dagelijks dit gebeurd dan, normaal???

Wat er nu gebeurd is niet normaal en moet actie op komen.

Dus als ik het goed begrijp moet je er niet mee dealen dat de wolf nu eenmaal in NL gevestigd is, maar moet er wel actie op komen dat de wolf zijn natuurlijke gedrag vertoont?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:04

Je moet er niet mee dealen.
Punt.
Verder niets.
Of ik ergens mee deal is namelijk mijn zaak .

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:05

Zucht...

Jij zegt je moet er maar mee dealen het is gewoon zo. Maar als er geen weerstand is zou er ook niks gebeuren/veranderen en kabbelt dit voort.

Begrijp werkelijk niet dat je het gedrag wat de wolven hier laten zien nog natuurlijk kan noemen...

Ja een schaap pakken om op te eten is natuurlijk.

Meerdere schapen verwonden, enkele doden, NEE dat is geen natuurlijk gedrag meer maar gedrag wat ontstaat door de omstandigheden die hier zijn.

Zoals ik al eerder heb gezegd zouden er van mij hier best een aantal wolven mogen leven, als je ze niet ziet en ze vallen niet DAGELIJKS vee aan dan is het natuur. Nu is het een plaag.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:39

Jammer van de zucht, geloof me die is mij niet vreemd, echter tracht ik respectvol in mijn reacties te blijven omdat ik kenbaar wil maken dat er meer onder de zon is dan enkel hetgeen wat je zelf denkt en aan het hart gaat. Als je discussieert, verschil je van mening met een ander en wil je die persoon in een gedachtewisseling overtuigen van de juistheid van jouw standpunt. Echter geeft een open blik altijd meer inzicht en kennis, helemaal als je uiteindelijk hetzelfde doel hebt, om te begrijpen waarom iets zo is of wat de ander zijn standpunt is.

Moeten is een relatief begrip. Een ieder geeft er zijn eigen context aan. Ik ben namelijk van mening dat we ermee moeten dealen, accepteren is een ander verhaal. Daarom vraag ik continue aandacht om mensen van hogerhand te benaderen.

Een wolf die dieren dood volgt het natuurlijk instinct. Welke diersoort het betreft, zal hem een zorg zijn. Natuurlijk gedrag. Vervolgens zeg je dat het geen natuurlijk gedrag is, maar gedrag wat ontstaat door de omstandigheden die hier zijn. Echter hebben andere landen, vele malen groter dan NL, ook last van de wolf.
Ik wil de wolf hier niet hebben, vol afgrijzen volg ik de berichten over het dierenleed wat zich hier ontketend. Maar in mijn ogen blijft het natuurlijk gedrag en moeten we dealen met de consequenties, waar we ons zo goed mogelijk tegen moeten wapenen en de barricades op om gehoord te worden. Accepteren? Dat nooit, hier is geen plek voor de wolf.

rien10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:47

Ik denk Kaja, dat jij en ik iets anders verstaan onder de term "ergens mee moeten dealen" .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:47

Kaja schreef:
Jammer van de zucht, geloof me die is mij niet vreemd, echter tracht ik respectvol in mijn reacties te blijven omdat ik kenbaar wil maken dat er meer onder de zon is dan enkel hetgeen wat je zelf denkt en aan het hart gaat. Als je discussieert, verschil je van mening met een ander en wil je die persoon in een gedachtewisseling overtuigen van de juistheid van jouw standpunt. Echter geeft een open blik altijd meer inzicht en kennis, helemaal als je uiteindelijk hetzelfde doel hebt, om te begrijpen waarom iets zo is of wat de ander zijn standpunt is.

Moeten is een relatief begrip. Een ieder geeft er zijn eigen context aan. Ik ben namelijk van mening dat we ermee moeten dealen, accepteren is een ander verhaal. Daarom vraag ik continue aandacht om mensen van hogerhand te benaderen.

Een wolf die dieren dood volgt het natuurlijk instinct. Welke diersoort het betreft, zal hem een zorg zijn. Natuurlijk gedrag. Vervolgens zeg je dat het geen natuurlijk gedrag is, maar gedrag wat ontstaat door de omstandigheden die hier zijn. Echter hebben andere landen, vele malen groter dan NL, ook last van de wolf.
Ik wil de wolf hier niet hebben, vol afgrijzen volg ik de berichten over het dierenleed wat zich hier ontketend. Maar in mijn ogen blijft het natuurlijk gedrag en moeten we dealen met de consequenties, waar we ons zo goed mogelijk tegen moeten wapenen en de barricades op om gehoord te worden. Accepteren? Dat nooit, hier is geen plek voor de wolf.

Mijn hond heeft dit van nature ook in zich. Die laat ik uiteraard nooit zijn gang gaan. Is totaal niet nodig en zeer onwenselijk. Echter iets wat er van nature in zit daarop moet je reageren en actie op ondernemen als je dat gedrag niet wil/totaal niet wenselijk is. Nu hebben we hier alleen geen middelen voor. Niets wat doeltreffend en vrijwel 100% zeker werkt kan en mag hier in NL gebruikt worden.
0 stand zal onmogelijk zijn maar goed en streng beheer moet er gewoon komen en wel heel snel!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:17

Mellow schreef:
Zucht...

Begrijp werkelijk niet dat je het gedrag wat de wolven hier laten zien nog natuurlijk kan noemen...

Meerdere schapen verwonden, enkele doden, NEE dat is geen natuurlijk gedrag meer maar gedrag wat ontstaat door de omstandigheden die hier zijn.

Het is wél natuurlijk gedrag. Zowel honden als wolven krijgen een kick van het najagen.
Neem het kleine hondje van mijn zoon: beestje is niet bloeddorstig, heeft geen honger, en toch jaagt hij op mijn geiten als hij de kans krijgt. Bijt (nog) niet, hij vindt het gewoon geweldig omdat ze voor hem wegrennen. Paard daarentegen verzet geen stap als hij met mij mee de paddock inglipt. Is saai dus die keurt hij geen blik waardig.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:25

DuoPenotti schreef:
Bij dat zenderen door de natuur organisatie denk ik alleen maar dat ze niet willen dat de wolf ineens verdwijnt.

AR daar is geen pijl op trekken wat ze willen. Ja alle dieren in de natuur.
Niets gehouden of beheert door mensen. Alsof dat ooit kan.

In het wolvenplan maakt zenderen deel uit van het beleid mbt probleemwolven. Deze wolf komt regelmatig te dicht bij mensen en daarom willen ze de wolf zenderen. Zodat ze de wolf in de gaten kunnen houden. Bovendien hoopt men dathet vangen en zenderen dermate stressvol voor de wolf is dat deze voortaan uit de buurt van mensen blijft.

AR probeert dit nu tegen te houden omdat wanneer het allemaal onvoldoende resultaat op levert e desbetreffende wolf in het uiterste geval geschoten mag worden.
Animal Rights probeert daarom dus het interprovinciaal wolvenplan te ondermijnen.

Maar dit is wat deze extremistische clubs constant doen. Ze proberen de problemen nog erger te maken dan dat ze al zijn door het beleid continu te dwarsbomen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 19-09-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:23

Ik kan voor mezelf de vinger er nog niet helemaal op leggen waarom ik het bij een groter dier erger vindt, dan bijvoorbeeld wanneer een roofvogel een rat of muis op zou eten? Ik vind het prachtig om buizerds door de lucht te zien gaan of op een paal van de omheining te zien zitten.
Die jacht is natuurlijk wel eerlijker tussen een roofvogel en een prooidier. Er zijn geen roofvogels die 20 muizen half verwonden en niet opeten, want dat kost veel te veel energie om die te pakken allemaal. Misschien dat dat sur-plus er dan niet is? Dus er wordt alleen vermoord en gegeten wat daadwerkelijk nodig is?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:33

Het is allemaal een beetje dubbel en heeft ook te maken met je eigen emotie. Voor het ene dier voel je waarschijnlijk ook meer affectie dan voor het andere dier. Zo zit de mens nou eenmaal in elkaar. De natuur is mooi en lelijk tegelijkertijd en wij maken daar ook gewoon deel van uit. Althans zo zie ik het. Ik wil een roofdier ook niet zien sterven van de honger.

Er zullen veel mensen hun schouders ophalen voor een schaap wat slachtoffer is geworden van een wolf, maar diezelfde mensen zullen heel anders reageren als je schaap vervangt door hond of kat. Mensen die vinden dat de wolf er gewoon bij hoort en wij ons maar aan moeten passen delen hun huis vast ook niet met muizen en ratten onder het mom van "zij willen hier gewoon graag wonen".

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:57

Sanet schreef:
Ik kan voor mezelf de vinger er nog niet helemaal op leggen waarom ik het bij een groter dier erger vindt, dan bijvoorbeeld wanneer een roofvogel een rat of muis op zou eten? Ik vind het prachtig om buizerds door de lucht te zien gaan of op een paal van de omheining te zien zitten.
Die jacht is natuurlijk wel eerlijker tussen een roofvogel en een prooidier. Er zijn geen roofvogels die 20 muizen half verwonden en niet opeten, want dat kost veel te veel energie om die te pakken allemaal. Misschien dat dat sur-plus er dan niet is? Dus er wordt alleen vermoord en gegeten wat daadwerkelijk nodig is?

Een belangrijk verschil is dat het kleinere dier sneller dood is. De tijdspanne dat er angst en pijn is, is korter.
Ook hebben kleinere dieren waarschijnlijk minder bewustzijn, dan grotere dieren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:59

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als een wolf op een hert of een ree jaagt. Ik hoef het niet te zien, maar leg me erbij neer dat het de natuur is.
Waar ik ontzettend veel moeite mee heb, is het feit dat de wolf nu op dieren jaagt die niet weg kunnen komen. Dieren die wij als mens opsluiten om te houden voor hobby of werk, dieren die wij zo goed mogelijk verzorgen en wellicht heel veel van houden. Deze dieren horen veilig te zijn, in mijn ogen. Een dier wat bejaagt wordt moet de mogelijkheid hebben om weg te komen, anders wordt het wreed in mijn ogen. Is de natuur dan niet wreed? Ja de natuur is ontzettend wreed. Maar dat lijntje die wilde dieren van gedomesticeerde dieren scheid, mag niet verdwijnen voor doelstellingen die we willen behalen tbv klimaatverandering. De opzet is duidelijk. Of het werkt? Dat weet niemand! Maar daar mogen gedomesticeerde dieren niet het slachtoffer van zijn. Als de instanties, welke opkomen voor dierenwelzijn, dan haar ogen daarvoor sluit omdat er doelstellingen behaald moeten worden, dat gaat er iets vreselijk mis in ons land.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:00

Ik begin eigenlijk steeds meer last te krijgen van de wijze waarop roofdieren jagen, al dan niet doden en eten. Ik vind dat de natuur dat maar slecht geregeld heeft... Wat een leed aan alle kanten! -O-

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:05

Kaja schreef:
Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als een wolf op een hert of een ree jaagt. Ik hoef het niet te zien, maar leg me erbij neer dat het de natuur is.
Waar ik ontzettend veel moeite mee heb, is het feit dat de wolf nu op dieren jaagt die niet weg kunnen komen. Dieren die wij als mens opsluiten om te houden voor hobby of werk, dieren die wij zo goed mogelijk verzorgen en wellicht heel veel van houden. Deze dieren horen veilig te zijn, in mijn ogen. Een dier wat bejaagt wordt moet de mogelijkheid hebben om weg te komen, anders wordt het wreed in mijn ogen. Is de natuur dan niet wreed? Ja de natuur is ontzettend wreed. Maar dat lijntje die wilde dieren van gedomesticeerde dieren scheid, mag niet verdwijnen voor doelstellingen die we willen behalen tbv klimaatverandering. De opzet is duidelijk. Of het werkt? Dat weet niemand! Maar daar mogen gedomesticeerde dieren niet het slachtoffer van zijn. Als de instanties, welke opkomen voor dierenwelzijn, dan haar ogen daarvoor sluit omdat er doelstellingen behaald moeten worden, dat gaat er iets vreselijk mis in ons land.

Dat deel ik met je. Ik kan het dan nog wel op karma gooien. Twee dieren die allebei leven in de vrije natuur en elkaar dan treffen. Vind het ook nog steeds moeilijk om aan te zien, maar wat ik al schreef, een wolf zien verhongeren vind ik net zo naar.

Voor de dieren die wij houden voelt het voor mij ook anders. Die kunnen geen kant op, daar zijn wij verantwoordelijk voor.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:22

En 1 dier doden om te eten, prima dat is idd de natuur.
Maar er 20 zodanig verwonden dat ze lijden puur uit lust klopt voor mij niet

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:26

mysa schreef:
Mellow schreef:
Zucht...

Het is wél natuurlijk gedrag. Zowel honden als wolven krijgen een kick van het najagen.
Neem het kleine hondje van mijn zoon: beestje is niet bloeddorstig, heeft geen honger, en toch jaagt hij op mijn geiten als hij de kans krijgt. Bijt (nog) niet, hij vindt het gewoon geweldig omdat ze voor hem wegrennen. Paard daarentegen verzet geen stap als hij met mij mee de paddock inglipt. Is saai dus die keurt hij geen blik waardig.

Nee dat is het niet...
Het komt door de omstandigheden.

Gekopieerd:
Overtollig doden is typisch voor aanvallen van wolven op landbouwhuisdieren. Prooidieren zijn in een onnatuurlijke hoeveelheid aanwezig en omsloten door hekken of greppels, zodat ze met weinig moeite kunnen worden bejaagd. Als deze situatie zich voordoet, wordt deze reflex getriggerd. In dit geval leidt het overwinnen van passieve beschermingsmaatregelen tot nog grotere verliezen. Het is niet ongebruikelijk dat herders veel dode of ernstig gewonde dieren in de wei vinden, of veel dieren, die proberen over een open waterzijde te vluchten, verdrinken.

Dat bevestigt hoe belangrijk het is om met alle middelen te voorkomen dat wolven hekken kunnen overwinnen. We kunnen het de wolf niet kwalijk nemen als hij veel meer dieren doodt dan hij nodig heeft om te leven, want het is een aangeboren belangrijke reflex die een groot nadeel heeft in onnatuurlijke culturele landschappen. In hoeverre dit kan worden voorkomen in landschappen met een groot aantal grazende dieren is nog steeds een vraagstuk, misschien kan het niet worden voorkomen. De wolf komt in een volkomen onnatuurlijke situatie terecht, hoe moet hij leren anders met de situatie om te gaan ?  
Einde Gekopieerd.
Bron : https://www.nowolvesbenelux.nl/probleem ... landschap/

Als de omstandigheden er niet waren zou de wolf dit niet doen. Ja het is wel zijn reflex nu doordat de omstandigheden er naar zijn.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 19-09-23 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:31

Het nadeel van onoverwinnelijke hekken is, dat ze voor de overige dieren dat ook zijn. Dieren die grasland nodig hebben om te overleven. Dieren die een partner zoeken. Dieren die een winterslaap-plek zoeken. Dat gaat allemaal kapot met dit soort hekken. Ook dat vind ik een gegronde reden om geen wolven te willen hebben in ons land.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:31

Waaruit heb je dit gekopieerd Mellow?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:32

josien_m_ schreef:
Ik begin eigenlijk steeds meer last te krijgen van de wijze waarop roofdieren jagen, al dan niet doden en eten. Ik vind dat de natuur dat maar slecht geregeld heeft... Wat een leed aan alle kanten! -O-

Maar dan projecteer je heel erg je eigen menselijke emoties op de natuur. De natuur is niet goed of slecht - die "is" gewoon. Een aardbeving gebeurt niet omdat de aarde denkt "wat een poedersuiker mensen, laat ik maar eens lekker op ze omvallen". Een aardbeving gebeurt gewoon. Zo ook een wolf die op een schaap jaagt. Die denkt niet "ah, deze zit opgesloten, laat ik 'm maar eens extra aan stukken scheuren". Een wolf ziet enkel een beest wat voor hem wegrent en zijn instinct zegt dat hij daar achteraan moet.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:40

balance schreef:
Waaruit heb je dit gekopieerd Mellow?

Aangepast

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:41

Ik zag een filmpje voorbij komen van 3 orka’s die op een zeehond jagen en door golven te maken de zeehond van een ijsschots afkregen en dus op gingen eten. Ik vind dat niet fijn om te zien. Het is wel de natuur en orka’s moeten ook eten. Maar :(

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:44

Dan heb je de keuze om niet te kijken Sanet. De moderne tijd maakt dat jij het via film kan zien. 100 jaar geleden had je bij wijze van spreken nog nooit van een Orka gehoord.
De zeehond en orka situatie zoals jij hem beschrijft is de natuur.
Wolven in Nederland versus schapen (runderen, ponies) is natuur versus cultuur. Daar gaat het scheef.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:47

Mijn gedeelde overzicht is geheel ondergesneeuwd door de discussies die hier gevoerd zijn.
De roedel uit het DFW heeft van september 2021 tot juli 2023 dus nog geen 2 jaar 905 dieren gedood. Dit zijn de dieren die bij bij12 gemeld zijn, dus lang niet alles. Niet de dieren van de natuurorganisaties en de reeën. Het gaat om 2 ouders, 4 welpen van vorig jaar waarvan 2 dood zijn en 5 welpjes van dit jaar die nog niet jagen. Dan kun je toch niet meer spreken van de natuur of doden om te eten.
Laatst bijgewerkt door pillow op 19-09-23 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:52

Het is ook geen "natuur" in de zin van dat het niet natuurlijk is dat er overal opgesloten beesten voor het grijpen zitten. Wel is het heel makkelijk te verklaren natuurlijk gedrag, namelijk: jachtdieren "moeten" instinctief achter iets aan wat voor ze wegloopt. Dat is met beren zo, met cheeta's, met je normale huiskat, en ook met wolven. Die 905 slachtoffers zijn geen onnatuurlijk gedrag - dat is een onnatuurlijke situatie. Maar om dan maar te stellen dat de wolf hier niet hoort is niet waar en niet de oplossing; in principe horen wij hier niet en zijn wij degene die met onnatuurlijk veel zijn en een groot deel van de aarde "op hebben geëist". Dat is geen anti-boer of pro-wolf opmerking en daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat alle boeren dan maar op moeten rotten; dat vind ik namelijk helemaal niet. Maar bovenstaande is gewoon hoe het is gelopen en hoe de situatie nu feitelijk is. En daarin moet een tussenweg worden gevonden om de onhoudbare situatie zoals hij nu is houdbaar te maken.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 19-09-23 15:54, in het totaal 2 keer bewerkt