Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mellow schreef:Het MOET niet. Het is nu zo dus voor nu geen andere keuze. Daar zit het verschil. En of het zo blijft is de vraag. Ik hoop dat er actie komt want zoals het nu gaat is niet te doen.
En dan een artikel over de koe in Hilversum wat een vreselijk gezicht dat wel niet is voor de wandelaars daar.
En hoe moet het zijn voor de gebieden waar dagelijks dit gebeurd dan, normaal???
Wat er nu gebeurd is niet normaal en moet actie op komen.
Kaja schreef:Jammer van de zucht, geloof me die is mij niet vreemd, echter tracht ik respectvol in mijn reacties te blijven omdat ik kenbaar wil maken dat er meer onder de zon is dan enkel hetgeen wat je zelf denkt en aan het hart gaat. Als je discussieert, verschil je van mening met een ander en wil je die persoon in een gedachtewisseling overtuigen van de juistheid van jouw standpunt. Echter geeft een open blik altijd meer inzicht en kennis, helemaal als je uiteindelijk hetzelfde doel hebt, om te begrijpen waarom iets zo is of wat de ander zijn standpunt is.
Moeten is een relatief begrip. Een ieder geeft er zijn eigen context aan. Ik ben namelijk van mening dat we ermee moeten dealen, accepteren is een ander verhaal. Daarom vraag ik continue aandacht om mensen van hogerhand te benaderen.
Een wolf die dieren dood volgt het natuurlijk instinct. Welke diersoort het betreft, zal hem een zorg zijn. Natuurlijk gedrag. Vervolgens zeg je dat het geen natuurlijk gedrag is, maar gedrag wat ontstaat door de omstandigheden die hier zijn. Echter hebben andere landen, vele malen groter dan NL, ook last van de wolf.
Ik wil de wolf hier niet hebben, vol afgrijzen volg ik de berichten over het dierenleed wat zich hier ontketend. Maar in mijn ogen blijft het natuurlijk gedrag en moeten we dealen met de consequenties, waar we ons zo goed mogelijk tegen moeten wapenen en de barricades op om gehoord te worden. Accepteren? Dat nooit, hier is geen plek voor de wolf.
Mellow schreef:Zucht...
Begrijp werkelijk niet dat je het gedrag wat de wolven hier laten zien nog natuurlijk kan noemen...
Ja een schaap pakken om op te eten is natuurlijk.
Meerdere schapen verwonden, enkele doden, NEE dat is geen natuurlijk gedrag meer maar gedrag wat ontstaat door de omstandigheden die hier zijn.
DuoPenotti schreef:Bij dat zenderen door de natuur organisatie denk ik alleen maar dat ze niet willen dat de wolf ineens verdwijnt.
AR daar is geen pijl op trekken wat ze willen. Ja alle dieren in de natuur.
Niets gehouden of beheert door mensen. Alsof dat ooit kan.
Sanet schreef:Ik kan voor mezelf de vinger er nog niet helemaal op leggen waarom ik het bij een groter dier erger vindt, dan bijvoorbeeld wanneer een roofvogel een rat of muis op zou eten? Ik vind het prachtig om buizerds door de lucht te zien gaan of op een paal van de omheining te zien zitten.
Die jacht is natuurlijk wel eerlijker tussen een roofvogel en een prooidier. Er zijn geen roofvogels die 20 muizen half verwonden en niet opeten, want dat kost veel te veel energie om die te pakken allemaal. Misschien dat dat sur-plus er dan niet is? Dus er wordt alleen vermoord en gegeten wat daadwerkelijk nodig is?
Kaja schreef:Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als een wolf op een hert of een ree jaagt. Ik hoef het niet te zien, maar leg me erbij neer dat het de natuur is.
Waar ik ontzettend veel moeite mee heb, is het feit dat de wolf nu op dieren jaagt die niet weg kunnen komen. Dieren die wij als mens opsluiten om te houden voor hobby of werk, dieren die wij zo goed mogelijk verzorgen en wellicht heel veel van houden. Deze dieren horen veilig te zijn, in mijn ogen. Een dier wat bejaagt wordt moet de mogelijkheid hebben om weg te komen, anders wordt het wreed in mijn ogen. Is de natuur dan niet wreed? Ja de natuur is ontzettend wreed. Maar dat lijntje die wilde dieren van gedomesticeerde dieren scheid, mag niet verdwijnen voor doelstellingen die we willen behalen tbv klimaatverandering. De opzet is duidelijk. Of het werkt? Dat weet niemand! Maar daar mogen gedomesticeerde dieren niet het slachtoffer van zijn. Als de instanties, welke opkomen voor dierenwelzijn, dan haar ogen daarvoor sluit omdat er doelstellingen behaald moeten worden, dat gaat er iets vreselijk mis in ons land.
mysa schreef:Mellow schreef:Zucht...
Begrijp werkelijk niet dat je het gedrag wat de wolven hier laten zien nog natuurlijk kan noemen...
Ja een schaap pakken om op te eten is natuurlijk.
Meerdere schapen verwonden, enkele doden, NEE dat is geen natuurlijk gedrag meer maar gedrag wat ontstaat door de omstandigheden die hier zijn.
Het is wél natuurlijk gedrag. Zowel honden als wolven krijgen een kick van het najagen.
Neem het kleine hondje van mijn zoon: beestje is niet bloeddorstig, heeft geen honger, en toch jaagt hij op mijn geiten als hij de kans krijgt. Bijt (nog) niet, hij vindt het gewoon geweldig omdat ze voor hem wegrennen. Paard daarentegen verzet geen stap als hij met mij mee de paddock inglipt. Is saai dus die keurt hij geen blik waardig.
josien_m_ schreef:Ik begin eigenlijk steeds meer last te krijgen van de wijze waarop roofdieren jagen, al dan niet doden en eten. Ik vind dat de natuur dat maar slecht geregeld heeft... Wat een leed aan alle kanten!