Afknappers op (pension)stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:33

DuoPenotti schreef:
De klant is niet koning, het paard. :)
En dat de klant een andere stal zou gaan zoeken, moeten ze vooral doen dan.
Maar ik ben nog altijd degene die ze de deur heeft gewezen....

Daarnaast is wat paarden erbij niet echt een verdien model, ja beetje maar niet dat mijn paarden er van kunnen leven.
Is natuurlijk anders als het goed is met een grote stal.

Ik bedoelde jou niet @DP. Aangezien jij juist zei wel pensionpaarden "voor te trekken". Ik heb zelf de meeste tijd op grote commerciele stallen gestaan en juist die zakelijke instelling beviel me het best. Ik betaal goed en verwacht goede verzorging zoals afgesproken. Op kleine privestallen is het veel wispelturiger en hangt het er sterk vanaf of je persoonlijk goed met de eigenaar van de stal kunt opschieten.

Absolem

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 11:35

De prijzen bij pensionstalling zijn ook vijf keer zo hoog als bij een particulier. Dus ja dan is de winst ook hoger. Alhoewel met de energie ellende en de voer prijzen het niet meer overhoud.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:04

Absolem schreef:
De prijzen bij pensionstalling zijn ook vijf keer zo hoog als bij een particulier. Dus ja dan is de winst ook hoger. Alhoewel met de energie ellende en de voer prijzen het niet meer overhoud.

Vijf keer hoger?

Nog nooit meegemaakt. Hier in de regio is het verschil echt niet zo groot. Waar een echte pensionstal vaak gewoon belasting afdraagt over het pensiongeld, doen privé stallen dat veelal niet.
Toch is het verschil hier niet zo groot, het is ook maar net wat je als eigenaar zoekt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:25

Hier is het soms helemaal niet hoger. Grote stallen kunnen ook groot inkopen bijv.Maar het voornaamste is toch dat je een stalling hebt die zowel voor jou als voor je paard prettig is, in alle opzichten. Want als je het niet naar je zin zou hebben dan is het zuur geld wat je betaalt. En als het stalmanagement niet passend is voor je paard dan krijg je veel meer DA-rekeningen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:32

Ik heb juist begrepen van een manege met groot deel pension dat de pensionstalling erg weinig oplevert, eerder de kosten dekt dan winst oplevert.
Het manegedeel leverde winst op met de lessen en verhuur voor buitenritten, organiseren van wedstrijden/ritten/evenementen etc en daardoor konden ze blijven bestaan terwijl dat met alleen pension niet zou lukken tenzij de prijzen flink opgeschroefd werden wat wsl weer voor leegloop vd pensionstalling zou zorgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 12:37

lor1_1984 schreef:
Ik heb juist begrepen van een manege met groot deel pension dat de pensionstalling erg weinig oplevert, eerder de kosten dekt dan winst oplevert.
Het manegedeel leverde winst op met de lessen en verhuur voor buitenritten, organiseren van wedstrijden/ritten/evenementen etc en daardoor konden ze blijven bestaan terwijl dat met alleen pension niet zou lukken tenzij de prijzen flink opgeschroefd werden wat wsl weer voor leegloop vd pensionstalling zou zorgen.

Dat hoor ik ook altijd maar dat neem ik wel met een korrel zout. Wellicht geen heel dik belegde boterham maar nog steeds een belegde boterham.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:51

De manege waar ik vroeger reed heeft bijna alle pension klanten de deur gewezen en manege paarden er voor terug gekocht. Levert meer winst op en minder gezeur

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 13:56

Nou, dat minder gezeur geloof ik direct := . Ik ben zelf ook vrij veeleisend over het welzijn van mijn paarden, maar sommigen weten dat tot in het oneindige door te drijven :( . En als je vooraf heldere afspraken maakt en mee denkt, kan er vaak heel veel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:06

prompter schreef:
Nou, dat minder gezeur geloof ik direct := . Ik ben zelf ook vrij veeleisend over het welzijn van mijn paarden, maar sommigen weten dat tot in het oneindige door te drijven :( . En als je vooraf heldere afspraken maakt en mee denkt, kan er vaak heel veel.

Het probleem is dat er nauwelijks 2 veeleisende eigenaren te vinden zijn die precies hetzelfde onder welzijn begrijpen, laat staan als je er als stalhouder 100 hebt :=

Een manege lijkt me in dit opzicht eenvoudiger inderdaad, er is meer vraag dan aanbod en meeste manegeklanten bemoeien zich niet zo met het stalbeleid (niet dat het altijd goed is, maar dat terzijde).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 14:10

Ik denk dat het ook echt 2 verschillende takken van sport zijn. Een goede manegehouder is niet perse een goede pensionstalhouder denk ik? Het is eigenlijk bijzonder dat het vaak als 1 beroep gezien wordt want het vraagt iets heel anders denk ik :) .

Ik ben niet geschikt als manegehouder. Vind daarnaast ook dat het echt wat anders vraagt van je accomodatie. Dan hoor ik vergelijkingen met een bedrijf met 1 bak meer, maar daar zijn wel lessen en kinderfeestjes. Dat is dan toch een heel ander bedrijf denk ik dan :) ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:58

ruitje schreef:
Ik denk dat het ook echt 2 verschillende takken van sport zijn. Een goede manegehouder is niet perse een goede pensionstalhouder denk ik? Het is eigenlijk bijzonder dat het vaak als 1 beroep gezien wordt want het vraagt iets heel anders denk ik :).
Ik ben niet geschikt als manegehouder. Vind daarnaast ook dat het echt wat anders vraagt van je accomodatie. Dan hoor ik vergelijkingen met een bedrijf met 1 bak meer, maar daar zijn wel lessen en kinderfeestjes. Dat is dan toch een heel ander bedrijf denk ik dan :) ?

Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Ik heb ook wel bij zo'n gemengd bedrijf gestaan (manege/pensionstal) maar dat zou mijn voorkeur echt niet meer hebben. Ik denk dat het belangrijk is om je focus op beide te hebben (manege en pensionklant) om beide gelukkig te houden, maar dat is heel moeilijk. Het "bijt elkaar" Voor zover ik heb meegemaakt lag de focus altijd bij de manegeklant (logisch ook verdient beter) en vulde je als pensionklant voor 400 per maand de opengevallen uurtjes op voor jou ongunstige momenten. Dan waren er inderdaad 2 bakken maar altijd weer inderdaad een kinderfeestje o.i.d. dat je hele planning in de war gooide.
Ik sta al jaren niet meer bij een manegebedrijf. Zou het niet meer kunnen ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:45

Babootje schreef:
ruitje schreef:
Ik denk dat het ook echt 2 verschillende takken van sport zijn. Een goede manegehouder is niet perse een goede pensionstalhouder denk ik? Het is eigenlijk bijzonder dat het vaak als 1 beroep gezien wordt want het vraagt iets heel anders denk ik :).

Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Ik heb ook wel bij zo'n gemengd bedrijf gestaan (manege/pensionstal) maar dat zou mijn voorkeur echt niet meer hebben. Ik denk dat het belangrijk is om je focus op beide te hebben (manege en pensionklant) om beide gelukkig te houden, maar dat is heel moeilijk. Het "bijt elkaar" Voor zover ik heb meegemaakt lag de focus altijd bij de manegeklant (logisch ook verdient beter) en vulde je als pensionklant voor 400 per maand de opengevallen uurtjes op voor jou ongunstige momenten. Dan waren er inderdaad 2 bakken maar altijd weer inderdaad een kinderfeestje o.i.d. dat je hele planning in de war gooide.
Ik sta al jaren niet meer bij een manegebedrijf. Zou het niet meer kunnen ook.

Ik vond wel dat een manege gezellig was ,ook een goede kantine ,en als mijn paard kreupel was of zo dan kon ik toch altijd rijden dankzij de manegepaarden.Ik ben inmiddels veel ouder en mijn paard ook, nu hoeft de drukte van een manegebedrijf niet meer zo van mij.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:59

Poekkie schreef:
Met alle respect superpony, maar als ik aan jouw morele standaard zou moeten voldoen ben ik binnen de maand gillend gek.

Daarentegen hebben de beesten het hier gewoon goed hoor. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maat ik lees altijd een beetje een steek onder water naar mij toe in je berichten. Alsof hier dat ene stalletje is waar ik niet het beste voor de dieren zou willen ofzo.

Ik heb echt op grote stallen gewerkt en daar kon ik gewoon alle paarden gelijk trekken en geen verschil maken, tenzij nodig vanwege extra zorg.

Ik ken je niet en je stal ook niet. Ik ga uit van wat je schrijft en je valt op door veel klagen over de klanten, alles voor je eigen paarden goed willen, maar wel het geld van de klanten nodig hebben.

Dat mensen eraan verdienen is helemaal prima. Niemand zou moeten bijbetalen. Maar je kan gewoon niet lang met dieren werken of pension houden als je niet van paarden houdt. Dan wordt het een fabriek en moet je personeel of loop je tegen je klanten aan als je wat kleiner en persoonlijker bent.

Heb op echt veel stallen gestaan en ook les gegeven. Vanwege verhuizingen ook in meerdere delen van het land en je komt ontzettend veel tegen.
Maar de problemen die je ziet kan je echt wel goed indelen in de grootte van de stallen, de luxe of juist simpele manier van paarden houden.

Als ik nu ergens kom, kan ik wel zo ongeveer al voorspellen waar mensen tegenaan lopen. Is niet altijd niet overheen te komen, maar voor zowel stalhouders als pensionners vaak wel vervelend.

at the end, heb je elkaar nodig. Die stal wil klanten en geld op tijd binnen en genoeg en die klanten willen hun paard goed hebben staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:44

Dat is dan jouw visie, niet (meer) de mijne :)

Overigens heeft pension runnen en van paarden houden vreemd genoeg eigelijk niet veel met elkaar te maken heb ik ontdekt. De paarden zijn slechts zelden het probleem.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:11

superpony schreef:
At the end, heb je elkaar nodig. Die stal wil klanten en geld op tijd binnen en genoeg en die klanten willen hun paard goed hebben staan.

Dat is helemaal waar. Voor mij staat goed voeren op 1, genoeg ruimte voor mijn paard om buiten te komen en graag ook goede trainingsmogelijkheden. Hoeft voor mij niet allemaal overdekt als het maar geen modderpoel is en er maar iets overdekt is zodat je met sneeuw/ijzel en ander ellendig weer je paard niet op t hok hoeft te laten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:10

Afknappers (meegemaakt):

-te weinig, zelfs géén, of slechte kwaliteit (beschimmeld) ruwvoer;

-vieze stallen, zeiknatte stal door lekkage waterbak van het buurpaard en "uitmesten kan morgen wel" (oftewel paard hele nacht in water laten staan), stallen met dusdanig weinig bodembedekking dat je het beton er doorheen ziet;

-uitmesten terwijl het paard op stal staat, het flink verwonden met de mestvork (been open), geen dierenarts kosten willen betalen;

-slechte, zeer zware bakbodem. Mag niets van gezegd worden: "het ligt aan jouw paard";

-paddocks/weides met slechte/kapotte omheiningen, paddocks die te bereiken zijn via een pad waar je tot je knieën in de drek wegzakt, teveel paarden op te weinig ruimte, paddocks die nooit worden uitgemest, paarden los naar de weides laten galopperen ondanks dat er regelmatig paarden onderuit gaan, ruwvoer op paddock beloven en dit blijkt dan een handje te zijn dat in twee happen op is, 6 paarden die het moeten doen met één afdakje waar welgeteld twee paarden onder kunnen staan, paddocks die zo smal zijn dat mijn paard er niet in durfde rollen (soort openlucht stands);

Pensionstaleigenaren die communiceren via teksten op borden ("mest opruimen, anders andere stal gaan zoeken"), die bij elk beetje kritiek zeggen "dan ga je toch lekker ergens anders staan", eigenaar die zegt "met jouw paard is niet te lopen die zet ik (als enige) niet meer buiten", eigenaren die heel erg aan vriendjespolitiek doen, die schreeuwen en schelden tegen klanten, eigenaar die mijn paard keihard op haar hoofd sloeg omdat ze bang was, eigenaar die paarden met halster om én touw eraan op de wei en in stal zette omdat het makkelijker was om zo de paarden te pakken, eigenaren die paarden niet buiten zetten terwijl klanten apart betalen voor de buitenzetservice;

Ik stop maar even. Ik ben nog niet eens op de helft.

Edit: oja, bij binnenkomst vertelt krijgen dat de paarden van 10 tot 19 op de wei staan. In de praktijk was het van 11 tot 15:30...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:18

Met halster en touw? En dat ging?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:59

Nee uiteraard niet. Paard stond erop en kon geen stap meer zetten :roll:
Wij haalden het er zelf weer af, maar eigenaar deed het steeds weer. Dus dan kwam je op stal en zag je je paard zo in de wei staan, of op stal staan. Misschien al uren -O-

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:02

Nikass schreef:
Wij haalden het er zelf weer af, maar eigenaar deed het steeds weer. Dus dan kwam je op stal en zag je je paard zo in de wei staan, of op stal staan. Misschien al uren -O-

Heb veel meegemaakt, maar dat nog niet.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 01:25

Nikass schreef:

Wow die is niet wijs geweest.

Zo blij dat de paarden bij ons alleen een halster om hebben als ze naar de wei gebracht worden. Op de wei gaan zelfs alle halsters af

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 01:28

Poekkie schreef:
Dat is dan jouw visie, niet (meer) de mijne :)

Overigens heeft pension runnen en van paarden houden vreemd genoeg eigelijk niet veel met elkaar te maken heb ik ontdekt. De paarden zijn slechts zelden het probleem.

Tja, gelukkig ken ik heel veel mensen waarbij dit wel zo is. Ja, veel pensionhouders die ik ken, hebben inmiddels een hekel aan mensen, maar zijn nooit naar of slecht voor de paarden.

Ze hebben geleerd dat beleid voeren belangrijk is en genieten nog wel van de mooie en goede dingen. Daarvoor hebben ze ook gekozen voor pension.

En ik ken ook een paar die klein begonnen zijn, gegroeid zijn en het door stagiaires en soms personeel of een pension klant laten runnen. Daar zijn dan ook frustraties over, maar die hebben geïnvesteerd en willen nu niet stoppen bijv.

Stallen zijn niet vergelijkbaar, omdat zoals al vaak gezegd; elk type stal anders is en ook andere klanten trekt.

Jij bent een particulier die er wat bij verhuurt om wat kosten te dekken. Je bent geen professionele stal gestart, en je motivatie was het geld. Althans, zoals je vaak zelf herhaald. Prima, maar dat kan je niet vergelijken met de echte stalhouders die al vele jaren met vele klanten te maken hebben.

Dat het iemand tegenvalt snap ik ook. Ik ben weleens heel snel ergens gestopt met werken, omdat ik zo niet wilde werken. Mocht toen zelfs 1 paard meenemen, maar geen haar op mn hoofd die eraan dacht om een eigen paard daar neer te zetten.

En ondanks al die jaren ellende met paarden, stallen, klanten, mensen, zou ik altijd uit liefde blijven werken. Als er morgen hier 1 of 10 mensen hun paard neerzetten, worden die net zo goed verzorgd als die van ons.
Hebben ook heel vaak paarden voor anderen verzorgd zonder vergoedingen of daar iets tegenover te vragen.

We hebben professionele plannen gehad en die konden toen 2x vanwege de gemeente niet doorgaan. Dan bekijk je de zakelijke kant goed zonder emoties.

Maar achteraf ben ik nu wel blij, als ik zie hoe snel ik me hecht aan een nieuw paardje en nu ik ouder ben moet ik er niet aan denken dat hier een paard staat en mensen na alle zorgen en erop kijken gaan verhuizen.

Het wordt ons echt wel met veel regelmaat gevraagd of we een plek hebben, maar we houden het nog steeds consequent vol om nee te zeggen.
Het zou me teveel werk worden zoals wij het doen
Het levert echt nooit genoeg op financieel om er iets aan over te houden of we moeten belachelijk veel vragen
En onze paarden zijn niet altijd snel sociaal naar elk ander paard en ik ga die risico's met paarden van anderen niet nemen. Het is nu op onze manier met onze paarden altijd goed gegaan, maar dat gaan we niet doen als we de verantwoording hebben over paarden van anderen.

Dus een bewuste keus om het niet te doen. Maar na een heel paardenleven weet ik en ik denk hier velen met mij, dat geld nooit de juiste drijfveer is om iets in of met paarden te doen. Het werkt gewoon niet. Daarom klaag jij ook, zo simpel is het.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 02:04

En waar lees jij juist dat ik slecht zou zijn voor de paarden? Ik vind je heel veel onjuiste conclusies trekken.

Ik klaag over pensionklanten ja. Ik vind velen compleet ongeschikt om een paard te houden. Maar dat heeft weinig met mijn motivatie te maken. Ik hou mij op alle vlakken aan de afspraken zoals bij het begin gemaakt. Maar bvb de afgelopen 4 dagen is hier een paard met een oogontsteking geweest. Inmiddels opgelost omdat bijrijder en ik gezalfd hebben. Eigenaar heeft zelfs zijn bericht van mij nog niet eens gelezen en is ook niet komen kijken. Mag ik dan klagen en zeggen dat pension mij op deze manier tegensteekt? JA.

En noem mij 1 stalhouder die geen pension runt voor het geld en er graag op toe legt. Die mens is dan dik dom bezig imo. Zeker als je het zo graag over ‘de zakelijke kant’ hebt. Je bent het zelf niet begonnen omwille van het geld he?

En ook ik ben met alle liefde en overtuiging begonnen 5 jaar geleden, maar was het toen anders qua pensiongasten? Neen. Dus sorry maar ik hoef al je steken naar mij toe echt niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:15

Nikass schreef:
Afknappers (meegemaakt):

-te weinig, zelfs géén, of slechte kwaliteit (beschimmeld) ruwvoer;

-vieze stallen, zeiknatte stal door lekkage waterbak van het buurpaard en "uitmesten kan morgen wel" (oftewel paard hele nacht in water laten staan), stallen met dusdanig weinig bodembedekking dat je het beton er doorheen ziet;

-uitmesten terwijl het paard op stal staat, het flink verwonden met de mestvork (been open), geen dierenarts kosten willen betalen;

-slechte, zeer zware bakbodem. Mag niets van gezegd worden: "het ligt aan jouw paard";

-paddocks/weides met slechte/kapotte omheiningen, paddocks die te bereiken zijn via een pad waar je tot je knieën in de drek wegzakt, teveel paarden op te weinig ruimte, paddocks die nooit worden uitgemest, paarden los naar de weides laten galopperen ondanks dat er regelmatig paarden onderuit gaan, ruwvoer op paddock beloven en dit blijkt dan een handje te zijn dat in twee happen op is, 6 paarden die het moeten doen met één afdakje waar welgeteld twee paarden onder kunnen staan, paddocks die zo smal zijn dat mijn paard er niet in durfde rollen (soort openlucht stands);

Pensionstaleigenaren die communiceren via teksten op borden ("mest opruimen, anders andere stal gaan zoeken"), die bij elk beetje kritiek zeggen "dan ga je toch lekker ergens anders staan", eigenaar die zegt "met jouw paard is niet te lopen die zet ik (als enige) niet meer buiten", eigenaren die heel erg aan vriendjespolitiek doen, die schreeuwen en schelden tegen klanten, eigenaar die mijn paard keihard op haar hoofd sloeg omdat ze bang was, eigenaar die paarden met halster om én touw eraan op de wei en in stal zette omdat het makkelijker was om zo de paarden te pakken, eigenaren die paarden niet buiten zetten terwijl klanten apart betalen voor de buitenzetservice;

Ik stop maar even. Ik ben nog niet eens op de helft.

Edit: oja, bij binnenkomst vertelt krijgen dat de paarden van 10 tot 19 op de wei staan. In de praktijk was het van 11 tot 15:30...

Veel van deze afknappers zijn toch te zien ( en daarmee te voorkomen voor jezelf ) als je meer dan 1x gaat kijken op verschillende tijden? Liefst ook met of net na slecht weer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 08:54

Poekkie schreef:
En waar lees jij juist dat ik slecht zou zijn voor de paarden? Ik vind je heel veel onjuiste conclusies trekken.

Ik klaag over pensionklanten ja. Ik vind velen compleet ongeschikt om een paard te houden. Maar dat heeft weinig met mijn motivatie te maken. Ik hou mij op alle vlakken aan de afspraken zoals bij het begin gemaakt. Maar bvb de afgelopen 4 dagen is hier een paard met een oogontsteking geweest. Inmiddels opgelost omdat bijrijder en ik gezalfd hebben. Eigenaar heeft zelfs zijn bericht van mij nog niet eens gelezen en is ook niet komen kijken. Mag ik dan klagen en zeggen dat pension mij op deze manier tegensteekt? JA.

En noem mij 1 stalhouder die geen pension runt voor het geld en er graag op toe legt. Die mens is dan dik dom bezig imo. Zeker als je het zo graag over ‘de zakelijke kant’ hebt. Je bent het zelf niet begonnen omwille van het geld he?

En ook ik ben met alle liefde en overtuiging begonnen 5 jaar geleden, maar was het toen anders qua pensiongasten? Neen. Dus sorry maar ik hoef al je steken naar mij toe echt niet.

Ik ben het hier mee eens. En ik heb eigenlijk weinig gemerkt van liefde voor paarden, bij zowel pensionhouders als paarden eigenaren. Er waren er wel, maar het was de minderheid.
Mensen die uren in de warme kantine zaten zonder nog überhaupt bij hun paard te zijn geweest, die alleen uit stal kwam als de eigenaar hem eruit haalde.

Ineke2: inmiddels deels wel ja, door mijn ervaring weet ik hoe het in de praktijk er aan toe gaat. Maar in eerste instantie, toen ik min of meer per toeval ineens eigenaar werd van een paard, heb ik al doende moeten leren.
Maar het vervelende is: ik heb zéér veel stallen bezocht, en ik ken er niet 1 die niet minimaal 1 van deze punten heeft.
(Alleen of de eigenaar zijn afspraken nakomt en een beetje normaal communiceert met je, moet vaak blijken als je er staat).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 09:51

Dat laatste over goed kunnen communiceren en echt bepaalde afspraken nakomen ben ik zeker met je eens. Dat weet je pas wanneer je er staat.
Maar de basis: stallen netjes, bakbodem goed, staan paarden buiten ook met slecht / regenachtig weer, de omheining etc... Dat kun je zien als je er nog niet staat.
Vraag naar de voertijden en ga dan meerdere keren kijken. Net na voertijd, maar ook een uurtje / 2 uurtjes later bijvb.