Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:19

Oh spannend Lieser. Weet je ook waarom de verkoper eerst de andere gegadigde wil laten komen voordat jouw dochter voor een tweede keer mag komen? En is het voor die gegadigde de eerste keer of de tweede keer dat die langskomt? Ik snap dat jullie daar heel onzeker van worden, zeker als je toch denkt dat dit hem wel eens zou kunnen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:20

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:
Oh wat fijn! Nu dus wel paard wat jullie allebei fijn lijken te vinden? Zou jullie gegund zijn eindelijk zeg! Ik duim

Er blijkt nog een tweede gegadigde te zijn, die heeft een afspraak staan voor komend weekend. De verkoper wil die eerst langs laten komen. Wij hebben inmiddels een tweede afspraak staan voor maandag. Mijn dochter heeft dus al de zenuwen omdat ze denkt dat het paard er dan al niet meer is

Ik snap dochter wel, jammer is dat alweer. Ik zal nog even blijven duimen.

Ik heb trouwens wel eens een bezichtiging bij handelaar gehad waar we voor meerdere paarden kwamen. 1 voorgereden en zelf erop, 1 voorgereden maar in iverleg niet er zelf opgestapt en 1 niet eens voorgereden. Die was niet geschikt voor ons. Maar dat wisten we van te voren al aan de telefoon en werd bij bezichtigen bevestigd. Als ik particulier ga kijken wil ik er wel gewoon graag op. Dat het in overleg uiteindelijk niet doorgaat, oké. Dat kan van beide kanten, heb ook wel gehad dat ik bij voorrijden zag dat het niks was en dus bedankt. Maar vooraf weten dat ik er niet op mag, nee dat niet.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:46

famkeY schreef:
Precies dat zeg maar! Ben ik niet als enige haha.. had jij bij alle 5 een goed gevoel? Of heb je een partij van te voren al aangegeven dat het geen match is?

Nee, zeker niet. Voor dame 1 was hij teveel paard. In overleg daarbij gelaten. Meisje 2 leek een match, maar bij de 2e keer rijden vond ik haar niet vriendelijk meer en er teveel druk op leggen. Heb ik zelf aangegeven niet door te willen gaan, terwijl zij dus echt wel een match zagen.
Meisje 3 was echt onder niveau en dat zag moeders gelukkig ook. Dus het daarbij gelaten.
Dame 4 waren mijn dochter en ik erg enthousiast over, maar dit was haar eerste bezichtiging. Die heeft uiteindelijk een heel ander type paard gekocht en daar baalde ik best wel een beetje van. Waren echt lieve mensen.
Meisje 5 zit nog wat onder niveau, maar zoekt niet voor niets een leerpaard ☺️ Lief meisje, maar ik ben nog niet laaiend enthousiast. 2e keer rijden zal doorslaggevend moeten zijn vanuit mijn kant dan. Want zij zien het wel zitten.

Verder wel veel mensen telefonisch of per app al aangegeven dat ze niet hoeven te komen. Veel meisjes die van een Z pony afkomen en gelijk door willen en ondanks dat hij dat prima kan, zoek ik liever iemand die weer lekker vanaf de B met hem begint en er minder druk op legt. Af en toe een wedstrijdje ipv ieder weekend en die lekker een bosritje maken. Kortom, jullie zoeken de naald in de hooiberg qua paard en ik dus qua ruiter hahaha

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:47

Als ik rij pony aanbied verwacht ik wel dat er gereden word. Beetje knuffelen doe je tijdens poetsen/opzadelen/rijden/na verzorgen maar.

Als voor tweede keer komen en dan eerste niet gereden hebben. En pony tegen vinden vallen vind ik het zonde van mijn tijd en mogelijke andere kopers.

Rij pony's heb ik het liefst dat men 2 of zelfs 3 keer terug komen. Eerste keer is vaak alles beetje onwennig.
Heb ook wel iemand de eerste keer niet laten rijden maar die heb ik ook nooit terug laten komen die twijfelde aan de grond al teveel, dat 'gezeik' achteraf als het dan tegenvalt als ze de pony hebben wil ik niet.

En dat hier andere op de foei lijst hebben en nu nieuwsgierig worden dst is beetje risico van mensen op de foei lijst zetten. Oprechte vragen worden er gesteld waar geen antwoord op komt maar wel erg aanwezig zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:56

Als ik naar een ingereden paard kom kijken, wil ik er sowieso op.
Vooraf kan dat al goed overlegd worden etc. Maar ik ga niet om alleen te kijken/aaien. :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:22

c_alsemgeest schreef:
Als ik naar een ingereden paard kom kijken, wil ik er sowieso op.
Vooraf kan dat al goed overlegd worden etc. Maar ik ga niet om alleen te kijken/aaien. :')

Nee inderdaad.Als je er een zoekt om op te rijden,waarom zou je die dan niet mogen proberen.Dan kun je toch niet weten of hij geschikt voor je is.Als de verkoper denkt dat hij te moeilijk voor je is dan moet dat aan de telefoon al besproken worden zodat je je een lange tocht kunt besparen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:44

Eigenlijk is het helemaal niet zo leuk om een paard te gaan kopen of te verkopen :+

Ik heb er 6 jaar geleden 15 gezien tot ik de mijne vond. Ik ga de overstap (terug) naar de Haflingers maken en daar ben ik er 6 voor wezen kijken waarvan er maar 2 gereden waren. Hoewel een jonkie niet in de planning zat is het toch n 2 jarige geworden.
Mocht er nog iemand wat zoeken in een wat hogere prijsklasse dan stuur maar pb.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 18:53

Nou ik ga echt niet meer Jan en alleman op mijn pony laten. 3 maanden training naar de knoppen omdat 1 kijker hem naar beneden in de krul zaagt en dan in zijn buik blijft trappen. Vandaag voor het eerst na diegene weer gaan rijden (voor een andere kijker), nou ik heb me wel 100x verontschuldigd, hij was zowat dood aan het been ;( ik voel me hier zo slecht bij. Gelukkig was de kijker van vandaag wel super enthousiast, dat zou ook een goede match zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:33

Lijkt me sterk dat 1 persoon alle basis eruit kan rijden in pakweg 30 min

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:43

Als iemand het er uit rijdt in 1 rit is het niet echt bevestigd.
Ik kon op al mijn beesten na vakantie oid gewoon altijd opstappen en wegrijden. Ook al hadden er veel minder handige of handigere mensen op gezeten.

Je kan denk ik vooraf al veel uitvragen. En als iemand echt niet kan rijden zie je dat imo al meteen zodra ze weg rijden, en zeker als ze gaan draven. Dan kan je meteen terug roepen.
En zeggen dat het niet past.
Op Uni was het sowieso zandhappen als hij zich aan je irriteerde, maar ook dan kon ik daarna er gewoon weer op en voelde je niks :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:45

Tja, je vraagt ook niet naar iemands gewicht.... Maar kan het me voorstellen dat je als verkoper weigert als er ineens iemand van 130 kg voor je staat...
Je moet gewoon beide doen waar je je goed bij voelt. En soms kan het dan zijn, dat je iemand teleur moet stellen

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:46

tita schreef:

De basis niet nee, maar de mijne was na een 2e proefrit een goede week schuw geworden op de s&t. Die heb ik met een rubber trensje gereden omdat hij stond te klapperen op zijn stang. Heb die mensen bijna een kaartje met ‘ bedankt hè’ gestuurd. Beest was gewoon beurs gereden. Achteraf voelde ik me zo rot, dat ik ze niet gewoon van mijn dier heb afgehaald. Maar ja, ook daar leer je weer van. Vandaar dat ik dus met iedere kijker, steeds kritischer word.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:46

Bij een klein rank paardje of een pony zou ik wel naar lengte en gewicht vragen vooraf eigenlijk :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:49

Padoertje schreef:
tita schreef:

De basis niet nee, maar de mijne was na een 2e proefrit een goede week schuw geworden op de s&t. Die heb ik met een rubber trensje gereden omdat hij stond te klapperen op zijn stang. Heb die mensen bijna een kaartje met ‘ bedankt hè’ gestuurd. Beest was gewoon beurs gereden. Achteraf voelde ik me zo rot, dat ik ze niet gewoon van mijn dier heb afgehaald. Maar ja, ook daar leer je weer van. Vandaar dat ik dus met iedere kijker, steeds kritischer word.

Oké, dat begrijp ik wel... maar dat heb je dan ook in het rijden gezien. Bij een dergelijke rit zou ik ze gewoon bij me roepen en aangeven dat er niet verder gereden wordt.
Het is jouw paard, dus dat kan je gewoon zeggen imo.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:50

c_alsemgeest schreef:
Bij een klein rank paardje of een pony zou ik wel naar lengte en gewicht vragen vooraf eigenlijk :)

Mijne is 1.63 maar wel breed. Ik vraag niet naar gewicht, maar alles boven de 75 kilo komt er niet eens op . Ik check van tevoren wel de fb pagina van de kijker, dat geeft vaak al een beeld van wat ik kan verwachten.
Laatst bijgewerkt door Padoertje op 29-03-22 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 19:53

Ja precies, dat kan ook.
Maar ik vind er naar vragen echt niet zo gek. Mijn gewicht werd toen ook gevraagd toen ik bij een van 1m60 ging kijken. Vond dat toen juist wel goed van de verkoper. Zegt toch wel iets over hoe ze met het welzijn van hun dier om gaan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:08

c_alsemgeest schreef:
Oké, dat begrijp ik wel... maar dat heb je dan ook in het rijden gezien. Bij een dergelijke rit zou ik ze gewoon bij me roepen en aangeven dat er niet verder gereden wordt.
Het is jouw paard, dus dat kan je gewoon zeggen imo.

Nou, de eerste rit met s&t ging dus heel prima. De 2e keer wilde ze op trens rijden en dat ging ook prima. Vervolgens aan het einde toch nog een keer de s&t erin en toen was ze ineens niet zo vriendelijk meer. Dus daar schrok ik een beetje van, maar je trekt ook niet zomaar iemand van je dier af. Achteraf had ik gewoon moeten ingrijpen, maar het was ook niet zo dat het enorm paardonvriendelijk was, maar gewoon met veels te veel druk voor mijn paard (en menig ander paard :') ) Omdat het de eerste keer zo onwijs fijn ging, wil je toch ook ergens dat het gewoon lukt, want het was een mooie combinatie om te zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:13

Dat is ook gewoon lastig, ja. En onverwacht dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:50

Had ik hier ook zoiets met kijker 2, meisje had niet zoveel ervaring (werd aardig overschat door moeders), had van te voren al iets mijn twijfel voor ze erop gingen maar goed wil op basis daarvan ook niet gelijk al mensen wegsturen.
Eenmaal erop snapte mijn paard er niks van en dat liep mis, achteraf gezien had ik toen al moeten zeggen dit word hem niet, uiteindelijk is ze eraf gevallen nadat die van mij een paar bokken gaf.

Vond ik deels ook de fout van de moeder, stond in de advertentie dat mijn paard niet geschikt was voor een onervaren ruiter en echt bevestiging nodig had, en dat ze anders niet flauw was van bokken.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:37

Ondanks dat ik pas kort in het topic zit, ga ik, als alles meezit, hier weer meelezen en genieten van de zoektocht van de rest van de bokkers.

Vandaag 2de bezichtiging gedaan van 2de paard en geslaagd; alleen nog de keuring afwachten!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:43

Mensen denken vaak ervaren te zijn zodra ze door hebben mogen stromen naar de gevorderden les op hun lokale manege :P

Ik ken die ellende van beide kanten, enerzijds kijkers die kun rijkunsten dramatisch overschatten maar als koper word ik ook nog lang niet altijd blij van wat ik te zien krijg... Het zijn echt trieste toestanden soms, magere paarden of juist veel te dikke, met 0 correcte bespiering, die stijf als een hark lopen en dan elke stap lek geprikt worden met sporen zodat ze überhaupt in beweging komen. Ik ben niet principieel anti-sporen hoor :o het is een fijn hulpmiddel zodra de oefeningen wat meer complex worden, maar het lijkt soms alsof niemand meer wat eenvoudige overgangen en paar voltes voor elkaar krijgt zonder metaal in zijn paard d'r buik te steken :') Voor mij is het een even groot gebrek als een paard dat geen fatsoenlijke rem kent bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:48

Padoertje schreef:
famkeY schreef:
Precies dat zeg maar! Ben ik niet als enige haha.. had jij bij alle 5 een goed gevoel? Of heb je een partij van te voren al aangegeven dat het geen match is?

Nee, zeker niet. Voor dame 1 was hij teveel paard. In overleg daarbij gelaten. Meisje 2 leek een match, maar bij de 2e keer rijden vond ik haar niet vriendelijk meer en er teveel druk op leggen. Heb ik zelf aangegeven niet door te willen gaan, terwijl zij dus echt wel een match zagen.
Meisje 3 was echt onder niveau en dat zag moeders gelukkig ook. Dus het daarbij gelaten.
Dame 4 waren mijn dochter en ik erg enthousiast over, maar dit was haar eerste bezichtiging. Die heeft uiteindelijk een heel ander type paard gekocht en daar baalde ik best wel een beetje van. Waren echt lieve mensen.
Meisje 5 zit nog wat onder niveau, maar zoekt niet voor niets een leerpaard ☺️ Lief meisje, maar ik ben nog niet laaiend enthousiast. 2e keer rijden zal doorslaggevend moeten zijn vanuit mijn kant dan. Want zij zien het wel zitten.

Verder wel veel mensen telefonisch of per app al aangegeven dat ze niet hoeven te komen. Veel meisjes die van een Z pony afkomen en gelijk door willen en ondanks dat hij dat prima kan, zoek ik liever iemand die weer lekker vanaf de B met hem begint en er minder druk op legt. Af en toe een wedstrijdje ipv ieder weekend en die lekker een bosritje maken. Kortom, jullie zoeken de naald in de hooiberg qua paard en ik dus qua ruiter hahaha

Ik vind het wel echt top hoe je dit uitzoekt voor je paard! Begrijpelijk dat het lastig is. Maar je doet het supergoed!

Mijn Fjord bokt iedereen er direct af als het haar niet zint. Dat is niet altijd leuk maar in sommige gevallen wel handig :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-22 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:53

Fly_high schreef:
Mensen denken vaak ervaren te zijn zodra ze door hebben mogen stromen naar de gevorderden les op hun lokale manege :P

Ach, zo dacht ik ook te kunnen rijden toen ik op de manege regelmatig op het jonge, 'stoute' spul werd gezet.
Tot ik op mijn 16e mijn eerste eigen paard kocht. :))

Toen heb ik eigenlijk pas leren rijden. :+

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:53

Ik moet zeggen dat ik beide bezichtigingen prima heb ervaren.
Werd niet gevraagd naar gewicht of ervaring. Alleen bij de laatste net voor het opstappen of ik wel kon rijden maar niet naar ervaring of iets.

Bij eerste potentiele paard werd gevraagd of ik als eerste wilde opstappen of dat ze hem even moest voorrijden. Bij de 2de rit was ik als eerste opgestapt.

Bij het 2de paard. Staat heel stuk verder weg; even nagevraagd of ik mocht rijden (bij een potentieel ander paard mocht er niet gereden worden ivm al een tijdje stilstaan dus die heb ik voorbij laten gaan) dus toch even gecheckt. Bij het 2de paard was het dus geen probleem om te rijden nadat ze hem heeft voorgereden. Bij de 2de bezichtiging ben ik er als eerste opgestapt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:14

tita schreef:

Niet de basis. Maar ik was aan het trainen om hem gevoeliger op het been te krijgen, hij heeft de neiging zijn buik hard te maken als je blijft aandrijven (en reageert dan dus niet meer op hulpen). Mijn instructrice had me er al voor gewaarschuwd; al je training is in 1x naar de knoppen als je hem blijft aandrijven terwijl hij zijn buik hard maakt. En dat is precies wat er gebeurt is. Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar ik kon wel huilen.
Ik ben ook naar gewicht en lengte gaan vragen nadat mensen bij me kwamen en zeiden: oh hij is toch wel kleiner dan ik dacht. Ja, 1.44 mensen. Staat in de advertentie.

@seni gefeliciteerd! Ik duim mee voor een positieve keuring