[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:36

lor1_1984 schreef:
Die 3kg sportbrok is weinig, ik kende er een die 5kg kreeg, gemiddeld 2 uur per dag op een paddock ging en ong 4-5x/week 1 uur onder het zadel.
Levensgevaarlijke situaties leverde dat op, maar minder krachtvoer en meer ruwvoer gingen ze niet doen want 'dan valt hij in'.
Dat dat paard van gekkigheid niet meer wist wat hij met zichzelf aan moest en gewoon ontplofte hoorde blijkbaar zo en als je er vriendelijk wat van zei dan kreeg je te horen dat jij er dan maar op moest stappen.
Mijn 'nee dank je, ik ben nog niet levensmoe' vonden ze niet grappig. :+

Oh zo eentje kende ik er ook, want 'zonder die hoeveelheid brok wordt ze te dun.' Uhh okee 8)7 . Maar ondertussen liepen ze de hele dag in een kletsnatte half afgezette bak zonder hooi, soms ook zonder water. En was ze altijd zo gespannen als een rietje. Buiten was ze een bom, ik kon niet veilig met haar wandelen of uitstappen. Zo sneu was dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:43

Heb ooit eens een proef gezien wat (te) veel of geen sportbrok deed met paarden.
Ze werden overigens in de stapmolen gezet.
Ons wel bekend maar dat moest op Lelystad medisch/wetenschappelijk onderbouwd worden.
Uitermate leerzaam maar niet iets waar een mens blij van werd.
Stonden overigens een paar prachtbeesten met goed papier.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:47

Morganlefay schreef:
Heb ooit eens een proef gezien wat (te) veel of geen sportbrok deed met paarden.
Ons wel bekend maar dat moest op Lelystad medisch/wetenschappelijk onderbouwd worden.

Dus een studie?
Is die nog uitgebracht?

amazaballss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:57

Ik heb het hele topic meegelezen als stille meelezer, maar ik kruip toch even onder mijn steen vandaan om te zeggen wat een onwijs fijn topic ik dit vind. Iedereen deelt heerlijk zijn kennis en TS, ik vind het geweldig om je stukjes te lezen met Madame. Ik vind dan ook dat je laatste foto duidelijk in haar lichaamstaal, oren spel en zachtheid van haar ogen toont dat jij haar veilige haven bent.

Ik vind het allemaal erg inspirerend en bovenstaande gesprek drukt mij ook weer even met mijn neus op de feiten. Als kind deed ik alles zonder erbij na te denken en, hoewel ik nog steeds een ontzettend gevoelsmens ben, willen mijn gedachten nog wel eens een loopje met mij nemen, om vervolgens beren op de weg te zien waar eigenlijk niets aan de hand is. Je innerlijke kind mag je wat dat betreft inderdaad nooit kwijtraken, die onbevangenheid is iets moois en dat vergeet ik af en toe. Mooi voornemen voor het nieuwe jaar! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:00

AlwaysH schreef:
Morganlefay schreef:

Dus een studie?
Is die nog uitgebracht?

Weet ik niet, dateert uit een periode zo'n 18 tot 20 jaar geleden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 19:29

Anna79 schreef:
Heel interessant topic, ik volg! Ik ben benieuwd welke ruiters jouw voorbeeld zijn TS?

Overheen gelezen.

Charlotte Dujardin vind ik geweldig, Carl Hester met wat hij voor de sport doet.

Tristan Tucker, niet als ruiter, wel als paardenman.

Rien van der Schaft, verschrikkelijk veel van geleerd, knollentuin hier op Bokt is een topper.

Amable natuurlijk, geweldig mens.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:23

lor1_1984 schreef:
Absoluut.
Maar als eigenaren/stalbeheerders weigeren om verder te kijken dan hun beleid kun je helaas niets.

Sommige stalhouders / eigenaren zou je eigenlijk maatje xx moeten laten voelen O:) . Met een snoepje red je het niet... op een vorige stal kreeg mijn moeilijk dik te houden paard van 177 cm hoog net zoveel voordroog als de moddervette haf van 140 cm (ofzo). Iemand met een paar werkende hersencellen moet toch kunnen snappen dat je per paard naar de behoeftes moet kijken?!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:27

Rocamor schreef:
lor1_1984 schreef:
Absoluut.
Maar als eigenaren/stalbeheerders weigeren om verder te kijken dan hun beleid kun je helaas niets.

Sommige stalhouders / eigenaren zou je eigenlijk maatje xx moeten laten voelen O:) . Met een snoepje red je het niet... op een vorige stal kreeg mijn moeilijk dik te houden paard van 177 cm hoog net zoveel voordroog als de moddervette haf van 140 cm (ofzo). Iemand met een paar werkende hersencellen moet toch kunnen snappen dat je per paard naar de behoeftes moet kijken?!

Maar dat is in essentie het probleem: die werkende hersencellen ontbreken steeds vaker.....

Sterre98

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:35

Ik kom ook maar eventjes binnenvallen :)

Vind het machtig interessant hoe hier naar paarden wordt gekeken en vind het echt iets waar ik me in kan vinden.

Verder weinig input want ik rij eigenlijk vaak 'bravere' paarden bij.

Al zijn we nu langzaam bezig met een jonkie opstarten en man wat vind ik dat heerlijk.

Vind sowieso t groenere spul leuk, als je ziet hoe snel die vooruit kunnen gaan. Echt tof.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 20:53

Earth schreef:
lor1_1984 schreef:
Die 3kg sportbrok is weinig, ik kende er een die 5kg kreeg, gemiddeld 2 uur per dag op een paddock ging en ong 4-5x/week 1 uur onder het zadel.
Levensgevaarlijke situaties leverde dat op, maar minder krachtvoer en meer ruwvoer gingen ze niet doen want 'dan valt hij in'.
Dat dat paard van gekkigheid niet meer wist wat hij met zichzelf aan moest en gewoon ontplofte hoorde blijkbaar zo en als je er vriendelijk wat van zei dan kreeg je te horen dat jij er dan maar op moest stappen.
Mijn 'nee dank je, ik ben nog niet levensmoe' vonden ze niet grappig. :+

Oh zo eentje kende ik er ook, want 'zonder die hoeveelheid brok wordt ze te dun.' Uhh okee 8)7 . Maar ondertussen liepen ze de hele dag in een kletsnatte half afgezette bak zonder hooi, soms ook zonder water. En was ze altijd zo gespannen als een rietje. Buiten was ze een bom, ik kon niet veilig met haar wandelen of uitstappen. Zo sneu was dat.

Terwijl gros van de paarden te dik is. Dat invallen valt 9 van de 10 keer reuze mee. Meestal is het gewoon vet wat verdwijnt.
Goed (als in correct) trainen en goed ruwvoer doet wonderer.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 21:12

Management is álles. Zonder goed management heeft het soms niet eens zin om te beginnen met trainen en dan heb ik het zowel over recreatie als sport.

En het maakt mij niks uit of het een paddock paradise is of een traditionele stal, ik ben daar vrij liberaal in. Maar er moet voldoende ruwvoer zijn, en voldoende beweging. Beschutting zit bij een traditionele stal meestal wel goed, maar op het moment dat een paard met een minder grote mond steeds uit de schuilstal wordt gejaagd of niet aan eten toekomt heb je een probleem. En als je dan niet meerdere schuilmogelijkheden creëert, of de pestkop uit de groep haalt, en zorgt dat er voldoende plekken zijn om te eten (het aantal paarden + 2) is ook die paddock paradise niet een voorbeeld van goed management, en kun je overwegen om ofwel de pestkop uit de groep te halen, of het paard dat niet aan schuilen of eten toekomt in een andere groep te zetten, of toch op stal, zodat ze kunnen schuilen en eten.

Het probleem van te weinig ruwvoer en teveel brok is veel voorkomend. Hooi kan duur zijn idd, en persoonlijk geef ik liever hooi dan kuil, maar liever kuil dan te weinig ruwvoer. Maar altijd, eerst kijken of je hooi voldoende is, en dan gaan aanvullen. En heel veel paarden kunnen prima toe met voldoende ruwvoer en een balancer. Bij de KWPN-ers gooi ik er nog weleens luzernebrok bij om ze op gewicht te houden. Heel vaak is een brok niet eens nodig en is een muesli echt voldoende.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:19

Ja en wat op gewicht brengen betreft, het heeft ook gewoon tijd nodig. Veel mensen willen ze al in een paar maanden goed hebben en dat is volgens mij niet gezond.

En mensen zijn teveel gewend aan dikke paarden. Mel was van de zomer een beetje te dik, zelfs al kon je nog ribben zien. Dat laatste is namelijk gewoon bouw :P de drilpudding die op haar schouders opkwam niet haha

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 10:59

Is ook hoor. Om maar te onderstrepen hoe belangrijk goed management is.

Madame is heel zoet maar erg bang voor vuurwerk. Ze wil ook niet dat ik bij haar wegga als ik buiten ben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 11:01

Aawww... Hopelijk is dat snel voorbij! Ik haat ook vuurwerk in de buurt van mijn beestjes :(
Nog een dag of twee, als het goed is!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 13:35

Ja, voor nu blijf ik erbij als ze buiten is. Normaal wil ik ze altijd lang buiten hebben maar nu is het niet leuk :(:)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:41

Avalanche81 schreef:
Ja, voor nu blijf ik erbij als ze buiten is. Normaal wil ik ze altijd lang buiten hebben maar nu is het niet leuk :(:)

Vreselijk hè :(:)
Die flitsen gaan nog wel prima maar echt die luide knallen schrik ik me ook het lep lazarus van. Ik zit zelf in een buurt met knol die wel van een illegaal knalletje houdt (de buurt, niet knol :') ). Bijna niet tegenop te desensibiliseren… hoop dat het meevalt bij jullie in de buurt!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:03

Hier is het dus andersom, wij doen zelf ook aan carbid schieten en daar wordt niet van op of om gekeken. Siervuurwerk met het geknetter, gefluit en felle flitsen zijn wel heel eng, maar meer dan 10 minuutjes zenuwachtig draven met de staart omhoog om 00.00 is het gelukkig niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 14:07

Daar kijken ze hier ook niet zo van op, maar probleem met dit is dat ze niet kan zien wat er gebeurt, dus ze snapt het niet. En dan is het natuurlijk heus eng :(:) en brandlucht, dat is ook eng.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:09

Het is ook nogal oorlog op sommige plaatsen.
Bij mel dr stal vlakbij is een tankstation, daar steken ze ook graag vuurwerk af 8)7 dan heb je echt een doodswens volgens mij

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:21

Hier staan ze graag onder het viaduct te knallen.

2 weken geleden zijn we gestopt met rijden, was niks meer ontspannen aan.
De jongens een paar keer netjes en rustig aan gesproken, maar dat hielp blijkbaar niet. Dus uiteindelijk de politie gebeld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 14:53

Sintara schreef:
Het is ook nogal oorlog op sommige plaatsen.
Bij mel dr stal vlakbij is een tankstation, daar steken ze ook graag vuurwerk af 8)7 dan heb je echt een doodswens volgens mij

Echt he, bizar joh :oo

Moppie kruipt steeds achter me weg....... pffft ik ben heus blij als nieuwjaar is geweest weer. Wat een onzin dit zeg.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 15:11

Terug even op management.

Ik persoonlijk vind het echt essentieel. En ik zit echt niet vast aan een bepaalde methode daarin.

Maar ik voer hooi. Geen kuil (er is best goede paardenkuil hoor) maar ik voer liever hooi. Véél hooi. Structuur is super belangrijk. Wat ik niet wist, en ik wil daar ook even jullie ideeën over, is dat er blijkbaar in een stabiele groep ook echt een duidelijke structuur en dagindeling is.

Hoe dan ook, ik denk dat je zonder die structuur, zonder de basis van goed en slim voeren, niet kunt trainen. En management, het gewone dagelijkse gebeuren, is belangrijk voor de rust in het hoofd. Tuurlijk kan je ook wel wat doen zonder die rust, maar die structuur hebben we wel gewoon nodig, en ik vind kijken naar het management ook echt een essentieel onderdeel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:22

Management, structuur en de planning daar omheen is echt essentieel :j .

Dan zie ik management ook in zaken als 'wat ga je welke dag doen, hoe intensief, hoe verdeel je het werk over de week (en op welke tijdstippen)' en voor elk paard ziet dat er weer net iets anders uit.
En als er dan iets veranderd, zoals afgelopen week dat de grond te hard bevroren was en te ongelijk om ze buiten te zetten, dan is het weer puzzelen om te kijken hoe je iedereen toch happy kunt houden :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 15:43

Ja, je merkt ook bij gevoelige paarden dat dat gelijk ook stress oplevert, want we doen iets wat anders dan anders is.

Wat betreft verdeling van het werk, ook eens. En dat moet je ook rekening houden met physiologische processen zoals spierherstel, spiergroei, maar ook spierafbraak.

Wij hebben natuurlijk de prachtige tool van clicker training en puzzeltjes maken om paarden toch mentaal bezig te houden die niet gewerkt mogen worden ivm spierherstel, maar het is wel echt iets om over na te denken. Ook iets waar ik bewustzijn wil creëren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 15:48

Maar ook aan rust reinheid en regelmaat zitten nadelen.

Een vriendin voerde bijvoorbeeld haar paarden altijd op verschillende tijdstippen zodat je geen schooiende paarden krijgt.
Ik vind ook dat paarden daar juist beter van worden als dingen niet langs exacte lijntjes lopen maar ook daarin moet je natuurlijk niet overdrijven.

Wij als mens kunnen naar een veel breder plaatje kijken en daarin dingen aanpassen en in passen, waardoor het totale pakket doordacht blijft voor het paard maar de regelmaat geen ijzeren discipline wordt.