Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 18:42

Galeobdolon schreef:
Maartje_M schreef:
Thx!
Ik vind kort en goed op dit moment nog veel meer waard dan lang. Ik wil sowieso nog niet op de cirkel werken want ze wordt in juni pas 3 (ik roep nog steeds 2,5 maar dat klopt natuurlijk niet meer helemaal :+ )

Latino wordt mooi! Hij pakt het echt fijn op hè!

Ja de tijd gaat snel hè? Ik had een 2,5 jarige gekocht, maar vanaf 7 mei zou ik haar mogen inrijden volgens het gros.

Technisch gezien ook al wel mee bezig, maar het er op zitten gaat nog een hele poos duren.

Wel net voor het eerst haar voorvoetjes uit kunnen krabben! Het duurde haar nog net iets te lang, maar ze tilde zelfs al haar voet op zonder dat ik het vroeg. Haar achterbeentjes heb ik al een korte seconde vast kunnen houden.

Ik zie erg mooie en relaxte foto’s voorbij komen van Tessla, Piekosjj! Jullie gaan stiekem ineens best snel:)

Fijn dat het gelukt is met de hoeven! Best spannend he. Hoe deed je dat eigenlijk bij de hoefsmid ? Heb bij mijn jaarling gisteren ook voor het eerst een achterbeentje opgetild. Voelt echt als een overwinning hè haha.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:10

Pikeur schreef:
Fijn dat het gelukt is met de hoeven! Best spannend he. Hoe deed je dat eigenlijk bij de hoefsmid ? Heb bij mijn jaarling gisteren ook voor het eerst een achterbeentje opgetild. Voelt echt als een overwinning hè haha.

Een intraveneuze verdoving helaas… ze steeg bijna op zoveel spanning had ze dus er viel niets mee te beginnen. Terwijl ze dus altijd braaf zou zijn geweest.

Voor deze ene keer dus verdoving en ben nu hard bezig met voetjes leren geven. Want ondanks dat ze braaf zou zijn bij de hoefsmid, snapte ze niks van voetjes geven.

Dit was vandaag:

En wat me heel erg heeft geholpen is deze video:

Want ik kon haar gewoon niet haar voeten zelf laten optillen. Kietelen in de koot, blijven vragen, geen reactie.. en dit werkt echt super goed!

Moska

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 22:02

Ik heb die van mij vanmiddag op zijn donder gegeven. Dagenlang gaat het prima met voetjes geven en vanmiddag haalde hij weer uit met zijn achterbeen. Na mijn uitbarsting was ie ineens poeslief en tilde hij zijn voeten netjes op. Morgen komt de hoefsmid weer.

Vanochtend nog een stukje gewandeld. Voor de eerste keer het laantje op. Om er te komen moeten we over een druk fietspad langs een drukke 80/50 km weg. Zo af en toe schrok ie van de fietsers en leek hij op zo’n elastieken poppetje, waar je met een druk op de knop de pootjes laat verdwijnen :D maar hij bleef netjes bij me.
Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:38

Wat een fijn filmpje Gale! Wat ziet ze er fijn en relaxed uit <3

Tessla gaat de laatste paar dagen wat minder met voetjes geven. Ze begint te hupsen en te slaan met haar voorvoeten tijdens het oppakken en uitkrabben. En in tegenstelling gaan de achtervoeten echt super goed :+ Dus vandaag weer even back to basics, weer even heeeeel uitgebreid belonen voor simpele dingetjes. Ze is ook weer wat meer gespannen binnen, dus het zal daar wel aan liggen. Vorige week was ze erg gestressed toen het zo ontzettend waaide en ander slecht weer was. En nu zitten er opeens de hele tijd vogels op het dak waar ik gok dat ze wat bang voor is.

Het rijden daarentegen gaat erg goed! Stap en draf gaat super goed, dus nu beginnen we de galop wat mee te pakken. Het aanspringen zelf gaat nog super rommelig, ze snapt niet zo goed wat te doen, maar zodra ze in de galop zit gaat het prima. Ze probeert soms wat te hupsen op de plaats en het stuur is zo nu en dan helemaal kwijt, maar al met al is ze best braaf :+ Naar buiten gaat ook langzaam beter. We kunnen steeds een paar meter extra wandelen en ze wordt steeds meer ontspannen en durft meer en meer die spanning los te laten. Echt zo goed!

M'n knappe meisje <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:31

Klinkt goed Piekosjj. Al aan het galopperen! En rustig aan naar buiten, wat fijn.

Voetjes zijn herkenbaar, hier ging dat ook met ups en downs. Hoe vaker ik het doe, hoe beter het blijft gaan. Hij is overigens al oud genoeg om zich te gedragen, maar soms is het gewoon een clown.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:55

Hier weer les gehad, we zijn bezig met de dubbele lijnen. Het is al heel wat als ik er niet over struikel of in verstrikt raak, laat staan dat ik subtiele hulpen op twee teugels kan geven. Het gaat al een heel klein beetje af en toe, maar ik voel me zo'n kluns. Vooral omdat ik ook nog een longeerzweep moet vasthouden. 't Is toch wel braaf paard, menig vierjarige die de benen zou nemen bij de gelegenheid, denk ik.

Enorm leerzaam in ieder geval. Hij begint ook al een klein beetje body te krijgen, mooi om te zien.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:46

Hoi allemaal! Ik lees al even mee, en vandaag bedacht ik me dat ik toch ook mee ga kletsen met jullie, als dat ok is.

Zal ons even voorstellen - ik heb Fee a.k.a. Sproet als veulen gekocht, en tot nu toe hebben we ons heel goed vermaakt met grondwerk, basis opvoeding en wandelen. Nu zijn er beide toe aan meer uitdaging: we gaan mennen!

Ik heb hele fijne begeleiding aan huis en over een paar weken mag ze in de leer bij een profi. En het gaat fijn! Licht op de hulpen en het belangrijkste: we hebben er lol in.

Mijn uitzicht vandaag - derde keer lange lijnen buiten, eerste keer zonder begeleiding (met z'n tweetjes dus). Het was zaterdag, dus best wat wielren en MTB groepjes die spannend waren, maar dat vingen we samen fijn op. Dit smaakt naar meer!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door swartbeessie op 24-04-22 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:18

Leuk dat je komt meekletsen. Mooi paard! Fijn dat je zo met haar naar buiten kunt. Kijk ik ook naar uit, buiten er alvast rem en stuur op zetten zonder dat ik er voor loop. Denk dat we binnen een paar weken wel kunnen. Hij is verkeersmak, maar ik moet nog oefenen met de lange lijnen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:33

Dankjewel @miereneter! Ja buiten is heerlijk. Voor paard en baas :-)

Het is een aanrader, al is het wel even een gepuzzel om erachter te lopen :-) We zijn in de bak begonnen met één lijn van punt naar punt (lijn aan de buitenhand), en toen heb ik dat uitgebouwd met dubbele longe. We hadden al veel gewandeld, maar met paard voorop zijn veel bekende dingen ineens toch weer spannend.
Stemcommandos en tempo controle hebben we al veel mee geoefend met wandelen en hardlopen, en nu merk ik hoe fijn het is dat al die dominosteentjes al klaar stonden. Dan blijkt ineens dat je al veel verder bent samen, dan dat je had ingeschat.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:40

Hallo,

Mag ik mezelf hier ook melden?
Sinds kort heb ik een 3-jarige merrie waar ik nu lekker mee aan de slag ga!
De basis is wel bekend, maar op een nieuwe plek is het allemaal spannend. Ze staat hier ook pas een week.
We zijn nu rustig weer aan het oefenen met vaststaan, borstelen en wandelen. Binnenkort gaan we beginnen met grondwerken, longeren etc. Zo willen we rustig gaan toewerken naar het inrijden.
Het idee is voor nu om het echte inrijden pas in het najaar te gaan doen en dan de winter weer vrij geven.
Maar we kijken gewoon hoe alles loopt en wanneer ze ergens klaar voor is :) .

Dit is het slachtoffer :D :

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:07

Welkom met je knappe merrie, wat een mooi dier! Goed dat je haar tijd geeft en opbouwt, daar pluk je straks echt de vruchten van.

Sommige mensen vinden ook dat ik te langzaam werk met mijn paard, maar ik denk dat ik er straks in het zadel alleen maar profijt van heb. Hij snapt dan al druk, tempowissels en sturen, hoef er alleen nog maar op (nou ja, dat hoop ik dan :Y) ). Wij zijn nu bezig met de dubbele lange lijnen op de cirkel en ook in de menpositie, zo leuk om te doen. paard vindt het wel nog héél raar dat ik achter hem loop, maar hem kennende is hij daar snel aan gewend. Grondwerk wordt steeds leuker!

swartbeessie schreef:
Stemcommandos en tempo controle hebben we al veel mee geoefend met wandelen en hardlopen, en nu merk ik hoe fijn het is dat al die dominosteentjes al klaar stonden. Dan blijkt ineens dat je al veel verder bent samen, dan dat je had ingeschat.

Leuk is dat ja, als de puzzelstukjes in elkaar blijken te passen! Oeh, hardlopen met het paard lijkt me ook leuk. Alleen moet ik dan gaan trainen, want nul conditie.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:12

Hier zijn wij ook vooral heel rustig alles aan het ontdekken. Hij word deze maand 3 en spelenderwijs heeft hij al best veel geleerd. Van de week eens een oud zadeltje erop gelegd en na 3 rondjes bolle rug was het alsof hij altijd al met zadel liep.

Mijn zoontje van 4 kan er ook gewoon op zitten en die zit echt niet stil.
Longeren doe ik zo'n 10 minuutjes max en dan is het goed.
Hij pakt alles zo fijn op dat ik wel echt op moet letten rustig aan te blijven doen. Maar merk aan de andere kant ook wel dat hij heel graag aan het werk is.
Afbeelding

En hardlopen met je paard ja! Vind dat zonder paard al niets :=
Heb eigenlijk ook nooit echt met hem buiten gewandeld, maar ze staan aan een weg met veel landbouwverkeer, crossmotoren enz en de trekker rijd op het terrein ook regelmatig rond dus dat scheelt ook wel denk ik.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 08:52

Zo, daar loopt hij al met een zadel. Leuk!

Zelf vind ik wandelen aan de hand toch wel een goed voorbereiding voor echt verkeersmak worden. De mijne is ook opgegroeid op een boerderij tussen het zwaar materieel, maar buiten is toch echt wat anders. Hij is dan alleen, zonder kudde, en dan kan zelfs een brievenbus spannend zijn. Of een steen. Of een anders gekleurd stukje asfalt. Je hoort het al, ik heb de dapperste aller paarden: een arabier :P .

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:00

miereneter schreef:
Zo, daar loopt hij al met een zadel. Leuk!

Zelf vind ik wandelen aan de hand toch wel een goed voorbereiding voor echt verkeersmak worden. De mijne is ook opgegroeid op een boerderij tussen het zwaar materieel, maar buiten is toch echt wat anders. Hij is dan alleen, zonder kudde, en dan kan zelfs een brievenbus spannend zijn. Of een steen. Of een anders gekleurd stukje asfalt. Je hoort het al, ik heb de dapperste aller paarden: een arabier :P .

Is het niet fijner voor hem te leren van een nuchter paard waar hij achter kan lopen en kan aflezen dat alles wel goed zit? Helpt bij die van mij. Alleen ben je dan afhankelijk van wanneer iemand mee kan gaan

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:05

Ik heb daar erg wisselende ervaringen mee. Roos raakt bijvoorbeeld erg in de war of ze nou bij mij moet blijven of bij haar paardenvriend. En mijn eerste paard kon nooit weg zonder anderen terwijl de twee die ik het heb geleerd door ze alleen mee te nemen beide heel erg braaf en dapper werden langs de weg en steun en richting zochten bij mij. Ook later samen met andere paarden waren ze makkelijk in elke positie in de groep te rijden en konden we ook makkelijk bij de groep weg of andersom.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:11

Blaze1994 schreef:
Is het niet fijner voor hem te leren van een nuchter paard waar hij achter kan lopen en kan aflezen dat alles wel goed zit? Helpt bij die van mij. Alleen ben je dan afhankelijk van wanneer iemand mee kan gaan

Dat is een goede tip, al is het voor ons niet meer nodig hoor. Ik ben vanaf zijn 2e jaar gewoon met hem naar buiten gegaan, hij vertrouwt me, en we kunnen we overal komen. Brievenbussen blijft wel blazen (echt specifiek brievenbussen, zo grappig) maar hij gaat overal langs. Behalve door water, dat ga ik later oefenen (we hebben nu geen geschikt watertje in de buurt). Wilde het voorbeeld alleen geven omdat ze niet altijd verkeersmak worden van voertuigen op eigen terrein. Buiten is toch anders.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:13

Ik heb dat met die merrie van mij ook gedaan, alleen op pad. Daarmee kan ik nu tenminste alleen op pad, ik zie zoveel drama met paarden die dat niet kennen en altijd alleen met andere mee gingen.
Ik ga dat met Odin ook zo doen, lekker alleen op pad.

Hij doet nu alles al stoer op vreemd terrein, blijft ie bij mij en als ie iets spannend vindt, gaat ie stilstaan en kijken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:15

Ik denk dat beide heel goed is! Wij wandelen hier in het begin een aantal keer met mijn andere merrie samen, maar daarna moet ze ook gewoon in haar eentje mee :) .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:16

Wat een vreselijk knappe paardjes hier <<)

Ik ga dit jaar ook beginnen, heb sinds zondag een bijna 3 jarige merrie. Enorm slim en braaf. Dit jaar ga ik er nog niet op zitten maar er valt genoeg te doen al natuurlijk.
Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:24

Gefeliciteerd met je nieuwe paard Azmay, leuk hoofd heeft ze.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 13:32

Leuk dat er weer zo veel nieuwe jonkies bij komen. Ik verzaak een beetje hier te posten gezien ik te lui ben om te kopiëren uit het volgtopic..

Zijn jullie ook zo druk met afwegen hoeveel en hoe vaak te oefenen? Gulgyz heeft echt een concentratiespan van 20 minuten en ik wil altijd afgesloten hebben voordat de onrust begint. Maar ik wil haar ook al zo veel mogelijk voorbereiden op bijvoorbeeld de hoefsmid. En dan ben ik nog niet eens toe gekomen aan wennen aan vast staan, de poetsplaats, water, vreemden die aan haar zitten (handig voor als voor het inrijden de osteopaat langs komt)..

We hebben echt alle tijd van de wereld en wil haar echt niet elke dag lastig vallen met oefeningen. Maar stiekem vliegt de tijd voorbij. Natuurlijk is er niemand die voor ons bepaald hoe snel we gaan, moet eerder bij mezelf telkens op de rem trappen.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:01

Josien_ schreef:
Ik denk dat beide heel goed is! Wij wandelen hier in het begin een aantal keer met mijn andere merrie samen, maar daarna moet ze ook gewoon in haar eentje mee :) .

Dat is denk ik ook de aanpak die wij gaan hanteren. Hij hangt erg aan de andere dus wil hem ook niet teveel samen met haar zodat hij het niet meer alleen durft. Maar die andere is hier net 6 maanden en ben vandaag voor het eerst een stukje met haar naar buiten geweest. Dus is nog even aftasten hoe braaf ze is.

@galeobdolon....hier is dat allemaal van jongs af aan al mee gepakt. Dus over vast staan voetjes geven, hoefsmid enz hoef ik niet eens na te denken dat is heel normaal voor hem.
Qua vaststaan leert hij hier ook wel echt langer vast staan doordat als ik de andere ga doen ik hem eerst vast zet en pas in zijn box zet als ik de bak in ga met die andere. Dus dan staat hij eigenlijk te niksen, maar wel aan een touw.
Maar wel lastig als ze dat niet van kleins af aan al gewend zijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:37

Galeobdolon schreef:
Leuk dat er weer zo veel nieuwe jonkies bij komen. Ik verzaak een beetje hier te posten gezien ik te lui ben om te kopiëren uit het volgtopic..

Zijn jullie ook zo druk met afwegen hoeveel en hoe vaak te oefenen? Gulgyz heeft echt een concentratiespan van 20 minuten en ik wil altijd afgesloten hebben voordat de onrust begint. Maar ik wil haar ook al zo veel mogelijk voorbereiden op bijvoorbeeld de hoefsmid. En dan ben ik nog niet eens toe gekomen aan wennen aan vast staan, de poetsplaats, water, vreemden die aan haar zitten (handig voor als voor het inrijden de osteopaat langs komt)..

We hebben echt alle tijd van de wereld en wil haar echt niet elke dag lastig vallen met oefeningen. Maar stiekem vliegt de tijd voorbij. Natuurlijk is er niemand die voor ons bepaald hoe snel we gaan, moet eerder bij mezelf telkens op de rem trappen.

De jouwe is nog jong, toch? Dan zou ik ook rekening houden met de concentratie. Als het op is, is het op.
Ik denk wel dat je heel vaak heel kort kunt werken. Elke dag één klein dingetje of zelfs meerdere keren per dag. Stukje braaf meelopen? Klaar. Voetje braaf optillen? Klaar. Stilstaan en overal aanraken? Klaar. Dan overvraag je dat hoofd nooit. En dan steeds wat langer en/of meerdere dingen bij elkaar.

Amir is vier, en wel toe aan een beetje langer werken. Wel worstel ik inderdaad ook met het schema. Hoeveel dagen, hoe lang? Ik mik er nu op in ieder geval 4 dagen iets met hem te doen, inclusief een les. Kan trainen in de bak, maar ook wandelen, of een combi. Les is een uur, zelf train ik max. een half uur. Ik zit er nog niet op, is allemaal grondwerk.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:06

Ik werk liever 5 minuten dan 20, bijvoorbeeld. Ik probeer voor de dag een plan te bedenken wat ik wil doen en dan kijk ik hoe onze petten staan hoe ver we daar komen. Wij zijn bezig met de basis van longeren bijvoorbeeld (in je binnenzak zitten is veel leuker dan ver van de baas lopen :+ ) en dan kon in het begin een half rondje al genoeg zijn.

Hier afgelopen tijd weinig gedaan, een van mijn andere paarden heeft momenteel nogal wat gezondheidsklachten en we hebben deze week mijn andere maatje laten inslapen, wat er al een paar weken aan zat te komen. Emotioneel was ik niet helemaal op de juiste plek om met Lissy te werken. Ik wil vandaag weer met had beginnen. De smid zou komen (dat vind ik altijd al genoeg training voor haar := ) maar die is ziek dus we gaan vandaag wat anders doen

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 07:24

Heel herkenbaar die korte concentratie boog!

Ik oefen in principe elke dag iets met m'n net 4 jarige. Vergeleken met een jaar geleden heeft hij echt een langere concentratie. In het begin was het echt minuten werk en z'n
dunne lijn met teveel doen. Als je geen hele spannende dingen doet kun je per 24 uur prima 1 oefenen heh ik het idee. Soms komt het bij mijn schema alleen niet uit omdat ik alles zelf doe qua voeren uitmesten etc. Wanneer z'n twee beste vriendinnen weg zijn (geweest) die dag moet ik wel altijd ff een paar uur wachten of iets heel simpels oefenen. Verder kan ik nu eigenlijk oefenen zonder echt de tijd in de gaten te houden. Grondwerkles van een uur kan hij volhouden maar dan ligt hij daarna voor pampes in de wei :').

Ik heb onze planning omgegooid. Ik wilde schouderbinnenwaarts en traver erop hebben (vanaf de grond) voor we erop gaan. Maar met een goed revalidatie centrum (trainen ook gezonde jonge paarden) contact gehad hoe zij de paarden voorbereiden op het werk. Dit ga ik nu volgen, dan de ruiter erop en kijken wanneer ik erop ga. Daarna gaan we samen in training bij het revalidatie centrum zodat hij (en ik) op een duurzame manier leren dragen. Moeilijke beslissing en kost wat maar dan heb je ook wat. Over 2 maandjes komt de ruiter ongeveer dus komende tijd zadel regelen en gaan hangen etc met zadel. Heb zelf al in stilstand over hem heen geleund en dat was gek maar heel braaf stil gestaan. (zonder dat iemand 'm vast hield dus hij kon wel weg lopen als ie dat wilde)

Longeren hebben we opgepakt. Dat viel tegen. Slechter dan toen hij het niet kende := maar de tweede keer was weer normaal. Heb nu de longeerlijn aan het bit en halster zitten om te wennen aan druk in de mond.
De update is een heel verhaal geworden oeps :=

Hoe gaat hij bij de rest?