Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:27

Ik ben wel opgelucht dat we dit jaar niet kopen. Als de "overdracht" is geweest zal ik een foto plaatsen van onze nieuwe lease. Tóch leuk om er een beeld bij te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:28

cijsalover schreef:
Ik heb zaterdag ook mijn eerste bezichtiging, toch weer bij een Fries. Leuke stermerrie van 6 jaar, iets boven budget en ik hoop dat ze met haar stokmaat bij me past. Maar het is hier vlakbij dus we gaan gewoon lekker kijken en wie weet!

En ben je verkocht?

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:09

Is het toevallig een vittorio?
Eef_Bam schreef:
[]
Eef_Bam schreef:
Hi, mag ik me hier melden met een ietwat omgekeerde vraag?
Ik rij nu een paard voor een eigenaar dat ik eigenlijk graag zou willen kopen ergens dit jaar. Nou vind ik het lastig om in te schatten wat het paard zou moeten kosten, laatste keren dat ik een paard heb gekocht was 2008 en 2015, hele andere markt dus. Er staat ook weinig vergelijkbaars te koop omdat het paard pas laat in training is gekomen, en voor de leeftijd dus onervaren is. Zou ik een korte omschrijving kunnen geven waarbij mensen die wat actiever op de markt zijn kunnen aangeven wat ze denken dat een redelijke prijs zou zijn?

Kan natuurlijk ook direct de eigenaar vragen wat ze moet kosten, maar ben bang dat ie boven budget is dus ga liever iets beter beslagen ten ijs :o . Wil heel graag weten wat redelijk is, en als dat meer is dan mijn budget nu dan spaar ik nog lekker even door totdat ik met de eigenaar ga praten.

Wil de eigenaar wel verkopen, al dan niet met een gunfactor naar jou?

De markt is belachelijk dus daar moet je je ook weer niet te veel op richten en voor de rest is het nog steeds dat het waard is wat de gek ervoor wil geven. En ja, er lopen nog altijd meer gekken los dan dat er vast zitten }>

De eigenaar wil wel verkopen maar heeft geen haast. Denk dat ik wel een gunfactor heb maar als er eerder een gek voorbij komt die de hoofdprijs wil betalen gaat ie gewoon weg. Eigenaar heeft ook in het paard geinvesteerd door de lessen te betalen en ons overal heen te rijden.

Kort samengevat: 7 jarig kwpn springpaard merrie van 1.65. Pas laat ingereden, neerwaarts en de grond in gebouwd, nog niet op concours uitgebracht. Was erg slap en liep op de kop toen ik hem in de zomer ging rijden, nu sterker en meer in balans, in principe bijna klaar voor een B parcours, springt normaal. Qua karakter ontzettend werkwillig en springt altijd, aanhankelijk in de omgang. Denk dat bijna iedereen er mee kan wegrijden, paard is alleen wel wat onzeker en kan als ze schrikt een paar passen flink verschieten, dus heeft wel een wat zekerdere ruiter nodig.[/quote]

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:44

@ Caithlynn: Nee geen Vittorio.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 01:46

zat net weer even te kijken of er wat nieuwe paarden op sporthorses stonden. Jeetje ik schrok wel even van eentje met een chip 25.000 (L niveau) -O- Weet niet of ik mn zoektocht uitstel.. ik zit te popelen maar aan de andere kant te eigenwijs om in de bizarre markt nu te kopen :')

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:14

Nou precies wat hierboven wordt gezegd. Ik hoop dat er een kantelpunt in de markt komt waarin de vraag daalt omdat de prijzen te hoog liggen.
Ik zie het op FB in zoekertjes steeds meer, opmerkingen van mensen die vragen om ‘normale prijzen’. Een keer moet die pot met ‘gekken’ toch ook op raken haha?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:17

Wat zijn normale prijzen zolang de meeste mensen meer krijgen dan paar jaar terug dan blijft dat zo.

Je moet ook iets terug kopen of als je je paard te goedkoop zet komen er wellicht mensen op af met verkeerde bedoelingen

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:29

tita schreef:
Wat zijn normale prijzen zolang de meeste mensen meer krijgen dan paar jaar terug dan blijft dat zo.

Je moet ook iets terug kopen of als je je paard te goedkoop zet komen er wellicht mensen op af met verkeerde bedoelingen

Zeker, heb je ook een punt. Ik zit meer in de recreatieve markt, dus kan niet voor fokkers spreken. Maar de meeste recreatieve ruiters zonder sportambities willen niet meer dan 4000-5000 uitgeven voor een paard. Tsja en als je daar al niet voor kunt slagen, dan zijn er toch best veel mensen die de hobby even op een lager pitje zetten of zich vermaken met lespaarden of bijrijdpaarden totdat er een kantelpunt komt.
Paardenmarkt is geen huizenmarkt. Een paard is een luxe die je kunt uitstellen. Dat maakt dat ik denk dat de markt nog wel gaat bijtrekken wat betreft de paarden. Ook al is er schaarste.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 09:48

Dat weet ik nog zo net niet.
Misschien dat het iets gaat zakken, maar over het algemeen is het zo dat wat duurder geworden is nooit meer echt goedkoper wordt.

Wat mij wel opvalt is dat "vroeger" (in de tijd dat ik gewoon nutteloos door advertenties scrolde) er veel meer advertenties per dag werden geplaatst. Ook op sporthorses bijv.
Nu zijn het een handje vol per dag, 4 hooguit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:55

Marigo schreef:
tita schreef:

Zeker, heb je ook een punt. Ik zit meer in de recreatieve markt, dus kan niet voor fokkers spreken. Maar de meeste recreatieve ruiters zonder sportambities willen niet meer dan 4000-5000 uitgeven voor een paard. Tsja en als je daar al niet voor kunt slagen, dan zijn er toch best veel mensen die de hobby even op een lager pitje zetten of zich vermaken met lespaarden of bijrijdpaarden totdat er een kantelpunt komt.
Paardenmarkt is geen huizenmarkt. Een paard is een luxe die je kunt uitstellen. Dat maakt dat ik denk dat de markt nog wel gaat bijtrekken wat betreft de paarden. Ook al is er schaarste.

De huizenmrkt is al een aantal keren ingestort. Dus ja, dat gaat bij de paarden ook gebeuren en het is niet raar als dat gebeurt enige tijd nadat de coronamaatregelen serieus minder zijn geworden. Dan willen mensen ook weer andere dingen doen en komen ze tot de ontdekking hoeveel tijd een paard echt kost.

Die paarden komen dan weer op de markt en als dat aanbod groot genoeg is, dondert de boel in elkaar. Want schaarste op de aanbod-markt doet de prijzen wel stijgen; dat propageren de handelaren hier ook graag maar als het aanbod kopers opdroogt, stort die markt ook weer in. Dat vertellen die handelaren niet, maar is wel de realiteit en is in het verleden ook gebeurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:16

ivy_power89 schreef:
Dat weet ik nog zo net niet.
Misschien dat het iets gaat zakken, maar over het algemeen is het zo dat wat duurder geworden is nooit meer echt goedkoper wordt.

Wat mij wel opvalt is dat "vroeger" (in de tijd dat ik gewoon nutteloos door advertenties scrolde) er veel meer advertenties per dag werden geplaatst. Ook op sporthorses bijv.
Nu zijn het een handje vol per dag, 4 hooguit.

Ja ik vind het ook verbazend dat midden in Corona, met alle beperkingen die er zijn, de paardenhandel zo hard loopt. Ik denk niet dat mensen lichtvaardig een paard kopen, maar misschien doet Corona ze wel beseffen dat het leven maar kort is en je nu moet doen wat je al jaren had gewild.

De paarden van 30 a 40 K gaan als warme broodjes. Een vriendinnetje van mij koopt soms een jong paard om zadelmak te maken en weer te verkopen. En krijgt er soms ook te rijden van een handelaar. Ze heeft er in korte tijd weer 2 verkocht. Stonden maar heel kort te koop, waarvan de laatste maar 1 week. Was bedoeld om nog wat verder door te rijden, maar er is nu al een koper voor. Niet eens nodig een advertentie te plaatsen.
Dat dit na Corona gaat veranderen is volgens mij echt wensdenken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:23

Huizenmarkt gaat niet meer instorten ikke

Dat ooit ingestort was, had andere oorzaken inmiddels is er behoorlijk te kort aan huizen en dat wordt alleen maar erger

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:54

tita schreef:

Dat ooit ingestort was, had andere oorzaken inmiddels is er behoorlijk te kort aan huizen en dat wordt alleen maar erger

Huizentekort is van alle tijden.
En juist dit soort opmerkingen is de basis van alle ellende op de woningmarkt. Waarom denk je dat de wet met betrekking tot hypotheken enkele jaren geleden rigoureus aangepast is? Juist, omdat we met z'n allen denken dat er geen volgende dip meer komt en we ons op allerlei manieren laten verleiden tot hogere hypotheken, verbouwingen, gel*l over "overwaarde". En toen kwam de crash en toen liep iedereen te jammeren, serieuze financiële problemen en gedwongen verkoop met restschulden.

We zijn vrolijk op weg naar de volgende versie, mark my words.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:11

ikke schreef:
tita schreef:

Huizentekort is van alle tijden.
En juist dit soort opmerkingen is de basis van alle ellende op de woningmarkt. Waarom denk je dat de wet met betrekking tot hypotheken enkele jaren geleden rigoureus aangepast is? Juist, omdat we met z'n allen denken dat er geen volgende dip meer komt en we ons op allerlei manieren laten verleiden tot hogere hypotheken, verbouwingen, gel*l over "overwaarde". En toen kwam de crash en toen liep iedereen te jammeren, serieuze financiële problemen en gedwongen verkoop met restschulden.

We zijn vrolijk op weg naar de volgende versie, mark my words.

Dat denk ik ook hoor. Straks na corona houdt de steun op en dan gaan er veel bedrijven omvallen en dan volgt alle ellende die daar uit voort komt.

En na corona komen de mensen die nu een impuls aankoop paard hebben gedaan tot de ontdekking dat het toch veel tijd en geld kost. De prijzen zullen daardoor toch wel een stukje gaan zakken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:51

Na de vorige crisis wat een bankencrisis was is de huizenmarkt niet ingestort.
Zolang de markt niet kan voldoen aan de vraag blijven de prijzen hoog. En ook al zijn de regels voor hypotheken aangescherpt mensen kunnen het blijkbaar nog steeds betalen.
Rentes worden voor heel veel jaren vastgezet en ook al gaan de rentes iets stijgen betekent het daardoor niet dat men (mits je je baan niet kwijtraakt) dat dit soort huizen dan weer snel voor een lagere prijs op de markt zullen komen.
Ik denk wel dat het met de overwaarde minder hard zal gaan in de komende jaren (dus minder grote stijgingen). Maar nee ik verwacht zeker geen daling van de prijzen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:46

N0a schreef:
Dat denk ik ook hoor. Straks na corona houdt de steun op en dan gaan er veel bedrijven omvallen en dan volgt alle ellende die daar uit voort komt.

En na corona komen de mensen die nu een impuls aankoop paard hebben gedaan tot de ontdekking dat het toch veel tijd en geld kost. De prijzen zullen daardoor toch wel een stukje gaan zakken.

Euhhh steun? Welke steun? Dat dubbeltje wat de ondernemers krijgen? %)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:33

Silly1972 schreef:
N0a schreef:

Euhhh steun? Welke steun? Dat dubbeltje wat de ondernemers krijgen? %)

Het is niet 100% maar er zijn echt wel tegemoetkomingen. Al moeten ze dit niet lang meer door laten gaan.

https://www.kvk.nl/corona/het-coronavir ... AyEALw_wcB

Maar das een andere discussie

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:36

Even een adviesvraagje... Dingen zoals peesblessures en dergelijken, pik je dat eruit op een klinische keuring? Of is de kans er dat een paard glansrijk door de buigproef komt maar toch een (beginnende) peesblessure heeft?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:41

Urbiezira schreef:
Even een adviesvraagje... Dingen zoals peesblessures en dergelijken, pik je dat eruit op een klinische keuring? Of is de kans er dat een paard glansrijk door de buigproef komt maar toch een (beginnende) peesblessure heeft?

Ja die kans is er zeker.
Er zijn mensen die om die reden echo's maken van de weke delen als onderdeel van een aankoopkeuring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:55

Urbiezira schreef:

Ik zou bij paarden waarvan er een verhaal is dat ze even door tijdgebrek niet gereden zijn geweest sowieso een echo van de pezen doen. Bij dure gereden paarden is ook geen gek idee om het te doen. Gebeurt al vaak hoor.
Maar een goede veearts kan bij een klinische keuring wel voelen of er voldoende elasticiteit in de pezen zit.
Daar moet je dan wel voldoende vertrouwen in hebben.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:18

Dat is duidelijke taal. Hier zit verder geen raar verhaal aan, wat dat betreft heb ik geen enkele twijfel. Maar heb eerder een paard gekocht waarbij de DA iets flink over het hoofd had gezien dus merk dat ik het extra spannend vind deze keer. Welke DA raden jullie aan in de omgeving Eindhoven? Klinisch + geheel röntgen (incl. rug en hals), en dan eventueel dus de mogelijkheid tot een echo/scan.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:29

Zonnebloem92 schreef:
cijsalover schreef:
Ik heb zaterdag ook mijn eerste bezichtiging, toch weer bij een Fries. Leuke stermerrie van 6 jaar, iets boven budget en ik hoop dat ze met haar stokmaat bij me past. Maar het is hier vlakbij dus we gaan gewoon lekker kijken en wie weet!

En ben je verkocht?

Nee! :) Met het paard op zich niks mis: goed papier en goed bewegen en erg lief, maar was niet razend enthousiast. Maar maakt niks uit: het was het eerste paard na het overlijden van mijn paard en dit was echt nog te vroeg. Het kwam alleen op m'n pad en het was op 10 minuten rijden hier vandaan, dus even kijken kon zeker geen kwaad. Nu maar even rustig de tijd nemen, het heeft ook allemaal geen haast.

Ik 'schrok' er wel van hoe spannend ik het eigenlijk vond om weer op een nieuw paard te stappen na 2 jaar alleen m'n eigen gereden te hebben. Is dit herkenbaar voor iemand?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:29

@Urbieziera. Ik zou gewoon kijken naar de grotere klinieken die ook gelijk keuringsarts voor de verzekering zijn.
In jouw geval (omdat je richting Rotterdam zit) zou ik Bodegraven aanraden. Zit er mooi tussenin. En als ze je een paard willen verkopen, moeten ze maar gewoon een stukkie rijden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:24

Urbiezira schreef:

Vaak komt zoiets er wel uit bij een goede klinische keuring.
Ik zie nu bijv. een paard op marktplaats staan die op sporthorses stond met een verhaal over een ontsteking in de knie. En dat hij nu na half jaar rust weer oké liep. Maar keuren zou wel op eigen risico zijn.
Op marktplaats staat dit verhaal er niet bij. Dus hoop dan maar dat mensen zo'n paard laten keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:28

cijsalover schreef:
Ik 'schrok' er wel van hoe spannend ik het eigenlijk vond om weer op een nieuw paard te stappen na 2 jaar alleen m'n eigen gereden te hebben. Is dit herkenbaar voor iemand?

Ja gigantisch herkenbaar!
Zit in hetzelfde schuitje, paard ook onlangs overleden en nu dus wel een nieuwe staan sinds een week, echt giga braaf ding en reed er daar ook zo wel op weg ook al vond ik het heel spannend.
Vandaag was ze wat fris en aangezien ik nog geen passend zadel heb er met barebackpad op gaan zitten, ze deed eigenlijk helemaal niks hoor behalve wat briesen en iets alerter zijn maar na een rondje of 4/5 ben ik er af gestapt omdat ik het te spannend vond.