Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eef_Bam schreef:[]Eef_Bam schreef:Hi, mag ik me hier melden met een ietwat omgekeerde vraag?
Ik rij nu een paard voor een eigenaar dat ik eigenlijk graag zou willen kopen ergens dit jaar. Nou vind ik het lastig om in te schatten wat het paard zou moeten kosten, laatste keren dat ik een paard heb gekocht was 2008 en 2015, hele andere markt dus. Er staat ook weinig vergelijkbaars te koop omdat het paard pas laat in training is gekomen, en voor de leeftijd dus onervaren is. Zou ik een korte omschrijving kunnen geven waarbij mensen die wat actiever op de markt zijn kunnen aangeven wat ze denken dat een redelijke prijs zou zijn?
Kan natuurlijk ook direct de eigenaar vragen wat ze moet kosten, maar ben bang dat ie boven budget is dus ga liever iets beter beslagen ten ijs. Wil heel graag weten wat redelijk is, en als dat meer is dan mijn budget nu dan spaar ik nog lekker even door totdat ik met de eigenaar ga praten.
Wil de eigenaar wel verkopen, al dan niet met een gunfactor naar jou?
De markt is belachelijk dus daar moet je je ook weer niet te veel op richten en voor de rest is het nog steeds dat het waard is wat de gek ervoor wil geven. En ja, er lopen nog altijd meer gekken los dan dat er vast zitten
tita schreef:Wat zijn normale prijzen zolang de meeste mensen meer krijgen dan paar jaar terug dan blijft dat zo.
Je moet ook iets terug kopen of als je je paard te goedkoop zet komen er wellicht mensen op af met verkeerde bedoelingen
Marigo schreef:tita schreef:Wat zijn normale prijzen zolang de meeste mensen meer krijgen dan paar jaar terug dan blijft dat zo.
Je moet ook iets terug kopen of als je je paard te goedkoop zet komen er wellicht mensen op af met verkeerde bedoelingen
Zeker, heb je ook een punt. Ik zit meer in de recreatieve markt, dus kan niet voor fokkers spreken. Maar de meeste recreatieve ruiters zonder sportambities willen niet meer dan 4000-5000 uitgeven voor een paard. Tsja en als je daar al niet voor kunt slagen, dan zijn er toch best veel mensen die de hobby even op een lager pitje zetten of zich vermaken met lespaarden of bijrijdpaarden totdat er een kantelpunt komt.
Paardenmarkt is geen huizenmarkt. Een paard is een luxe die je kunt uitstellen. Dat maakt dat ik denk dat de markt nog wel gaat bijtrekken wat betreft de paarden. Ook al is er schaarste.
ivy_power89 schreef:Dat weet ik nog zo net niet.
Misschien dat het iets gaat zakken, maar over het algemeen is het zo dat wat duurder geworden is nooit meer echt goedkoper wordt.
Wat mij wel opvalt is dat "vroeger" (in de tijd dat ik gewoon nutteloos door advertenties scrolde) er veel meer advertenties per dag werden geplaatst. Ook op sporthorses bijv.
Nu zijn het een handje vol per dag, 4 hooguit.
tita schreef:Huizenmarkt gaat niet meer instorten ikke
Dat ooit ingestort was, had andere oorzaken inmiddels is er behoorlijk te kort aan huizen en dat wordt alleen maar erger
ikke schreef:tita schreef:Huizenmarkt gaat niet meer instorten ikke
Dat ooit ingestort was, had andere oorzaken inmiddels is er behoorlijk te kort aan huizen en dat wordt alleen maar erger
Huizentekort is van alle tijden.
En juist dit soort opmerkingen is de basis van alle ellende op de woningmarkt. Waarom denk je dat de wet met betrekking tot hypotheken enkele jaren geleden rigoureus aangepast is? Juist, omdat we met z'n allen denken dat er geen volgende dip meer komt en we ons op allerlei manieren laten verleiden tot hogere hypotheken, verbouwingen, gel*l over "overwaarde". En toen kwam de crash en toen liep iedereen te jammeren, serieuze financiële problemen en gedwongen verkoop met restschulden.
We zijn vrolijk op weg naar de volgende versie, mark my words.
N0a schreef:Dat denk ik ook hoor. Straks na corona houdt de steun op en dan gaan er veel bedrijven omvallen en dan volgt alle ellende die daar uit voort komt.
En na corona komen de mensen die nu een impuls aankoop paard hebben gedaan tot de ontdekking dat het toch veel tijd en geld kost. De prijzen zullen daardoor toch wel een stukje gaan zakken.
Silly1972 schreef:N0a schreef:Dat denk ik ook hoor. Straks na corona houdt de steun op en dan gaan er veel bedrijven omvallen en dan volgt alle ellende die daar uit voort komt.
En na corona komen de mensen die nu een impuls aankoop paard hebben gedaan tot de ontdekking dat het toch veel tijd en geld kost. De prijzen zullen daardoor toch wel een stukje gaan zakken.
Euhhh steun? Welke steun? Dat dubbeltje wat de ondernemers krijgen?
Urbiezira schreef:Even een adviesvraagje... Dingen zoals peesblessures en dergelijken, pik je dat eruit op een klinische keuring? Of is de kans er dat een paard glansrijk door de buigproef komt maar toch een (beginnende) peesblessure heeft?
Urbiezira schreef:Even een adviesvraagje... Dingen zoals peesblessures en dergelijken, pik je dat eruit op een klinische keuring? Of is de kans er dat een paard glansrijk door de buigproef komt maar toch een (beginnende) peesblessure heeft?
Zonnebloem92 schreef:cijsalover schreef:Ik heb zaterdag ook mijn eerste bezichtiging, toch weer bij een Fries. Leuke stermerrie van 6 jaar, iets boven budget en ik hoop dat ze met haar stokmaat bij me past. Maar het is hier vlakbij dus we gaan gewoon lekker kijken en wie weet!
En ben je verkocht?
cijsalover schreef:Ik 'schrok' er wel van hoe spannend ik het eigenlijk vond om weer op een nieuw paard te stappen na 2 jaar alleen m'n eigen gereden te hebben. Is dit herkenbaar voor iemand?