Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:26

Gefeliciteerd kiki

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:26

Heb vannacht wakker gelegen tot na enen en toen wist ik: paardje B wordt het! En toen ik vanmorgen wakker werd, dacht ik: echt joh, laat je je droompaardje A gaan op een paar onzekere cm's?

Dus. Wat zou jíj doen?

Paardje A: de looks waar ik al jaren van droom. Mijn merrie geeft geen effen en geen vos, dus zelf fokken kon niet. Vandaar mede de keuze een nieuw paard te kopen ipv te fokken. Afgelopen zomer zag ik de advertentie, wow, wat een schoonheid! Maar ja, dat was niet het moment. Nu staat ze nog steeds te koop. Ze is 9 mnd en loopt nog bij haar moeder (pré). Ze is heel mooi rastypisch. Ondeugend en onderzoekend zoals een veulen hoort te zijn, blij karakter. Verwachtte stokmaat om en nabij 1.50. Dat is wel het minimale voor mij, dus risico dat ze toch net te klein blijft. En ik denk wellicht te ver nu, maar past er straks een zadel bij haar rug en mijn bips? Mijn man en kinderen zullen haar niet direct kunnen hanteren, dus dat vraagt nog wel investering (man, kids en paard).

Paardje B: erg mooi dier, niet dé looks, maar absoluut een knappe. Haar zachte hoofd én karakter zijn gróte plus. Ze is nog geen 2 jaar, maar mijn zoon liep er zo mee weg. Keurig opgevoed (blijft een jong paard natuurlijk). Ze wordt zeker weten groot genoeg (minstens 1.55).

Kiest mijn hart of kiest mijn hoofd?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:32

Als ik zie wat voor lange tekst je bij paard A typt en paard B, dan denk ik zelf dat je stiekem al je keuze hebt gemaakt in je hart en hoofd.. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:37

Als het op de aankoop van een paard aankomt, dan houd ik toch nog steeds de leuze 'bij twijfel niet doen' aan. Weet je, er zijn zoveel paarden, en de meesten zijn ook gewoon leuk. Je kan 20 paarden gaan bekijken en rijden en bij alle 20 zal je wel een of meerdere eigenschappen vinden die je in een paard zoekt. Maar waar je eigenlijk naar op zoek moet, is het gevoel dat Kiki beschrijft. Dat dít gewoon het paard is dat je moet hebben, dat je geen nagels meer over hebt wachtend op een bericht van de verkoper. :D Houd goed voor ogen wat je doelen zijn en probeer wat specifieker te krijgen wat je zoekt. Laat je niet overhalen door 1 goede eigenschap (mooie kleur bv.), je moet verliefd worden op het volledige paard. Je moet ook niet kiezen tussen deze twee, ga nog wat paarden bekijken, denk je dan nog steeds terug aan paardje A of B of is het misschien toch C of D of... die je hart steelt. Of ga nogmaals bij paardje A en B kijken. Je hoeft ook niet op stel en sprong te beslissen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:02

Ik zou voor A gaan. Net als wat Ketly zegt. De lap tekst bij paard A zegt al genoeg!
Daarnaast noem je paard A al je "droompaard" :D
grootte zegt niet altijd wat, als ze de bouw van haar moeder heeft (pre), dan kan ze ook nog wat gaan uitzwaren en breder worden waardoor het plaatje toch "klopt"

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:47

Ik maak het nog even moeilijker.. ik zou voor B gaan of doorzoeken naar een zoals A maar dan wel qua stokmaat voldoende.
Als ze wel te klein blijft dan heb je er "weeer" niks aan zoals nu huidige paard qua kleur. Oftewel verdriet verkopen en weer zoeken.
Maar dat is wat ik zou doen..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:19

Stille meelezer zou ook voor B gaan. De lap tekst van A zegt me niet zo veel, want daar staan ook de tegens in die bij paard b niet in de tekst staan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:47

Stille meelezer 2 zegt ook paard B. Want wie zegt dat jouw hart niet alsnog valt voor paard B als jullie elkaar langer kennen en een band hebben?

Ik stond 9 jaar geleden ook voor zo’n keuze en ben toen ook voor paard B gegaan. Ik ben zó blij als ik nu terugkijk dat ik daarvoor heb gekozen. Ik denk dat ik wel dik 1,5 jaar nodig heb gehad om echt te kunnen zeggen: ik heb de klik gevonden. Niet dat ik hem in die 1,5 jaar niet leuk vond, absoluut niet. Maar wij kunnen nu lezen en schrijven met elkaar, hij is zn gewicht in goud waard en niet alleen mijn, maar ook van mijn familie de grootste vriend die je je wensen kan. Dit is dus ook mijn droompaard geworden.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 08-01-20 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:53

Chubby schreef:
Kiest mijn hart of kiest mijn hoofd?

Ik heb er een laten staan een aantal jaar terug omdat ik verwachtte dat haar rug écht te kort ging zijn. Bloedmooie, gitzwarte morgan merrie van 1,50 (ik ben 1,75). Geen minuut spijt gehad dat ik het niet gedaan heb hoor.
Nu een haflingermerrie, wat natuurlijk een stuk minder spectaculair is. Maar een prachtige merrie, met dezelfde stokmaat als de morgan én een rug waar een zadel op past. En geloof me: dat is nu toch écht écht écht mijn droompaard hoor ;) <3

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 15:21

Gefeliciteerd Kiki , ben benieuwd naar je aanwinst <3

Ja twijfelen tussen 2 paarden is heel lastig, ik ben er bij zo een 17 geweest tot ik mijn droom pony gevonden had, ik heb wel een compromise moeten doen, wel heel goed over nagedacht etc natuurlijk. Maar nog geen moment spijt gehad ben zo enorm blij met haar. Mijn gevoel zij gewoon, doen doen terwijl mijn hoofd nog wat drempels over moest, maar zodra ik de drempels waar ik tegenaan liep besproken had en voor alles een oplossing heb, was ik zo blij.

Nu is het stokmaat verhaal natuurlijk een dingetje maar soms heeft een paard van 170 een kortere rug dan die van 140 .. dus ik zou eerder kijken naar de bouw van haar/zijn ouders dan stokmaat.
Mits je natuurlijk niet met 180 op een pony gaat die de 130 net gaat halen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:27

Kiki1995 schreef:
Ik heb net bericht gehad dat de verkoopster bij mij het beste gevoel had *\o/*
Dus ik ben vanaf nu voorzien van een paard! We moeten alleen nog kijken hoe of wat met betalen, ophalen en al die dingetjes

Gefeliciteerd! Dat is fijn nieuws *\o/*

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:33

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:45

Hij is leuk Kiki, mooi mannenhoofd. En zo te lezen echt een heerlijk maatje. Ik hoop dat je nog jaren plezier van hem gaat hebben!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:46

Dank jullie wel voor jullie input. Ik geloof dat ik mijn keuze heb kunnen maken *\o/* Ik laat het jullie weten zodra ik de verkopers heb geïnformeerd.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:50

Dingen gaan heel snel opeens haha. Waarschijnlijk komt hij eind deze maand al mijn kant op!
Moet even kijken hoe ik alles ga regelen qua vervoer, want ik ben zelf niet kundig genoeg om met een trailer te rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 22:56

Kiki1995 schreef:
Dingen gaan heel snel opeens haha. Waarschijnlijk komt hij eind deze maand al mijn kant op!
Moet even kijken hoe ik alles ga regelen qua vervoer, want ik ben zelf niet kundig genoeg om met een trailer te rijden.

Mocht het lastig worden ken ik wel iemand in de omgeving van Tilburg die tegen een fatsoenlijk tarief wil rijden voor je. Ervaren chauffeur, paardenmens en reiziger :D

Maar je kunt ook jezelf uitdagen, in Tilburg opstappen en naar huis rijden :)* Trek er een week voor uit. Als je thuis komt heb je een band met je paard die nooit meer stuk gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:06

Als aanvulling op de moderatoropmerkingen die eerder zijn geplaatst zouden we graag de regels voor dit topic onder de aandacht brengen:

Moderatoropmerking:
Dit topic is aangemaakt om de gehele zoektocht naar een nieuw paard met andere zoekers te kunnen delen. We vinden het belangrijk dat dat de kern blijft van het topic. We willen jullie daarom graag wijzen op enkele regels en alternatieven.

- Het actief aanbieden van paarden is niet toegestaan in het topic. Daarvoor is de Markt, maar mocht jouw paard in het zoekprofiel passen staat het vrij direct persoonlijk contact op te nemen. Ook verkapte advertenties zijn niet toegestaan in het topic.

- Het bespreken van, en linken naar, een advertentie is hier niet toegestaan. Dit topic gaat puur over de ervaringen en het proces van de zoektocht naar een nieuw paard.

- Houd rekening met de huidige eigenaar wanneer je een bezocht paard wil bespreken, dit topic is openbaar en via Google terug te vinden.

- In de HuisKamer loopt een alternatief topic: [HK] Nieuw paard kopen, deel XXI Hier is iets meer ruimte in het actief meezoeken naar een potentieel aankoop, maar lees ook hier de regels goed door voordat je reageert.

Mocht er iets onduidelijk zijn mag je gerust contact met mij of één van de andere moderators opnemen.
Verder alvast bedankt en allen succes met de zoektocht!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:59

ikke schreef:
Kiki1995 schreef:

Mocht het lastig worden ken ik wel iemand in de omgeving van Tilburg die tegen een fatsoenlijk tarief wil rijden voor je. Ervaren chauffeur, paardenmens en reiziger :D

Maar je kunt ook jezelf uitdagen, in Tilburg opstappen en naar huis rijden :)* Trek er een week voor uit. Als je thuis komt heb je een band met je paard die nooit meer stuk gaat.

Als ik dat toch is zou durven :') ik moet even kijken hoe ik het ga doen. Wordt lastig, heb niemand in de omgeving die kan rijden dus zal iets van een paardentaxi moeten regelen.

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:48

Oké, dit zal wel weer de zoveelste persoon zijn die zegt wat is het moeilijk iets te vinden in een prijs categorie die ik (praat ook puur uit mezelf) leuk vind. Ik dacht dat ik niet echt laag zit rond de 6000 wil voor een merrie/hengst meer uitgeven waarom eigenlijk omdat ik denk daar kan ik nog iets meer mee (niet dat ik dat zal doen of op voorhand gepland heb) Dan zit ik zelfs nog bij de onbeleerde of licht beleerd te kijken. Moet wel zeggen dat mijn voorkeur naar een paint gaat. Ivm western (kleurtje kost geld) maar ik vind het zo lastig om alleen daarvoor mijn budget te verhogen, verstand zegt niet doen. Lopen jullie hier ook tegen aan betreft de looks op voorhand of het mooie verhaal van het karakter en dan denkt dat is hem/haar maar je verstand zegt nee! Potentie kost geld maar stel dat je geen interesse daar in heb Maar die paardjes die je ziet hebben het allemaal. Valt het dan onder het mom van, je hebt een dure smaak

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:17

Daar loop ik ook tegenaan veertje, ik dacht met 5000-8000 ook een mooi budget te hebben, zoek wel iets helemaal anders dan jij, maar vind niet wat ik zoek. Ik vind 5000 euro ook gewoon al best veel geld, daar moet ik heel wat uren voor werken en ik verdien niet slecht...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 22:24

Daar loop ik dus ook heel hard tegenaan. Ik kocht tegenover deze prijzen 5 jaar geleden mijn paard voor een prikje. Maar ja, dat had toen ook te maken nog met de nasleep van de crisis, toen stonden de paarden bij wijze van spreken voor je stoep voor een appel en een ei.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:36

Dat waren de tijden dat je shetlanders voor niks kon ophalen door het hele land. Echt treurig, maar de prijzen schieten nu wel heel er de pan uit merk ik!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 22:37

Ja inderdaad. Het is positief geëvolueerd maar we hoeven ook niet te overdrijven denk ik dan :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:33

Je kunt nog steeds voor normaal geld normale paarden kopen.
Het punt is meer wat je zelf voor het paard te melden hebt.

Kiki1995 schreef:
ikke schreef:

Als ik dat toch is zou durven :') ik moet even kijken hoe ik het ga doen. Wordt lastig, heb niemand in de omgeving die kan rijden dus zal iets van een paardentaxi moeten regelen.

Waarom zou je dat niet durven? Gewoon opstappen en vertrekken.
Ik laat een paard staan als ik niet het idee heb dat ik op kan stappen en naar huis rijden, ongeacht waar het paard staat.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 00:05

Ik denk dat de paardenmarkt ook wel weer gaat dalen eigenlijk. Het is maar net wat de gek ervoor geeft. Onze fries stond er voor 7000 op. 4500 betaald
Vanuit de markt ook logisch als je ziet dat alle paarden hoog geprijsd zijn dat je zelf ook de hoogte in gaat. Wanneer je kijkers hebt, kom je mondeling toch weer lager uit. Zo niet? Dan verder zoeken :j
Misschien ben ik koppig, maar ik ga niet met de "rage" meedoen en daarom mijn budget verhogen.
Laten we eerlijk zijn een gewoon gereden paard zonder bijzondere afstamming is gewoon 5000 waard en niet ineens 8000