@Miranda, een van de belangrijkste dingen voor mij bij het longeren us het halt houden. Ik zeg altijd eerst haar naam, en dan neem ik op de linkerhand heel overdreven een grote stap naar links terwijl ik WOOW zeg. Op de rechterhand net zo, maar dus een grote stap naar rechts.
Dit is begonnen in de stap, ik longeer haar ALTIJD eerst in stap, ook als ze energiek is, als er wind staat, ik mn dag niet heb. Ze moet altijd eerst kunnen stappen. Ik denk namelijk dat gelijk draven een kwestie van ongehoorzaamheid is en niet van "teveel energie".
Het halthouden wanneer ik dus de hulp ervoor geef is altijd de basis voor mijn longeren. Als ze een dagje heet is, of afgeleid, dan ga ik net zolang door met dat oefenen tot ze gelijk naar mijn hulp luistert. Nu is die hulp er zo ingebakken dat het bij schrik of spanning 9 van 10x ook nog werkt. Ik kan het doen in stap, draf en galop aan de longe en straks onder het zadel gaat het me ook helpen.
Ik denk dat je hier wellicht mee aan de slag moet, dat hij leert dat halt echt halt is. Als Ziza niet reageert na 2x netjes vragen dan maak ik ook de cirkel kleiner. Ik ben er vrij strikt in, ik longeer aan een kaptoom, dus niet aan het bit en als ze na circkel verkleinen niet langzamer gaat dan komt er een rukje achteraan.
Wat je ook zal helpen is zien aankomen wanneer hij gaat rennen en hem al laten stilstaan/kalmeren voor het echt uit de hand loopt. Als Ziza spanning opbouwt en ik laat haar gaan, dan komt ze ook tot het punt waar ik er geen controle over haar heb. Maar zodra ik zie dat ze die opbouwt ben ik haar al voor, door bijvoorbeeld halt te laten houden en even te stappen tot ze weer kalm is. Of halt houden en naar haar toe gaan en wat kalmeren door aanraking en tegen haar praten. Misschien heb je hier wat aan!
@Phuddle, je kuit zal u wel een mooie regenboog zijn

Ik ben er gisteren voor de 3e keer op geweest en na 2 rondjes stappen had ze behoorlijk wat spanning opgebouwd. Toen dus afgestapt en daarbij had ze een kleine paniek aanval. Beetje achterwaarts en met voorbenen 5 cm van de grond af.
2e keer dat ik opstapte probeerde ze datzelfde gelijk weer, nog voor ik zat dus ben eraf gesprongen voor ze flipte. Toen wat rondjes gestapt, spanning weg laten vloeien en nog een keer erop. Dit keer ging het beter met opstijgen maar deed ze na een paar passen weer een beetje maf. Gelukkig was ze heel makkelijk door mijn man te kalmeren vanaf de grond en reageerde ze ook op mn been door voorwaarts te gaan. Toen eraf, nog een keer erop en de laatste keer was ze nog wel gespannen maar een stuk braver. Daar dus gestopt. Vandaag ben ik niet fit, dus van t weekend gaan we weer verder