Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:29

@ Lauke, dat ziet er echt heel goed uit voor de eerste keer in draf, mag je mee in je handjes knijpen!

@Miranda, een van de belangrijkste dingen voor mij bij het longeren us het halt houden. Ik zeg altijd eerst haar naam, en dan neem ik op de linkerhand heel overdreven een grote stap naar links terwijl ik WOOW zeg. Op de rechterhand net zo, maar dus een grote stap naar rechts.
Dit is begonnen in de stap, ik longeer haar ALTIJD eerst in stap, ook als ze energiek is, als er wind staat, ik mn dag niet heb. Ze moet altijd eerst kunnen stappen. Ik denk namelijk dat gelijk draven een kwestie van ongehoorzaamheid is en niet van "teveel energie".

Het halthouden wanneer ik dus de hulp ervoor geef is altijd de basis voor mijn longeren. Als ze een dagje heet is, of afgeleid, dan ga ik net zolang door met dat oefenen tot ze gelijk naar mijn hulp luistert. Nu is die hulp er zo ingebakken dat het bij schrik of spanning 9 van 10x ook nog werkt. Ik kan het doen in stap, draf en galop aan de longe en straks onder het zadel gaat het me ook helpen.

Ik denk dat je hier wellicht mee aan de slag moet, dat hij leert dat halt echt halt is. Als Ziza niet reageert na 2x netjes vragen dan maak ik ook de cirkel kleiner. Ik ben er vrij strikt in, ik longeer aan een kaptoom, dus niet aan het bit en als ze na circkel verkleinen niet langzamer gaat dan komt er een rukje achteraan.
Wat je ook zal helpen is zien aankomen wanneer hij gaat rennen en hem al laten stilstaan/kalmeren voor het echt uit de hand loopt. Als Ziza spanning opbouwt en ik laat haar gaan, dan komt ze ook tot het punt waar ik er geen controle over haar heb. Maar zodra ik zie dat ze die opbouwt ben ik haar al voor, door bijvoorbeeld halt te laten houden en even te stappen tot ze weer kalm is. Of halt houden en naar haar toe gaan en wat kalmeren door aanraking en tegen haar praten. Misschien heb je hier wat aan!

@Phuddle, je kuit zal u wel een mooie regenboog zijn :+ Rustig aan! Wel fijn dat het goed ging met erop zitten!

Ik ben er gisteren voor de 3e keer op geweest en na 2 rondjes stappen had ze behoorlijk wat spanning opgebouwd. Toen dus afgestapt en daarbij had ze een kleine paniek aanval. Beetje achterwaarts en met voorbenen 5 cm van de grond af.

2e keer dat ik opstapte probeerde ze datzelfde gelijk weer, nog voor ik zat dus ben eraf gesprongen voor ze flipte. Toen wat rondjes gestapt, spanning weg laten vloeien en nog een keer erop. Dit keer ging het beter met opstijgen maar deed ze na een paar passen weer een beetje maf. Gelukkig was ze heel makkelijk door mijn man te kalmeren vanaf de grond en reageerde ze ook op mn been door voorwaarts te gaan. Toen eraf, nog een keer erop en de laatste keer was ze nog wel gespannen maar een stuk braver. Daar dus gestopt. Vandaag ben ik niet fit, dus van t weekend gaan we weer verder :)

Anoniem

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 19:00

Oh jee, er liggen een aantal jonkies flink in de lappenmand zo te lezen. Veel beterschap voor iedereen.

Die kuit ziet er best wel pijnlijk uit.

Geen longeertips hier, ik neem mijn jonkie amper aan de longe. Mijn bodem is te ongelijk om veilig op te longeren.

Mijn verzorgster en ik hebben gisteren fun gehad met mijn jonkie en wat kerstversiering. We hebben niet echt de beste foto's, maar wel een leuk filmpje.
https://youtu.be/HCy3-qlLHvw

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:18

Meelezer hier, jullie gaan zo hard :+

Flinke ziekenboeg hier, niet fijn! Voor zowel paard als eigenaar

Zag nog een andere tink voorbij komen <3 <3
Tiësto en ik gaan gewoon zo lekker door. Eens per week rijden en eens per week longen. Ene keer wat serieuzer als de andere keer.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:49

Haha SVRL wat een geniale versiering _O- {:)

Vandaag weer grondwerk/beleerles gehad. Ben zo verbaast over hoe snel Moon leert, echt bizar :):)
We kunnen nu op zit halthouden, voorwaarts stappen op zit en beenhulp, zelf aandraven en het sturen gaat best heel goed. Knappe! <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:18

Oei, wat een blauw been! :oo Hoe is het nu?

En er worden hele goede dingen gedaan! Leuk om te lezen waar iedereen in het traject is, en waar jullie tegenaan lopen.

Feyre is ontzettend braaf en makkelijk, maar dat is ook wel een valkuil. Want ze nam stiekem meer en meer ruimte in, en zocht heeeeel subtiel steeds meer grenzen op. Dat merkte ik de laatste keer met wandelen, had mijn handen er vol aan. Gelukkig hadden we vandaag onze eerste les!

Daarin vooral gewerkt aan het ‘van de hand af’, in combinatie met het omzetten van de voor- en achterhand. Superbasis :D Maar oh zo leerzaam voor een massieve tweejarige. Ze vond het maar wat lastig, en ze deed zo haar best!

Afbeelding
Hier met mijn instructrice. Je ziet haar denkhoofd :))

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:19

Het been is nog wat paarser geworden haha maar eigenlijk weinig last van gelukkig.
Vandaag had mevrouw vrij, gisteren dekentje opgedaan en morgen mogen we weer een rondje laden

Afbeelding

May die eens kijkt wat ze nu weer op gekregen heeft.

Afbeelding

Het paarse kuit geval, en echt het ziet er erger uit dan het voelt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:30

Dat is goed paars :wow: Au!

Goed bezig met de grondwerkles Berdien en Lauke!

Olivia krijgt een mooi babybuikje :)

Hier een hoop 'jonkie'-actie dit weekend :D Miep heeft een haflingerpuber laten zien hoe het hoort met wandelen buiten op de weg (grumpy old grandma kreeg alweer een kleuter ter opvoeding, haar hoofd was priceless :)) ), ik heb vrijdag een potentieel vierjarig bijrijdpaardje geprobeerd wat volgens mij wel klikt, Pinda is mee wezen wandelen en vandaag ook voor het eerst een paar rondjes aan de longe gelopen zonder de bak af te zetten en deed dat superbraaf zonder te rennen of stuiteren, en Jip was vandaag ontsnapt en heeft een nieuw vriendje gevonden in de nieuwe Shet op stal <3 We waren hem opeens kwijt, staat hij aan de andere kant van de boerderij bij hem in de paddock :oo _O- Schurk :=

Het houdt je van de straat :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:54

W8j hebben weer fijn gelest afgelopen weekend! Joya deed goed haar best en het is zo een verschil met hoe we begonnen vorig jaar.
Nu verder geoefend met sturen en richten van de schouders en het correct ondertreden van het binnenachterbeen. Zij vindt dat moeilijk maar ik ook want moet steeds positie van de zweep wisselen en overal op letten :D

Vrijdag hebben we de trec-oefening, minder intensief maar wel leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:41

Vinden jullie deze foto mooi genoeg om als virtuele kerstkaart te gebruiken?

Afbeelding

Ik vind zelf de achtergrond maar niets. Vandaar de twijfel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:03

Met een kerstkader erom heen gaat het prima.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:18

Of de achtergrond zwart maken en even bijsnijden. Mocht je dat niet lukken kan ik wel even voor je kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:21

Janntjuh schreef:
Of de achtergrond zwart maken en even bijsnijden. Mocht je dat niet lukken kan ik wel even voor je kijken?

Ik heb geen foto bewerkingsprogramma en het geheugen van mijn telefoon zit bijna vol, kan er dus ook geen installeren. Maar als jij voor mij de achtergrond wil aanpassen, zou ik dat top vinden!
Alvast bedankt :-)

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:11

Mac heeft voor het eerst een zadel opgehad :D

Geen enkele reactie, lekker een kwartier (onder toezicht) zo door de wei laten lopen en daarna weer eraf gehaald :)

Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:51

Anouk_H schreef:
Mac heeft voor het eerst een zadel opgehad :D

Geen enkele reactie, lekker een kwartier (onder toezicht) zo door de wei laten lopen en daarna weer eraf gehaald :)

[ [url=m/cdAUaj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat goed zeg! Dappere mac!

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:41

~~~ tussenschot ~~~

Vandaag weer een stapje verder met de wagen. Deze keer ook het tussenschot 2 keer op zijn plek gezet terwijl ze op de wagen stond. Ze vond het oprecht heel spannend maar ze bleef super braaf! Knappe merrie! Morgen rondje hetzelfde en met de kerst heeft ze lekker vrij! (En wij ook hihi)

En dan daarna kijken of de wagen eens dicht kan en volgende week misschien alvast een rondje rijden ter voorbereiding op haar daadwerkelijke verhuis de 3de.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:39

SVRL, ik doe het straks even, erg druk geweest vandaag!

Goed bezig Phuddle, toch weer goede stapjes vooruit :D

En brave Mac!

“Ga longeren,” zeiden ze.
“Dat is leuk.” zeiden ze.
^)
Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:50

Wahahaha _O- En het leukste komt dan nog...het moet ook weer schoon :D

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:00

Ja dat gebeurde ook gelijk daarna :))
Afbeelding
Blij schoon ei. Nu het baasje nog _O-

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:36

Hahaha ach, een vies paard is een blij paard wordt er gezegd toch? :+

Wij vinden longeren inmiddels ook steeds leuker worden! Een van meneers favoriete standjes is de stofzuiger :+ al ben ik al behoorlijk tevreden over zijn lichaamsgebruik dan!

Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:55

Oei, dan is de mijne absoluut niet blij, want die maakt zich liever niet vuil. :')
Nu alles nat ligt, weigert ze zelfs om te rollen. Enkel in stal wilt ze nog liggen. :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:09

Joya rolt ook nagenoeg niet maar ligt in stal wel languit aan de mestvlekken te zien :')
Vanwege de modder in het weiland is ze verder ook wel vies.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:14

Afbeelding

Mevrouw had geen zin vandaag, heel dwars gedaan maar uiteindelijk wel er weer 2x op. Ook al duurde dat anderhalf uur
Merriebeest vond dat ze vandaag niet hoefde. :') wel dus {:)-:( .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:20

Klinkt als een dwarse dame dus vandaag maar gelukkig uiteindelijk wel erop, Phuddle!

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:33

Goed bezig Phuddle!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 18:54

Even egobericht, Pinda had een paar dagen geleden nog weer een ongelukje gehad en daardoor nu haar rechtervoorbeen een hele grote schaafwond plus heel dik been. Vandaag de dierenarts over de vloer, beide voorbenen gecontroleerd en gescand. Gelukkig zijn haar pezen nog puntgaaf *\o/*

Tanden van haar en haar moeke meteen ook gedaan, Pinda had een dop maar verder allebei mooi gebitje :) En superbraaf! Dierenarts was ook erg positief over hoe de muppet opdroogt, tof <3

Wij kunnen gelukkig onbezorgd weer aan de slag :):) En ik slaap weer :))