Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kareltje de verwaarloosde ex-manege pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:20

Dan spreek ik maar even voor mijn beurt, maar ik had ook niet direct getest op ppid, als het stress level toch al buitensporig hoog zal zijn van de ondervoeding, overleven en pijn en ontstekingen die in de mond zaten. Zonde van je geld en 99% kans op verkeerd positieve uitslag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:21

Bij bijvoorbeeld cushing test je de cortisol-waarde. Bij stress en pijn (wat Kareltje beide had i.v.m. de verhuizingen en zijn toestand) zijn de waarden sowieso verhoogd en is de kans dat je een positieve uitslag krijgt heel groot, zelfs als deze vals positief is. Ik heb sinds november een cushing-verdachte merrie op stal staan die om die reden ook nog niet getest is, die wordt waarschijnlijk deze maand getest.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:29

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat Mist het behandelprogramma voor haar vechtertje heeft gekregen/gemaakt met de kliniek en de tandarts. De meeste dingen zullen een reden hebben. Natuurlijk zijn er altijd mensen die een super tip of idee hebben, maar vaak zal iets al om een reden besloten zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:40

Oh kijk dat wist ik niet. Bedankt voor de antwoorden. Ik ga er vanuit dat iemand die een pony die ze niet kent rechtstreeks naar een kliniek stuurt niet beknibbelt op een bloedonderzoek. Dus vandaar dat ik me afvroeg waarom ze niet geprikt hadden. Dat is me nu duidelijk.
ik blijf het namelijk gek vinden dat zo'n pony geschoren is. Dan valt het magere nog meer op en als hij dan nog in de lessen loopt helemaal.
Waar ik dan nu weer benieuwd naar ben is hoe lang duurt het dan zo'n beetje voordat de cortisollevels betrouwbaar gemeten kunnen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:06

raket schreef:
Waar ik dan nu weer benieuwd naar ben is hoe lang duurt het dan zo'n beetje voordat de cortisollevels betrouwbaar gemeten kunnen worden?

Betrouwbaar cortisol meten zal altijd wel lukken. Die test zijn bij mijn weten redelijk nauwkeurig. De vraag is alleen hoe je een afwijkende uitslag vervolgens moet interpreteren: stress, cushing, een ontsteking, een andere oorzaak? Bij Karel allemaal niet ondenkbaar.

Cortisol zal normaal gesproken stabiliseren als ontstekingen, stress en uitputting weg zijn. Hoewel... geen idee hoe het bij paarden zit, maar bij mensen kan chronische stress de cortisolregulatie langdurig en zelfs structureel ontregelen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:07

Speculeren mag niet ;-)
Maar je zou inderdaad denken dat ern algeheel bloedbeeld eventueel met extra onderzoek op verdenkingen, een van de 1e stappen zijn? Zodat je ook weet of hij specifieke tekorten of ondersteuning nodig heeft.
Maar misschien werkt dat in de praktijk anders ;-) dat Karel het eea tekort kwam is aan zijn uiterlijk wel te zien, dus dat bloed is dan misschien niet prio 1. Ik ben gelukkig geen ervarings deskundige.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:18

Op dit moment zijn tekorten denk ik niet stap 1. Eerst moeten er kcal in en dat gebeurt door middel van een middel dat in principe ook voldoende mineralen en vitamines bevat om geen tekorten laten te ontstaan en mogelijk zelfs op te lossen. Pas als je een basis hebt en het voer opgebouwd is tot een hoeveelheid waar je geen tekorten meer verwacht en hij dit voer ook al enige tijd krijgt zodat je de tekorten ook wat weg hebt kunnen werken lijkt me dat je tekorten ook werkelijk aan kan gaan pakken.

Behalve als er dan nog gevaarlijk grote tekorten zijn, zou je zelfs dan nog kunnen besluiten om nog eens 2-3 weken niets te veranderen en daarna opnieuw te testen. Dan heb je namelijk een vergelijk.

Ik ben een trekpaardje aan het helpen dat angstaanjagend afviel. De eerste bloedwaarden gaven een hoog totaal eiwit en een gewoon ureum samen met allerlei tekenen van ontsteking en spierafbraak. Nu hebben we het voer ruim verhoogd (kreeg al onbeperkt ruwvoer. Maar eet daarnaast nu ook nog 4.5kg bietenpulp, 450ml olie, dik een kg zemelen en tijdelijk 800g vitalbix) en het verbruik door een deken naar beneden gebracht. En nu blijkt dat het paard naast te weinig kcal ook waarschijnlijk een eiwittekort heeft (te laag ureum, gewoon totaal eiwit, lichte spierafbraak, bloedarmoede ondanks ijzersupplement en koper+zinkgehalte in het bloed normaal tot hoog). Dus nu gaan we dat toevoegen. Dit was niet naar boven gekomen toen hij nog kcal tekort kwam, omdat de spierafbraak dat toen nog verduisterde samen met de ontsteking die hij ook had.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:49

Wat fijn dat het zo goed gaat met Kareltje! En dat luidruchtige Kareltje hoeft natuurlijk niet (alleen) om eten te "schreeuwen"', misschien schreeuwt hij het wel uit van geluk. :D Dat arme beestje weet niet wat hem overkomt, zoveel eten, warmte en vooral liefde. <3
Hij heeft de pech dat het nu winter is, ik denk dat hij met het voorjaar wat sneller aankomt. Het hoeft ook niet snel te gaan, al kan ik begrijpen dat je de kilo's eraan wilt kijken. :)
Mijn pony Mouse was de laatste 2 winters van zijn leven ook erg mager en niet dikker te krijgen. Ook hij kreeg zo'n 5x per dag SP en volop hooi. Pas in het voorjaar werd ie weer wat voller. Het laatste jaar blijf hij mager, hij was net een zak botjes. ;( Toen hij niet meer wilde eten hebben we hem in laten slapen. Zijn probleem waren niet zijn tanden, maar zeer zware chronische luchtwegproblemen. Mouse is helaas maar 22 jaar geworden.

Wat betreft de manege discussie: De manege waar ik dus heb leren rijden (33 jaar geleden) was volgens mij best goed voor de pony's, alleen was het natuurlijk ook wel een bedrijf en moet je het in díe tijd zien. Pony's kregen ook rust als ze het nodig hadden om te herstellen van een ziekte en de veearts zal er ook heus wel gekomen zijn. Osteopaat en tandarts waarschijnlijk niet, maar dat is in die tijd ook niet vreemd. En tja, als een pony niet opknapte dan ging ie naar de slachter, want het is en blijft een bedrijf.

Het zweepgebruik blijf ik vervelend vinden, of het nu veel of weinig gebeurt. Ook op Bokt lees ik (te vaak) dat mensen hun paarden corrigeren met een zweep, of dat sommige zelf zo hard slaan dat de zweep breekt en daar nog lacherig om doen ook. Met als excuus dat paarden elkaar harder slaan. 8)7 In mijn bescheiden mening is een zweep echt zelden nodig, of een schop om het paard vooruit te krijgen. Een stem kan wonderen doen en is zoveel vriendelijker in gebruik. Een zweep voor kleine aanwijzingen of in noodgevallen vind ik prima. Maar goed, wie ben ik. :+

De laatste keer dat ik bij een manege ben wezen kijken was ook al weer een jaartje of 10-15 terug. Maar ik word bijna nooit vrolijk als ik bij een manege of pensionstal binnen loop (uitzonderingen daargelaten), vandaar ook dat ik mijn pony's thuis hield.
Eigen baas zijn en zelf beslissen hoe vaak en hoe lang mijn pony's naar buiten mogen (24/7 met schuilstal :+ ), hoe vaak en hoeveel hooi ze krijgen, een stabiele "kudde" enzovoorts, dat soort dingen wil ik niet uit handen geven en inleveren in welzijn. En inderdaad het fantastische gevoel dat je krijgt wanneer je uit je raam kijkt en je pony's tevreden ziet grazen en dat je elk moment van de dag (als je thuis bent, haha) naar je pony's kunt gaan. Het werk wat er tegenover staat nam ik voor lief. Maar goed, dat kan natuurlijk niet iedereen realiseren., dat besef ik maar al te goed.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 18:16

wat betreft het ppid testen; staat op het programma, evenals algeheel bloedonderzoek, maar heeft nu totaal geen waarde. Safina, Mizora, Khirshanta en Minimelona hebben de antwoorden al gegeven.

Daarnaast is zijn vacht die hij heeft vrijwel kleurloos, bijna doorzichtig, dat viel gelijk op, DA zegt dat dat een gevolg is van een compleet tekort aan alles, vitaminen en mineralen.

Ook is zijn hartslag momenteel standaard veel te hoog, wat dus ook stress aangeeft. Overleven staat nu op nr 1, de rest komt later.

Op de plekken die niet geschoren zijn, rond de schoft en hals, benen, is het haar normale lengte voor een pony met wintervacht, niet krullerig

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:22

Blijft mooi hoe je voor hem kan en wil zorgen, en ons ook nog op de hoogte houdt! Mooi werk Mist!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:08

Ik lees mee in dit topic en reageer even op je laatste post. Ik kan zo 1,2,3 niet vinden wat je voert maar heb je weleens naar Equitop Forte gekeken of dat iets voor Kareltje kan zijn? Ik heb dat destijds op advies van mijn DA aan mijn zieke enter gevoerd. Juist omdat daar zoveel vitamine / mineralen etc in zitten zodat paarden goed aansterken en weer energie kunnen stoppen in het dikker worden. https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 102/25194/.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:46

ElineS: ik had een goede indruk van stal Mansour in Arnhem (De Eerste hit-actief Stal van Nederland) dus mocht je toch eens een poging willen wagen om een "goede" manege te bekijken geef ik je daar een redelijke kans :)
(Ik ben er inmiddels lang niet geweest maar ga ervan uit dat ze hooguit nog meer verbeteringen hebben doorgevoerd).

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:52

Nikass schreef:
ElineS: ik had een goede indruk van stal Mansour in Arnhem (De Eerste hit-actief Stal van Nederland) dus mocht je toch eens een poging willen wagen om een "goede" manege te bekijken geef ik je daar een redelijke kans :)
(Ik ben er inmiddels lang niet geweest maar ga ervan uit dat ze hooguit nog meer verbeteringen hebben doorgevoerd).

Hmm, ik heb daar een tijdje gereden en was niet echt enthousiast over alles. Er waren veel paarden dood voor het been en daarom werd vrijwel alles met zweepje gereden, veel paarden leken wat lusteloos, dof, of agressief bij het opzadelen, en 's winters (misschien door de hit-actiefstal en weinig bijvoeren?) toch wat ingevallen. De huisvesting was heel goed, dat moet ik ze nageven, en er was ook veel aandacht voor paardenwelzijn door bv. opstijgen met krukjes verplicht te maken etc. om de rug niet te belasten, maar ook daar zag ik zeker nog verbeterpunten en niet allemaal "happy athletes". Paarden gingen wel als ze "op" leken netjes met pensioen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:26

Ik wil geen maneges of manege ruiters afkraken. Maar ik denk dat je weinig happy athletes op maneges zult vinden....
Teveel verschillende ruiters op de ruggen. Een ander soort educatie dan wanneer je prive een paard(en) gymnastiseert.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:42

Kamy schreef:
Ik wil geen maneges of manege ruiters afkraken. Maar ik denk dat je weinig happy athletes op maneges zult vinden....
Teveel verschillende ruiters op de ruggen. Een ander soort educatie dan wanneer je prive een paard(en) gymnastiseert.

Dat is ook waar. Maar ik heb ook op maneges gereden waar paarden wel voorwaarts en aan het been waren zonder een zweep, zeer grove beenhulpen, of zelfs iemand met longeerzweep in de bak nodig te hebben, en waar zij niet happerig waren bij het zadelen.

Ik denk overigens dat geen enkele manege 100% "goed" is, allen hebben goede en slechte punten mbt paardenwelzijn.

(En natuurlijk is Mansour en veel andere maneges totaal niet vergelijkbaar met Kareltje en zijn toestand, en is "licht ingevallen en sachrijnig" niet te vergelijken met "graatmager en nauwelijks medische verzorging" ,dat staat buiten kijf)

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:45

Kamy schreef:

Maar ik weet zeker dat er ook een hoop particuliere paarden zijn die geen happy athletes zijn...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:49

ikbencarmen schreef:
Kamy schreef:

Maar ik weet zeker dat er ook een hoop particuliere paarden zijn die geen happy athletes zijn...

Dat is absoluut waar. Helaas...
Maar dat gaat nog verder van het onderwerp af ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:02

Ik denk dat manegepaarden en happy athletes een soort contradictio in terminis zijn. Want hoe kan je ooit een happy athlete worden met steeds wisselende ruiters met vaak weinig ervaring op je rug?

Maar om nou te zeggen dat het allemaal verschrikkelijke kommer en kwel is... Ik ken bijvoorbeeld een waar paarden regelmatig gezien worden door de tandarts, zadelpasser en ostheo. En waar ze ze ook nog lekker buiten komen in een kudde. Zou er nog steeds nooit een van mijn pony's aan verkopen omdat ik ze een leuker leven gun dan dat van manegepaard. Maar er zijn veel pensionpaarden die het een stuk slechter hebben dan die manegepaarden.

Ik vind het sowieso zinloos om discussies te voeren in termen als goed of slecht. Tussen zwart en wit zitten heel veel nuances.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:12

De Hollandsche manege was vroeger onder leiding van eigenaar Philip Drost qua rijden/lessen een erg goede manege. Goede paarden die ook naar niveau werden ingedeeld en werden bij gereden door de instructeurs.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 19:27

Hij was vandaag weer overduidelijk aanwezig, begon vanmorgen toen ik de wc doortrok....luide hinnik vanuit de stal.
Zojuist even de stallen uitgemest en zo, karel in de paddock maar blijkbaar had ik de deur niet goed dichtgedaan, toen ik terug kwam van de mesthoop had hij zichzelf een hele grote wortel gegeven en was vervolgens bezig alle stallen te verkennen :D (en nee, niet bezorgd zijn over mestvorken o.i.d. die heb ik standaard achter slot en grendel, nooit in de buurt bij de paarden)

Afbeelding
de schade een grote gedefragmenteerde wortel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:28

Hij voelt zich dus duidelijk beter. Lekker op onderzoek, de boef.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:29

Ik vind echt dat je aan Kareltje ziet dat hij zich happy voelt!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:31

Ik mis de "vind ik leuk" knop :Y)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:33

Wat een heerlijk beest, kleine boef! Op zo'n koppie kun je toch niet boos worden <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:34

Hij weet goed raad met zo'n wortel, top!