Pony bereden door onbekend meisje.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:51

Wat een verschrikking, TS! Ik heb de (soms wat puberale) reacties van anderen niet goed gelezen, maar wil je bij deze even een hart onder de riem steken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:52

Anoeska schreef:
De twee schades kan je het beste los van elkaar zien. De moeder van het meisje is risico-aansprakelijk voor de gedragingen van haar kind. Als het kind op wat voor manier dan ook schade veroorzaakt (omgooien dure vaas bij de buurvrouw, ruit intrappen met een voetbal of op een veel te jonge pony gaan zitten), dan zijn de ouders daar risico-aansprakelijk voor. De eigenaar van het paard kan dus de ouders van het meisje aansprakelijk stellen.

De ene zaak heft de andere niet (zomaar) op.

Niet zomaar nee, maar het wordt pas ingewikkeld als zou blijken dat de gedragingen van het kind die van het paard deels veroorzaakt hebben of omgekeerd. Dan moeten wel ineens beide zaken worden meegewogen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:53

ohjajoh6 schreef:
Maar hoe zit het dan met de schade die het meisje aan de pony heeft toegebracht?

Want dit zou dus betekenen dat een mishandelaar van een dier, ook niet aansprakelijk gesteld kan worden?

Jawel, als je kunt bewijzen dat de schade een gevolg is van de mishandeling, kan de mishandelaar worden veroordeeld tot schadevergoeding. Maar, onschuldig tot bewezen, dus dat bewijs moet er wel zijn... En dan heb je het dus echt over opzet, en dat ligt hier met deze kinderen toch nog wat anders.

Een AVP is ervoor bedoeld dat 'per ongelukjes' van je kinderen of huisdieren vergoed worden. Zoontje schopt met z'n voetbal de ruit van de buren in. Gaat hier niet om schuld, zoontje zal het niet expres gedaan hebben, het gaat erom, wie betaalt die ruit. Pa en ma dus, want het is hun zoontje. Of ze het kind nou goed hebben leren voetballen of niet.

Thesserd

Re: Pony bereden door onbekend meisje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:58

Dank voor de opheldering! En een paard is hierin wel anders dan een voorwerp als een hek bijv.? Heb totaal geen verstand van recht en wet, maar je hoort wel eens dat een dier meer een 'ding/gebruiksvoorwerp' is voor de wet dan een levend wezen?

En hoe bewijs je dat het meisje van het paard is gevallen door het paard, en niet doordat ze zelf gewoon niet goed zat bijv?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:35

Thesserd schreef:
Dank voor de opheldering! En een paard is hierin wel anders dan een voorwerp als een hek bijv.? Heb totaal geen verstand van recht en wet, maar je hoort wel eens dat een dier meer een 'ding/gebruiksvoorwerp' is voor de wet dan een levend wezen?

En hoe bewijs je dat het meisje van het paard is gevallen door het paard, en niet doordat ze zelf gewoon niet goed zat bijv?

Een dier staat in de wet gelijk aan een voorwerp...tenminste ik geloof niet dat dat al was veranderd.Correct me if I'm wrong

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:42

Wat een nachtmerrie! Dit is echt iets wat je nooit mee wilt maken. Uberhaupt dat er een vreemde aan je paard komt, laat staan jonge meisjes die op je jonge dier gaan zitten. mijn god!

Terecht dat ze dr been heeft gebroken. Overigens vind ik de schuld ook absoluut bij de ouders liggen, en onbegrijpelijk dat zij dit willen verhalen op jouw verzekering. Gaat ze niet lukken overigens. Kind is 14 of 15. Is zonder toestemming op jouw land, bij jouw 2 jarige hengst. Zij mag daar niet komen, het is een jong paard en jij bent niet verantwoordelijk voor wat jouw paard doet in dat geval.
Ze had wss geen bescherming om of op. Dus ze kunnen dat verhalen van medische kosten vergeten. Bovendien is dit geen blijvend letsel. en betaald de zorgverzekering van de ouders dus gewoon.

Beter kiezen ze eieren voor hun geld en zorgen dat hun dochter nooit meer zoiets doet.
Ik had ze hardhandig van het land gegooid waarschijnlijk. Die hadden echt blauwe bovenarmen gehad zo hard had ik ze geknepen. Uit woede.

In de wet staat overigens dat de eigenaar van een paard verantwoordelijk is bij blijvende schade aan derden. Alle schade die door het paard zelf worden toegebracht en blijvend letsel veroorzaken bij jij voor aansprakelijk (en waarschijnlijk gewoon verzekerd middels WA verzekering). Echter, als kind ouder is dan 14 jaar is er sprake van eigen risico factor. Er geldt een 'tenzij'... Als iemand op onverantwoorde wijze bij of om het paard begeeft en paard reageert hierop (eigen energie) en er ontstaat dan blijvende schade, dan is het eigen schuld dikke bult en moet degene zelf betalen (wss de zorgverzekering).
Dus als er bv een inbreker op stal komt en paard trapt hem/haar dwarslaesie. is eht jammer dan.
Of als iemand onder invloed van drank of drugs op he tpaard klimt, dan is de eigenaar niet aansprakelijk voor schade.

Hetzelfde geldt voor het niet dragen van een cap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:47

Tinky12 schreef:
Thesserd schreef:

Een dier staat in de wet gelijk aan een voorwerp...tenminste ik geloof niet dat dat al was veranderd.Correct me if I'm wrong

Dank voor de uitleg iedereen!

Maar dit vind ik dan eigenlijk ook wel een aparte eerlijk gezegd, want als een dier gelijk staat aan een voorwerp dan is het toch niet mogelijk dat een voorwerp schade kan toebrengen aan een mens, zonder dat de mens in kwestie, zelf geen goed gebruik maakt van het voorwerp?
Of denk ik nu weer helemaal verkeerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:49

Een dier is een voorwerp (overigens schijnt er tegenwoordig wel enige nuance te zijn oa om dierenmishandeling dus idd op andere wijze te kunnen bestraffen dan als 'beschadiging van roerende zaken') omdat je het in eigendom kunt hebben.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:01

ohjajoh6 schreef:
Maar dit vind ik dan eigenlijk ook wel een aparte eerlijk gezegd, want als een dier gelijk staat aan een voorwerp dan is het toch niet mogelijk dat een voorwerp schade kan toebrengen aan een mens, zonder dat de mens in kwestie, zelf geen goed gebruik maakt van het voorwerp?

Je denkt verkeerd. :)

Het is niet zo dat het gezien wordt als 'levenloos iets' en dus kan het alleen schade toebrengen als het 'bewerkt/behandeld' wordt door een persoon. Het zien van dieren als roerende goederen heeft eigenlijk niets met deze zaak te maken, behalve met het feit dat je naast risico-aansprakelijk voor dieren, je ook risico-aansprakelijk bent voor gebrekkige opstal.

RoyceMack schreef:
In de wet staat overigens dat de eigenaar van een paard verantwoordelijk is bij blijvende schade aan derden. Alle schade die door het paard zelf worden toegebracht en blijvend letsel veroorzaken bij jij voor aansprakelijk (en waarschijnlijk gewoon verzekerd middels WA verzekering). Echter, als kind ouder is dan 14 jaar is er sprake van eigen risico factor. Er geldt een 'tenzij'... Als iemand op onverantwoorde wijze bij of om het paard begeeft en paard reageert hierop (eigen energie) en er ontstaat dan blijvende schade, dan is het eigen schuld dikke bult en moet degene zelf betalen (wss de zorgverzekering).
Dus als er bv een inbreker op stal komt en paard trapt hem/haar dwarslaesie. is eht jammer dan.
Of als iemand onder invloed van drank of drugs op he tpaard klimt, dan is de eigenaar niet aansprakelijk voor schade.

Uhh, what? :? Je bent een beetje kort door de bocht zeg maar.

noompje901

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:58

Bizar... Iets waar ik me dus heel boos om kan maken :(

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 00:48

Iris82 schreef:
ohjajoh6 schreef:

Je denkt verkeerd. :)

Het is niet zo dat het gezien wordt als 'levenloos iets' en dus kan het alleen schade toebrengen als het 'bewerkt/behandeld' wordt door een persoon. Het zien van dieren als roerende goederen heeft eigenlijk niets met deze zaak te maken, behalve met het feit dat je naast risico-aansprakelijk voor dieren, je ook risico-aansprakelijk bent voor gebrekkige opstal.

RoyceMack schreef:

Uhh, what? :? Je bent een beetje kort door de bocht zeg maar.

want? Ik heb dit helaas meegemaakt en helemaal uitgezocht hoe dit zit en wat wel en niet rechtsgeldig is.
Dus wat ik precies 'kort door de bocht?'

even een stukje van paardenadvocaat:
'De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Deze zinsnede behoeft nadere toelichting. Het eerste deel van deze bepaling spreekt voor zich. De bezitter is aansprakelijk. Het tweede deel van de bepaling is zeer lastig. Zo dient besproken te worden wat nu verstaan dient te worden onder onrechtmatige daad. Dit ingewikkelde leerstuk zou ik hier voor zoveel mogelijk onbesproken willen laten. Ik volsta dan ook met een zeer beknopte omschrijving: een onrechtmatige daad is een inbreuk op een recht. Zo zal diefstal een onrechtmatige daad opleveren. Dit is namelijk een inbreuk op een eigendomsrecht.

De aansprakelijkheid voor paarden noemt men een risicoaansprakelijkheid. Dit houdt in dat men aansprakelijk is voor het risico dat het onberekenbare karakter van een paard met zich mee kan brengen. Indien een paard uit een weiland breekt en een aanrijding veroorzaakt is de bezitter aansprakelijk, ook al bewijst de bezitter dat hij in zijn zorg en waakzaamheid niet tekort is geschoten. Nogmaals: het risico hiervan komt geheel voor de bezitter.

Laten we nu eens in dit - ogenschijnlijk simpele - voorbeeld de tenzij clausule toepassen. De bezitter is namelijk niet aansprakelijk wanneer de aansprakelijkheid zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het paard in zijn bezit zou hebben gehad. In voornoemd voorbeeld is het paard uitgebroken. Wanneer de bezitter dit had kunnen voorkomen had hij dit natuurlijk moeten doen. Het nalaten hiervan levert een onrechtmatige daad op. Van een bezitter van een paard mag verwacht worden dat hij zijn paard niet de openbare weg op laat rennen. Een beroep op de tenzij clausule zal hier dus falen. Nogmaals: de aansprakelijkheid ligt in het onberekenbare element van het paard. Maar berust de aansprakelijkheid nu altijd op de bezitter van het paard? (...)

Voorbeeld 2

Piet Boef breekt in bij dressuurstal "Piaf" om aldaar een zeer kostbaar dressuurpaard te ontvreemden. Boef haalt het paard uit de stal, maar krijgt hierbij een enorme trap. Boef houdt hieraan ernstige letselschade over. Bezitter van het paard is mevrouw Werth. Kan mevrouw Werth aansprakelijk worden gesteld voor de letselschade?

Ook hier geldt weer dat de bezitter aansprakelijk is voor de schade veroorzakende gedragingen van het paard. Echter, hier zal een beroep op de tenzij clausule wel kunnen slagen. Boef pleegde namelijk zelf een onrechtmatige daad jegens Werth. Hij had behoren te begrijpen dat paarden kunnen trappen. Indien Werth ten tijde van de poging tot diefstal het paard in haar macht zou hebben gehad en zou hebben toegestaan dat het paard Boef zou trappen, handelt zij jegens Boef in beginsel niet onrechtmatig.

Dit zou anders zijn indien Werth een kennis naar het paard zou laten kijken, waarbij deze kennis door het paard getrapt wordt. In deze kwestie hebben we te maken met een rechtvaardigingsgrond: Werth mag haar eigendommen beschermen tegen degene die hier een inbreuk op dreigen te maken. Dit mag natuurlijk niet disproportioneel zijn.

Ik kom toe aan een afronding. Een bezitter van een paard is voor diens schadeveroorzakende gedragingen in beginsel altijd aansprakelijk. Hierop worden twee uitzonderingen gemaakt namelijk indien het paard in de uitoefening van een bedrijf wordt gebruikt of de gedraging van het paard niet onrechtmatig zou zijn geweest indien de bezitter het paard in zijn macht zou hebben gehad.'

Kortom: meisje is in deze 'boef' en is onrechtmatig in jouw weide (zonder jouw medeweten) gekomen en heeft een te jong paard aangeraakt, vastgehouden en is erop geklommen en heeft hierbij haar been gebroken (wat geen ernstig letsel is en dus door zorgverzekeraar betaald wordt als je geluk hebt). Is tweemaal onrechtvaardig handelen. ten eerste komt iemand zonder toestemming in een weide met jonge dieren. meisje kan een trap van paard verwachten. want dat doen paarden soms. Meisje gaat ongemachtigd op een te jong dier zitten dat schrikt en breekt hierbij been. Jammer voor haar, maar hier geldt dus dat bezitter niet aansprakelijk is en je dus op de tenzij clausule kunt beroepen als het moeilijk gaat.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 01:24

Maar sorry hoor, maar hoezo moedig?
Ik snap dat je als ouder [die weliswaar geen flauw benul heeft over paarden] denkt dat je kind iets goeds doet door actie te ondernemen voor een pony die mishandeld zou worden. Maar ten eerste moet je als ouder toch heel goed weten dat je niet zomaar op iemands erf hoort te lopen. Ten tweede zouden ze dan al helemaal moeten weten dat je ook niet zomaar aan andermans bezit mag komen. En ten derde, dat meisje is 14, 15? Dan weet je toch dondersgoed dat je veel te groot en te zwaar bent voor een mini. We hebben het nog niet eens over een Shetlander, maar een mini. Desbetreffende pony is waarschijnlijk ook nog een beetje luxer en smaller dan de gemiddelde Shet.

In mijn ogen hadden de ouders dit allang niet meer mogen goedkeuren het moment dat zij de informatie kregen dat hun dochter schijnbaar zonder toestemming op andermans erf is gekomen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:25

Ik lig echt in een deuk om al die advocaten en rechters hier die er verstand van denken te hebben en met allerlei termen gaan gooien zodat het maar interessant klinkt. Je zou haast geen studie rechten meer hoeven te doen, je advies en de regels krijg je hier gewoon op Bokt.
TS ik zou vooral niet luisteren naar de mensen hier die er verstand van denken te hebben maar op te volgen wat je rechtbijstand of evt advocaat er van vindt.

Heel veel succes met alles want het is wel een vervelende zaak zo.
Hebben de meiden onderling ook geen contact meer?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:43

Nou, daar doe je dan je best voor om op bokt je hele studie en dagelijks werk rond aansprakelijkheidsverzekeringen zo duidelijk mogelijk weer te geven :( . Blijkbaar denk ik maar dat ik verstand van heb, en gooi ik een beetje met termen om interessant te klinken. Ook de laatste keer dat ik geprobeerd heb te helpen :evaw:

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:57

Wat mij wel meer opvalt is dat jullie allemaal dingen aan het speculeren zijn en terwijl ts al een hele tijd niet meer heeft gereageerd in het topic.
Misschien ook even handig en prettig voor ts om op haar antwoord te wachten want zij zit er ook vast niet op te wachten om eerst heel veel pagina's bij te lezen en aangezien dit topic over haar gaat en niet over jullie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:10

Anoeska schreef:
Nou, daar doe je dan je best voor om op bokt je hele studie en dagelijks werk rond aansprakelijkheidsverzekeringen zo duidelijk mogelijk weer te geven :( . Blijkbaar denk ik maar dat ik verstand van heb, en gooi ik een beetje met termen om interessant te klinken. Ook de laatste keer dat ik geprobeerd heb te helpen :evaw:

Gewoon blijven helpen hoor, er zitten altijd personen op Bokt die gaan klieren i.p.v. iets constructiefs bij te dragen. ik vond je reactie leerzaam want iedereen zou in zo'n situatie terecht kunnen komen helaas. Als ze mij zouden willen laten betalen dan zou ik datbeslist niet doen en naar de Rijdende Rechter stappen of zoiets.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:59

Anoeska: denk niet dat je het persoonlijk moet opvatten. Er zijn nu eenmaal bokkers die er helemaal geen kaas van hebben gegeten en maar wat lopen te roepen. Net zoiets als dat fabeltje dat als iemand voor een onbepaalde tijd voor je paard zorgt het paard opeens van die persoon zou zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:07

Anoeska schreef:
Denk dat jij nog de meest nuttige informatie in dit topic hebt genoemd. :j

Valt mij ook op dat TS niet meer reageert, maar denk dat ze er ook verstandig aan doet om zo min mogelijk informatie op Bokt te zetten.
Hoop dat alles goed gaat met het paardje.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:01

Hoe gaat het nu allemaal?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:59

Anoeska, ik heb even jouw berichten terug gelezen die je hier geplaatst hebt. Ik lees zeker dat je kennis en ervaring hebt met aansprakelijkheid en dergelijke. Maar advocatuur en aansprakelijkheid met paarden (bij sommige WA verzekeringen vallen paarden onder gezelschapsdieren, en bij sommigen onder 'vee') is echt heel anders dan de 'normale' aansprakelijkheid zoals bij een hond of schade aan bv een auto of de dure vaas van de buurvrouw. Heb je daar ook ervaringen mee? Inderdaad ouders zijn risico aansprakelijk voor hun kind waarschijnlijk, maar een gebroken been wordt gewoon (grotendeels) vergoed via hun zorgverzekering. Ik bedoel, als je je been breekt bij voetbal ga je de eigenaar van de voetbalvereniging toch ook niet aansprakelijk stellen?
Of als je je kaak breekt bij kickboxen, dan is degene die dat gedaan heeft toch niet aansprakelijk? of de kickboxschool houder? Lijkt me niet. Risico van het vak.

Bij paarden werkt de hele aansprakelijkheid anders.
Je bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor wat jouw paard doet. Net als met de hond die bijt, ben jij aansprakelijk. Maar mocht er iemand onverhoopt op jouw terrein komen en/of onverantwoorde dingen doen waarbij blijvende letsel ten gevolge is, dan is de eigenaar echt niet verantwoordelijk voor gedrag van zijn/haar paard. Volgens mij geldt dat met honden ook zo. (dit weet ik echter niet zeker).
Maar het is bijvoorbeeld ook zo dat als ik dronken op jouw paard ga zitten en ga rijden, en ik val eraf en hou daar ernstig letsel aan over, dan ben ik zelf de sjaak. Jij kun daarvoor niet verantwoordelijk worden gesteld.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:31

Ik kan je vertellen RoyceMack, dat mijn honden een keer iemand gegrepen hebben die ongevraagd op mijn erf kwam. En raar maar waar, maar ik was gewoon aansprakelijk. Ondanks dat hij de deur geforceerd had.
Je bent te allen tijden verantwoordelijk voor wat jouw dieren doen. Het bijten van een hond, het schoppen van een paard.

Feit blijft dat in dit verhaal beide aansprakelijk gesteld kunnen worden. De 1 voor het mogelijk schade aanbrengen aan het paard de andere voor het gebroken been.

Dat is hetzelfde idee als dat er een auto geparkeerd staat waar het niet mag en jij rijd er tegenaan. Jij wordt aansprakelijk gesteld voor het rijden tegen een geparkeerde auto en de tegenpartij voor het fout parkeren. het is niet zo, omdat die ander fout geparkeerd stond, jij geen schuld hebt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:20

En hoe is dat toen verlopen met jouw aansprakelijkheid? Heb je een boete gehad ofzo? Of is het ondanks dat jij aansprakelijk was, afgedaan als "eigen schuld" van de inbreker?
Neem aan dat je je honden een flinke beloning hebt gegeven ;-)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:25

Een schop van een paard vind ik toch nog steeds anders dan van een paard af vallen.

Het meisje kiest er voor om op het paard te gaan zitten. Dat is toch heel wat anders dan daar aanwezig zijn en een trap krijgen? Als ik op een motor ga zitten van iemand en ik val daar van af, hoe werkt het dan?

Ze viel er af omdat ze er zelf op ging zitten. Stel dat ipv er op zitten ze besluit om de pony te gaan slaan waarna hij haar een trap geeft. Hoe zit het dan? Is het dan ook de schuld van de pony?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:58

Ts hoe gaat het met de pony? Is hij bijgekomen en weer zichzelf?
En heb je inmiddels al meer info?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:24

Je bent toch alleen risico-aansprakelijk voor de eigen gedragingen van je paard/hond/hamster etc? Dan is het toch uiteindelijk bespreekbaar of dit onder eigen gedragingen valt?