Paardenmode van vroeger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:46

QueenElsbeth schreef:
Ben geen handschoenfan zeg maar..heb de gebruikelijke geprobeerd, mijn probleem zit zeker niet bij de vingers. Ook allerlei andere opties uit andere sporten. Ik kan het nog niet echt vinden helaas. Iemand goede tip voor merk zonder vingers?

Je wil zonder vingers? Dan moet je iets laten maken, ben ik bang.

Welke echt fijn zijn met veel gevoel zijn die van Cattleman's. De bovenkant is heel dun stofje en de binnenzijde is super zacht hertenleer. Het zijn western handschoenen en dan zit er geen versteviging tussen je pink en ringvinger. Ze hebben ook iets steviger model, maar ik bedoel echt de dunnetjes.

Madelou

Re: Paardenmode van vroeger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:13

Of je knipt de vingers eraf :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:18

Ik gebruik handschoenen zonder vingers voor het zeilen, dus je zou eens bij compass kunnen kijken.

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:41

8nnemiek schreef:
Ik gebruik handschoenen zonder vingers voor het zeilen, dus je zou eens bij compass kunnen kijken.

Thanks voor de tip! Ga daar eens kijken en dat is weer net iets anders als fitnesshandschoentjes.

QueenElsbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:43

superpony schreef:
QueenElsbeth schreef:
Ben geen handschoenfan zeg maar..heb de gebruikelijke geprobeerd, mijn probleem zit zeker niet bij de vingers. Ook allerlei andere opties uit andere sporten. Ik kan het nog niet echt vinden helaas. Iemand goede tip voor merk zonder vingers?

Je wil zonder vingers? Dan moet je iets laten maken, ben ik bang.

Welke echt fijn zijn met veel gevoel zijn die van Cattleman's. De bovenkant is heel dun stofje en de binnenzijde is super zacht hertenleer. Het zijn western handschoenen en dan zit er geen versteviging tussen je pink en ringvinger. Ze hebben ook iets steviger model, maar ik bedoel echt de dunnetjes.

Ok, de Cattleman en de tip van de zeilhandschoentjes ga ik maar eens proberen. De schaar laat ik nog even liggen...Bedankt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:50

Deze hockey-handschoenen zouden ook wat kunnen zijn. Het zijn twee paar over elkaar en je zou alleen de bovenste kunnen gebruiken, die met nopjes en zonder vingers.

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:13

Capspeld was voor manegemeisjes. Bij onze ponyclub werd er voor je ingekocht. Alle tuig was hetzelfde ivm het achttal. Ook de rijbroeken, jasjes en plastron. Die maakte een moeder die heel goed met een naaimachine overweg kon.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:23

Wij hadden een witte bloes met een rood hesje er overheen. En dan een beige rijbroek. Heel charmant....
Vind de bodywarmers waar sommige clubs mee rijden eigenlijk best wel leuk. Maar je ziet toch steeds meer dat kinderen nu ook met jasjes rijden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:54

franka75 schreef:
Bootsiebob schreef:
Ponyclub wordt dacht ik al heel lang niet meer in Nederland uitgegeven

De Penny generatie van nu, moet helaas opgroeien zonder Malle |(

ze plaatst foto's op instagram Lena furberg ik volg haar en heb wel eens antwoord gehad

Wat leuk zeg! Ga ik ook eens kijken.. Ik baal zo dat al die jaargangen van ponyclub bij mij tijdens verhuizingen verdwenen zijn in de loop der jaren. Maarja, liever kwijt zijn waar je echt van houd, dan iets houden wat je toch niet mist...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:58

Heb mijn leren handschoenen zonder vingers paar jaar gewoon gekocht bij epplejeck!
Anders kijken bij een mountainbike winkel maybe!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:05

Scum schreef:
Wij hadden een witte bloes met een rood hesje er overheen. En dan een beige rijbroek. Heel charmant....
Vind de bodywarmers waar sommige clubs mee rijden eigenlijk best wel leuk. Maar je ziet toch steeds meer dat kinderen nu ook met jasjes rijden.

Zijn er nog clubs met outfits ja? Dat wist ik geeneens.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:07

Pantykous schreef:
Scum schreef:

Zijn er nog clubs met outfits ja? Dat wist ik geeneens.

PC Varus (Varsseveld) heeft volgens mij nog een cluboutfit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:23

superpony schreef:
Het verschilt echt per regio merk ik. Ik kwam uit Amsterdam en waar ik ben begonnen in 1979 was alles best netjes, net buiten Amsterdam. Ik kreeg ook wel een rijbroekje, rijlaarzen en een cap. Er zat een winkel in Amstelveen toen. Toen ik 8 was, kwam daar ook mn eerste wedstrijd tenue vandaan.

Wij zijn naar Almere verhuisd en in 1986 heb ik mijn eerste eigen pony gekocht voor 500 gulden. Ik was pas 12, maar een vriendin verzorgde hem en hij moest weg. Mijn ouders zijn echte stadsmensen, dus vonden een eigen pony ook enorme luxe. Maar ik heb een weitje bij een boerderij in Naarden gezocht voor 100 gulden per maand en toen mocht ik hem kopen.
Binnen een jaar toch op de manege terecht gekomen in pension. Mijn ouders waren zeker niet rijk, maar hebben er heel hard voor gewerkt en er veel voor gelaten.
Ik kreeg ook geen onnodige luxe. Mijn moeder had wel een eigen zaak en voor extra's kon ik werken. Zo heb ik gewerkt voor mooie leren handschoentjes, een broek met leren zitvlak etc.

Nu hebben we op verschillende plekken gewoond en merk ik dat mensen in dorpen vaak heel anders beginnen. Een verzorgpony bij een boer heb je gewoon niet als je uit Amsterdam komt. En in Almere al helemaal niet.

Ik heb nog wat Bianca boekjes, maar ook Jackie. De poster met het paardenhoofd had ik boven mn bed. Nu als 40+ er nog steeds een droom hoor :) hahahahaha Wij kijken al even rond naar een huis met grond en zie mn ruintje zo binnen komen.

Ik ben opgegroeid 20 km van Amsterdam :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:27

Onze club (landelijke rijvereniging, LRV dus) heeft nog steeds clubkleuren :j Grijze en bordeaux.

Het algemene uniform op wedstrijd is wit zadeldek, witte broek, hemd en plastron met zwart jasje en zwarte cap met LRV-embleem er op. Op de zadeldoek mag het logo/naam van je club staan, niet verplicht.
Bij viertal is rijden in clubkleuren toegestaan denk ik...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:45

Evelienepien schreef:
Heb mijn leren handschoenen zonder vingers paar jaar gewoon gekocht bij epplejeck!
Anders kijken bij een mountainbike winkel maybe!

Of een motorzaak, die hebben ook halve vingers bij de handschoenen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:34

Handschoenen, een zware ellende voor mij. Het moet echt goed vriezen voordat ik er aantrek of een dressuurwedstrijd zijn. Ook bij dressuur, 10 minuten van te voren aan en zodra we klaar zijn uit.

Doe mij maar van die webbandteugels met stopjes. Met mennen heb ik momenteel super zachte leren leidsels en merk ik meteen dat de boel een stuk meer door de handen glijd. Die antislip teugels trekken ook mijn eelt kapot. Met mijn eigen teugels heb ik helemaal nergens last van. Vind overigens niet dat ik heel erge eelthanden heb, mijn vriend heeft ergere handen :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:15

Ik rij tegenwoordig alleen met handschoenen als ik koude handen heb. Paard heeft zacht mondje. Ik rij western en heb gladde leren teugels, alleen in de regen worden ze wat glad maar ik rij weinig in de regen ;)
Vroeger wel met handschoenen om geen eelt te krijgen.
Heb ook lang met zachte gevlochten leren teugels gereden. Heerlijke teugels waren dat, geen handschoenen nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:00

Ik heb meer eelt en ruwere handen dan mijn vriend :')

Ik dacht handschoenen voor wielrennen te opperen als alternatief voor vingerloze, maar die hebben aan de binnenkant van je hand vaak een "kussentje" zitten. Daar heb je als ruiter niks aan.

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:02

Whahahah ik leefde nog niet in deze mode tijd maar lijkt me wel vet cool :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 10:48

die zijl handschoenen gebruikt een kennis van ons ook, en ze is tevreden er over.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 02:17

Arabesk schreef:
superpony schreef:
Het verschilt echt per regio merk ik. Ik kwam uit Amsterdam en waar ik ben begonnen in 1979 was alles best netjes, net buiten Amsterdam. Ik kreeg ook wel een rijbroekje, rijlaarzen en een cap. Er zat een winkel in Amstelveen toen. Toen ik 8 was, kwam daar ook mn eerste wedstrijd tenue vandaan.

Wij zijn naar Almere verhuisd en in 1986 heb ik mijn eerste eigen pony gekocht voor 500 gulden. Ik was pas 12, maar een vriendin verzorgde hem en hij moest weg. Mijn ouders zijn echte stadsmensen, dus vonden een eigen pony ook enorme luxe. Maar ik heb een weitje bij een boerderij in Naarden gezocht voor 100 gulden per maand en toen mocht ik hem kopen.
Binnen een jaar toch op de manege terecht gekomen in pension. Mijn ouders waren zeker niet rijk, maar hebben er heel hard voor gewerkt en er veel voor gelaten.
Ik kreeg ook geen onnodige luxe. Mijn moeder had wel een eigen zaak en voor extra's kon ik werken. Zo heb ik gewerkt voor mooie leren handschoentjes, een broek met leren zitvlak etc.

Nu hebben we op verschillende plekken gewoond en merk ik dat mensen in dorpen vaak heel anders beginnen. Een verzorgpony bij een boer heb je gewoon niet als je uit Amsterdam komt. En in Almere al helemaal niet.

Ik heb nog wat Bianca boekjes, maar ook Jackie. De poster met het paardenhoofd had ik boven mn bed. Nu als 40+ er nog steeds een droom hoor :) hahahahaha Wij kijken al even rond naar een huis met grond en zie mn ruintje zo binnen komen.

Ik ben opgegroeid 20 km van Amsterdam :+

Maar 20km naar buiten kan van alles zijn. Ik reed ook even buiten Amsterdam, maar als je uit Amsterdam komt, is alles stad en druk.
Mijn ouders hebben elkaar ontmoet op een manege, dus reden zelf al. Ik kwam altijd al tussen de paarden, maar pas va mijn 5e op les. Het was allemaal netjes waar ik reed in 1979.
En als kind van 5 heb je in Amsterdam geen boer om naartoe te gaan om shetjes te verzorgen bijv. Dat kan buiten de stad wel. Ik moest direct op een manege beginnen en daar was het gewoon netjes, dus mijn ouders dachten ook dat het normaal was om een echt broekje en echte laarzen etc te kopen.

Op mijn 8e in 1982 reed ik ook mn eerste wedstrijd met jasje, plastron etc.

Toen ik 12/13 was, kwam ik ergens anders te rijden. We waren verhuisd, dus ging dichtbij school staan met mijn eigen pony. Daar reden ze toen weer wel in manege truien en was het tuig wel minder. geen opgevouwen dekens, wel chabrakjes.

Ik was dus echt verbaasd toen ik bij een manege in Almere kwam en allemaal paarden zag lopen met opgevouwen dekens. In de zomer zag je daar ook bij alle paarden in de wei volop witte plekken op en naast de schoft.

Nu wonen we in een dorp en hoor ik ook hoe anders mensen begonnen zijn. Zelfs als dat pas 10,15 of 20jr geleden is bijv. Sowieso is de mentaliteit heel erg anders, in alles met rijden en de paarden.

Ook qua rijden, werden wij veel strenger aangepakt. Schoon op het paard en op een schoon paard. Dus geen vieze laarzen, geen stro in de staart, geen vieze benen bij je paard etc. Geen ja, maar tegen de trainer. En je ouders hielden netjes hun mond.
Ik schrik er echt van hoe het nu gaat om me heen. Ik geef zelf les en bij mij gebeurd het niet, ook al kost het me klanten.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 02:31

Superpony: maar zo ben ik ook opgevoed...... (Oosten des lands) Het spul mag oud of lelijk zijn, maar wèl schoon en heel.
In mijn periode dat ik in een viertal reed, is dit er nog extra goed ingestampt; alles, maar dan ook alles werd bij de inspectie -direct na de proef opstellen- bekeken. Dus de wijze van het bevestigen van de teugels, onderhoud van je tuig (ook onder het zweetblad en rokje), tot de uniformiteit van je tenue en de lusjes van je schabrak. En bij het rijden van het paard hoort: vooraf goede verzorging, evenals nazorg, stal doen en even vegen. Dus paard droog en schoon wegzetten. Daarna komt de ruiter.
En ik merk dat ik nog steeds volgens een in grote lijnen deze methode hanteer: zeker op les / wedstrijd. Niet omdat er anderen dan extra kritisch kijken, maar ook omdat ik de moeite van een jury/instructeur/organisator wil waarderen door er ook netjes te verschijnen, maar ook uit respect naar het dier toe.
Zo heb ik voor "bij huis" een simpel nylon halster dat vies mag worden, omdat ik daar paniekhaken aan de halstertouwen heb. Op transport draagt het paard een leren halster. Mooier? Jazeker. Maar in eerste instantie doordat een dergelijk halster knapt in het geval dat er onderweg iets gebeurt. Veiligheid voorop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 02:45

Ik hang ook mn vieze buiten halsters netjes op. Zo een hekel aan mensen die hun tuig zo neergooien of alles halfstok hebben hangen.........

Ik sta dus hier in het dorp en de mede pensionners zijn veelal vreselijk. Ze laten de poetsplaats vies achter, overal ligt zooi, ze vegen amper etc. Meer tijd voor kletsen dan de paarden.

Bij ons op de manege gingen paarden ook voor de mensen.

Ik snap bijv ook niet dat als wij aan het uitstappen zijn en iemand nog galoppeert, die al in de auto wegrijdt, als wij nog aan het afzadelen zijn. En zo nog een lijst van dingen waarvan ik echt denk????? Je ruimt je mest op, je haren etc. Eerst je paard verzorgen, je spullen opruimen en dan eventueel tijd voor een praatje.

En met les, luister je. Je traint netjes en serieus om dan de volgende les echt verbetering te laten zien.

O, ja, passantjes, de losse en vaste gebruik je! Ik heb dan wel al bijna 23jr western hoofdstellen, maar moest het met engels rijden niet in mn hoofd halen om mn passanten niet te gebruiken, of een neusriem scheef te hebben.

Als ik nu lesgeef, ga ik altijd vanzelf het paard en tuig langs. Niet opvallend, maar controleer wel.

Ik reed bij de NPC, dus heb diploma gereden. Wij moesten dressuur rijden om te mogen springen. ( geen idee hoe dat nu nog gaat ) Maar bij L dressuur moest je ook je theorie kennen. Heel basis, maar hoort erbij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 02:54

Ik ben dus wel in een boerendorp begonnen.
Maar hier ook geen ge-jamaar.
En ook alles schoon. Zeker niet alles nieuw, maar schoon wel.
Paard, maar ook je laarzen en je kleding.
Inderdaad passantjes gebruiken, netjes recht.
En ja dat doe ik nog steeds en hoort ook zo.

En daarna alles netjes opruimen, bit afspoelen. Ik verbaas me dat er mensen zijn die dat niet doen.
De gang bijvegen.
Allemaal heel normale dingen voor mij. En dan totaal niet in de stad begonnen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 03:02

Passantjes en stro uit de staart en spullen netjes en (redelijk) schoon vind ik ook vanzelfsprekend. Zo schoon als praktisch is dus, ik heb leren rijden op stalpaarden en mijn eigen winterwollies staan dag en nacht buiten. Elke dag de benen schoon doet meer kwaad dan goed en ik denk ook niet dat mijn hoofdstellen het leuk vinden als ik na elke keer rijden de boel schoonsop alleen vanwege een beetje huidvet.