Nee staat niks op papier, in elk geval niet dat ik weet, het was ook niet gepland dat ze gedekt zou worden.
Ze komt bij een of andere welsh fokkerij vandaan, ik weet de naam even niet meer. Is daarvandaan naar een handelaar gegaan en op de paardenmarkt beland waar de opa van mijn vriendin haar gekocht heeft,
Toen heeft de handelaar verteld dat ze drachtig was maar hij wist er verder niks van. Ze hebben vervolgens de fokker opgebeld die vertelde alleen dat ze gedekt was door een welsh cob van ong 1.40 hoog en dat het niet de bedoeling was geweest. Ik vind het zelf een beetje raar verhaal van de fokker maar ik heb er geen behoefte aan om helemaal uit te zoeken hoe en wat, Lucky mag ons verassen
Caily
Geplaatst: 10-11-15 00:39
Verrassen kan leuk zijn, maar rekening houden met is wel handig. Bovendien kan papier en afstamming best waardevol zijn, bij eventuele verkoop maar ook mocht je zelf ooit met haar een veulentje willen fokken of stel er duiken erfelijke ziektes op binnen het ras oid.
Wat een weg zou kunnen zijn is het paspoort van de moeder erbij pakken en kijken of daar namen van de eigenaren/fokkers in staan. Wie heeft paspoort van Lucky aangevraagd en uitgegeven? Daar staat dan denk ik niks in?
Bij het Tinkerras is qua afstamming erg veel onbekend door de import die nog een zeer groot deel van de huidige Tinkerpopulatie bevat. Wij doen heel veel onderzoek met DNA en achterhalen zoveel mogelijk om bovenstaande reden. Ik had bijvoorbeeld een Iers importveulen, vader is echt niet terug te vinden, maar moeder natuurlijk wel, ondanks dat die bij een ander stamboek staat en niet DNA bewezen is, staat haar naam en chipnummer toch in paspoort vh veulen zodat er niks aan info verloren gaat. (We weten wel uiteraard zeker dat dit moeder echt is want veulen is aan deze kant vd zee eruit komen rollen en door mij gekocht toen ze nog geen 2 weken oud was)
Voeren jullie de jaarlingen bij deze winter? Zoja, waarmee? En de voorbije zomer?
Mijn vriendin heeft dus wel contact gehad met de fokker en kreeg dus dat vage antwoord, Zij heeft ook Lucky's paspoort aangevraagd, staat inderdaad niet meer in dan we al weten.
Ik zal binnenkort eens even navragen hoe die fokkerij heet dan zal ik er zelf wel even contact mee opnemen en het even navragen.
Ik heb ook een pony lopen waar helemaal niets bekend van is en die pas 7 jaar terug gechipt is en een paspoort gekregen heeft, pony is nu 26 en goed gezond, wel geprobeerd iets te achterhalen maar nooit iets mee opgeschoten.
@ caily Bambi (welsh B) krijgt een halve schep pavo podo grow per dag bij, daarnaast hooi en gras. Dit is speciaal voer voor jonge paarden, goed voor de groei en de botten etc.
Ann_Pam
Geplaatst: 10-11-15 12:49
Die van ons staat overdag op de weide en krijgt op stal hooi. Ik voer haar nu momenteel nog niks bij.. Staan die van jullie ook zo vaak lekker te dutten in stal of op de wei? Vanmorgen kwam ik op stal en ze stond lekker met haar oogjes dicht, onze andere 2 pony's hadden mij gelijk in de gaten. Ik bleef stilletjes staan kijken naar madam maar ze had niet eens door dat ik er stond, totdat ik een beweging maakte en ze opeens wakker schoot en gelijk met haar hoofdje naar me toe kwam, lieve snurkkont
spatter
Geplaatst: 10-11-15 13:07
Wat lief!
Hier horen ze me altijd aankomen, alleen in de zomer als ze midden in de rijbak dutten zijn ze trager.
Hier geen wei dus hooi en nu krijgt Tika 1 schep gerstemix er bij. Die muildieren mag je geen rijk voer geven dus ik durf geen veulenbrok te voeren maar ze heeft toch wel wat nodig dus dan maar zo. Verder de nodige eikels op het moment, om de paar dagen mogen ze een uurtje de wei op, eikels eten .
marion82
Geplaatst: 10-11-15 13:58
Van de zomer stond Lucy 24/7 op de wei en kreeg ook niets bijgevoerd. Toen ze 24/7 de paddock op ging, had ze onbeperkt kuil, maar toch viel ze erg af. Dus ben zelf gaan bijvoeren met pavo podo grow. Toch kwam ze niet aan, dus verplaatst naar waar ze nu staat. Stond de hele dag op de wei en kreeg daar ook extra kuil erbij. 'S ochtends en 's avonds krijgt ze op stal ook heel veel kuil en een schep pavo. Nu staat ze in plaats van op de wei, in de bak, maar ook daar krijgen ze gewoon kuil.
Nu stond ze met de kleintjes
En daarnet hebben ze de tinker er toch maar eens bijgezet en dat gaat ook heel goed
Hoe doen jullie dat, ze staat nu echt enorm te zweten. Eerst had ze maar een dunne vacht en kreeg ze zelfs een regendeken om zich warm te houden. Maar de laatste keren stond ze eronder te zweten, dus ze heeft hem al een week niet meer op. Alleen ze staat nu nog steeds enorm te zweten en het is ook echt heel warm. Kan ik dan toch maar beter een stukje scheren of het maar gewoon laten?
Geen deken op doen de vacht de kans geven zich aan te passen aan de temperatuur
spatter
Geplaatst: 10-11-15 14:29
Gewoon laten, zolang ze niet overdreven rond rent maar haar eigen tempo bepaald, zal het allemaal wel meevallen.
marion82
Geplaatst: 10-11-15 14:47
Zweten is trouwens zonder inspanning. Ze zweet op stal heel erg en blijft ook buiten klam. Deken krijgt ze ook niet meer op hoor. Was alleen voor de nachten en toen het heel erg koud werd. Maar die tinker zweet ook enorm en stond nu met de zweetdeken om het zweet op te nemen. Die is trouwens zojuist wel geschoren. Hij is bijna 3 en wordt nu zo af en toe gelongeerd
Mijn kleintje zweet ook veel met dit weer en blijft ook 's avonds nog erg klam. Ze staat 24/7 buiten en heeft een dikke teddy-vacht. Echt prettig zal anders voor ze zijn, maar ze passen zich eigen wel aan qua inspanningen e.d.
Dan laat ik het nog maar even zo, kijken of het gaat verbeteren.
__elise__
Geplaatst: 10-11-15 14:55
Het is natuurlijk ook gek warm weer voor het jaar. Scheren doe ik niet, die vacht gaat nog goed gebruikt worden in de winter, dan nu maar effies te warm
Prachtig!! Lola is vandaag mee op wandeling geweest, met een pony die ze nog niet kent. Eerste paar meters was ze erg druk, maar wel goed te corrigeren. Daarna ging de knop om en had ik gewoon mijn brave, relaxte maar enthousiaste paard.
Daarna moest ze alleen op de wei blijven terwijl ik met mijn andere paard op buitenrit ging. Ze is binnen de draden gebleven gelukkig, ondanks dat een halve zool (aka verhuurder ) de stroom eraf had gehaald. Maar dan moet ze toch wel hinniken en rennen met gekke sprongen, meer dan de vorige keer. Heb wel het vermoeden dat als we uit zicht zijn het goed is, want als we terug komen zie ik haar eerder dan zij ons en dan staat ze altijd rustig te grazen.
Nou dierenarts is geweest hier.. Bambi krijgt een mestonderzoek en afhankelijk daarvan een bloedonderzoek Ik word morgen gebeld door de dierenarts, spannend dus!
Succes Kimley, hopen dat de uitslagen van de onderzoeken goed zijn, of dat je in ieder geval weet wat er aan de hand is en wat je er aan kan doen!
Ik kan inmiddels ook niet wachten om mijn kleintje te zien, zit tot begin december in Zweden (ontzettend leuk natuurlijk!) maar ik mis mn ventje inmiddels wel na ruim n maand m niet gezien te hebben. Vriendinnetje van me stuurt van de week weer foto's