[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:53

Ha, dat is best duidelijke taal :))

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:55

Nou, de bedoeling is dat het voor Khava ook duidelijke taal is... want dit werd een beetje een doodlopende weg zo....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:03

Ik denk dat als Khava meer behandeld gaat worden als het paard dat ze is in plaats van het ontzettend tere poppetje dat jij in haar ziet, je al een heel ander paard krijgt :j Op een gegeven moment kun je ook te behoudzaam, te terughoudend, te 'alswatdan' worden. En dat is een hele vervelende glijdende helling waar je je dan op bevindt. Want hoe voorzichtiger jij wordt, hoe meer zij daar op reageert en hoe meer jij denkt 'Ha, zie je wel! Het ís een heel teer poppetje, laat ik nóg voorzichtiger zijn.' Terwijl zij -denk ik- meer gebaat is bij een 'niet kletsen maar doen' mentaliteit. Ze is immers al bereden etc geweest.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:09

Dat is nu precies de weg die we nu zijn ingeslagen. Het IS helemaal geen overgevoelige ibbelige merrie, ze is gewoon alleen harstikke groenig nog. Dat zijn ze allemaal geweest. Ook Jaopie. En bij Jaopie weghalen......ja nou daar moet ze nu maar doorheen, als ze morgen wat krijgt moet ze ook opgeladen en bij hem weg.

IK ben de overgevoelige ibbelaar die o zo bezorgd is dat "het poppetje" iets gebeurt of dat ik "een onherstelbare fout" maak, niet zij.

Ik ben een enorme analysator, in dit geval werkt dat haar en mij gigantisch tegen.

Zoals de buurtgenoot zei: Niet denken maar doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:16

Ik denk dat je met deze inzichten (en iemand die dat ook af en toe tegen je zegt) een heel eind moet kunnen komen :j

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:19

Ik denk dat je zo de spijker op z'n kop slaat, Terpentijn.
Als ik me goed herinner was Khava vorig jaar prima te beleren en stond je er van te kijken hoe goed ze het oppakte en hoe zelfstandig ze in die korte tijd geworden was. Je kon op dat moment helaas niet verder met haar en het klinkt of ze nu weer terug is bij af. Alleen is ze natuurlijk nog steeds hetzelfde paard als toen ze terugkwam na het beleren....
Dus ja, groenig zeker. Overgevoelig? Nee, onervaren en geen constant aanbod gekregen en daardoor wellicht wat onzeker nu.

Gewoon weer aan het werk en goed dat iemand je helpt omdat je zelf een gevoelige analyticus bent met kennelijk niet ze veel ervaring in het beleren van jonge paarden. Soms is te veel denken dan niet goed ;) Helemaal niet erg maar haal de ervaring maar in huis dan krijg jij het vanzelf ook wel.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:36

Klinkt goed Terpentijn. Hopelijk kun je nu lekker met je knappe meid aan de slag. Gaat vast helemaal goed komen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:01

M'n halve bek ligt open...
Ging van het weekeinde naar het Laarwoud Concours om 3 Arabo's van de buurman te zien presteren in verschillende categorieen. Vloor, Bo en Jelte.
Nam op de terugweg gelijk wat boodschappen mee aan tas aan het stuur van m'n fiets.
Was in een bocht vergeten dat de rechter handrem van die fiets het niet doet (tas hing links, over de bel heen).
Boem, pats, auw...
Ik zie er niet uit, heel mijn jukbeen open, boven mijn oog stuk, je kunt dus ook stuk zónder met lastige paarden bezig te zijn... verder aardig bont en blauw geschaafd. Val je niet van je paard, dan wel van je fietsje....
Dat is ergens toch weer een soort van weer geruststellend, hahaha. Ik word misschien wel te oud voor al die onzin....
Ik zie er nu uit alsof ik ergens ernstig op de vuist ben geweest...whahaha.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:02

Tja Terpentijn, een ros is nooit volledig te vertrouwen ;). Houd ze altijd in de gaten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:03

:x :(:)
Beterschap!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 15:06

Ach die krengige fiets was gewoon niet goed rechtgericht, zullen we maar zeggen...en mijn balans was ook niet helemaal je dát.
Krijg wel vreemde blikken in het dorp, want de verwondingen vallen echt mega op...
Ga wel gewoon door natuurlijk, heb al weer gelongeerd e.d

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:00

Het zit je niet mee, zelfs je stalen ros is niet meer onder controle :D. Heb je wel een mooi verhaal te vertellen.

Beterschap!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:11

Auw.... dat klinkt erg pijnlijk!
Heel veel beterschap :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 16:05

Behalve pijnlijk is het vooral niet om aan te zien... alsof ik met een beer heb liggen vechten (niet KoudbloedKim haar Beer).
Nou ja, die dieren zien het toch niet (behalve mijn Dobers, die hadden het meteen in de gaten en wilden "het even inspecteren"... van héél dichtbij... eh... nee jongens, doe maar niet, toch).
Morgen om 10.00 uur weer aan de longeritis.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:40

Iew, hondebekkiebacterien op je kapotte bakkes. Dat klinkt helemaal niet fijn.

Ik hoop dat het inmiddels wat beter met je gaat.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 16:48

Maar ik smeer er wel mooi de hier altijd (eigenlijk voor de honden) in voorraad zijnde Dermiel Honingzalf 3 x per dag er op... dan hopelijk geen littekens overhouden aan het op hol geslagen stalen ros...
Ik heb er functioneel helemaal geen last van verder, behalve dat je elke keer iets moet uitleggen aan weer iemand anders, dus ga gewoon verder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 15:31

Goed nieuws... ze gáát. Mee. Naar voren. Naar de poetsplaats. Ondanks Jaopie gekrijs en geren op achtergrond. Ja, alleen met mij.
Van hieraf kunnen we EINDELIJK verder, ik hoop bij alle Goden dat deze impasse nu eens doorbroken is.
Hoe dat kwam? Ik had er genoeg van, van dat gemier.
En ik had 2 keuzes: of het blijft een grasmaaier, óf je grijpt eens door.Weer uitbesteden leek me gen optie: IK moet met haar verder, als het probleem een plakprobleem is, aan Jaopie, dan heeft ze meer vertrouwen in hem dan in mij.
Ja, de groeten.

Ik bedacht om dat op een moment te doen dat ze dat hélemaal niet van mij verwachtte: midden op de dag, dus niet 'smorgens.

Ging het makkelijk? Nou eh..relatief gezien wel, hengstenketting (tegen de steigerneigingen) er op en lopen maar. Niet omkijken. Niet "hoe voelt mjn meisje zich?" Focus op waar je heen wil.

Waren er geen problemen, jawel, ze begon natuurlijk na de voor haar cruciale20-30 meter te weigeren, maar ik had een kort zweepje meegenomen. Voorwaarts meisje. Meisje draaien Maar dat voorkwam ik. niet terug naar Jaopie. Jbent met mij. We gaan alleen maar leuke dingen doen.

Bij de poetsplaats even gestopt (giraffennek, supergespannen), niet vastgezet, handmassage over haar lijf gegeven, toen ze begon te ontspannen weer terug naar de wei... wilde ze weer veel te snel gaan lopen, paar keer gestopt en achteruit gezet.

Het is een respectvol dametje, ze loopt in elk geval niet in je space. Ze verzet zich ook niet

Het stelt natuurlijk nog niks voor maar keep in mind dat het weghalen bij Jaopie eigenlijk het grootste probleem was.

We're on the move again!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:40

*\o/*

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:40

Wat goed, that's the spirit! +:)+
Ik denk dat je de spijker op z'n kop geslagen hebt (en uit vreugde daarom maar 2x geplaatst :D )
En nou door blijven gaan, liefst elke dag een keertje om het vertrouwen en de routine te bevorderen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 15:42

Klinkt goed! Vooral de kleine stapjes: ontspannen = terug zetten. Lekker vaak herhalen en dan is het vast snel oké! En af en toe als ze ontspannen is wat voer erin, kan ook helpen. :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:10

Kijk, that's the spirit. kleine meisjes die groot worden, dienen ook als zodanig te worden aangepakt.

klinkt goed Terpentijn

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 16:11

Ja zeker morgen weer, de dame is nu 7 jaar, fysiek uitgegroeid, dus nu moet het maar eens écht.

Had ik geen faalangst dan? O ja, ik dacht de hele tijd: als het maar niet weer mis gaat of niet lukt.

Maar wat velen helemaal niet weten: ik longeer dus sportpaarden voor een ander. Al jaren. Ook relatief groene. Dat is dus niet een beetje aan een bijzet-lijntje rondslingeren, maar echt kijken wat men wil en daar je longe training op aanpassen. En uiteraard op het individuele paard. Soms met balkjes, soms zonder, hangt er vanaf.
Daar word ik voor gevraagd.
Dus des te bespottelijker werd het probleem met mijn eigen merrie Khava.
Wat was het probleem? Als ze van iemand anders was geweest had ik helemaal geen probleem gehad.
Maar ik ben veel te persoonlijk bij haar betrokken zo van : Als ik een fout maak is dat voor die jonge merrie gelijk een vertrouwensbreuk etc.
Jonge merrie? Ze is ruim 7 jaar, ik heb haar vanaf 6 maanden.

Vertrouwensbreuk? Niet bij haar in elk geval. Velen hebben het al gezegd: ze is niet meer "jouw kleine meissie" ze is inmiddels een volwassen merrie.
Zo dan.
Ja, dat is nu ook tot mij doorgedrongen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:15

Beter laat dan nooit he... :+

Ach wees blij, ik ben er vorige week achter gekomen dat mijn 18 jarige misschien wel eens wat teveel vinger en hand en arm gekregen heeft omdat ik dacht dat het niet anders kon. Heb mezelf een bats gegeven en prompt kon meneer ook weer norma(a)l(-er) doen....

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:21

Goed zo *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 16:24

Fijn dat het nu weer beter gaat!!