Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anjali schreef:cherell0 schreef:geen ellendige maar een grappig verhaal.
ik heb vandaag een pony gekocht (op contract dat ze binnen 2 weken goedgekeurd word anders gaat ze terug).
dus betaalde het bedrag en kreeg een 10,- terug voor goed geluk![]()
(een soort oude traditie voor goed geluk .)
ik had er achteraf wel 1X over gehoord maar stond wel even paf![]()
nu hopen dat het werkt.![]()
Ja ,dat is een oude traditie. Zelf slechts 1keer meegemaakt en bracht ook geluk!
Urielle schreef:Volgens mij stond er geen vast bedrag op, het ging er om dat je een briefje van wat je betaald had (ook geen ander) terug kreeg.
Ik kreeg 25 gulden terug bij mijn eerste paard.
StalNollie schreef:Het geven van zegengeld bij de verkoop van een paard of pony is een oud-Hollands gebruik. Op veemarkten, die sinds de middeleeuwen werden georganiseerd, was het gebruikelijk dat de verkoper zegengeld verstrekte. Dit kon in twee vormen: bij het afrekenen trakteerde de verkoper op een borrel of een biertje. In plaats van 'proost' sprak de verkoper de zegen. Als er niet werd gedronken gaf men een gulden of een daalder zegengeld. Op deze manier werd de koop altijd 'bezegeld'.
Tegenwoordig vindt dit gebruik nog steeds plaats. Bij de verkoop van een paard of pony verstrekt de verkoper zegengeld zoals vroeger een rijksdaalder of een gelukstientje. Dit zegengeld wordt meestal in het paspoort gestopt. Er wordt gezegd dat het uitgeven van dit geld ongeluk brengt.
nu weet ik waarom laatst een handelaar het ook ineens tegen een ander over bier had en 2 ook nog wel kon haha
StalNollie schreef:
Tegenwoordig vindt dit gebruik nog steeds plaats. Bij de verkoop van een paard of pony verstrekt de verkoper zegengeld zoals vroeger een rijksdaalder of een gelukstientje. Dit zegengeld wordt meestal in het paspoort gestopt. Er wordt gezegd dat het uitgeven van dit geld ongeluk brengt.
nu weet ik waarom laatst een handelaar het ook ineens tegen een ander over bier had en 2 ook nog wel kon haha
Dat laatste zou toch wel lichtelijk geniaal zijn. Benfan schreef:Vraag me dan altijd af of iemand daar in stinkt, of hem gratis aanneemt, er een verkoop contract komt en die mensen mooi niet meer over de vloer mogen komenDat laatste zou toch wel lichtelijk geniaal zijn.

2 jaar lang kunnen aanzien hoe ze is, of ze gebrekig is. Ik zie het dan maar als 2 jaar lang je paard op proef