De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: De -ellendige- verkoopverhalen... Paarden advertenties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:09

Idd geen vast bedrag, en word nu nog gedaan tenminste ik ben er zeker nog mee opgegroeid

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:34

Ik vind het idd. een mooie traditie .

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:08

Wat een bijzonder gebruik!
Ik lees hier mee, vind het een leuk topic.

Ook ik heb ervoor gekozen om niet meer aan verzorgpaarden te begonnen, ik herken veel in t verhaal over betalen om te trainen. Bij mij was het ook uit loyaliteit voor t paard én de eigenaar.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:17

Ik heb nog nooit een verzorgster gehad die moest betalen of die ik moest betalen. Maar na mijn laatste debacle heb ik besloten niet meer aan verzorgsters te beginnen.. Of hoogstens iemand te nemen die wilt betalen dan heb je de meeste kans op een serieuze verzorgster.

Bij het laatste paard wat ik gekocht heb kreeg ik € 2,00 terug voor goed geluk.. Heeft niet geholpen :n

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:44

Ik vind het ook een leuke traditie, maar ik hou hem zelf niet in stand. Dan kan ik bij elke handel paard iets weg geven. En op een jaar basis is dat dan nog best veel. ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 10:42

valt wel mee toch kletzkous wij handelen ook wat af maar geven meestal rond de 5 euro weg. hebben we dat niet bij dan word het iets van 2 euro

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:57

anjali schreef:
cherell0 schreef:
geen ellendige maar een grappig verhaal.

ik heb vandaag een pony gekocht (op contract dat ze binnen 2 weken goedgekeurd word anders gaat ze terug).
dus betaalde het bedrag en kreeg een 10,- terug voor goed geluk :o
(een soort oude traditie voor goed geluk .)

ik had er achteraf wel 1X over gehoord maar stond wel even paf :+
nu hopen dat het werkt. :P O:)

Ja ,dat is een oude traditie. Zelf slechts 1keer meegemaakt en bracht ook geluk! :j

Wat een leuke traditie! Had er nog nooit van gehoord. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:25

Urielle schreef:
Volgens mij stond er geen vast bedrag op, het ging er om dat je een briefje van wat je betaald had (ook geen ander) terug kreeg.
Ik kreeg 25 gulden terug bij mijn eerste paard.

Ik dacht eigenlijk dat het metalen munten moesten zijn. Omdat metaal een magische kracht heeft. Net zoals wanneer je een vriend een scherp voorwerp cadeau geeft, die je dan altijd een muntje moet geven omdat het scherpe voorwerp anders de vriendschap zou doorsnijden. Ik heb ooit een vriend een hoevenvijl voor zijn verjaardag gegeven, en niet om dat muntje gevraagd, en inderdaad is die vriendschap stuk gegaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:36

Leuk, dat had ik nog nooit gehoord!

Ik ken dus dat briefje omdat je daarmee de nieuwe eigenaar wenst om een veelvoud van de aankoopsprijs terug te winnen.
(daarom mag het dus geen ander briefje zijn dan waarmee betaald is)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:37

Het geven van zegengeld bij de verkoop van een paard of pony is een oud-Hollands gebruik. Op veemarkten, die sinds de middeleeuwen werden georganiseerd, was het gebruikelijk dat de verkoper zegengeld verstrekte. Dit kon in twee vormen: bij het afrekenen trakteerde de verkoper op een borrel of een biertje. In plaats van 'proost' sprak de verkoper de zegen. Als er niet werd gedronken gaf men een gulden of een daalder zegengeld. Op deze manier werd de koop altijd 'bezegeld'.

Tegenwoordig vindt dit gebruik nog steeds plaats. Bij de verkoop van een paard of pony verstrekt de verkoper zegengeld zoals vroeger een rijksdaalder of een gelukstientje. Dit zegengeld wordt meestal in het paspoort gestopt. Er wordt gezegd dat het uitgeven van dit geld ongeluk brengt.

nu weet ik waarom laatst een handelaar het ook ineens tegen een ander over bier had en 2 ook nog wel kon haha

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:42

StalNollie schreef:
Het geven van zegengeld bij de verkoop van een paard of pony is een oud-Hollands gebruik. Op veemarkten, die sinds de middeleeuwen werden georganiseerd, was het gebruikelijk dat de verkoper zegengeld verstrekte. Dit kon in twee vormen: bij het afrekenen trakteerde de verkoper op een borrel of een biertje. In plaats van 'proost' sprak de verkoper de zegen. Als er niet werd gedronken gaf men een gulden of een daalder zegengeld. Op deze manier werd de koop altijd 'bezegeld'.

Tegenwoordig vindt dit gebruik nog steeds plaats. Bij de verkoop van een paard of pony verstrekt de verkoper zegengeld zoals vroeger een rijksdaalder of een gelukstientje. Dit zegengeld wordt meestal in het paspoort gestopt. Er wordt gezegd dat het uitgeven van dit geld ongeluk brengt.

nu weet ik waarom laatst een handelaar het ook ineens tegen een ander over bier had en 2 ook nog wel kon haha

Van biertje wist ik wel, echter dacht ik dat het vaak om bedragen van 10,- ging. Maar vroeger dus een gulden oid. Dus nu een euro? Maar een euro rolt uit je paspoort dus niet echt handig.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:42

5 euro voor een pony en 10 voor een paard hoorde ik

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:53

Zullen we ontopic blijven ? +:)+

*kruipt weer onder meeleessteen*

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:53

StalNollie schreef:

Nu snap ik ook waarom ik met mijn laatste aankoop pech heb gehad.. ik heb natuurlijk (per ongeluk uiteraard) de verkeerde €2,00 uitgeven.. _/-\o_

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:13

ik heb zo eens een keer mijn paard bijna moeten verkopen door onze thuissituatie
aangezien ik dit helemaal niet wou en de advertentie zelf moest plaatsen krijg je hele rare adervertenties op MP O:)

ik heb de allerlelijkste foto's geplaats, toen hij nog heel schraal was, verkeerde positie zodat hij een hele rare verhouding had enz ook de tekst was niet echt uitnodigend, niet trailermak, geen makkelijk paard enz, t'is natuurlijk een schat, maar dat hoefden hun niet te weten :')

wonderbaarlijk hier ook reacties op gehad, iets van je raakt dit paard nooit kwijt, ik bied...

gelukkig staat hij nog steeds bij ons in de bak, en gaat hij nog lang niet weg!

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:23

Eens keek ik voor een tinker voor een klantje van mij. Kwam ik een adv tegen :
Gratis tinker hengst.
Graag bied ik gratis mujn tinker hengst aan zodat hij een goed warm stalletje krijgt en hij voldoende (medische) zorg.
Dit omdat wij het paard wel in bezit willen houden mag het paard gratis naar uw adres. Alle kosten zijn voor u. Wij komen alleen langs om te rijden.

Ik heb wel 3x de advt gelezen of ik niet iets verkeerd begreep...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:43

whaha omg die mensen durven.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:51

Vraag me dan altijd af of iemand daar in stinkt, of hem gratis aanneemt, er een verkoop contract komt en die mensen mooi niet meer over de vloer mogen komen :) Dat laatste zou toch wel lichtelijk geniaal zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:56

Benfan schreef:
Vraag me dan altijd af of iemand daar in stinkt, of hem gratis aanneemt, er een verkoop contract komt en die mensen mooi niet meer over de vloer mogen komen :) Dat laatste zou toch wel lichtelijk geniaal zijn.

Of dat ze het paard ergens anders neerzetten dan dat ze zeggen. Bedankt en tot ziens! :evaw:

Maar als ik zo de tekst lees zal het me ook niks verbazen als hij het een en ander mankeerde, gezien de regel (medische) kosten. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:08

Ik ingetrapt: als de pony niet bij jou mag staan dan moet-ie naar de slager! het was bijna Kerstmis en dat vond ik zielig. Ik heb de hele winter zijn stal betaald en in het voorjaar hebben ze hem weer meegenomen.Ze zijn wel komen rijden natuurlijk en over mij de baas spelen.Dat doe ik echt nooit meer.Nou ja, de pony zelf was wel lief.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:12

Ja precies!! blijf me verbazen over hoe vaak je zulke dingen ziet. Of mensen die de kosten van de pensionstalling + aankoop paard + hoefsmid terug willen verdienen als ze hun paard verkopen. Dat is toch gewoon lachwekkend?! Het zelfde soort mens dat hun zadel te koop zet op marktplaats, 3 jaar gebruiken, en denken dat ze het aankoop bedrag er nog voor kunnen krijgen. Die dingen verliezen HEEL SNEL hun waarde.. maar goed.. back on topic!

Ik had eigelijk gewoon ontzettend veel geluk met het kopen van mijn paard. Ik kwam in Koog aan de Zaan wonen, en nog voordat ik er echt woonde kreeg ik een verzorgpony aangeboden. Leuke Irish Cob merrie, die niet heel goed te rijden voel (schoppen naar het been, erg snel in protest, was nog maar lichtelijk aangereden) 2 jaar lang verzorgt, we doen aan W.E en ze blijkt een enorme werklust te hebben (je moet haar nu zelfs stop zetten, want ze wil door door door!! ze vind het gewoon erg leuk om bezig te zijn)

En die heb ik over gekocht van de vorige eigenaar :) 2 jaar lang kunnen aanzien hoe ze is, of ze gebrekig is. Ik zie het dan maar als 2 jaar lang je paard op proef :)

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:01

Ik kocht afgelopen jaar een paard voor mezelf. Na een zoektocht bij de eerste raak. Mooi dier, papier erachter wat ik zocht. Leeftijd, grootte -> check allemaal wat ik wilde. Vond de prijs wel veelste hoog gegrepen voor onbeleerd paard, maargoed ze was het.

Erheen, vriendelijke mensen, naam in Google getikt niks vreemds tegen gekomen. Wilde het paard wel gekeurd hebben, dus gevraagd welke dierenartsen in deze omgeving zaten. Beste man noemde de benodigde dierenartsen in de streek op en dat ik vrij was om zelf te kiezen. Ik heb er 1 gebeld uit het lijstje naar eigen keus, paard goedgekeurd.

Nu op fb komt de beste man met naam naar boven schijnt geen zuivere koffie te verkopen, slik ik Zie mijn 3200,- euro al in rook opgegaan wat ik geïnvesteerd heb. Contact gezocht met diegene die de oproep geplaatst heeft en paarden Schijnen afgekeurd te zijn.
Ik nog goede hoop, want ik heb gekeurd naar dierenarts eigen keuze, tot mijn verschrikkelijke verbazing heb ik de zelfde dierenarts gekozen die ze schijnbaar daar goedkeurd maar elders in land worden de meeste paarden afgekeurd ....

Bah en dan handel ik zelf en denk je voldoende kennis te hebben. Ik ben bijna geneigd om het dier opnieuw te keuren, maar bereik daar nu weinig mee. Paard staat nog onbeleerd in de weide, niet kreupel en vriendelijk dier. Terug brengen gaat niet meer, ben toch al over de periode heen van "verborgen gebreken" .

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:11

Heb je hem/haar alleen klinisch laten keuren?

Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken, maar dat zijn niet de grootste kosten om dat nog eens opnieuw te laten doen. Dat haalt misschien dan wel twijfels die je nu hebt weg of hij/zij wel of niet goed is.

Vervelende situatie hoor. :(:)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:48

Oh dat is wel erg zuur Kletskousz.. Laat je hem/ haar nog overnieuw keuren gewoon voor je eigen gemoedsrust? Of heb je zoiets ik zie het wel...

Hier in de buurt (was vroeger ongeveer 25 jaar geleden) een kliniek die er ook om bekend stond dat ze wel eens papieren van een keuring "vervalste"..
Mijn man had een paard laten keuren bij een andere kliniek, klinisch en rontgenlogisch goedgekeurd. Paard word te koop aangeboden, aspirant koper wou het paard bij een andere kliniek opnieuw laten keuren. Prima denk je dan, (helaas bij die bewuste kliniek maar goed we maakte ons hierover geen zorgen paard was goedgekeurd) aangekomen op de kliniek staat er een paard die heel erg op die van ons leek.
Lang verhaal kort gemaakt, ons paard werd afgekeurd, andere paard goed gekeurd en kreeg onze foto's mee.. Uiteraard heeft mijn man verhaal gehaald en de juiste foto's opgeëist (was nog voor het digitale tijdperk) de kliniek gaf als excuus op dat ze een fout hadden gemaakt..
De eigenaar/ handelaar van het andere paard stond ook in onze regio bekend dat hij afgekeurde paarden goedgekeurd kreeg..
Die kliniek bestaat nog steeds.. een dependance van deze kliniek zit letterlijk bij mij om de hoek nog geen 100 meter van mijn huis af. Maar ik ga er niet naar toe niet voor mijn honden en al zeker niet met mijn paarden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:06

24 Jaar geleden had ik een paard gekocht die ik, op advies, klinisch liet keuren. Ik wist als onervaren iemand in de paardenwereld toen nauwelijks dat dat kon. Maar goed, dierenarts geregeld en paard laten keuren. Ik snapte er werkelijk niks van dat mijn goedgekeurde paard een kleine 2 weken later zo kreupel liep als wat. Dierenarts erbij, dezelfde die haar had gekeurd, en ze zou zich hebben verstuikt. Ik moest er elke dag wat opsmeren en dan kwam het wel goed. Vanwege gedonder daar op stal, er werd achter mijn rug om op haar gereden terwijl ze kreupel stond en ik daar geen toestemming voor had gegeven, heb ik haar daar binnen 1 maand na aankoop weg gehaald. Andere dierenarts er bij en die zag meteen dat er iets helemaal niet goed zat. Het arme paard bleek ooit haar sesambeentje gebroken te hebben en dat was nooit behandeld. De pees liep er overheen dus ze liep eigenlijk voortdurend met een ontstoken pees. De keurende dierenarts had dit zeer beslist moeten zien. Het paard had zelfs met de pijnstillende en vochtwerende injecties die ze overduidelijk had gehad, het littekenweefsel van het slechte spuiten was voor het geoefende oog nog zichtbaar, nooit door de buigproef kunnen komen. Ik had nog contact met een stalgenote toen en ik deed mijn verhaal tegen haar. Antwoord ze doodleuk:" Oh, vandaar dat Bart 100 gulden aan de dierenarts gaf toen ik de dierenarts hoorde zeggen dat ze niet goed liep".........en bedankt hè _-:( _-:( _-:(