Artikel in Paardenkrant over "het knikje"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:51

runningkawa schreef:
Ik heb nooit meer dan een beetje gewicht in mijn handen.
nooit gebruik ik kracht als middel.
Ik heb wel een verzamelde galop, maar geen verzamelde draf.
Ik word bijna geneigd om jou te vragen dat er ff op te zetten.

Dat zou ik je graag willen laten ervaren want zo moeilijk is dat niet. Lachen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:53

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
De begeleiding van sportpaarden is wat dat betreft bij veel ruiters ontoereikend.
Mede gezien de beperkte kennis die we met z'n allen nog hebben op dat gebied.

Op de faculteit hebben we het idee dat zich tegenwoordig meer paarden met problemen in de hals en nek in de kliniek aandienen dan vroeger.

Dat kan komen doordat er meer problemen zijn door het huidige gebruik van het paard of omdat we gewoon beter kijken dan vroeger.

En de fokkerij zal waarschijnlijk een ander soort paard moeten gaan fokken met meer kap en minder ruimte om af te buigen.

Altijd die kort door de bocht conclusies

A Er dienen zich er meer aan omdat er veel meer paarden op steeds hoger niveau gereden worden.
B Het is juist de fokkerij die zich aanpast aan het gebruik.
Op F&A zijn al ellenlange topics met deze beweringen geweest die weerlegt zijn.
[/quote]

Volgens mij is het helemaal niet zo kort door de bocht, maar gewoon realiteit, die misschien voor velen hard aankomt/ zal aankomen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:53

ceasario schreef:
In ieder geval heeft de nummer 1 geen last gehad van een woekering.

GP-Mechelen

En ook geen last van balansproblemen, heb ik net uit eerste hand vernomen, met name Lingh schijnt enorm geimponeerd te hebben en ook Salinero was weer een stuk beter dan op JIM.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:55

Ook telefoontje gehad Sjuim Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:56

runningkawa schreef:
Idem hier SP. En dat antwoord wil ik ook wel eensweten.
In sommige gevallen vraag ik ze net dat tikkie achter de LL samen met een tikkie dieper.
Ik rij ook graag vwnw, dan weer niet achter de LL
Net wat je voelt aan je paard, daar speel je op in

Ik heb wel altijd paarden die maar een paar ons gewicht in mijn handen hebben, dus dat ligt dan niet aan die 2 cm achter de LL.

Toch heb ik altijd les gehad via de klasieke manier.

En idd er is een verschil tussen basis en GP, maar toch beginnen we allemaal bij het begin bij elk paard.

Waarom rijd je KAWA iets achter de loodlijn? Ik bedoel eigenlijk wat voel je dan anders of wat lukt er niet?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:57

Aqua8horse schreef:
Volgens mij is het helemaal niet zo kort door de bocht, maar gewoon realiteit, die misschien voor velen hard aankomt/ zal aankomen.

Wat is realiteit en komt hard aan???
Dat we weer de paarden van 40 jaar geleden moeten gaan fokken?
Ik zou je daarvoor naar de Anna topics willen verwijzen, of wou je weerleggen dat er meer paarden als vroeger in de sport gebruikt worden??

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 15:58

sarabande schreef:
Ook telefoontje gehad Sjuim Haha!

Eerst al live SMS verslagen, later een compleet verslag en gelijk even jouw nr doorgegeven *LOL*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:01

Sjuimpje"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Daar heb ik al antwoord op gegeven. Ik denk dat hij wel het lopen achter de loodlijn bedoeld, dan wordt namelijk de hoek scherper. Maar de hoek kan je als je op je paard zit niet precies meten, je kan wel zien wanneer je paard achter de loodlijn loopt.

Het tekeningetje van SP bewijst al het tegendeel...
[/quote]

Ik denk dat je die tekening verkeerd leest. Wat SP daar tekent kan alleen werken op iets mechanisch. Dus het tegendeel is helemaal niet bewezen. En denk je nu werkelijk dat je wetenschappelijk onderzoek omver kan gooien door zo'n tekeningetje?

Het gaat om de druk Sjuim, de overbelasting. Probeer met Ozep maar eens zo te rijden...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:03

Sjuimpje"]
[quote="ceasario schreef:
In ieder geval heeft de nummer 1 geen last gehad van een woekering.

GP-Mechelen

En ook geen last van balansproblemen, heb ik net uit eerste hand vernomen, met name Lingh schijnt enorm geimponeerd te hebben en ook Salinero was weer een stuk beter dan op JIM.
[/quote]

Van wie heb je dat dan vernomen?
Paarden die LDR worden getraind en anders wedstrijdgericht worden gereden, hebben gewoon balans problemen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:06

sarabande"]

Ik zou je daarvoor naar de Anna topics willen verwijzen, of wou je weerleggen dat er meer paarden als vroeger in de sport gebruikt worden??
[/quote]

Nee, SaraB dat heeft niets met fokken te maken of met paarden van vroeger.

Het gaat er in mijn reactie om dat er veel mensen in het LDR syteem trainen en daar voor hun gevoel en beleving goede resultaten mee halen. Als nu werkelijk blijkt dat deze Professor gelijk heeft met zijn onderzoek, zullen veel mensen moeten gaan omschakelen. Dat kan dus heel confronterend zijn. Ze hebben niet voor niets het LDR systeem gekozen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:06

Het ìs helemaal geen wetenschappelijk onderzoek, daar hebben we het al pagina's eerder over gehad. Er is niets bekend over de achtergronden van de paarden die onderzocht zijn, elke gek in een slachthuis kan dan een wetenschappelijk onderzoek publiceren.

Dat jij niet onderkent dat je een paard met dezelfde knik achter het hoofd zowel diep als hoog kan rijden valt me ontzettend tegen,
je komt steeds onozeler over, je bent zo hard bezig om je eigen gelijk te bewijzen dat je niet eens meer objectief om je heen kan kijken, terwijl jij notabene diegene bent die andere van subjectiviteit beschuldigt.

Ik heb net verslag gehad van iemand die aanwezig is op Mechelen,
de paarden die bovenaan staan hebben bijzonder overtuigd, met name in passage en piaffe, geen enkel paard met balans problemen kan zo scoren op zulke onderdelen.

(BTW, kan je misschien iets minder quoten en meer meer reacties in 1 post verwerken?)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:07

Aqua8horse"]
[quote="sarabande"][quote="ceasario schreef:
De begeleiding van sportpaarden is wat dat betreft bij veel ruiters ontoereikend.
Mede gezien de beperkte kennis die we met z'n allen nog hebben op dat gebied.

Op de faculteit hebben we het idee dat zich tegenwoordig meer paarden met problemen in de hals en nek in de kliniek aandienen dan vroeger.

Dat kan komen doordat er meer problemen zijn door het huidige gebruik van het paard of omdat we gewoon beter kijken dan vroeger.

En de fokkerij zal waarschijnlijk een ander soort paard moeten gaan fokken met meer kap en minder ruimte om af te buigen.

Altijd die kort door de bocht conclusies

A Er dienen zich er meer aan omdat er veel meer paarden op steeds hoger niveau gereden worden.
B Het is juist de fokkerij die zich aanpast aan het gebruik.
Op F&A zijn al ellenlange topics met deze beweringen geweest die weerlegt zijn.
[/quote]

[/quote]

Nogmaals ze hebben geen 1000 GP paarden onderzocht.
Verder zit het in een paard. Waarom het ene wel en het andere niet.
Is dat door de bouw of door gebruik of door beide.
Net als met OCD.
Het wachten is nu nog op de eis van aankoop foto's over dit probleem van de gebruiker.
Wat onderkent wordt dat het aanwezig is door Dr. Back Utrecht en o.a. de Bonds coach.
Hier wat de grote meester himself zegt.

Do you enjoy teaching riders?"

I hardly teach any more. I used to teach a lot in the past. I think it's not so easy in dressage because I think we are very backward. I don't think we are that good, but I think we are better than the rest. Even in Germany and Holland, in the lower levels and at the regional shows, there is a lot of extremely bad riding.

A lot of people don't even know how to approach a horse, how he thinks and how he feels, how he should be handled, how to get a language together - they cannot even treat their dog well, how can they treat a horse well!!!
That's the most important thing that is not so well developed in the horse world,
and that is how to handle and speak and work with the horse. The information the horse gives you in the training, these riders don't know how to handle it. They have been taught a certain system, and if the horse doesn't immediately do what they expect, they get angry and they punish too much. A lot of these riders just don't recognise what the horse is trying to tell them."

Herken ik het comm. van Voorn hier niet.?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:09

runningkawa schreef:
Kan er geen boktmeeting met de prof geregeld worden
Kan iedereen daar met zijn vragen heen Lachen
Lijkt me veel nuttiger Haha!

Waarom met die Professor? Dat is een wetenschapper die heeft geen ervaringen met trainingen geven. Die kan je het verschil dus niet laten voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:10

Aqua8horse"]
[quote="runningkawa schreef:
In sommige gevallen vraag ik ze net dat tikkie achter de LL samen met een tikkie dieper.

Ik heb wel altijd paarden die maar een paar ons gewicht in mijn handen hebben, dus dat ligt dan niet aan die 2 cm achter de LL.

En idd er is een verschil tussen basis en GP, maar toch beginnen we allemaal bij het begin bij elk paard.

Waarom rijd je KAWA iets achter de loodlijn? Ik bedoel eigenlijk wat voel je dan anders of wat lukt er niet?
[/quote]

Wat ik X pagina's geleden al aangaf. Lachen
Op concours als hij heel erg fris is en zich opnaait.
Voor de LL zet hij zijn rug en lijf vast.
2 cm achter de Ll en ik heb 2 ons in mijn handen en een ontspannen paard onder me wat ik daarna als het frisse eraf is naar wel voor de Ll kan brengen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:12

Aqua8horse"]
[quote="sarabande"][quote="Aqua8horse schreef:

[/quote]

Nee, SaraB dat heeft niets met fokken te maken of met paarden van vroeger.

Het gaat er in mijn reactie om dat er veel mensen in het LDR syteem trainen en daar voor hun gevoel en beleving goede resultaten mee halen. Als nu werkelijk blijkt dat deze Professor gelijk heeft met zijn onderzoek, zullen veel mensen moeten gaan omschakelen. Dat kan dus heel confronterend zijn. Ze hebben niet voor niets het LDR systeem gekozen.
[/quote]

Dan reageer je verkeerd op de verkeerde quote

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:19

Sjuimpje schreef:
Het ìs helemaal geen wetenschappelijk onderzoek, daar hebben we het al pagina's eerder over gehad. Er is niets bekend over de achtergronden van de paarden die onderzocht zijn, elke gek in een slachthuis kan dan een wetenschappelijk onderzoek publiceren.

Dat jij niet onderkent dat je een paard met dezelfde knik achter het hoofd zowel diep als hoog kan rijden valt me ontzettend tegen,
je komt steeds onozeler over, je bent zo hard bezig om je eigen gelijk te bewijzen dat je niet eens meer objectief om je heen kan kijken, terwijl jij notabene diegene bent die andere van subjectiviteit beschuldigt.

Ik heb net verslag gehad van iemand die aanwezig is op Mechelen,
de paarden die bovenaan staan hebben bijzonder overtuigd, met name in passage en piaffe, geen enkel paard met balans problemen kan zo scoren op zulke onderdelen.

(BTW, kan je misschien iets minder quoten en meer meer reacties in 1 post verwerken?)

Het is de vraag wie er nu overkomt als....
Je bedoelt te zeggen dat Professor Weiler dus ook een gek is. Lijkt me een zeer gewaagde uitspraak Sjuim, die je zeker misstaat.

Dat onderzoek is wetenschappelijk, daar kan zelfs jij niet omheen.
"Wissenschaftliche Publikatin 24" Beetje vreemd dat je zo reageert op dingen terwijl je het tegendeel zo kan vinden.

Ik hoef helemaal mijn gelijk niet te bewijzen en objectief om me heen kijken doe ik ook. En ik beschuldig helemaal niemand.

Is het objectief om te denken dat jij dingen beter weet dan een Professor?

En gelukkig heeft een IO test anders aangetoond dan jouw gevoel weergeeft.

Is jouw verslaggeefster dan toevallig ook iemand die LDR traint? Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:21

Aqua een proffessor kan ook uitkomsten zo draaien dat het prima in zijn straatje past

en ikheb ook wel eens proffessoren behoorlijke onzin uit horen kramen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-12-03 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:21

Aqua8horse schreef:
Daar heb ik al antwoord op gegeven. Ik denk dat hij wel het lopen achter de loodlijn bedoeld, dan wordt namelijk de hoek scherper. Maar de hoek kan je als je op je paard zit niet precies meten, je kan wel zien wanneer je paard achter de loodlijn loopt.
aqua dat is niet de vraag die ik bedoelde, maar een gedeelte ervan. zou je nog kunnen kijken naar de andere?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:25

runningkawa"]
[quote="Aqua8horse"][quote="runningkawa schreef:

[/quote]

Wat ik X pagina's geleden al aangaf. Lachen
Op concours als hij heel erg fris is en zich opnaait.
Voor de LL zet hij zijn rug en lijf vast.
2 cm achter de Ll en ik heb 2 ons in mijn handen en een ontspannen paard onder me wat ik daarna als het frisse eraf is naar wel voor de Ll kan brengen.
[/quote]

Ik snap niet dat je dat niet anders kan oplossen.
Net heb ik ookal gereageerd toen je zei dat je neigde om mij te vragen om de verzamelde draf er even op te zetten. Ik zou je dat graag een keer willen laten ervaren misschien dat het dan inzichtelijker wordt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:25

Aqua8horse schreef:
zoals je op mijn tekening ziet, zie je dat het achter de ll lopen geen invloed heeft op de scherpte van de hoek.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:27

Aqua8horse schreef:
Ik denk dat je die tekening verkeerd leest. Wat SP daar tekent kan alleen werken op iets mechanisch. Dus het tegendeel is helemaal niet bewezen. En denk je nu werkelijk dat je wetenschappelijk onderzoek omver kan gooien door zo'n tekeningetje?
ik krijg hier bijna de indruk dat je je eigen theorie wilt versterken met een eigen interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek. de prof. heeft het over de scherpte van de hoek, niet over achter de ll rijden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:28

gijsenkim schreef:
Aqua een proffessor kan ook uitkomsten zo draaien dat het prima in zijn straatje past

en ikheb ook wel eens proffessoren behoorlijke onzin uit horen kramen

Misschien kan dat, maar als je promoveert wordt er toch wel heel nauwkeurig gekeken. Bovendien gaat deze man toch zijn naam niet in de waagschaal leggen als het niet met bewijzen onderbouwd zal zijn.

Je kan het misschein ook omdraaien, dat de uitkomst niet in het straatje van de LDR ruiters past en daarom allemaal zo reageren als ze doen. Dat lijkt mij persoonlijk meer aanneembaar.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:32

SuperPepeijn"]
zoals je op mijn tekening ziet, zie je dat het achter de ll lopen geen invloed heeft op de scherpte van de hoek.
[/quote]

Nee maar wel op een onmogelijke hoek op druk van de schouder, pezen en banden. Volgens mij verplaats je het probleem. Overigens denk ik dat dat plaatje een leuk plaatje is maar niet in realiteit uitvoerbaar is.

By the way, ik ben niet degene die gaat over het wetenschappelijke gedeelte. Ik houd me meer met de praktische uitvoering bezig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:34

Natuurlijk gelooft hij heilig in zijn eigen bevindingen......... zoals zoveel proffessoren voor hem...... De wetenschappelijke kennis veranderd konstant...... wat vandaag door een promoverende proffessor als de super waarheid word betiteld is morgen door een andere promoverende proffessor alweer onderuit geschoffeld.........

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 16:35

SuperPepeijn"]
ik krijg hier bijna de indruk dat je je eigen theorie wilt versterken met een eigen interpretatie van het wetenschappelijk onderzoek. de prof. heeft het over de scherpte van de hoek, niet over achter de ll rijden.
[/quote]

Zou hij onze methode dan als aanvulling zien op zijn wetenschappelijke onderzoek?

Volgens mij haal je nu 2 dingen door elkaar die vrijwel hetzelfde zijn.

Alsof de matarie al niet ingewikkeld genoeg is Lachen