[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:48

Leuk om nu ook filmpjes erbij te zien!
Hij doet het knap hoor! :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:49

Ik vind het er echt ontzettend fijn uit zien, alles, en hoe hij elke keer ligt te tukken in de uitloop :Z

Ook fijn dat als paardje wegspringt, er nog steeds niks met de teugels word gedaan, wat gaat ie toch hard vooruit -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:01

Filmpjes ga ik later bekijken. Wat leuk dat jullie ook laten zien dat hij af en toe zijn angstige middelvinger naar jullie opsteekt. Iedereen blijft rustig en gaan later gewoon weer door waar jullie gebleven waren. Ik weet zeker dat hij daardoor vertrouwen opbouwt. Maar pffff hij is toch wel getraumatiseerd dat hij zo hoog omhoog komt na al die kleine stapjes, na al die tijd en gewenning die jullie hem hebben gegeven. Fijn de nieuwe BOB die Thijs heet en dat hij niet bang is of onzeker. Fijn zijn hulp. Ik vind het heel bijzonder dat deze stal zo open met al het materiaal omgaat. Ik denk dat veel mensen die met problemen zitten met het paard hun hulp zullen gaan inroepen, nu ze zien hoe het gedaan wordt :j .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-04-14 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:02

Wat zit Thijs er heerlijk relaxed op zeg! Zelfs op de foto waar hij omhoog komt. Ga zo door jongens!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:17

Ik ben zooo blij met Thijs. Vriendinlief heeft ook een fijne bijdrage gedaan, dat zeker niet te vergeten! Maar aan Thijs zijn relaxheid kunnen weinig mensen tippen, hij is heerlijk nuchter en zit als een huis. Zoals je ook in het filmpje van het steigeren kunt zien :j

En pien_2010; Ja, dat wilde ik ook laten zien. Fiëgo is wel een typetje, kan erg dominant zijn, is vooral erg zuinig op zichzelf en wilt graag zijn plaats bepalen. Denk dat het idd grotendeels te maken heeft met wat er eerder met hem is gebeurd, maar hij heeft ook wel een karakter hoor.
Maar daarom dus hulp ingeschakeld, waar ik echt blij mee ben :j

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:40

Blijft toch zo een knap peerd <3

Heb je idd wel nodig, zo iemand die übercool blijft en 'zit als een huis', zeker bij dit paardje.

Heb je een idee hoelang hij nog in training gaat staan daar? Hebben jullie een planning, bvb dat ze denken: binnen 3 weken is ie gegarandeerd klaar? Of bekijken jullie het dag voor dag (dus als hij bvb nog 3 maand training nodig heeft, zal het 3 maand zijn)?

En hoever wil je eigenlijk dat ze hem trainen? Dat hij gewoon de basisgangen kent, of mag hij al wat meer doorgetraind zijn?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:03

We bekijken het dag tot dag, maar er is nog maar een maand plek voor zover ik weet.
Het enige wat ik wil is gewoon er op en er af kunnen stappen, een beetje stuur en gas en rem. Doorrijden doe ik op mijn eigen stal (uiteraard onder begeleiding, zit eraan te denken om Cor de eerste maand nog een paar keer te laten langskomen).
Maar denk dat wat ik wil, wel aardig gaat lukken in de komende maand :j

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:04

Goed zeg!
Ook "goed" dat hij even omhoog komt. Hierna valt ook het kwartje dat de druk niet verdwijnt ook als hij wild gaat doen.
Mij valt het op dat jouw linkerarm wat gespannen is op de foto's, dit kan eventueel ook duiden op spanning in je schouders ( wat heel normaal is natuurlijk).
Hou je bewust je hand hoog ter controle?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:34

Ja, hij is nogal snel op de achterhand in spannende situaties zoals je ziet en willen dan zijn benen uit de buurt houden van de lijn. Daarom moet ik de lijn zo veel mogelijk op schouderhoogte van Cor houden (wat niet altijd lukt :') spierpijn)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:08

Ik zag de foto's dat hij omhoog ging en had echt zoiets van oowwh jee, maar toen keek ik het filmpje en toen dacht ik echt van wuutt dat valt echt super mee! Eventjes een klein beetje omhoog, naja dat hoort er ook gewoon bij. Het ziet er echt heel goed uit ik weet nog dat een dekje (baby bob?) op de rug al super eng was!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:16

Wauw wat blijft Thijs rustig en onverstoorbaar zitten! Knap hoor!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 08:32

laraxXxemma schreef:
Ik zag de foto's dat hij omhoog ging en had echt zoiets van oowwh jee, maar toen keek ik het filmpje en toen dacht ik echt van wuutt dat valt echt super mee! Eventjes een klein beetje omhoog, naja dat hoort er ook gewoon bij. Het ziet er echt heel goed uit ik weet nog dat een dekje (baby bob?) op de rug al super eng was!

Ja op de foto's lijkt het erger dan dat het is, gelukkig! We vonden zijn reactie sowieso echt meevallen, hadden verwacht dat hij na de laatste steiger om zou gaan draaien en zou gaan rennen ofzo. Hij kan zo vlug zijn op zijn achterbenen met wenden!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 08:34

Bhriseis schreef:
Wauw wat blijft Thijs rustig en onverstoorbaar zitten! Knap hoor!

Ja, ideaal! Hij zit mee en ontspant gelijk weer na de actie, je ziet hem ook echt relaxed zitten en om zich heen kijken tijdens het stappen!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:55

Hoe rustig hij de afgelopen dagen was, des te banger was hij vandaag weer. :(:)
Zometeen verslag.
Ik ga iig mailen naar Paulien, van het boek "Paard, praat met mij". Wellicht dat zij misschien met Fiëgo kan communiceren. Je kan er sceptisch over zijn, ik weet ook nog niet wat erover te denken.. maar ik wil het eigenlijk dolgraag proberen. Dus waarom ook niet.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:58

Die staat bij mij op stal, Paulien. Ti's idd maar waar je in gelooft :o

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:03

Dreamy schreef:
Hoe rustig hij de afgelopen dagen was, des te banger was hij vandaag weer. :(:)
Zometeen verslag.
Ik ga iig mailen naar Paulien, van het boek "Paard, praat met mij". Wellicht dat zij misschien met Fiëgo kan communiceren. Je kan er sceptisch over zijn, ik weet ook nog niet wat erover te denken.. maar ik wil het eigenlijk dolgraag proberen. Dus waarom ook niet.

Jammer! Beb wel benieuwd naar t verslag.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:04

Thirza schreef:
Die staat bij mij op stal, Paulien. Ti's idd maar waar je in gelooft :o

Haha ja inderdaad...

Ik zelf geloof er niet in maar proberen kan geen kwaad en wellicht komt er iets uit waar je mee verder kan.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:34

De weg naar de top loopt niet over rozen! :)
Afbeelding
Niet panikeren als het even wat minder gaat, hoort bij het ontwikkelingsproces. :(:)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:45

Dag 30

Mijn lieve smeerkees had heerlijk in de modder gelegen, maar goed dat hij een deken op had :D
Lekker gepoetst en gezadeld en wachten totdat iedereen zo ver was :j
Afbeelding

Hoofdstel in gedaan en halster er weer overheen, ging gelukkig een stuk soepeler weer vandaag!
Afbeelding

Lekker longeren :j
Afbeelding

Knap pahaard :j :+:
Afbeelding

Zijltjes zijn niet boeiend genoeg, de camera is boeiender!
Afbeelding

Afbeelding

:+:
Afbeelding

Lekkerding!
Afbeelding

Paardlief was erg rustig met longeren, akelig rustig en sloom :j Ik zei nog; "Zo sloom is ie hier nog nooit geweest. Dat gaat goed komen vandaag :j "
Dus Thijs kwam erbij!

Thijs ging op en neer springen, deed hem weinig :Y)
Zweefmoment!
Afbeelding

Afbeelding

Hangen!
Afbeelding

Afbeelding

Rondje gelopen :j
Afbeelding

Weer een beetje met het been over de kont.
Afbeelding

Weer een rondje gelopen en toen weer iets verder met het been..
Afbeelding

Maar hoe goed het gisteren ging, hoe rustig hij toen bleef, was helaas vandaag niet van toepassing. Thijs zat nog nét niet goed, waardoor Fiëgo toen hij begon te lopen, toch weer in de paniek schoot :j
En dan zit die voet ook nog eens ergens bij de lies :(:)
Afbeelding

Afbeelding

Hij bleef bezig, en Thijs bleef nog aardig lang knap zitten zonder beugels.
Afbeelding

Maar helaas, op een gegeven moment houdt het op..
Afbeelding

Afbeelding

:(:)
Afbeelding

Even lopen, Thijs op adem laten komen en paard weer even rustig krijgen (was hij eigenlijk gelijk zodra Thijs eraf was).
Afbeelding

En weer hangen..
Afbeelding

Rondje lopen.
Afbeelding

En weer opnieuw proberen erop te komen.
(Wij raken dus juist expres het paard aan tijdens het opstappen, net als met de pop gebeurd. Juist om het schrikken te voorkomen. Het been glijd dus al wrijvend langs het lichaam naar de andere kant.)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Et voila. We zitten weer :j
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Knap paard :j
Afbeelding

Afbeelding

En langzaamaan wilden we hem na een paar rondjes iets losser laten, dus ipv het halster vast te houden gewoon aan de lijn vasthouden. Zodat hij meer kan kijken en zien. Met Bob heeft hij, behalve een sprintje trekken, nooit iets geks gedaan. Dus daar waren we op voorbereid :j We hoopten er een beetje een drafje uit te krijgen, kijken hoe hij daarop zou reageren.
Afbeelding

Afbeelding

Drafje :j
Afbeelding
Zoals je ziet vond hij het heel spannend en hij bleef ook echt in zo'n tempo, dat we dachten "hij kropt het op en hij gaat zo wel een sprintje trekken". Maar Thijs was daarop wel voorbereid en met Bob is hij na zo'n sprintje ook wel vrij snel klaar :j
Maar dit keer deed hij iets wat hij met Bob nog niet eerder had gedaan :n
Afbeelding
Meneer ging dus plots op de rem, door z'n achterbenen omhoog en maakte tegelijkertijd een flinke draai naar rechts. Hierbij raakte hij uit balans en zo kwamen hij en Thijs samen ten val.
Afbeelding

Beiden hebben er gelukkig niks aan overgehouden. Ik ben erg geschrokken, want deze reactie was alles behalve wat ik verwachtte.
Hierna hebben we alleen nog maar even gehangen om het goed af te sluiten :j
Afbeelding

Afbeelding

Morgen en overmorgen gaan we dus maar weer aan de slag met Bob, even kijken hoe hij daar weer op reageert en wat eraan te doen. Zoeken naar oplossingen dus :j
We waren en zijn nogsteeds op de goede weg, we weten nu waar we extra op moeten letten en kunnen brainstormen over andere oplossingen.
Ik baal dat hij zo bang is, ik hoef er echt niet a la minute op en wil er alles aan doen om hem te laten weten dat het oké is.
Het heeft tijd nodig en veel geduld, gelukkig heb ik de juiste begeleiding en heb ik een goede spaarpot voor hem dus kan ik iig proberen wat er valt te proberen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:49

Letterlijk een dag met vallen en opstaan dus. Zonde dat hij zoveel spanning opbouwt en zo bang is. Je zou zeggen dat dat inderdaad ergens vandaan moet komen.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:51

aaah sneu!! Maar komt vast goed... ik vertrouw op jullie en geloof in jullie!! Dikke knuffel!!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:55

Dan denk je toch: wat hebben ze in godsnaam met dat paard in het verleden uitgespookt?
Klein puntje, maar ik vraag me af of er niet iemand ter beschikking is die een nóg betere zit heeft. Niet om Thijs af te vallen, want die doet het super. Maar Diego heeft nu een paar keer gemerkt dat dergelijk gedrag ervoor zorgt dat de ruiter valt. Hij is meteen na de val ook weer rustig zeg je, dus persoonlijk zou ik nu niet meer het risico willen nemen dat die straks echt de link vast gaat leggen 'steigeren = weg ruiter'. Een paard inrijden is een evenwicht zoeken tussen geduldig zijn en af en toe durven verdergaan/doorpakken.
Maar ja, hij is ook weer zo bang he. Voor hetzelfde geld draait het helemaal verkeerd en gaat die helemaal in paniek wanneer die de 'last' er niet af krijgt.
Wat zegt Cor er zelf van?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:59

miezelke schreef:
De weg naar de top loopt niet over rozen! :)
[ Afbeelding ]
Niet panikeren als het even wat minder gaat, hoort bij het ontwikkelingsproces. :(:)

Ja, heb je helemaal gelijk in. En hij is tot nu toe elke dag nog vooruit gegaan, dus zoiets als dit zat er een keer aan te komen ja..

Gini; Thijs zit echt als een huis, hij bleef echt heel lang zitten. Denk dat genoeg mensen er al sneller af hadden gelegen :j Denk dat jij doelt op mensen met een zit zoals Gert van 't Hof? Die zitten ook alles uit.
We gaan ook eerst weer met Bob aan de slag, zodat hij door gaat krijgen dat steigeren niet gaat helpen. :j Dus dat doen we de komende dagen, daarna pas Thijs weer idd. Dus dat is het plan ;)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:06

Oei, had met je eerste post niet door dat het zo ernstig was :(
Wel knap van die Thijs dat hij er steeds terug op wil kruipen, ik had al lang bedankt. En gelukkig dat hij er niks aan over heeft gehouden.
Idd, beestje moet echt iets traumatisch mee gemaakt hebben in t verleden, aan zijn reactie te zien. Jammer dat je daar niet meer over weet.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:09

miezelke schreef:
Oei, had met je eerste post niet door dat het zo ernstig was :(
Wel knap van die Thijs dat hij er steeds terug op wil kruipen, ik had al lang bedankt. En gelukkig dat hij er niks aan over heeft gehouden.
Idd, beestje moet echt iets traumatisch mee gemaakt hebben in t verleden, aan zijn reactie te zien. Jammer dat je daar niet meer over weet.

Vandaag is pas de eerste keer dat ie goed tekeer ging, dus vandaar dat we nu ook weer even met Bob aan de slag gaan. Stapje terug maar gelijkertijd dus ook weer werkend aan het stapje vooruit!

En om meer over hem te weten te willen komen en met hem te "communiceren" zou ik dus graag die Paulien willen laten komen. Hopen dat ze op korte termijn wat voor me kan betekenen..