Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:33

An_J schreef:
Whahaha .... Het was een grapje dames...

Overigens is mijn paard een getrainde sportruin van 1.80 met een rug waarvan al menig dierenarts heeft gezegd "God, ik wou dat ze zo nog gefokt werden", heeft een passend zadel en staat 24/7 buiten ... dus ik zet daar met gerust hart een volwassen ruiter van 96 kg op. Sterker nog 105 zou ik ook aandurven en dan mogen ze ook een sprongetje doen.

Het was van jouw kant een geintje, maar er zijn er genoeg die wél zo beredeneren of beledigd zijn dat ze dan volgens anderen 'moeten afvallen'. Goed, in mijn ogen moet je voordat je de 96 bereikt al zijn afgevallen, maar let wel even; ik bekijk het vanaf mijn eigen perspectief, en mijn perspectief is maar 1.64 dus als je met 1.64 over de 90 kilo heen gaat hebben we het niet meer over een paar vetrolletjes :+

Ik vind het knap dat jij het aandurft, ik zelf zou dat niet durven, ook niet met een sportruin (nieuw ras/geslacht? :+ ook dit was een geintje, ik snap wat je bedoelt alleen het staat zo leuk penny xD). Ik heb voor mijn pony de grens op 60 kilo incl. zadel gelegd, en ik heb ook geen zwakke pony met rotte rug maar vind het gewoon niet nodig, én ik vind het er niet mooi uitzien. :+

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:34

Brainless schreef:
En als ik zeg dat iemand van 50 kilo niet op een shet thuis hoort en jij weegt 51... is dat dan ook te direct?

Afhankelijk van de persoon tegen wie je het zegt he?!
Geloof me ik kan het hebben. Vandaar die opmerking over 96 kg.
Maar het punt is dat je dat online niet kan zien....

Stel nu dat jij (of iemand anders) het op internet kwakt en het blijkt om een 12 jarig meisje te gaan die heel haar hart verpand heeft aan die ene shet.....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:35

fourseasons schreef:
Je hebt een keuze, je kan ook eerst afvallen zoals binky (?) deed, erg knap!

Dat was Petra volgens mij. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:37

An_J schreef:
Brainless schreef:
En als ik zeg dat iemand van 50 kilo niet op een shet thuis hoort en jij weegt 51... is dat dan ook te direct?

Stel nu dat jij (of iemand anders) het op internet kwakt en het blijkt om een 12 jarig meisje te gaan die heel haar hart verpand heeft aan die ene shet.....

Dan mag zij toch ook horen dat ze te zwaar is?
Of mag het dan niet?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:38

Armitage schreef:
Iedereen kan weer tot bedaren komen. En de soms kwetsende en discriminerende opmerken in de kast doen. Vriendin is vandaag gaan kijken bij een bonte Fries en die komt op proef. Ik heb begrepen rond de 1.65. Weet er nog niet veel van was er niet bij. Toch bedankt voor alle meningen altijd interessant leesvoer. :)

Leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:39

Brainless schreef:
An_J schreef:

Dan mag zij toch ook horen dat ze te zwaar is?
Of mag het dan niet?

T zijn kinderzieltjes, die moet je sparen schijnt :+

Ja, als ik de gemiddelde 12jarige neem (en die zijn tegenwoordig met 12 al idioot lang) dan pas je niet po die shet nee :+ En hoe verliefd je ook bent op een paard.. te groot en te zwaar is en blijft te groot én te zwaar, ongeacht de leeftijd van de ruiter.. :+

Ik heb ook wel eens een shetlander gezien waar ik in 1 oogopslag verliefd op was. Maar ik zocht een pony om mee te rijden en niet om naar te kijken, dus dan kan ik nog zo verliefd zijn op een 1 meter model, ik ga er niet op passen :+ Is niks kwetsend aan. Ja, het is vervelend, ja het is teleurstellend, maar je blijft niet je leven lang 80 centimeter hoog en 15 kilo licht :+

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:43

chelle_dora schreef:
Ik vind het knap dat jij het aandurft, ik zelf zou dat niet durven, ook niet met een sportruin (nieuw ras/geslacht? :+ ook dit was een geintje, ik snap wat je bedoelt alleen het staat zo leuk penny xD)

Ben ook een penny, maar dan een grote met een rolletje of 2 :')
Net als dat mijn 'sportruin' denkt dat hij een shetlander is van 1.80m

Even alle gein op een stokje. Het enige wat ik hiermee wil bereiken is dat we even bewust nadenken voor we ongenuanceerd worden. En dat we eerst eens even achterom kijken of we het zelf wel goed geregeld hebben ;-)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:44

Gini schreef:
fourseasons schreef:
Je hebt een keuze, je kan ook eerst afvallen zoals binky (?) deed, erg knap!

Dat was Petra volgens mij. :D

En brainless!

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:56

Brainless schreef:
@Binky
Mij hoef je niet meer aan het nadenken te zetten hoor... ik ben 30 kilo afgevallen, zodat ik weer lekker kon gaan rijden op mijn Fjord.
En ja ze staan lekker buiten, worden volledig verzorgd, de hoefsmid komt regelmatig, 2x per jaar de tandarts en 1x per jaar de DA voor een check-up.

*\o/* Maar ook jij op moest eerst op je gewicht gewezen worden en bereed daarmee destijds een ander paard heb je gezegt......nadat die problemen kreeg. Rug problemen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:00

Door schade en schande wijs worden. Niemand is meteen perfect, als perfectie al bestaat. Ik zal ook al wel eens een paard ongemakken bezorgd hebben. * Denkt terug aan de manegepony's waarop ze heeft leren rijden.* Gelukkig dat er telkens iemand was om mij te doen inzien hoe het beter kan en leuker wordt voor mijn paard.

Super trouwens Brainless, ik had daar blijkbaar overheen gelezen. 30 kilo is niet niks, top!! :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:05

@Binky
Nee ik reed haar toen niet onder het zadel (wel voor de kar).
Ik heb 2 paardjes en de Fjord had ik als gezelschap.
Eigenlijk bedoeld voor mijn kids, maar die rijden niet.
Voor haar heb ik 1 verzorgster die er mee lest en haar zusje gaat nu ook beginnen.
Ik heb haar wel gereden hoor, maar niet meer toen ik zoveel was aangekomen.

Toen mijn eigen paardje niet meer gereden kon worden (peesblessure/artrose) en ik ook niet meer reed, een TIA heb gehad enz ben ik veel aangekomen (ik was al niet dun.. tegen de 80 aan), maar daarna steeg mijn gewicht tot boven de 90.
Toen de DA vroeg of ik de Fjord wilde gaan rijden (en ik ook al wist dat ik daar te zwaar voor was!) zei hij ook: maar dan zul je eerst moeten afvallen.

Dus toen ik mijn eigen rijpaardje reed, was ik 78/79 kilo.
Toen ik stopte met rijden, ben ik in gewicht toegenomen.
Zij had geen rug problemen, maar al langer een peesprobleem en ze kreeg er spat bij.
Vandaar dat ze toentertijd op rust is gezet. Helaas heeft alles bij elkaar voor gezorgd dat ze nu er niet meer is.....

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:18

Brainless schreef:
Ik was 90+ en ik rende 3x per week 8-10km zonder problemen, reed 3x per week een flinke buitenrit en werkte 16 uur in de horeca.

En waarom plaats je dan eerst het hier bovenstaande?

Dat brengt wel enige verwarring :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:21

binky schreef:
Brainless schreef:
Ik was 90+ en ik rende 3x per week 8-10km zonder problemen, reed 3x per week een flinke buitenrit en werkte 16 uur in de horeca.

En waarom plaats je dan eerst het hier bovenstaande?

Was met mijn 2 wieler, en op het paard van mijn opa.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:44

Er zijn hier misschien een paar minder nette uitspraken langsgekomen, maar over het algemeen reageert iedereen imo gewoon netjes. Ieder heeft zo zijn eigen mening. Het heeft niet zo heel veel nut om steeds op die paar uitspraken te blijven hameren die misschien wel pagina's terug gedaan zijn door mensen die nu niet eens meer in de discussie zitten.

binky schreef:
Fiffill ,Je hebt geen paard? Goh ik zoek nog een superslanke den die mijn tinker wil gaan rijden. :')

Nou, waar woon je? _O-
Al ben ik geen superslanke den hoor, dan zie ik een heel lang en dun persoon voor me en ik ben maar klein :')

An_J schreef:
Er wordt letterlijk gezegd dat je boven de 95 kg niet op een paard thuishoort... hoe direct wil je hem hebben?

Laat ik nou 96 wegen .... O:)

1 kilo afvallen dan maar? }>

En of iemand nou 12 is of 40... maakt allemaal niet uit... ook een 12 jarige kun je best aan het verstand proberen te brengen dat ze niet meer op die Shetlander past. Wil niet zeggen dat je haar de grond in moet stampen maar je kunt het toch best uitleggen?

LauMIAUW

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 20:54

Ik ben absoluut de dunste niet en zou zelf nu ook absoluut niet op een paard stappen, maakt niet uit hoe groot/breed/grof hij of zij is.
Zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik nu op een paard zou stappen, zou me al schuldig voelen als ik het zadel erop leg, dus ik doe het gewoon niet.
Heb sinds kort verzorgpaardjes en zou dolgraag willen rijden maar zie het alleen maar als extra motivatie om af te vallen.
Wil ik dan toch snoepen? Hou ik mezelf voor; Wil je nou paardrijden of niet? (Overigens ook andere redenen hoor, maar dat terzijde)

Ik vind inderdaad dat je wel een grens moet hebben en boven een bepaald gewicht gewoon wijs genoeg moet zijn om niet meer op een paard te stappen.
Dan ga je eerst lekker afvallen, conditie opbouwen en dan stap je pas op een paard. Alleen maar extra motivatie toch?
En een paard kan nog zo groot, breed, getraind en grof zijn als maar kan, maar ook zo'n paard heeft een grens en wie ben jij om daarover heen te gaan?

Dit is ook niet bedoeld om mensen te beledigen, absoluut niet. Maar zo zie ik het wel als 'morbide obesitas' persoon, gewoon niet doen. Eerst afvallen. :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:45

Zo jij bent goed bezig zeg! +:)+ hoeveel moet je nog afvallen voor jezelf vind dat je weer op een paard kan stappen? Heel veel succes hierbij.

LauMIAUW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:03

Minimaal 15.
En het liefst nog voor de zomer. :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 08:40

Moet lukken. Veel bewegen en regelmatig eten. Ben vorig jaar ook in 4,5 maand 15 kg afgevallen. En dat is er nog steeds af.

LauMIAUW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:01

Inderdaad!
Werk in een fabriek en daar beweeg ik al heel veel, moet me er alleen nog toe zetten dat ik na werktijd naar de fitness moet.
Maar zoals deze week moet ik elke dag om 4 uur op staan en ben ik half 4 weer thuis en dan ben ik echt kapot..

Maar nu weer on topic. :P

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 01:40

Ik ga het topic verplaatsen naar PP, daar past het inmiddels beter ;).

santusha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:13

Laat haar een Shire kopen of een Belg veels te zwaar ja .

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:59

santusha schreef:
Laat haar een Shire kopen of een Belg veels te zwaar ja .

Beetje vriendelijker kan ook.

sopperxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:30

ik denk onzin!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 15:26

Ik snap het aan de ene kant wel. Maar ik zie ook mensen die geen gewicht noemen. En als je zoveel moet afvallen ben je dan perfect in gewicht of heb je nog steeds over gewicht. ik bedoel ben niet de lichtste maar zeer zeker ook niet de zwaarste op bokt. maar overgewicht heb ik wel.

Iedereen met obesitas moet afvallen voor eigen gezondheid. of hebben we het hier over overgewicht. vind die twee namelijk wel een heel groot verschil. Dat kan je zelf meten op bmi meter.

Maar zelf vind ik overgewicht en veel te lang van een paard/pony hetzelfde het is alle twee slecht voor de gezondheid.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:39

sopperxx schreef:
ik denk onzin!

Dat is niet best. Misschien naar de psychiater?