Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:49

Oja, krijgen we nu dat verhaal van "alle paarden willen het liefst in een kudde op een steppe wonen". Weet je, de paarden van nu hebben daar gewoon hun eigen idee over. Sommigen zijn het volmondig met je eens en willen graag 24/7 buiten, al dan niet met een schuilstal. Maar anderen hebben geleerd hoe het ook anders kan met stallen, deuren en goed afgericht personeel.
Ons ruintje houdt niet van al dat buitengedoe, overdag is best, maar 's nachts lekker in z'n eigen stal met een dichte deur. En wat is dan leuker om die buren dan lekker door de tralies een beetje te jennen...... Doetie buiten echt niet, maar in de stal, als hij weet dat die anderen niet bij hem kunnen komen, dan doet hij het wel, gewoon omdat het kan <<)

De keuzes die jij noemt zie ik niet per definitie als een beter alternatief voor 's nachts in eigen stal en overdag buiten. Het hangt van het paard af wat passend is en daarnaast heb je niet elke keuze in de directe omgeving voorhanden. Daarnaast zouden wij dan een probleem hebben met onze 4 paarden, die niet allemaal in dezelfde 24/7 buiten stalling zouden passen en ik kan je vertellen dat paarden op verschillende adressen stallen niet handig is :n

Bij paarden is het verstandig om de woorden "altijd" en "nooit" volledig uit je vocabulaire te schrappen. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:53

xSlvna schreef:
'De rust en beschutting' ligt aan de kudde, hier staat alles bij elkaar als ze dat allemaal willen, willen ze het niet lopen ze weg en hebben ze rust, geen 'lastige' paardjes.

Jawel, maar ik heb niet de mogelijkheid om mijn eigen kudde samen te stellen op mijn eigen stuk grond.
Ik moet het doen met de groep waarin mijn paarden staan en die ene is nou net erg op z'n privacy gesteld.

Want een comfortabel gebouwd huis of een tochtig hol is echt een wereld van verschil en mijn Poowney heeft geleerd dat goede huis te waarderen. Met je kont in de zeikende regen staan, is voor sukkels!
Zijn rust en beschutting ligt in z'n stalletje, met een grote bult hooi/voordroog, kluit wortelen en brokjes. Daarna lekker met je kop in de verste hoek gaan staan pitten totdat je de volgende dag weer buiten wordt gezet. Leuk hoor, buiten staan, maar rustig in je hoekje gaan staan slapen, daar is echt ook iets voor te zeggen, volgens mijn Poowney.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:55

Oké, stel, er zijn inderdaad paarden die graag naar stal gaan.... En om de een of andere reden die ik niet begrijp doen ze dat niet uit zichzelf maar moet je ze echt opsluiten.
Dan nog blijft over dat het niet gezond is voor ze. Urinedampen, amoniak in de hoeven, verminderde doorbloeding, minder activiteit in de darmen... Van dit alles is wetenschappelijk bewezen dat het een slechte invloed heeft op de gezondheid van je paard, en er zijn vast nog wel dingen waarvan ik niet weet.

Mijn paard vind het vast leuk om een hele ton biks achter elkaar leeg te eten, moet ik dat dan maar doen, ondanks dat het niet goed voor haar is?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 22:57

Ik weet het hoor, op de vorige stalling (blubberweide) stond paardlief ook opeens uit het niets in zijn stal met de deur open (waren het paard kwijt, verdween af en toe echt naar de stal in). Maar nu gaat die pas de stal in als het eten buiten op is. Het is net het beleid wat je hebt, maak het buiten perfect en ze hoeven niet naar binnen. Zeker zijn er uitzonderingen, maar het is nu echt niet zo dat alle sportpaarden het zo heerlijk vinden om 'rustig en beschut' te staan, hun hele leven lang. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:09

Gypsy schreef:
Oké, stel, er zijn inderdaad paarden die graag naar stal gaan.... En om de een of andere reden die ik niet begrijp doen ze dat niet uit zichzelf maar moet je ze echt opsluiten.
Dan nog blijft over dat het niet gezond is voor ze. Urinedampen, amoniak in de hoeven, verminderde doorbloeding, minder activiteit in de darmen... Van dit alles is wetenschappelijk bewezen dat het een slechte invloed heeft op de gezondheid van je paard, en er zijn vast nog wel dingen waarvan ik niet weet.

Mijn paard vind het vast leuk om een hele ton biks achter elkaar leeg te eten, moet ik dat dan maar doen, ondanks dat het niet goed voor haar is?

Dat we de deur achter hem dicht doen, zou in jouw context zijn voor zijn rust; namelijk het niet gepest kunnen worden door andere paarden.

Je kunt wetenschappelijk bewijzen waar je zin in hebt, mijn Poowney veegt daar z'n reet aan af. Die wil 's nachts binnen staan en rustig in z'n eigen hoekje pitten!
Hij zou bijna jaloers worden op het vorige leven van mijn andere paard, op een sjieke sportstal met een paar uurtjes buiten en verder in je hok. DAT paard is plompverloren 24/7 op een wei gezet en was na twee dagen helemaal om! Die neemt nu genoegen met overdag buiten 's nachts binnen, maar is gelukkiger met het zomerregime van 24/7 buiten (tenzij het horizontaal regent).

Gypsy

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:26

Ongezond is ongezond, je kunt kettingrokend 90 jaar oud worden maar klaag niet als je wel last krijgt. Daar verandert jouw pony niks aan, hoe graag hij ook op stal staat.

Overigens vind ik een stal zo rustig nog niet, je buurman zal maar een zuurpruim zijn. Die staat dan toch mooi in de persoonlijke bubbel van jou paard narrig te wezen. Tralies of niet. Genoeg paarden die daar niet vrolijk van worden, maar weg kunnen ze niet.

Hier staan ze ook regelmatig in hun eigen hoekje te pitten, soms wel 40 meter van elkaar vandaan. Hoeveel rust wil je hebben. Ze zouden natuurlijk elkaars rust kunnen onderbreken, maar volgens mij doet een normaal denkend paard dat niet zomaar aan een stuk door.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:34

Gypsy schreef:
Ongezond is ongezond, je kunt kettingrokend 90 jaar oud worden maar klaag niet als je wel last krijgt. Daar verandert jouw pony niks aan, hoe graag hij ook op stal staat.

Overigens vind ik een stal zo rustig nog niet, je buurman zal maar een zuurpruim zijn. Die staat dan toch mooi in de persoonlijke bubbel van jou paard narrig te wezen. Tralies of niet. Genoeg paarden die daar niet vrolijk van worden, maar weg kunnen ze niet.

Hier staan ze ook regelmatig in hun eigen hoekje te pitten, soms wel 40 meter van elkaar vandaan. Hoeveel rust wil je hebben. Ze zouden natuurlijk elkaars rust kunnen onderbreken, maar volgens mij doet een normaal denkend paard dat niet zomaar aan een stuk door.

Mijn Poowney heeft 4 middelvingers (elk paard heeft dat :D ) maar hij steekt ze gewoon op tegen die buurman. Hij heeft een heel groot deel van z'n leven zo'n buurvrouw gehad. Daar heeft ie van geleerd dat je je gewoon niks aan moet trekken van narrig gedrag; ze kunnen toch niet bij je komen. Hij stond gewoon tegen de wand, naast die zuurpruimmerrie te slapen; wat die merrie deed interesseerde hem geen biet.

DAT is namelijk het wezenlijke verschil tussen mijn paarden en de meeste paarden: ik WEET hoe mijn paarden in het leven staan, en probeer daar rekening mee te houden. Mijn paarden zijn verschillende keren binnen hetzelfde stallencomplex verhuisd omdat een veranderde situatie negatieve uitwerkingen had op een van (of beide) paarden. Ik ben gezegend met een stalhouder die dat ook ziet en samen bedenken we dan oplossingen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:40

Als je wil dat ik een handleiding van mijn paarden schrijf zul je toch even geduld moeten hebben, dat kost me denk ik een stuk of wat bomen.

Hoe je het ook wend of keert, het gezondheids aspect blijft.
Ik maak ook uit je posts op dat er eenmaal buiten geen schuilstal is? Hoe weet je dan of de pony daar niet tevreden mee is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:54

Gypsy schreef:
Als je wil dat ik een handleiding van mijn paarden schrijf zul je toch even geduld moeten hebben, dat kost me denk ik een stuk of wat bomen.

Hoe je het ook wend of keert, het gezondheids aspect blijft.
Ik maak ook uit je posts op dat er eenmaal buiten geen schuilstal is? Hoe weet je dan of de pony daar niet tevreden mee is?

Poowney heeft inderdaad geen schuilstal op deze locatie, maar op z'n vorige woonplek stond ie ook altijd of in de vrije ruimte (weg kunnen) of in de hoek waar de andere paarden niet stonden. Dat laatste deed ie op deze stal ook maar de laatste tijd minder omdat ie "opeens" een speelmaatje heeft in een ander paard (dat al die tijd al in diezelfde groep staat).
Hij wacht bijvoorbeeld altijd totdat alles binnen is. Hij komt altijd als laatste naar binnen, zodat ie nooit klem zal komen tussen de rest. Hij WEET dat z'n eten niet weg loopt.
In diezelfde context zal hij ook geen gebruik maken van een schuilstal, simpelweg omdat ie dan het overzicht kwijt is en niet weet of er opeens een paard hem het leven zuur komt maken.

Mijn paarden hebben simpele handleidingen; aan een half A4-tje heb ik genoeg.

Het wordt een ander verhaal als je zo nodig erop wil gaan zitten.
Hoewel daar boekenkasten over vol geschreven zijn, heb je bij mijn paarden feitelijk genoeg aan twee boeken, alleen begrijpt het gros van paardenbezittend Nederland die twee boeken niet........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:09

Met alle respect Gypsy je komt nu over als of jij vind dat je beter bent dan de andere bokkers die hun paard niet 24/7 buiten hebben staan.
Zolang jij op je paard wil rijden hoef jij je niet beter te voelen dan wie dan ook.
Rijden is niets natuurlijks aan, scheren niet, dekens niet en al dat harnachement is ook geen enkel paard mee geboren.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:12

ikke schreef:
DAT is namelijk het wezenlijke verschil tussen mijn paarden en de meeste paarden: ik WEET hoe mijn paarden in het leven staan, en probeer daar rekening mee te houden. Mijn paarden zijn verschillende keren binnen hetzelfde stallencomplex verhuisd omdat een veranderde situatie negatieve uitwerkingen had op een van (of beide) paarden. Ik ben gezegend met een stalhouder die dat ook ziet en samen bedenken we dan oplossingen.

Tuurlijk weet je dat _/-\o_ _/-\o_ Mij werd stemmingmakerij verweten, aannames etc. toen ik iets zei over paarden in het algemeen. Jou paarden zijn kennelijk uniek in Nederland, want heel anders dan de meeste paarden (zeg je zelf). Knap dat je dat weet, maar het lijkt me onzin dat ze anders zijn dan de rest :)*

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:17

Ik heb hier sinds kort een pony staan die nog een en ander moet leren lijkt het. :+
In mijn geval simpel, Modena neemt die taak op zich, en ponylief word zo zelfs in de omgang met mensen makkelijker. Hoef ik geen vinger voor uit te steken.
Maar je kunt haar zoals ze nu is (nog) niet zonder meer in elke kudde zetten.

Met Modena ben ik snel klaar, die is gewoon ontzettend beleefd en standvastig tegelijk.

Er op zitten is een kwestie van de juiste knoppen en beleefdheid maar er zitten hier en daar wat hardnekkige bugs die nog weggepoetst moeten.

Nogmaals, imo is de schuilstal dan imo niet groot genoeg of niet helemaal ideaal ingericht.
Ik vraag me af hoe het dier in kwestie het zou doen met een ruime, grotendeels open schuilstal, en als enig maatje een beleefd mini paardje (geen shet, ondingen..).
Ook heb ik al eens oplossingen gezien waarbij een stuk schuilstal afgezet werd met een lage balk, pony er wel onderdoor, paarden niet.

Osmo: Als we weten dat op stal staan niet gezond voor je paard af is, wat valt mij dan te verwijten als ik dat vind?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:37

Netje schreef:
ikke schreef:

Tuurlijk weet je dat _/-\o_ _/-\o_ Mij werd stemmingmakerij verweten, aannames etc. toen ik iets zei over paarden in het algemeen. Jou paarden zijn kennelijk uniek in Nederland, want heel anders dan de meeste paarden (zeg je zelf). Knap dat je dat weet, maar het lijkt me onzin dat ze anders zijn dan de rest :)*

Oh? Ik weet hoe mijn paarden in het leven staan. Ik ga ze niet de kost geven waarvan de eigenaar denkt dat ie dat weet omdat ie een of ander "ideaalbeeld" op z'n paarden (of erger: andermans paarden) projecteert.

Ik heb geen mogelijkheden om mijn Poowney ergens apart met (nog!) een paard weg te zetten. Ik zie daar ook geen reden voor. Waarom zou ik hemel en aarde moeten bewegen om hem een leven te bieden wat ie zelf niet wil? Het andere paard past niet in de buitengroep, die gaat daar op een ongezonde manier onrust stoken, dus die moet maar genoegen nemen met alleen zomer 24/7 buiten.

Het is een afweging van zaken en ik ga niet op 10 punten inleveren om op 1 punt iets meer te hebben (waar het paard niet eens gelukkig van wordt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:41

Er is niks mis met s' nachts op stal en overdag de hele dag naar buiten.
Bonfire is er ook oud mee geworden en zo nog meer paarden.
Lijkt mij bewijs genoeg dat het prima kan.
Ben zelf ook groot voorstander van zoveel mogelijk naar buiten en vind het ook absoluut niet goed als een paard minder dan 8 uur buiten komt.
Maar als het gaat omdat het paard niet zelf de keuze heeft of tie naar binnen wil of niet dan moet je ook niet willen rijden met je paard.
Want immers het paard was daar in zijn oer tijd ook niet voor bedoeld en daar heeft hij ook niet voor gekozen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 08:55

Weet je, zo lang men paarden in deze discussies met mensen vergelijkt hebben ze 0,0 zin. :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:01

Ayasha schreef:
Weet je, zo lang men paarden in deze discussies met mensen vergelijkt hebben ze 0,0 zin. :)

+:)+

precies, we neigen te vaak naar "vermenselijken"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:16

Dat vermenselijken doen we naar mijn idee allemaal wel een beetje. Ook zodra je begint over het zelf kunnen kiezen.

Zelfs al vermenselijk je een paard niet kom je niet uit de discussie waarom niet?
Omdat er geen paarden bij bosjes dood gaan die niet 24/7 buiten gehouden worden.
Ik geloof overigens zeker wel dat teveel op stal slecht is voor het paard maar wanneer spreek je van te veel en wanneer word het dan slecht.

Ik ben van mening dat wanneer je een paard 24/7 buiten (zonder de juiste basis benodigheden) zet net zo slecht is als het paard wat teveel binnen staat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:22

Gypsy schreef:
(geen shet, ondingen..).

PARDON????!!!! >;)

Wat de rest van de discussie betreft... Ik vind zelf dat ik een bijna ideale situatie heb voor mijn paarden (mis nog een groter verhard stuk, een stuk boswei (winter) en een stal bij ziekte zoals koliek. Maar ik heb dan ook gewoon geluk dat we alles aan huis hebben en zelf keuzes kunnen maken (met dus alleen eigen paarden)

Desalnietemin heb ik hier een paard gehad dat zich niet fijn voelde. Paard had een scala aan lichamelijke klachten en voor haar was het lastig om niet een stuk te hebben waar ze ontspannen kon lopen in de winter met vries en sneeuw. Bovendien was ze paranoide met eten, zelfs bij onbeperkt voeren, waardoor ze geen moment rust had (en de andere paarden ook niet) Was eerlijk gezegd blij dat ze naar de fokster ging (had inmiddels al veel eigenaars gehad, tot verdriet van de fokster) die dus wel de mogelijkheid had het paard tussen de middag en snachts even apart te zetten zodat paard en kuddegenoten af en toe rust hadden en een binnenbak waar ze onbehinderd kon bewegen (helaas bleek het op den duur ook niet voldoende en is het paard uiteindelijk ingeslapen... werd te zuur tegen andere paarden e.d. en fuctioneerde niet echt meer in kuddeverband, waarschijnlijk pijnklachten als oorzaak)

In nederland had ik zoveel keuze echter ook niet. Vaak ben je op een pensionstalling aangewezen en dan is het toch gewoon zoeken naar de beste mogelijkheid.
Dat mensen bovendien soms graag snachts een paard binnen zetten als een paard een wei staat waar geen toezicht is, snap ik dat ook wel.
En ook het snachts binnen zetten als een paard geen mogelijkheid heeft om droog en beschut te staan en te liggen. Heb ik hier het eerste jaar ook gedaan in de winter. We hebben toen tijdelijk de halve garage als stal ingericht en de paarden leken het toch prettig te vinden om dan rustig en droog te kunnen liggen.

Schuilstal, zeker zoals ik nu heb, is ideaal. Maar met de rare regelgeving in nederland, zit je toch met beperkingen en zul je een zo goed mogelijke keuze moeten maken.

However... ik vind wel dat ze minimaal óf de hele dag buiten moeten, sport of niet, óf de hele nacht (zie voor dat laatste hier in de zomer een grote voorkeur bij mijn paarden... overdag staan ze de hele dag in de schuilstal, snachts lopen ze rond)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:39

Shetten... ondingen noemen is nou niet zo aardig....whahaahaa, ik ken zelfs mensen die ze oliebol-landers noemen.

Onterecht, hoewel je het er aardig mee te stellen kan hebben (ik heb zelf buiten mijn 2 bonte paarden ook 2 Shetlandertjes, ja donderstenen kunnen het zjn, maar leuk toch?)

Paarden die gezond zijn van lijf, leden en geestelijke hoedanigheid zouden idealerwijze zo veel mogelijk buiten op het land/n de weide moeten lopen, daar blijven ze doorgaans ook het gezondste van. Het ZIJN tenslotte loop/bewegingsdieren. Dit niet bedoeld uitsluitend voor de kar of onder het zadel.

Het is gewoon meer werk als je je paarden 24/7 buiten hebt lopen (met poetsen etc.), maar het moet toch mogelijk zjn, althans, probeer het zo veel mogelijk uren mogelijk te maken... een etmaal van 24 uur is lang hoor, voor een bewegingsdier, ieder uur vrije loop buiten is dan meegenomen.

Natuurlijk kan het niet altijd vanwege evtl. blessures of dat men niet wil dat de winterweide vertrapt wordt, dan is van 'smorgens tot donkerworden ook een goede, voor de herfst/wintermaanden.

"Zo paardeigen mogelijk" zou ik willen bepleiten, dus zo veel mogelijk op de wei en zo veel mogelijk ruwvoer, als levensbasis voor paarden en ponies.
Daarna komt het individuele bekijken pas.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:13

Sorry, niet aardig ik weet het. shetten zelf zijn meestal het probleem niet maar de manier waarop ze aangeleverd worden. Slecht opgevoed en vaak nogal ruig tegen andere paarden. Mini paardjes zijn wat beleefder, en kunnen wat makkelijker mee de wei op. Als ik moet kiezen tussen een willekeurige shet of een willekeurige mini bij mijn paard gok ik op de mini, minder kans op blessures en gedoe. Ik weet dat ik nu generaliseer. *bergt zich maar vast.*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:34

Gypsy schreef:
Sorry, niet aardig ik weet het. shetten zelf zijn meestal het probleem niet maar de manier waarop ze aangeleverd worden. Slecht opgevoed en vaak nogal ruig tegen andere paarden. Mini paardjes zijn wat beleefder, en kunnen wat makkelijker mee de wei op. Als ik moet kiezen tussen een willekeurige shet of een willekeurige mini bij mijn paard gok ik op de mini, minder kans op blessures en gedoe. Ik weet dat ik nu generaliseer. *bergt zich maar vast.*

Opvoeden versta ik als: Het verdrijven van natuurlijk (ongewenst) gedrag. Een shet is niet onopgevoed, maar vertoont gewoon zijn natuurlijke gedrag. Paarden zijn in het wilt ook ruig naar elkaar. Natuurlijk zijn minipaardjes "beleefder", ze zijn opgevoed, moeten op shows er vaak mooi bij staan, etc... Shetlanders worden vaker gewoon als grasmaaier gebruikt.

Ik zeg niet dat het slecht is dat een paard "opgevoed" wordt, maar ik vind het raar om te zeggen dat natuurlijk gedrag gelijk staat aan slecht gedrag. Het beest weet niet beter.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:01

Zodra de meeste mensen een shet vasthebben vergeten ze alle regels lijkt het soms wel, dat bedoel ik een beetje. Mini paardjes zijn heus niet allemaal op show geweest maar van nature wat gevoeliger. Een shet blijft drammen waar een mini schrikt van de correctie en het niet meer doet. Ook heb ik het liefst merries, die zijn zuiniger op zichzelf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:16

Persoonlijk vind ik shetten een van de betere rassen. Maar goed... ik hou ook van koudbloedpaarden en heb dus gewoon iets met paarden die duidelijk een eigen wil hebben/karakter tonen. Weet je daarmee om te gaan/hou je van paarden met karakter, dan heb je daar echt toppaardjes aan.

Ben het echter wel ermee eens dat veel shetters in verkeerde handen komen en dan kun je idd ettertjes creeeren. Dat heeft weinig met natuurlijk gedrag te maken en veel met het gebrek aan verstand over het functioneren van een paard (waar ik dus idd gedragsproblemen bij shetters zag, was waar mensen een shet kochten voor de kinderen, ongehinderd door enige kennis van paarden. Mensen laten zich gemakkelijk misleiden door de grootte van een paard)
Een shet is gewoon heel erg veel paard in een kleine verpakking (en niet bij uitstek een kinderpony, zoals velen denken )

*dit is dus erg off topic, maar hé... kom niet aan shetlanders... dan kom je aan mij*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:22

Ik ben dol op shetten. Mocht ik nog eens de mogelijkheid hebben de paarden aan huis te hebben, wil ik er zeker shetten bij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:51

liljebo schreef:
Persoonlijk vind ik shetten een van de betere rassen. Maar goed... ik hou ook van koudbloedpaarden en heb dus gewoon iets met paarden die duidelijk een eigen wil hebben/karakter tonen. Weet je daarmee om te gaan/hou je van paarden met karakter, dan heb je daar echt toppaardjes aan.

Ben het echter wel ermee eens dat veel shetters in verkeerde handen komen en dan kun je idd ettertjes creeeren. Dat heeft weinig met natuurlijk gedrag te maken en veel met het gebrek aan verstand over het functioneren van een paard (waar ik dus idd gedragsproblemen bij shetters zag, was waar mensen een shet kochten voor de kinderen, ongehinderd door enige kennis van paarden. Mensen laten zich gemakkelijk misleiden door de grootte van een paard)
Een shet is gewoon heel erg veel paard in een kleine verpakking (en niet bij uitstek een kinderpony, zoals velen denken )

*dit is dus erg off topic, maar hé... kom niet aan shetlanders... dan kom je aan mij*

Het probleem met Shetten is precies als met kleine hondjes: er wordt door het grote gros van bezitters veel minder tot geen aandacht besteed aan de opvoeding. Onopgevoede Shet = k*tShet.